15) Hallituksen esitys laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun
lain muuttamisesta
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on vapaasta sivistystyöstä annetun lain
muuttaminen. Perustelu, miksi sitä tulee muuttaa, on Snellman-korkeakoulun,
lähinnä sen opettajankoulutuksen, asema, sen epävirallisuus ja
taloudellinen tilanne. Tämä löytyy hallituksen esityksen
perusteluista. Niinpä nyt hallitus ehdottaa, että Snellman-korkeakoulua
koskeva rahoitusperusta sisällytetään
vapaan sivistystyön lainsäädäntöön.
Nimenomaan on kysymys rahoituksesta, rahoitusperustan turvaamisesta.
Se on itselleni se yksi kysymys, miten tässä yhteydessä vapaan
sivistystyön lain rahoituksesta otetaan Snellman-korkeakoululle,
nimenomaan sille koulutusmuodolle, joka ei mielestäni täytä perinteisen
vapaan sivistystyön koulutuksen kriteeriä, vaikkakin hallituksen
perusteluissa vedotaan, että se sitä olisi. Täällä sanotaan — minkä sivistysvaliokunnan
mietintökin on kirjannut — että Snellman-korkeakoulun
rahoituksellinen asema voidaan vakiinnuttaa. Se perustellaan mietinnössä näin: "Hallituksen
esityksen perusteluissa todetaan, että Snellman-korkeakoulussa
tapahtuvan opiskelun yhteiseksi tavoitteeksi on määritelty
perustan luominen ihmisen kokonaisvaltaiselle sivistykselle ja elinikäiselle
kehitykselle sekä ihmisen herättäminen
aktiiviseksi opiskeluprosessissa samoin kuin tiedostamaan mahdollisuutensa itsensä
kasvattajana."
Eli inhimilliseen ihmisen kasvuun liittyviä asioita nämä ovat,
ja näin varmasti voidaan perustella, että silloin,
kun vapaasta sivistystyöstä puhutaan, kysymys
on ihmisen kasvusta ja elinikäisestä, nimenomaan
elinikäisestä, oppimisesta ja hyvin laajaan kansalaisdemokratiaan
ja kansalaisyhteiskunnan ideaan perustuvasta koulutuspolitiikasta,
koulutuksesta.
Näen kuitenkin, että tässä perustelussa
on joko tietoisesti tai tiedostamatta jätetty ulkopuolelle se,
että nyt on kuitenkin kysymys opettajankoulutuksesta, Snellman-korkeakoulun
opettajankoulutuksesta, jota se toteuttaa, että saadaan opettajia
nimenomaan peruskouluina toimiviin steinerkouluihin, steinerpedagogiikan
mukaista opetusta antaviin kouluihin. Tässä samalla
on kysyttävä, ollaanko luomassa rinnakkaisopettajankoulutusjärjestelmää tai
rakennetta jotenkin muuttamassa, onko tämä ehkä alku
jollekin. Nyt on kysymys rahoituksesta, mutta mitä mahdollisesti
jatkossa tämän koulutuksen yhteydessä toteutetaan,
mahdollisesti laajennusta jne.
Erityisesti oma perusteluni sille, että en voi hallituksen
esitystä hyväksyä, on tämä periaatteellinen,
että vapaan sivistystyön lain sisälle
istutetaan yksi oppilaitos, koulutusyksikkö, ja se on vielä valiokuntakäsittelyn
myötä saanut pykälään
selkeän, voi sanoa, korvamerkityn aseman, joka on ainutkertainen
ja sulkee silloin pois muut. Valiokuntahan lisäsi 2 §:ään
uuden momentin: "Tätä lakia sovelletaan lisäksi
Snellman-korkeakoulun ylläpitäjälle lain
4 §:n nojalla myönnetyn oppilaitoksen ylläpitämisluvan
mukaiseen toimintaan." Hallituksen esityksessä nimenomaan
perusteltiin, että ei ole hyvä lakipykäliin
sisällyttää tätä yksittäistä korkeakoulun
nimeä. Täällä sanotaan näin:
"Koska laissa ei ole tarkoituksenmukaista mainita nimeltä vain
yhtä oppilaitosta, ehdotetaan pykälään
sisällytettäväksi maininta muusta vapaan
sivistystyön oppilaitoksesta." Tämä oli
hallituksen esitys.
Tietenkin sekin oli avoin, ja sitä, mitä muuta oppilaitosta
tarkoitetaan, ei nimetty, mutta tietysti voisi ajatella, että muuta
oppilaitosta, joka toteuttaa vapaan sivistystyön lain tavoitteiden
mukaista koulutusta. Silloin tämä olisi vallan
hyvin hyväksyttävissä, jos se koulutus
olisi vapaan sivistystyön lain perinteistä, sitä,
mitä me ymmärrämme kansalaisyhteiskunnan
ja tämmöisen laajan demokratiaankin perustuvan
hallintomenettelyn mukaan toteutettavaksi kaiken kaikkiaan. Mutta
mielestäni tässä on nyt tarkoituksella
haluttu yhdelle oppilaitokselle antaa tämä sinetti, korvamerkitty,
istutettu osa. Tämä on se ensimmäinen,
mitä en pysty hyväksymään.
Arvoisa puhemies! Opettajankoulutushan meillä on sivistysvaliokunnassa
ja myös tässä salissa ollut moneen kertaan
keskustelussa, opettajankoulutuksen kehittäminen sisällöllisesti
ennen kaikkea ja myös resursseina. Olisin halunnut nähdä,
että tässä yhteydessä, kun puhutaan
Snellman-korkeakoulun opettajankoulutuksesta, olisi voitu tätäkin
arvioida ja mahdollisesti kysyä, keskustella, arvioida
sitä, mitkä ovat ne muodot, millä tavalla
sitä koulutusta kaiken kaikkiaan kehitetään,
onko se jatko-, täydennys-, lisäkoulutuksen muodossa
eikä, niin kuin se nyt on, peruskoulutuksena, että ylioppilaat
suoraan menevät saamaan sinne sen perusopettajankoulutukseen liittyvän
opetuksen.
Sitten toinen on tietysti, että kysymys on rahoituslaista,
hallituksen esityksestä rahoitukseksi. Sivistysvaliokunnassa
tämä oli yhtenä semmoisena erittäin
tärkeänä keskusteluna, että tämä ei
saisi vähentää, heikentää,
huonontaa, vapaan sivistystyön muiden toimijoiden rahoitusta. Niinpä sivistysvaliokunnassa
tehtiin lausumaehdotus, joka kuuluu: "Eduskunta edellyttää hallituksen
huolehtivan siitä, että Snellman-korkeakoulun
rahoitusperustan sisällyttäminen vapaan sivistystyön
lainsäädäntöön ei vähennä kansalaisopistojen,
kansanopistojen, opintokeskusten, liikunnan koulutuskeskusten ja
kesäyliopiston valtionrahoitusta." Tämä on
siis lausumaehdotus, että se ei sitä vähennä,
mutta asiantuntijoilta saimme sivistysvaliokunnassa kuulla sen,
että jo tältä vuodelta tätä rahoitusperustaa
on heikennetty. Eli kun näitä laskelmia on tehty,
niin perinteisten vapaan sivistystyön piirissä toimijoiden keskuudessa
on suuri huoli siitä, että kun toimijoita tulee
lisää, tuleeko rahaa lisää.
Eli nyt yksikköhinnat laskevat, mutta kustannukset kuitenkin
koko ajan nousevat jne. Niinpä en näe, että tämä on
riittävä lausumaehdotus.
Arvoisa puhemies! Ehdotankin, että tämän
sivistysvaliokunnan mietintöön sisältyvän
lausumaehdotuksen sijasta hyväksyttäisiin lausumaehdotus,
joka on nimelläni pöydille jaettu ja joka kuuluu
seuraavasti: "Eduskunta edellyttää, että vapaan
sivistystyön rahoituksen piiriin sisällytetään
vain vapaan sivistystyön ehdot täyttävää koulutusta."
Meillä oli parlamentaarinen aikuiskoulutustyöryhmä,
joka käsitteli myös tätä vapaata
sivistystyötä, ja ne työryhmät,
jotka ovat työskennelleet sen jälkeen, eivät
ole vielä saaneet työtänsä valmiiksi.
Senkin vuoksi tämä kokonaisuus olisi pitänyt
jättää myöhemmäksi
ja arvioida koko vapaan sivistystyön alue silloin, kun
nämä työryhmät saavat työnsä valmiiksi.
Arvoisa puhemies! Jos nyt tämä esittämäni lausumaehdotus
ei tule hyväksytyksi äänestyksessä,
niin ehdotan tämän lakiehdotuksen hylkäämistä.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
jo lain ykköskäsittelyn yhteydessä käyty
pitkä ja perusteellinenkin keskustelu kyseisestä laista.
Itselläni ei ollut siihen tilaisuutta osallistua siinä vaiheessa,
joten haluan oman käsitykseni myös sivistysvaliokunnan
jäsenenä kakkoskäsittelyn yhteydessä tuoda
esiin.
