Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Vesiliikenteen turvallisuuden parantamiseksi
esitän lakialoitteessani ruorijuoppouden promillerajan
alentamista yhdenmukaiseksi tieliikenteen 0,5 promillen rajan kanssa. Nykyisen
lainsäädännön mukaanhan vesiliikennejuopumuksen
promilleraja on 1, joka on hyvin lähellä tieliikenteen
tällä hetkellä voimassa olevan törkeän
rattijuopumuksen rajaa.
Kuluneena kesänä oli jälleen kerran
käynnissä viranomaisten ja eri järjestöjen
yhteistyönä näyttävä vesiturvallisuuskampanja,
joka sai nimen Vesiturvamiehet. Koko kesän kestänyt
kampanja näkyi sekä tietoiskuina radiossa ja televisiossa
että kiertueena eri puolilla Suomea. Vesiturvamiesten missiosta
"Yksikään ei huku" huolimatta hukkuneiden määrä alkuvuoden
aikana on yli 20 henkeä suurempi kuin viime vuonna vastaavana
aikana. Pitkäaikaisten tilastojen mukaan Suomessa hukkuu
vuosittain keskimäärin 200 ihmistä.
Kampanjoista ja muusta valistuksesta huolimatta vesiliikenneonnettomuudet
eivät ole vähentyneet toivotulla tavalla. 1 promillen
humalassa tehokkaiden veneiden, vesiskoottereiden ym. vesikulkuneuvojen
kuljettaminen aiheuttaa kiistatta vakavan onnettomuusriskin. Jo
lievä humalatila heikentää arviointikykyä,
reaktionopeutta ja liikkeiden hallintaa. Venettä kuljetettaessa
tai uitaessa vähäinenkin alkoholimäärä on
riski. Alkoholia nauttineena ei useinkaan huomaa suorituskykynsä heikentymistä,
ja arviointikyvyn puute aiheuttaa turhien riskien ottamista.
Alkoholiveron alennuttua Viron EU-jäsenyyden myötä alkoholin
kulutus on Suomessa kasvanut. Vuonna 2004 kulutus oli 8,2 litraa
absoluuttista alkoholia asukasta kohden, vuonna 2003 vastaava luku
oli 7,7 litraa. Lisäksi väkevien juomien kulutus
on kasvanut jopa 17,5 prosenttia. Kulutuksen kasvu näkyy
myös vesiliikenteessä. Kesä ja halpa
alkoholi houkuttelevat suurempien määrien juomiseen
ja useammin. Veneilyonnettomuuksien ja hukkumiskuolemien ennalta
ehkäisemiseksi on ensiarvoisen tärkeätä saada
alennettua vesiliikennejuopumuksen promilleraja yhdenmukaiseksi
tieliikenteen 0,5 promillen rajan kanssa. Vesillä liikkumisen
välineet ovat moninaistuneet ja tehostuneet, vesiliikenne
vilkastunut vuosi vuodelta. Viimeisten kymmenen vuoden aikana esimerkiksi
moottoriveneiden määrä on lisääntynyt
100 000 veneellä. Ei ole mitään
perustetta sille, että promilleraja pidetään vesillä eri
asteella kuin tieliikenteessä.
Arvoisa herra puhemies! Lainsäädännön
valvonnan kannalta vesiliikenteen promillerajan alentaminen on nähty
ongelmallisena. Suuri osa lainsäädännöstämme
on kuitenkin sellaista, jota ei voida aukottomasti missään
eikä koskaan valvoa, eikä näin aina taida
olla itse asiassa tarkoituskaan. Pelkällä olemassaolollaan
lait täyttävät ennalta estävää tarkoitustaan.
Suuri osa kansalaisista jättää tekemättä teon,
jonka tietävät olevan lainsäädännössämme
rangaistava, eikä aina tarvita poliisia olemaan läsnä valvomassa
kiellon noudattamista. Vesiliikennejuopumuksen promillerajan alentaminen,
olen varma tästä, pelastaisi vuosittain ehkä jopa
kymmeniä ihmishenkiä. Samalla myös selkeästi
osoitettaisiin ruorijuopumuksen olevan rikos, täysin rattijuopumukseen
verrattava teko.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän aloite saa läsnä olevalta
täysistunnon kansanedustajajoukolta sataprosenttisen kannatuksen.
Aloite on todella hyvä, ja mielelläni näen,
että tämä tulisi mahdollisimman pian
myöskin lainsäädäntöön.
Ed. Hemmilä on perustellut tämän hyvin,
ja tämä perustuu vankkaan kokemukseen ja asiantuntemukseen
poliisitoiminnoista.
On todella outoa, että vesillä promillerajat poikkeavat
maantieliikenteestä, outoa siksi, että vesillä on
vaarallisen nopeita liikkumisvälineitä ja vesillä on
myös hukkumisen riski. Vaikka vesi on tietysti pehmeämpi
elementti kuin kallio tai maa, niin täällä on
tämä hukkumisen riski olemassa, ja tämän
vuoksi näkisin, että tilanne on vähintään
yhtä vakava kuin maantieliikenteessä. Toivon,
että tämä lakialoite menisi läpi.
Mitään perusteita sille, että promillerajat
poikkeaisivat maantieliikenteestä ainakaan esitettyjen
promillemäärien puitteissa, ei ole olemassa.
Aivan kuten ed. Hemmilä viittasi, niin asiassa on aiemmin
sanottu, että tämä on vaikea valvoa, mutta
on kysymys siitä, että lainsäädännöllä ohjataan
kansalaisten käyttäytymistä ja asenteita. Niillä on
myös kasvattava vaikutus, ja ennen kaikkea silloin, jos
on tapahtunut törmäys päihtyneenä,
sanktiota lisäävä vaikutus olisi myöskin lainsäädännöllä.
Toisaalta näkisin erityisesti maantieliikenteen yhteydessä tarpeelliseksi,
mutta harkittavaksi myöskin vesiliikenteessä,
promillerajan laskemisen Suomessa esimerkiksi pohjoismaiselle tasolle,
kuten Ruotsissa ja Norjassa on. Tämä olisi halpa
liikenneturvallisuusratkaisu, joka ei maksaisi mitään
mutta olisi omiaan minimoimaan onnettomuuksia ja olisi sitä kautta
kansantalouden kannalta ja inhimillisesti hyvin perusteltu.
Edellä olevilla perusteilla toivon, että ed. Hemmilän
tekemä lakialoite johtaisi myös vesiliikenneturvallisuuden
parantamiseen ja lakialoite voisi tulla aikanaan lainsäädännöksi.
Keskustelu päättyy.