Heti alussa, kun tämän lain sain käsiini,
suhtauduin siihen hyvin varauksellisesti. Ehkä ensi lukemalta
olin huolissani rahoituspuolesta, mikä on ongelmana, mutta
valiokuntakäsittelyn yhteydessä tieto lisääntyi
ja syventyi. Kun lakiesityksen muutkin perusteelliset ongelmat tulivat
erittäin hyvin tietoon sivistysvaliokunnalle, lähtikin käyntiin
mietintä siitä, pitäisikö tämä laki
kokonaan hylätä, löytyisikö jokin
muu keino, millä Snellman-korkeakoulun asema järjestettäisiin, vai
muutetaanko olennaisella tavalla tätä lakia, koska
jo aika varhaisessa vaiheessa ainakin itselleni ja, minusta tuntuu,
koko valiokunnalle oli hyvin selvää, että hallituksen
esittämässä muodossa missään
tapauksessa tätä lakiesitystä ei olisi
voinut hyväksyä. Nyt tässä on
monien monien keskustelujen ja monien selvittelyjen ja kaiken mahdollisen
jälkeen päädytty sellaiseen kompromissiin,
että sivistysvaliokunta on ihan olennaisella tavalla muuttanut
pykälää ja sitä kautta myös
lain sisältö on tullut jollakin tavalla muutetuksi.
Mutta edelleen, arvoisa puhemies, se todettakoon, henkilökohtainen
suhtautuminen tähän on kriittinen. Mielestäni
nyt korjattuna tämä lakiesitys on hyväksyttävissä niin
sanotusti rimaa hipoen.
Suurin periaatteellinen ongelma, mikä hallituksen esityksessä oli,
oli nimenomaan se, että hallitus esitti vapaan sivistystyön
lain avaamista niin, että muiden erityisten syiden perusteella
joitain muita kuin perinteisiä vapaan sivistystyön oppilaitoksia
voitaisiin hyväksyä vapaan sivistystyön
lain piiriin. Tämä kirjaus sinänsä on
varsin ongelmallinen. Nimittäin sehän olisi tarkoittanut
sitä, että olisi syntynyt yleinen kaatoluokka niinkin
arvokkaasta ja tärkeästä asiasta kuin
vapaasta sivistystyöstä, johon pikkuhiljaa olisi
voitu laittaa kaiken maailman toiminta, mikä vain jollain
erityisellä syyllä olisi perusteltavissa, kyseiseen
lakiin. Ei tietenkään missään
tapauksessa tullut kyseeseen, että näin olisi
voitu menetellä. Mielestäni jo se, että tällaista
ylipäätään esitetään,
on hivenen harmillista, sillä mielestäni se heikentää vapaan
sivistystyön asemaa, jos olemme valmiita avaamaan näkemyksen
vapaan sivistystyön olemuksesta ja merkityksestä ja
heittelemään sinne toimintaa, joka välttämättä ei
täytä vapaan sivistystyön kriteerejä.
Valiokunta on muuttanut kyseisen pykälän niin,
että "lakia sovelletaan lisäksi Snellman-korkeakoulun
ylläpitäjälle lain 4 §:n nojalla
myönnetyn oppilaitoksen ylläpitämisluvan
mukaiseen toimintaan". Vaikeasti sanottu kapulakielellä, mutta
juridisesti se tarkoittaa juuri sitä, että enää ei
tällaista yleistä kaatoluokkapykälää ole
olemassakaan, ei ole olemassa sellaista erityistä syytä,
että voitaisiin ottaa mitä tahansa oppilaitoksia,
vaan tässä tapauksessa määritellään,
että vain tämä yksi uusi oppilaitos tulee
lain piiriin. Tietenkin edelleen tasa-arvon kannalta se on siinä mielessä ongelmallista,
että jos jatkossa tulee muita halukkaita, sitten voidaan
vedota siihen ja kysyä, miksi yksi otettiin tähän
eikä muita. Tämä on juuri se, miksi sanon
"rimaa hipoen"; rima heiluu, kas kun ei tipu. Joka tapauksessa sen
takia tämä oli hyväksyttävissä,
koska jollakin tavalla tämä täytyi hoitaa.
Tavallaan voisi sanoa, että oikeastaan se, mikä minusta
oli mielenkiintoista, oli se, että kun hallituksen esityksessä sanottiin,
että erityinen syy on kirjaus, mutta siitä huolimatta
ei ole tarkoitus tietenkään tuoda muita oppilaitoksia.
Ainakaan itse en tullut vakuuttuneeksi valiokuntakäsittelyn
yhteydessä, että se, että kellään
ei ollut tarkoitus tuoda uusia oppilaitoksia, olisi mikään
vakaa perustelu sille, että eduskunta voisi sitten huokaista,
että hyvä juttu näin, hyväksytään
pykälä, tiedämme jatkossa, että tarkoitus
ei ole näin toimia. Nyt sitten kyseinen sivistysvaliokunnan uusi
pykälä tämän asian ikään
kuin niin sanotusti vakauttaa.
Sitten, arvoisa puhemies, toinen ongelma, mikä tässä laissa
on, hyvin periaatteellinen myöskin, mistä keskusteltiin
ykköskäsittelyssä aika ansiokkaasti ja
aika pitkään, oli juuri tämä, että tällä vahvistetaan
sitä, että opettajankoulutusjärjestelmään
tulee ikään kuin rinnakkainen järjestelmä.
Se, mikä ainakin meillä sosialidemokraateilla
puhutti hyvin paljon, oli se, että steinerpedagogiikan
opetuksessa Snellman-korkeakoulun opetus on ollut maksullista. Me
emme halua antaa missään nimessä sellaista
signaalia tähän yhteiskuntaan, että jollakin
tavalla avaisimme opettajankoulutuksen tai minkä tahansa
yliopistokoulutuksen tai minkään muunkaan koulutuksen
maksullisuutta, että tämä tulisi yhtään
sen hyväksyttävämmäksi kuin
tänä päivänä on. Tämä periaatteellinen
keskustelu käytiin myös mielestäni ihan
hyvällä tavalla ykköskäsittelyn
yhteydessä tässä salissa.
Kolmas tärkeä seikka, ei ehkä niin
periaatteellinen mutta hyvin käytännöllinen
ja mielettömän tärkeä seikka,
mikä laissa oli ongelmallinen, oli rahoituskuvio. Vapaan
sivistystyön toimijoilla on ollut kovia aikoja, ja varmasti
rahaa tarvittaisiin. Eikä välttämättä ole
kauhean hieno asia, jos laki avataan ja otetaan uusia toimijoita
mukaan. Ed. Rauhala puhui siitä, että opettajankoulutus
ei välttämättä ole vapaan sivistystyön
toimintaa, ja sanoi, että tämä on joko
tiedostaen tai tiedostamatta jätetty tästä ulos.
Mielestäni koko ajan, kun valiokunnassa keskusteltiin,
tiedostettiin, että ongelma tässä on
juuri se, että opettajankoulutus ei täytä vapaan
sivistystyön muotoja. Koska näin on, että se
ei täytä, on aika ongelmallista, että se tulee
jakamaan näitä rahoja. Tämän
sivistysvaliokunta on hoitanut niin, että edellytetään
sitä, että tämä ei saa heikentää muun
vapaan sivistystyön toimijoiden, kansalaisopistojen, kansanopistojen,
opintokeskusten, liikunnan koulutuskeskusten ja kesäyliopistojen,
valtionrahoitusta. Tämän on oltava ehdoton edellytys.
Me katsomme sitten ensi syksynä, kun budjettikäsittelyä käymme,
hyvin tarkkaan, että nämä resurssit eivät
sentilläkään heikenny, vaan päinvastoin
niitä pitäisi vahvistaa.
Meillähän on edessämme valtavia haasteita niin
aikuiskoulutuksen kuin vapaan sivistystyön suuntaan. Meillähän
on tehty kova valmistelutyö parlamentaarisessa aikuiskoulutustyöryhmässä, jossa
esitetään merkittäviä resurssilisäyksiä niin ammatilliseen
aikuiskoulutukseen kuin vapaaseen sivistystyöhön.
Molempien asemaa halutaan vahvistaa. Pikemminkin jatkossa tulevaisuuden
paineet ovat nimenomaan siihen suuntaan, että vapaan sivistystyön
toimijoiden resursseja on vahvistettava perusteena demokratia, kansalaisyhteiskunnan
vahvistaminen, kansalaisen tietoyhteiskuntataitojen vahvistaminen,
osallisuus yhteiskuntaan. Tämän arvokkaampia perusteluja
ei muuten voi ollakaan, ja juuri tämän vuoksi
paine siihen, että vapaan sivistystyön resurssit
nimenomaan mieluiten nousevat kuin laskevat, on valtava, ja on hyvin
ikävää, jos käytännössä sitten
jokin tämänsorttinen laki tosiasiassa niitä resursseja
alkaa heikentää.
Mutta, arvoisa puhemies, tässä nyt ehkä suurimmat
mielessäni olevat asiat. Kuten sanottu, rimaa hipoen mennään.
Olisin toivonut, että tähän olisi löydetty
toinen ratkaisu, millä tämä Snellman-korkeakoulun
asema olisi hoidettu, mutta näillä selvityksillä,
mitkä tähän mennessä olemme
saaneet, tämä sitten tuntui olevan ehkä se käytännöllisesti
paras tapa, vaikka mielestäni sana "paras" on vähän
ongelmallinen tämän lain yhteydessä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä oleva
laki Snellman-korkeakoulun vakiinnuttamisesta muun muassa opettajankoulutukseen
kuuluu sarjaan hässäkkälait. Sellainen
adjektiivi tuli mieleen, kun tätä lakia käsittelimme.
Monikaan ei varmasti oivalla, kuinka isosta asiasta loppujen lopulta
on kysymys. (Ed. Kekkonen: Onko hässäkkä adjektiivi?) — Tässä tapauksessa
kyllä; hässäkällinenkin käy
ihan hyvin. — Monet ihmiset kentällä ovat
havainneet kyllä tämän lain vaikutukset
pitkälle tulevaisuuteen, mutta en ole valiokunnan jäsenten
keskuudessa ihan varma vielä tästä. Ehkäpä ennen
tätä äänestystä vielä loppujenkin
silmät avautuvat tästä asiasta. (Ed.
Viitanen: Keskusta kuitenkin hyväksyy tämän?) — Odotetaan loppuun
puheenvuoro, niin kuullaan, mitä asioita tähän
liittyy.
Käsittelyssä oleva laki rahoituksen vakiinnuttamisesta,
niin kuin sen voi ymmärtää, avaa koulutuksen
alalla monia periaatteellisia kysymyksiä, ei vain taloudellisia.
Yksi — eikä vähiten merkittävä — on
opettajankoulutuksen avaaminen muulle kuin julkisen vallan toteuttamalle
taholle. En näe esteitä sille, että kukin
hallitus aikanaan avaa jonkin uuden opettajankoulutusyksikön
sen jälkeen, kun tämä laki on hyväksytty,
ja nimenomaan mieleisensä opettajankoulutuksen yksikön.
Enemmistöpäätöksellä kun
näitä lakeja hyväksytään,
niin tämä on aina mahdollista, toisin kuin ed.
Viitanen tässä edellä kertoi. Mielenkiintoista
on se, että samalla kun taistellaan opettajankoulutuksen
taloudellisten resurssien lisäämisestä ja
sisällöllisestä kehittämisestä,
meillä on voimavaroja luoda uusi yksikkö ja lisätä sinne
voimavaroja ennemmin kuin lisätä niitä nyt
jo voimassa olevaan yleisesti hyväksyttyyn opettajankoulutukseen.
Tämä tarve on ilmiselvästi olemassa,
kuten olemme valiokunnassa asiasta asiantuntijoita kuulleet.
Nyt sitten puutunkin muutamiin periaatteellisiin kysymyksiin,
jotka ovat tulleet asiantuntijakuulemisessa esille.
Ihan yksiselitteinen kanta on ollut se, että Snellman-korkeakoulun
erityistehtävät eivät täytä vapaan
sivistystyön kriteereitä eivätkä myöskään
vapaan sivistystyön tehtäväkokonaisuutta. Niinikään
on mainittu, että lainsäädännön
tulee luoda perusteet ja tehtävät, joiden pohjalta
kaikkia alan toimijoita ja sinne hakeutuvia tarkastellaan yhtäläisesti
ja tasavertaisesti. Tässä ei nähdäkseni
näin ole tapahtunut, koska meillä on monia ja
lukuisia tietoja siitä, että muutkin tällaiset yksiköt
ovat olleet kiinnostuneita kyseisistä tehtävistä.
Lain avaaminen yksittäisen oppilaitoksen takia on mielestäni
kyseenalaista lisäksi sen vuoksi, että yhteys
vapaaseen sivistystyöhön on kiistanalainen. Täytyy
muistaa se, että Snellman-korkeakoululla on tällä hetkellä Opetushallituksen
erillinen lupa eikä koulutusta voi määritellä korkeakoulututkintojen
järjestelmästä annetussa asetuksessa.
Siksi mietinkin hallituksen esityksessä olevaa asian valmisteluun
liittyvää perustelua. Täällä sanotaan
näin, että kun hallitus on käynyt eri
vaihtoehtoja läpi, se on tullut siihen tulokseen, että "parhaiten
Snellman-korkeakoulun aseman järjestäminen julkisen
valvonnan alaiseksi oppilaitokseksi olisi hoidettavissa vapaasta sivistystyöstä annetun
lain piirissä. Snellman-korkeakoulun tehtävä ja
erityispiirteet voidaan määritellä ylläpitämisluvassa".
Tässä kohdassa mietin sitä, että nämä määritelmät
voisi tulkita hyvinkin väljiksi.
Jos keskustelemme taloudellisesta puolesta, niin tietona on
annettu meille se, että tämän vuoden
opiskelijaviikkokiintiöistä on jäänyt
jakamatta yhteensä 2 250 opiskelijaviikkoa. Tälle
on laskettu oma rahallinen arvonsakin, mutta koska samanaikaisesti
on puhuttu myös harkinnanvaraisista avustuksista ja siitä,
mitkä ovat vuokrakustannuksen merkitykset eri kansanopistoilla ja
taas Snellman-korkeakoululla huomioiden myöskin internaattikulut,
niin lopputulema on se, että nämä valtionosuusmääritteet
on päätetty määritellä asetuksilla,
joista saamme myöhemmin tarkempaa tietoa.
Joka tapauksessa en pidä oikeana sitä, että nyt toimivilta
kansanopistoilta, jotka toimivat yleisesti hyväksyttyjen
periaatteiden mukaan, otetaan rahoitusta tällaiseen erillisen
korkeakoulun perustamiseen tai sen rahoituksen vakiinnuttamiseen.
Lisäksi en ymmärrä sitä, että täällä on
tullut paljon kriittisiä puheenvuoroja asiasta, mutta kuitenkin
tämä asia viedään läpi
ja laki hyväksytään.
Ed. Rauhalan tekemä lausuma sisältää mielestäni
juuri nämä oleelliset seikat, miksi tätä vapaan
sivistystyön rahoituspohjaa olisi tarkasteltava uudelleen
ja erityisesti määriteltävä ne
kriteerit, minkä tyyppisiä oppilaitoksia vapaan
sivistystyön sisällä voi toimia. Edelleen
korostan sitä, että asiantuntijat eivät
ole nähneet Snellman-korkeakoulua tällaiseksi.
Näillä tietopohjilla kannatan ed. Rauhalan tekemää ehdotusta.
Pia Viitanen /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin, mitä tulee
sivistysvaliokunnan tekemään pykälään,
vastaisuudessahan tämä tarkoittaa, että jos
halutaan joitain uusia tuoda vapaan sivistystyön lakiin mukaan,
ne tulevat eduskunnan kautta, koska hallituksen alkuperäinen
esityshän olisi tarkoittanut sitä, että erityisen
syyn löydyttyä se olisi voitu hyväksyä,
mutta tässä, jos tulee tällaisia ongelmia,
ne tulevat eduskunnan käsiteltäviksi. Kuten sanottu,
kritiikkiä tämä laki siitä huolimatta
ansaitsee hyvin paljon.
Minua kiinnostaisi tietää, koska itselläni
ei ollut mahdollisuutta osallistua sivistysvaliokunnan kokoukseen
silloin torstaina, kun täällä mietinnössä on
kuitenkin keskusta mukana, mikä on homman nimi, jos näin
voisi kysyä.
Sitten ihan sellaista haluaisin kysyä, minkä unohdin
puheenvuorossani, kun ed. Rauhala esittää pontta,
että jos tämän sisältöinen
ponsi hyväksytään ja samaan aikaan kuitenkin
hyväksytään tämä lainmuutos,
ponsi ja lakihan ovat ristiriidassa, koska tämän
lain nojalla juuri näitä, mitä ei saisi
rahoittaa, rahoitetaan täältä. (Puhemies
koputtaa) Eli eikö pitäisi mieluummin esittää,
että laki hylättäisiin, eikä tällaista
ponsimuutosta, koska eduskunnan sivistysvaliokunnan ponsihan on
hyvä?
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kerolalla on seuraava vastauspuheenvuoro, ja samalla kysyisin
teiltä, kannatitteko sekä ed. Rauhalan pontta että hylkäysehdotusta.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kannatin ed. Rauhalan pontta.
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Viitaselle sanon tässä sen
asian, että en ymmärrä, mitä mieltä on siinä,
että me kerta toisensa jälkeen ryhdymme miettimään
täällä, mitkä ovat vapaan sivistystyön
alaisia oppilaitoksia. Eikö yksiselitteisempää olisi
se, että toimisimme tällaisella opettajankoulutusperiaatteella,
mikä on voimassa, ja jättäisimme muut
sitten toimimaan entisillä pohjilla, niin kuin nytkin on
toimittu.
Arvoisa rouva puhemies! Jatkan seuraavassa puheenvuorossa.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensisijainen esitykseni on ollut hallituksen
esityksen hylkääminen, mutta se, että tähän
olen tehnyt myös ponnen, johtuu tietysti siitä,
mitä seuraavassa käsittelyssä, kun huomenna äänestämme,
tapahtuu. Minun ensisijainen näkemykseni on, että tämä tulisi
hylätä. Sitten olen varmistanut tämän
ponnellakin. Ehkä sanoin tuolla sen. Nämä ovat
teknisiä kysymyksiä.
Erityisesti vielä ed. Viitaselle, että tässä kuitenkin
annetaan erityisasema, ja kritiikki on kohdistunut siihen, onko
kysymys nyt arviosta, että on kyse vapaan sivistystyön
tavoitteisiin perustuvasta koulutuksesta. Me annamme yhdelle erityisaseman,
ja nyt sitten ikään kuin sanotaan, että seuraaville
ei tule tätä samaa, että on ulkopuolella
vapaan sivistystyön tavoitteista. (Puhemies koputtaa) Tämä on
ristiriitaista, ja sitä en voi hyväksyä.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Viitaselle vastaan keskustan nimien
puutteesta vastalauseessa. Kristillisdemokraattien jättämä vastalause,
siinä vaiheessa kun se jätettiin, oli vielä keskeneräinen,
ja me keskustelimme valiokunnassa asiasta, että emme ole
tämän esityksen takana. Halusimme vielä keskustella,
mihin muotoon päädymme lain tultua liian pikaisesti
päätösvaiheeseen, päädymmekö hylkyyn
vai vastalauseen taakse. Olemme siis nyt päätyneet
ponnen taakse.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeastaan haluaisin vain todeta, että kun
ed. Kerola muun muassa sanoi, että hän ei ymmärrä,
mitä mieltä on siinä, että jatkuvasti
veivataan näitä lakeja, niin minä voisin
sanoa, että olen täsmälleen samaa mieltä.
En muuten ymmärrä minäkään.
Jos minä äsken kahdeksan minuutin puheenvuorostani
käytin tasan sen kahdeksan minuuttia kritiikkiin, käsittäisin,
että olemme hyvin lähellä toisiamme näissä mielipiteissä.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tämän vuoksi olisinkin
odottanut, että sosialidemokraatit olisivat valiokunnassa
olleet tämän lain pöydältä poistamisen
kannalta, niin kuin tulkitsin puheista. En ymmärrä,
miksi tätä asiaa viedään eteenpäin,
kun tämä on kaikille vastenmielinen.
Ed. Karpio merkitään
läsnä olevaksi.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa toimi lukuvuonna 2000—2001
yhteensä 17 steinerkoulua ja 3 steinerpedagogista erityiskoulua.
Näissä oli ja on yhteensä noin 4 500
oppilasta ja noin 370—400 opettajaa. Nämä steinerkoulut
ovat myös vuonna 1999 voimaan tulleen koulutuslainsäädännön
mukaisesti osa koulutusjärjestelmäämme.
Näiden tarpeisiin valmistavan opettajankoulutuksen taloudellisten edellytysten
ja opettajaksi opiskelevien nykyistä tasavertaisemman aseman
järjestäminen asianmukaisella tavalla on kiirehtinyt
osaltaan Snellman-korkeakoulun aseman ja talouden järjestämistä nyt
käsittelyssä olevan hallituksen esityksen mukaan.
Haluan myös vielä todeta tässä yhteydessä eduskunnan
pöytäkirjoihin sen, että korkeakoulujen
arviointineuvosto on suorittanut opetusministeriön toimeksiannosta
Snellman-korkeakoulun opettajankoulutuksen arvioinnin viime vuoden
lopulla ja tämän vuoden alussa. Tämän
arviointineuvoston mukaan Snellman-korkeakoulun opettajankoulutus
tuo koulutusjärjestelmäämme monipuolisuutta.
Jotta tätä Snellman-korkeakoulun tuomaa lisää voitaisiin hyödyntää koko
koulutusjärjestelmässä, arviointiryhmä suosittelee
kanssakäymisen ja vuoropuhelun lisäämistä Snellman-korkeakoulun
ja muun opettajankoulutuksen välillä.
Kuulun myöskin itse niihin, jotka vuosien ja vuosikymmenten
kokemusten mukaan suhtautuu myönteisesti steinerpedagogiikkaan.
Tiedän ne taustaongelmat, jotka liittyvät nimenomaan
filosofi Steinerin eräisiin opillisiin näkemyksiin, mutta
yleisellä tasolla olen sitä mieltä, että kanssakäyminen
steinerpedagogiikan ja niin sanotun yleisen, normaalin opetuksen
välillä on suotavaa ja jopa hyödyllistä.
Jotta kanssakäyminen ja kokemusten vaihtaminen koko koulutusjärjestelmää hyödyttävällä
tavalla
kävisi päinsä, Snellman-korkeakoulun
resurssit tulee saattaa arviointityöryhmän mukaan
vertailukelpoisiksi muun opettajankoulutuksen kanssa. Kaikki tämä,
jonka nyt sanoin, on tärkeää ja merkittävää. Se
on osasyy, miksi tätä lakia nyt käsitellään.
Tässä yhteydessä sanon myöskin
vapaan sivistystyön kasvattina, kansankorkeakoulun kasvattina,
parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän varapuheenjohtajana,
että olen itse myöskin suhtautunut kriittisesti
siihen tapaan, millä arvokkaan ja tärkeän
Snellman-korkeakoulun opettajankoulutus on nyt päädytty
järjestämään. Mutta samaan hengenvetoon
sanon sen, että sivistysvaliokunta merkittävällä tavalla
muutti olennaisen pykälän siten, että siinä mainitaan kunnioittavasti
ja arvostavasti Snellman-korkeakoulu mutta poistettiin se mielestäni
kyseenalainen muotoilu, joka kuului, että "erityisestä syystä vapaan
sivistystyön oppilaitoksena voi toimia myös muu
kuin edellä mainittu oppilaitos". Näimme paremmaksi
vaihtoehdoksi sanoa reilusti tässä yhteydessä,
että tämä lainmuutos koskee vain ja ainoastaan
Snellman-korkeakoulua ja sen aseman järjestämistä niistä syistä,
jotka puheenvuoroni alussa mainitsin.
Siltä osin, kun näitä mahdollisia
puheita ja pöytäkirjoja luetaan ja tulkitaan joissakin
piireissä, haluan sosialidemokraattina nimenomaan sanoa
sen, että kysymys on tässä yhteydessä nimenomaan
hyvin syvällisestä vapaan sivistystyön
aseman ja sisällön tulkitsemisesta. Tältä osin
opettajankoulutus ahtaasti tulkiten ei sinällään
kuulu vapaan sivistystyön toimialaan, mutta tässä yhteydessä Snellman-korkeakoulun
kokonaistoiminta, jossa on vain yhtenä osana opettajankoulutus,
on nähty tarkoituksenmukaiseksi järjestää tällä tavalla.
Kuten valistunut kuulijakunta tietää, ja se ilmenee
hallituksen esityksen perusteluista, myöskin kansanopisto-vaihtoehto oli
esillä, myöskin se, että tämä rahoitus
hoidettaisiin pysyvästi valtion tulo- ja menoarviossa omalla
momentillaan, mikä sinällään
olisi ollut ehkä myöskin ihan mahdollista, mutta
se ei olisi näitä muita merkittäviä ehkä sosiaalisia
ja taloudellisia kysymyksiä sitten hoitanut niin kestävällä tavalla
kuin tämä nyt valittu vaihtoehto.
Arvoisa puhemies! Valiokunta itse asiassa tämän
asian merkeissä teki hyvin perusteellisen työn.
Mietintömme myöskin päätyy siihen
yksimieliseen lausumaan, että nämä rahoitusasiat
tulee jatkossa hoitaa tasapuolisesti siten, että Snellman-korkeakoulun
mukaan ottaminen vapaan sivistystyön lainsäädännön
piiriin ei ole heikentämässä niin sanotusti
perinteisen vapaan sivistystyön asemaa vaan ehkä pikemminkin
on sitä omalta kohdaltaan vahvistamassa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Vähän aikaa sitten
ed. Viitanen puhui riman heilumisesta. Kun tuota puhetta kuunteli, ei
voinut muuhun tulokseen tulla kuin siihen, että hänellä oli
todella korkeushyppy mielessä ja kolme yritystä ja
kaikilla kerroilla rima putosi. Se rima on siis siellä patjalla.
Ne kolme eri näkökulmaa olivat rahoitusjärjestelmä,
sitten yleensä opettajankoulutusjärjestelmä ja
vielä kolmantena tällainen ideologinen perustelu.
Kaikissa näissä kuullut perustelut olivat kelvottomia
eli eivät vakuuttaneet millään tavalla,
ja näin sitten kävi, että rima putosi
joka kerta.
Sosialidemokraateilla on hieno, kunniakas perinne suomalaisen
sivistys- ja koulutusjärjestelmän luomisessa ja
kehittämisessä erityisesti 60-luvulta lähtien,
jolloin puolue on ollut vahvassa asemassa tässä valtakunnassa.
(Ed. Gustafsson: R.H. Oittinen asetti jo 60-luvulla peruskoulutuksen pääideat!) —
Varmaan näin on, kuten ed.
Gustafsson erinomaisena asiantuntijana tietää. — Sosialidemokraatit
loivat peruskoulujärjestelmää, veivät
sitä vahvasti eteenpäin, korkeakoulujärjestelmää ja
myös vapaata sivistystyötä. (Ed. Gustafsson:
Ja ammattikorkeakoulujärjestelmää!) — Ja
ammattikorkeakoulujärjestelmää, vaikka
me taisimme olla sen toteuttamassa kyllä Ahon hallituksen
aikana, mutta se on nyt meille aika pieni kunnia. — Te
olette olleet kunniakkaita sivistyspolitiikan luomisessa ja erityisesti
siltä pohjalta, että on tavoitteena ollut tällainen
yhtenäinen korkeatasoinen ja tasa-arvoinen järjestelmä.
Se on ollut hieno periaate. Toki siellä on tapahtunut monia
lipsahduksia. 70-luvulla eräät perusarvot heitettiin
romukoppaan, ja siitä on ollut vakavat seuraukset, jotka
näemme tänä päivänä yhteiskunnallisena
hajoamisena monella tavalla. Siitä ei yksin sosialidemokraatteja
voi syyttää, mutta suuri vastuu tietysti on teillä ja
tällä mainitulla isolla puolueella.
Nyt kuitenkin viime vuosina, oikeastaan runsaan kymmenen vuoden
aikana, näyttää selvästi ja
erityisesti tämän keskustelunkin yhteydessä siltä,
että sosialidemokraatit ovat kadottaneet aatteensa, arvoperustansa,
ja ovat lähteneet eivät enää rakentajina
vaan murtajina ja romuttajina järjestelmää viemään
eteenpäin. Tämä esitys on ehkä kolmas
askel sillä tiellä. Sosialidemokraatitkin, niin
kuin laajasti tietysti monet muutkin tahot, olivat valmiit hyväksymään
steinerkoulut yksityisinä, korvaavina kouluina ehkä osittain ajatellen
sitä, että saadaan tällainen eliittikoulujärjestelmä tähän
rinnalle. Sitähän se ei ole ollut, koska steinerkoulujen
oppimistulokset ovat olleet monelta osin aika lailla heikkoja, lähes
jopa ala-arvoisia. Vaihteluväli tietysti on silläkin
puolella kohtuullisen suuri. Ensin siis peruskoulun murtaminen aloitettiin
näillä steinerkouluilla, sen jälkeen
lukioaste on otettu järjestelmään ja nyt
ollaan ottamassa virallisen rahoituksellisen aseman piiriin opettajankoulutus
steinerpedagogiikkaa varten. Tämä on siis kolmas
askel tällä tiellä.
Mielestäni tämä tie on ollut vahingollinen, huono,
aivan tuomittava järjestelmä tähän
meidän rinnallemme. (Ed. Gustafsson: Miten niin se on huono?)
Sen tulokset eivät ole puhuneet puolestaan. Se on muodostunut
osittain tällaiseksi, miten nyt kauniisti sanoisi, en nyt
viitsi loiseksi sanoa mutta kasvannaiseksi järjestelmän
piiriin ja sisään, joka aina vaatii uutta rahoitusta,
erillisiä malleja ja tällaista erityiskohtelua,
mistä tässäkin on kysymys. Mielestäni
meidän pitäisi tältä osin katsoa
järjestelmää edelleen peruslähtökohdiltaan
ja palata takaisinpäin eikä mennä tällä tiellä eteenpäin.
En nyt puutu steinerkouluihin sinänsä. Totean kuitenkin,
että yksi askel otettiin Espoon kaupunginvaltuustossa kuukausi
sitten, kun kaupunginvaltuusto siellä päätti
rakentaa muistaakseni 60 miljoonan markan arvoisen koulurakennuksen
steinerkoululle ja samanaikaisesti päätti muualta
koululaitoksesta säästöjen etsimiseksi leikata
voimakkaasti menoja. Tämä oli käsittämätön
päätös, johon sosialidemokraatit ja vasemmistoliitto
menivät kokoomuksen ja Rkp:n tietysti houkuttelemina ja
vihreitten suorastaan ajamina. Espoo näyttää tässä oikein
selkeää esikuvaa, millä tiellä ollaan:
leikataan yleistä koulujärjestelmää ja
rakennetaan kaupungin varoin yksin steinerkoululle koulurakennus,
upea koulurakennus. Muut kärsivät ja he saavat
tällaisen erityiskohtelun. No, Espoolla on oikeus tehdä,
mitä tekee. Siitä on valitukset tehty ja asia
tutkitaan, onko se mennyt oikein. Tasa-arvoa se ei kyllä ole edistänyt
siinäkään kaupungissa.
Arvoisa puhemies! Tämä rahoitusjärjestelmä tähän
opettajankoulutukseen on mielestäni täysin kestämätön,
aivan täysin kestämätön. Tämä ei
ole missään mielessä vapaata sivistystyötä. Sen
yhteyteen tällaista järjestelmää ei
missään tapauksessa pidä sallia. Se on
askel sellaiselle tielle, joka on kalteva ja johtaa vaikka mihin
siitä huolimatta, että nyt väitetään,
että eduskunta päättää jokaisesta
lainmuutoksesta ja vastaavista tilanteista. Meillä on kuitenkin
pyrittävä edes tasa-arvoiseen yhteiskuntaan. Jos
tälle tielle yhden nimeltä mainitun oppilaitoksen
kohdalla mennään, muiden kohdalla on mentävä myös,
jos tilanne on samanlainen, ja näitä löytyy.
Se on kestämätön tie, enkä ollenkaan
käsitä, että vasemmisto on hyväksymässä tällaisen
yksityisjärjestelmän synnyttämisen ja
rahoituksen järjestämisen, eli perusteiltanne
olette kauas liukuneet.
Arvoisa puhemies! Nämä lausumat, joiden varaan
tässä nyt on paljonkin rakennettu, varsinkaan
mietintöön sisällytetty lausuma, eivät
kyllä auta asiaa yhtään. Vapaa sivistystyö tulee
kärsimään. Ei riitä, että sitä ei
leikata näitten hyväksi, vaan tämä täytyy
rahoittaa siinä ylimääräisenä, jos
halutaan pitää rahoitus sillä tasolla,
ettei vapaa sivistystyö, joka on tavattoman tärkeää,
kärsi. Tuo lausuma ei riitä pohjaksi tämän
järjestelmän taloudellisen turvallisuuden ja tulevaisuuden
rakentamiseksi.
Arvoisa puhemies! Järjestelmä sinänsä on mielestäni
kelvoton. Steinerkoulujen opettajat koulutettakoon yleisissä opettajankoulutuslaitoksissa
samoilla kriteereillä, samoilla periaatteilla, samoilla
taloudellisilla eduilla, järjestelmillä kuin muutkin
opettajat. Jos haluavat erikoistua sitten johonkin antroposofiseen
oppiin, tehkööt sen, mutta sitä ei tarvitse
yhteiskunnan tällä tavalla, murtamalla järjestelmää,
rakentaa. Tältä osin tämä on
kelvoton malli.
Arvoisa puhemies! Voisin vielä puhua tästä, mihin
täällä viitattiin, ideologiseen pohjaan.
Antroposofinen harhaoppi on tässä maassa vallalla voimakkaasti
ja luo lonkeroitaan joka puolelle. Se pitäisi paljastaa.
Se ei ole yhteiskuntaa rakentava malli, niin kuin meidän
koululaitoksemme kattavasti pitäisi olla, eli tältäkin
pohjalta tämä esitys on kelvoton.
Arvoisa puhemies! Jätän seuraavien puhujien varaan
tuon esityksen kannattamisen.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On syytä todeta ed. Kankaanniemen
puheenvuoron johdosta, että hän kyllä aika
kevyesti ohitti sen ydinkysymyksen, että me olemme hyväksyneet
suomalaisen koulutusjärjestelmän osaksi steinerkoulut.
Tähän myöskin kuuluu sitten se, että meillä on
osaltamme vastuu myöskin opettajankoulutuksesta. Niin kuin
totesin, opettajankoulutusta on arviointineuvoston arvion mukaan
pidetty varsin tasokkaana ja hyvänäkin.
Minusta nyt on erotettava se, mikä tuli onneksi ed.
Kankaanniemen puheenvuoron loppuosassa, että teidän
kritiikkinne lähtökohta on ensisijaisesti hengellinen,
uskonnollinen. Minä kunnioitan sitä lähestymistapaa.
Minä itse ja me demarit olemme tuoneet esille sen, että nimenomaan koulutuspoliittisesti
tämän vapaan sivistystyön yhteys ei ole
paras mahdollinen. (Puhemies koputtaa) Me sanomme sen reilusti ääneen
mutta olemme halunneet tässä tilanteessa turvata
asian tällä tavalla.
Pia Viitanen /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Oikeastaan ed. Gustafsson edellä sanoi
sitä samaa, mitä myös minä olisin
sanonut. Koska ed. Kankaanniemi oman puheenvuoronsa alussa siteerasi
minua ja puhui, että minulla oli kolme perustetta ja yksi
niistä olisi ollut ideologinen, niin haluan kyllä tämän
väärinkäsityksen korjata.
Eli se kritiikki, mitä minulla on ollut tätä lakia kohtaan
ja on edelleen, ja haluan sanoa sen myös suoraan, on se,
että mielestäni vapaan sivistystyön näkökulmasta
oikea paikka steinerpedagogiikan opettajankoulutukselle ei ole vapaan
sivistystyön laissa. Se on kritiikkinä minulla
numero ykkönen ja samoin tämä taloudellinen
puoli, mutta ideologisesti minä lähden siitä,
että minulla ei ole steinerpedagogiikkaa sinänsä vastaan mitään
vaan katson sitä samalla tavalla, että jollain
tavalla sen asema on järjestettävä. Tosin,
kuten sanoin ensimmäisessä puheenvuorossani, olisin
ollut tyytyväisempi, jos se olisi järjestetty muulla
keinoin. Onneksi sivistysvaliokunta kuitenkin alkuperäistä esitystä jollakin
tavalla edes muutti.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan todella korostaa sitä, että tässä on
kysymys nimenomaan koulutuspolitiikasta ja koko koulutuspolitiikan
rakenteesta. Siinä olen todella pettynyt, että koulutusasiantuntija,
niin kuin ed. Gustafsson varmasti on, antaa tällä lailla
periksi, että tästä rakenteesta tulee pirstaleisempi.
Tämä olisi pitänyt arvioida nyt tätä kokonaisuutta
ajatellen, jos pyritään vertailukelpoiseksi muun
opettajankoulutuksen kanssa. Tämähän
tuli nyt vapaan sivistystyön lain rahoitukseen ja rakenteeseen.
Silloin on kysyttävä, mitä se vertailukelpoisuus
silloin tarkoittaa. Jos halutaan vertailukelpoisuutta ja korostaa
tätä, niin silloin se olisi pitänyt nostaa
muun koulutuksen kanssa, mitä on esimerkiksi meillä nyt
montessori- ja muita erilaisia suuntauksia, ja he saavat opettajankoulutuksen
peruskoulutuksen meidän hyvässä opettajankoulutuksessamme,
jota kehitetään. (Puhemies koputtaa) Sivistysvaliokuntahan
ei sisällöstä keskustellut.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Arvoisat edustajat, todella toivon, että pysyttäydytään
siinä minuutissa. (Ed. Gustafsson: Se menee niin nopeasti
se minuutti, arvoisa puhemies!) — Se menee nopeasti, mutta
siihen voi opetella, jos haluaa.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En minä ollenkaan kiistä sitä,
että minulla on vahva arvopohja, jolta tarkastelen asioita,
ja pyrin rakentamaan kaikki ne päätökset,
jotka teen, siltä pohjalta, koska se on maailman paras
ja kestävin perusta. Mutta itse tähän
kysymykseen riittävät jo ne kaksi muutakin tekijää:
taloudellinen rahoitusmalli, joka tässä on ja
joka on täysin sopimaton ja kelvoton tämän
asian hoitamiseen, ja toinen on sitten tämä, että luodaan
virallinen opettajankoulutusjärjestelmä, joka
ei ansaitse sitä eikä siihen ole mitään tarvetta
eikä syytä, koska meillä on monia opettajankoulutuslaitoksia
yliopistojen yhteydessä.
Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Luettuani hallituksen esityksen, sivistysvaliokunnan
mietinnön, luettuani ensimmäisen käsittelyn
puheenvuorot ja kuunneltuani keskustelua toisessa käsittelyssä tähän
asti, arvoisa puhemies, minun on pakko todeta, että kannatan
ed. Rauhalan hylkyehdotusta. Tämä laki ei ole
lainkaan kypsä. Sen on eduskunnan tähänastinen
keskustelu osoittanut ja myöskin hallituksen esitys ja
sivistysvaliokunnan mietintö, joka on sellainen, että selkeitä perusteluja
tämän muutoksen tekemiselle ei ole.
Arvoisa puhemies! Haluan perustella oman käsitykseni.
Kuten ed. Gustafsson totesi, olemme aikanaan hyväksyneet
suomalaiseen koulujärjestelmään vaihtoehtopedagogiikan
ja sitä myöten olemme lainsäädännössä antaneet
mahdollisuuden vaihtoehtokouluille. Vaihtoehtokouluja kaivattiin
varsinkin 1980-luvun alussa, jolloin peruskoulun sisällöllinen
kehittäminen oli jostain syystä jämähtänyt
paikoilleen ja samanaikaisesti myöskään
suomalainen opettajankoulutus ei ollut kyennyt uudistumaan riittävässä määrin.
Tällöin tuli ikään kuin muotiin
etsiä vaihtoehtoja peruskoululle, joka kieltämättä silloin
tasapäisti opetuksellaan, vaihtoehtoja silloiselle koululle,
ja paineet olivat päättäjiä kohtaan
kovat. Eduskunnassa ja valiokunnassa käytiin hyvinkin monipuolinen
keskustelu. Silloin päädyimme siihen, että niin
steinerkoulujärjestelmä kuin montessoripedagogiikka
ja myöskin freinetpedagogiikka olivat sellaisia, mistä katsottiin, että ne
suomalaiseen koulujärjestelmään sopivat ja
miksei myöskin muut pedagogiikan muodot, jos niitä sitten
syntyisi, mutta näyttää siltä,
että niitä kovin harvoin syntyy lisää ja
uusia.
Se, että me hyväksyimme vaihtoehtopedagogiikan,
mielestäni ei merkinnyt sitä, että me
saman tien olisimme hyväksyneet vaihtoehtoisen opettajankoulutusjärjestelmän
suomalaiseen koulujärjestelmään. Näin
ei missään tapauksessa, mutta jo heti alkuunsa
oli selvää se, että ne opettajat, jotka
tällaisiin vaihtoehtokouluihin lähtevät,
tarvitsevat lisäkoulutusta, tarvitsevat täydennyskoulutusta
ja kenties myöskin jatkokoulutusta, jota on ollut saatavissa
ja on edelleenkin mainitsemassani kolmessa pedagogiikan muodossa
sekä Suomessa että olletikin ulkomailla. Meillä Suomessa
Snellman-korkeakoulu antaa ainoana perusteellista koulutusta tähän
pedagogiikan muotoon, ja sen olemme myöskin hyväksyneet.
Meillä on tänäkin päivänä tämän
vuoden budjetissa edelleen momentilla 29.60.53 mainittu Snellman-korkeakoulu,
joka on vakiinnuttanut momenttinsa ja paikkansa ja saa sieltä mielestäni
tähän lisäkoulutukseen tai täydennyskoulutukseen
rahoitusta.
Mutta, arvoisa puhemies, on vaikeaa näillä perusteilla,
joita hallitus ja valiokunta esittävät, hyväksyä sitä,
että nyt hätäisesti jonkin lain piiriin sisällytetään
perusopettajankoulutus tälle pedagogiikan muodolle. Sehän
tarvitsee ymmärrettävästi lisää rahaa,
koska ryhmät ovat pieniä ja opettajankoulutus
on vaativaa. Mutta tässä mielestäni syntyy
nyt erittäinkin vaikea ristiriita, koska meillä on
Suomessa kuitenkin lähdetty ja lähdetään
lain tasollakin siitä, että opettajankoulutus
on korkeakouluopetusta, joka myöskin on korkeakoulututkintoon
päätyvää opetusta.
Minä en tiedä nyt, mitä korkeakoulututkintoja Snellman-korkeakoulu
antaa, kun se tämän opettajankoulutuksen aikoo
järjestää. Enkä ole tämän
käsittelyn tähän hetkeen mennessä päässyt vielä selville
siitä, onko Snellman-korkeakoulu lainmuutoksen jälkeen
keskiasteen oppilaitos vain korkean asteen oppilaitos. Sehän
vaikuttaa myöskin siihen, minkälaista opintotukea
tämän oppilaitoksen opettajaksi opiskelevat saavat. Tuntuisi
siltä, että kun he ovat opettajiksi opiskelevia,
he ovat korkeakouluopintotukeen oikeutettuja; ilman muuta näin
pitäisi olla.
Olen ed. Viitasen kanssa eri mieltä siitä,
että tällä lainmuutoksella häviäisivät
Snellman-korkeakoulujen maksut. Eivät ne mihinkään
häviä, koska se on yksityinen oppilaitos. (Ed.
Viitanen: En sanonut niin, en todellakaan sanonut niin!) — Anteeksi,
ymmärsin sitten väärin. (Ed. Viitanen: Sanoin,
että se maksullisuus on ongelma!) — Ja se pysyy
ongelmana. — Nyt kuitenkin tälle oppilaitokselle
tulee huomattavan paljon enemmän julkista rahaa kuin mitä tämän
vuoden budjetissa on kyseisellä momentilla, koska tämä kansanopistorahoituslaki
vaikuttaa siihen suuntaan, että rahamäärä kasvaa.
Se on tietenkin ihan oikein, jos vaativaa opettajankoulutusta aiotaan
siellä toteuttaa. Mutta niin kuin äsken totesin,
tästä tulee huomattavan kallis muoto, ja sekin
olisi pitänyt miettiä.
Minusta tuntuu siltä, että tämä on
toisaalta säästölaki, kun valiokunta
on hyväksynyt hallituksen esityksen siltä osin,
että Snellman-korkeakoululle siirrettävät
varat nyt annetaan kansanopistovaroista, mitä pahoittelen
syvästi. Minusta se on vapaan sivistystyön arvostukselle kerta
kaikkiaan väärin, kun meistä joka ikinen kansanedustaja
tietää, että nämä rahat
ovat aivan riittämättömät tälläkin
hetkellä. Meille on kaikille käynyt jo pitkän
aikaa sitten selväksi se, että vapaan sivistystoimen
puolella tehdään merkittävää työtä,
mutta toimintamäärärahat ovat pienet. Paineita
myöskin saada uusia kansanopistoja on ollut muutaman vuoden
ajan, ja taloudellisista syistä näitä ei
ole voitu opetusministeriössä hyväksyä.
Kun nyt sitten yhtäkkiä jo toimivilta oppilaitoksilta
siirretään Snellman-korkeakoululle, niin minusta
se on huonotapaista ja en voi sitä hyväksyä mitenkään.
Arvoisa puhemies! Yksi ongelma on juuri tämä,
mihin aiemmat puheenvuoron pitäjät ovat kiinnittäneet
huomiota: Snellman-korkeakoulu ei asetu tämän
toimintansa puitteissa vapaan sivistystyön lain hengen
mukaiseen toimintaan. Tässä rikotaan äskettäin,
jokin vuosi sitten, eduskunnan hyväksymää lainsäädäntöä vapaasta
sivistystoimesta hyvinkin räikeällä tavalla
ja vesitetään nykyisen lain henkeä. Minusta
on ihan kummallista, että melkein samat eduskunnan sivistysvaliokunnan
jäsenet, jotka ovat jokin aika sitten hyväksyneet
uuden lain, nyt ovat sitä tältä osin
ja tällaisilla perusteilla vesittämässä.
Olen myöskin sitä mieltä, että kun
tähän vapaan sivistystoimen lainsäädäntöön
liitetään Snellman-korkeakoulu, tämän
jälkeen on pakko myöskin muita korkeakouluja sinne
siirtää. Esimerkiksi Kriittinen korkeakoulu, joka
on siellä momentilla Snellman-korkeakoulun rinnalla, on oikeutettu
pääsemään tämän
lain piiriin. Nämä perusteet ovat sen laatuiset,
että tässä on aika vaikea sitten toisilta
kieltää, tai silloin laki ei ole yhdenvertainen
kaikille, niin kuin pitäisi olla.
Tämä on siis, arvoisa puhemies, monellakin tapaa
ongelmallinen. Soitin viikonvaihteen aikana eräälle
steinerkoulun käyneelle, joka sattumoisin oli henkilö,
jonka luokalla on ollut aika monia tunnettuja suomalaisia, jotka
olivat pitäneet ihan äskettäin luokkakokousta.
Oppilaita kyseisessä koulussa oli aikanaan liki 30, ja
jokaisella silloisista koulusta valmistuneista, koulun läpi
käyneistä, on omia lapsia. Henkilö, jolle
soitin, sanoi, että soititpa oikeaan aikaan, kun he keskustelivat
luokkakokouksessaan paljon siitä, miksi yksikään
heistä ei ollut pannut omaa lastaan steinerkouluun, vaan
kaikki olivat halunneet käyttää sitä vaihtoehtoa,
että panevat omat lapsensa suomalaiseen peruskouluun. Arvoisa puhemies!
Tämä kertoo minusta jotakin myöskin opetuksen
sisällöstä.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomalainen vapaa sivistystyö kyllä kestää sateenvarjonsa
alla Snellman-korkeakoulun.
Mutta, ed. Isohookana-Asunmaa, te totesitte, että tämä on
jotenkin hyvin hätäisesti tehty lakiesitys. Se
ei pidä paikkaansa. Hallitus on tätä miettinyt
ja valmistellut. Kaksi vuotta on valmistelutyö kestänyt,
ja sinä aikana erilaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja
on todella perusteellisesti tutkittu. Tässä on
sitten päädytty siihen, että tämä järjestely
olisi parhaiten hoidettavissa vapaan sivistystyön tehtäväalueen
kautta, mutta niin kuin tässä nyt on moneen kertaan
todettu, sitä voidaan myöskin aivan perustellusti
kritisoida. Mutta me sosialidemokraatitkaan emme halunneet ottaa
vastuuta siitä, että sinällään
tärkeä Snellman-korkeakoulun tekemä työ olisi
nyt jotenkin ikään kuin stopattu (Puhemies koputtaa) täällä eduskunnassa,
koska se olisi antanut semmoisen signaalin, (Puhemies koputtaa)
joka ei vastaa sosialidemokraattista koulutuspolitiikkaa.
Pia Viitanen /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ihan pöytäkirjaan
haluan todeta, että en todellakaan uskonut, että tällä lakimuutoksella
ratkaistaisiin se ongelma, että Snellman-korkeakoulun opettajankoulutus
on maksullista. Muistaakseni hallituksen esityksen perusteluissa
lukee, että tätä kautta opiskelijoiden
maksamat maksut voisivat kenties pienetä, mutta siitä ei
todellakaan ole mitään todisteita. Päinvastoin
olin huolissani siitä, että mielestäni tämä maksullisuus
on ongelmallinen asia, koska tätä kautta vielä vahvistuu
maksullisen instituution asema sinänsä, ja sitä en
pitänyt hyvänä.
Mitä tulee ihan tähän säästölakiajatteluun,
että tässä olisi se kyseessä,
niin sitähän tämä suoranaisesti
ei ole eikä juuri tällä lailla suoraan
vähennetä eikä oteta pois mistään
vapaan sivistystyön toimelta sinänsä,
vaan Snellman-korkeakoulun rahoitus siirretään
tänne samaan. Mutta kun itse tätä erityisen
moneen kertaan monelta opetusministeriön asiantuntijalta
kysyin, onko silti mahdollista, että jatkossa, kun jakajia
on useampia, muiden sivistystyön toimijoiden rahoitusasema
vaarantuu, niin tähän en saanut vakuuttavaa vastausta,
etteikö se vaarantuisi. (Puhemies koputtaa) Mutta kuitenkaan
sitä ei suoranaisesti myönnetty ja nimenomaan
korostettiin, ettei tässä (Puhemies koputtaa)
yhteydessä oteta toisilta pois.
Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt tähän mennessä todella
ei ole käynyt selville syytä, minkä takia
tämä ratkaisu halutaan juuri tällä tavalla
toteuttaa. Minkä takia ei voida ajatella, että Snellman-korkeakoulu
saa edelleenkin kyseiseltä momentilta niin kuin tähänkin
saakka rahoitusta?
Ed. Viitaselle: Minä olen saanut kyllä sen
tiedon, ja sitä ei valiokunnan mietinnössä kumota, että tämä harkinnanvarainen
rahoitus, joka on yhteensä kahdelle korkeakoululle 213 000
euroa, poistuu. Tämä ei säily sen jälkeen,
kun Snellman-korkeakoulu siirtyy kansanopistolain piiriin. Mutta
kuitenkin kansanopistolaissa vapaan sivistystoimen lain kautta apu
on sinne jo lukukaudessa yli 300 000 euroa eli huomattavan paljon
enemmän kuin mitä harkinnanvarainen rahoitus tähän
saakka on ollut.
Sakari Smeds /kd:
Arvoisa puhemies! Lainsäädännön
erään keskeisen lähtökohdan
tulisi olla yhdenvertaisuuden ja tasapuolisuuden periaatteen noudattamisessa.
Koen, että tämän esityksen hyväksyminen
kyllä merkitsisi jonkinlaista koetusta tälle lähtökohdalle
ja periaatteelle, sillä tässä tapauksessa
vapaasta sivistystyöstä annettua lakia muutetaan
vain yksittäisen oppilaitoksen tarpeista käsin.
(Ed. Gustafsson: Ei lakia muuteta!) Esitys myös merkitsee
sitä, että opettajankoulutusta tultaisiin rahoittamaan
kansanopistojen käyttörahoituksen kustannuksella.
Tässä tilanteessa olisin toivonut, että perustelut
olisivat olleet erittäin huolellisia ja tarkkoja. Nyt ne ainakin
mietinnössä jäävät
varsin ohuiksi.
Herää kysymys, onko tämä ennakkopäätös, onko
tämä viesti muillekin yksityisille oppilaitoksille
siitä, että tämän kaltaiseen
eduskunnan tapauskohtaiseen käsittelyyn on valmiutta. Mielestäni
olisi tässä valiokunnan mietinnössä voinut
esimerkiksi eritellä sitä, mitkä ovat
antroposofisen hengentieteen ne suuret edut, joiden perusteella
hallitus ja valiokunta on päätynyt tämän
kaltaiseen tilaustyöhön juuri tälle arvo-
ja aatesuuntaukselle. Mielestäni kaikkia vaihtoehtokouluja
tulisi kohdella tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Näin
hallitus ja valiokunta eivät nyt menettele.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Otin vielä puheenvuoron tuodakseni
esille, että tosiaan ensisijaisesti toivon lain hylkäystä.
Se oli se esitys, ja jos laki hyväksytään,
niin lausumaesityksestäni sivistysvaliokunnan lausuman
sijasta äänestetään.
Arvoisa puhemies! Vielä haluan korostaa sitä, minkä ed.
Isohookana-Asunmaa erittäin hienosti toi esille, että kysymys
on todella siitä, että tässä ei
toteudu yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus. Nyt me olemme tarkastelleet
sitä tämän rakenteellisen uudistuksen
kannalta, mutta emme sitä, minkä ed. Isohookana-Asunmaa
toi hyvin esille, että kysymys on myös opiskelijanäkökulmasta,
opintososiaalisista eduista. Näitä perusteluita
ei todella käsitelty sivistysvaliokunnassa. Voi sanoa, että tämän
perustelut jäivät keskeneräisiksi. Sen vuoksi
tätä hylkyä esitän. Valmistelutyö kesti kaksi
vuotta. Tätähän yritettiin saada pöydälle
ja siirtymään syksyyn, mutta kun rahoitus halutaan jo
vakiinnuttaa syksyksi, sen vuoksi tällä oli kiire.
Tätä en voi kyllä todellakaan hyväksyä,
että arvot heitettiin nurkkaan ja samoin koko koulutuspoliittinen
linjaus.
Timo E. Korva /kesk:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunnassa tätä lakiehdotusta
on pidetty pöydällä useita viikkoja.
Välillä käytiin myöskin jonkin
verran epävirallisia keskusteluja. Mutta täytyy
sanoa, että tämä viime vaihe, joka päätyi
mietinnön muotoon, toteutettiin kyllä hyvin pikaisesti.
Tietenkin omaa syytäni on se, etten päässyt
mukaan viimeiseen ratkaisevaan kokoukseen, jossa asia aika yllättäen
kuitenkin mietinnön laatimista varten tuli hallitusryhmiltä pöydälle.
Hallitusryhmäthän pitivät tästä asiasta
näitten epävirallisten keskustelujen välillä käsittääkseni useitakin
neuvotteluja. Niissä neuvotteluissa luonnollisesti oppositiopuolueitten
edustajat eivät ole mukana. Olin kuitenkin siinä uskossa
näiden epävirallisten keskustelujen jälkeen,
että myöskin hallitusryhmät näkisivät
tässä hallituksen lakiehdotuksessa hyvinkin suuria
periaatteellisia ongelmia ja että sen vuoksi tämä lakiehdotus
olisi saanut aivan uuden muodon tai että se olisi jopa
palautettu uudelleenvalmisteluun. Näin kuvittelin asioitten
tilan jossakin vaiheessa olevan.
Nyt kuitenkin on pöydällä valiokunnan
mietintö, jossa esitetään siis sitä,
että vapaan sivistystyön rahoituksesta ryhdytään
rahoittamaan steinerkoulua ja -pedagogiikkaa, ja jonka ongelmakohta
on ennen kaikkea se, että steinerpedagogiikan opettajankoulutusjärjestelmää ryhdyttäisiin
rahoittamaan vapaan sivistystyön rahoituksesta. Tässä nimenomaan
on tämän lain suuri ongelmakohta. Lähtökohtana
pitäisi olla ilman muuta kaikessa opettajankoulutuksessa
se, että suomalainen opettajankoulutus järjestetään
yhden yhteisen järjestelmän puitteissa ja rahoitetaan
myöskin yhteisen järjestelmän puitteissa toki
pitäen lähtökohtana sitä, että voi
olla erilaista pedagogiikkaa, mutta se erilainen pedagogiikka arvioitaisiin
omassa sarjassa verrattuna toisiin pedagogiikkatyyppeihin, opetustyyppeihin, eikä
niin
kuin nyt tässä järjestelmässä,
jossa lähdetään virallistamaan järjestelmää,
että osana vapaan sivistystyön tointa ryhdytään
yhtä pedagogiikan, steinerpedagogiikan, opettajankoulutusta
rahoittamaan ja järjestelemään.
Tämähän ei sovi itse asiassa minkään
tyyppisiin kehittämisperiaatteisiin, kun kussakin kilpailusarjassa
pitäisi tulokset mitata samalla mitalla. Näin
tehdään yleisurheilukentillä ja jopa
jalkapallokentillä, kun ainakin takautuvasti videokuvaukset
näyttävät vaikuttavan jonkin verran uusiin
tuomioihin. Siitä syystä ihmettelenkin kovasti,
että nyt hallitusryhmät neuvottelujenkin jälkeen
päätyvät tälle kannalle, että avataan
vapaan sivistystoimen puolelle käytännössä uusi momentti.
Tämä on hyvin epäoikeudenmukaista vapaalle
sivistystyölle sillä tavalla ajateltuna ja käytännössäkin,
että nythän tässä ikään
kuin päältä ryhdytään
rahoittamaan aivan uuden tyyppistä, erilaista, vapaaseen
sivistystyöhön kuulumatonta toimintaa, aletaan
rahoittaa siis opettajankoulutusta. Loppu, mikä tästä jää,
jää varsinaisen lain mukaan vapaan sivistystyön
osapuolille jaettavaksi.
Tässä ehdotuksessa on myöskin hallinnon
näkökulmasta niin paha moka, että tätä ei
missään tapauksessa pitäisi hyväksyä,
ja, arvoisa puhemies, ilmoitankin kantanani, että äänestän
ed. Rauhalan hylkäysehdotuksen puolesta näillä perusteilla,
joita puheenvuorossani totesin.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Alkuun haluan heti todeta omalta osaltani
myös, että tulen äänestämään
ed. Rauhalan tekemän vastalauseen mukaisesti. Muutamalla
sanalla kommentoin tätä. Täällä on
pidetty hyviä, ansiokkaita puheenvuoroja, kuten juuri ed.
Timo E. Korva edelläni.
Lähtökohtaisesti sanoisin, että jos
ylimääräisiä resursseja on,
niitä tulisi käyttää ensisijaisesti nyt
olemassa olevan opettajankoulutuksen kehittämiseen ja ennen
kaikkea opettajien täydennyskoulutukseen. Hyvin tiedetään
tällä hetkellä, että monet opettajat
eivät pääse opettajien täydennyskoulutukseen
juuri resurssipulan vuoksi. Toisaalta on myöskin muistettava
se, että tällä hetkellä meillä on
nykyisen peruskoulujärjestelmän sisällä monia
tarpeita, monia rahareikiä, jotka on nopeasti hoidettava,
jotta voimme säilyttää sen ajatuksen,
mikä on ollut sosialidemokraatteille ja keskustalle erityisen
tärkeä, eli tasavertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden
säilymisen koulumaailmassa. Siinä mielessä tuntuu
erikoiselta, että nyt ollaan irrottamassa ylimääräistä resurssia jonkin
yksittäisen pedagogisen suunnan opettajankoulutuksen rahoittamiseen.
Jos en aivan väärin muista, viime eduskuntakaudella,
kun koululainsäädännön uudistusta
käsittelimme tässä talossa, yhteisenä lähtökohtanamme
oli se ajatus, että nyt pitää tukea peruskoulujärjestelmäämme,
kehittää sitä sillä tavalla, että peruskoulujärjestelmän
sisällä turvallisesti erilaiset pedagogiat voivat
toimia. Niillä on mahdollisuus tälläkin
hetkellä toimia. Silloin ne ovat kontrolloituja, silloin
ne ovat myöskin sillä tavalla ohjattavissa, että perusvaatimuksia,
mitkä yleissivistävälle koulutukselle
asetetaan, voidaan seurata ja ne toteutuvat ja sitä kautta
toteutuu myöskin oppilaan ja lapsen etu.
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Rauhalan esitys on
hyvin perusteltu. Toivon, että hallitus vetää nyt
olemassa olevan epäkypsän esityksen pois.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Takkula viimeisessä lauseessa
totesi, niin näin itsekin halusin puheenvuoron ottaa, että todella
vakavasti toivoisin ja heittäisin haasteen, että sosialidemokraattien
taholta tulisi viesti hallitukselle, että tämä esitys
vedettäisiin pois. On uskomatonta, että puheenvuoroissa
tuodaan esille näin voimakkaasti kriittisyys, jota erityisesti
sosialidemokraattien puheenvuoroissa on tullut esille, mutta kuitenkin
ollaan tätä viemässä tässä muodossa
eteenpäin, joka meillä nyt on pöydällä mietintönä.
Tässä on merkittävä ristiriita.
Tietysti on arvoperusteista kysymys ja kokonaisuudessaan meidän
historiastamme ja koulujärjestelmästämme
ja rahoituksesta. Kyllä tässä kolmea
kanavaa myöten täytyy kulkea ja katsoa kirkkaasti,
mitä näiden kanavien sisällä on
ja mikä kokonaisuus näistä muodostuu.
Näen hyvin tärkeänä sen, että meillä yliopistoja
tulee kehittää ja niiden rahoituksesta huolehtia,
samoin oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvosta, jotta opettajankoulutuksemme
todella säilyisi korkeakouluissa ja yliopistoissa ja siellä olisi
rahoitusta riittävästi erikoistumiselle. Edellisissä puheenvuoroissa
tuli todella hyvin esille, että me tarvitsemme nyt rahoitusta
koulutuksen kehittämiseen.
Myöskään sen seurausvaikutuksia,
että opintososiaaliset etuudet arvioidaan uudelleen, ei
esityksessä ole lainkaan käsitelty. On pakko ottaa esille,
mikä merkitys on sillä, kun opintotukien määrittelyä ei
ole tässä tarkistettu. Todella toivon, että arvioidaan
se, mikä on vapaan sivistystyön rahoitus ja kriteerit,
jotta ne ovat kestävät. Meillä on kansanopistoja,
jotka tässä yhteiskunnassa todella tuottavat sellaisia
palveluja, joita kansalaisemme tarvitsevat, eri ikäiset,
elämänsä eri vaiheissa, ja siellä ei
ole varaa yhteiskunnan tulevaisuutta ajatellen rahoitusta supistaa,
vaan päinvastoin sitä tulee kehittää ja
lisätä.
Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täydennyksenä vielä aikaisempaan
puheenvuoroon, kun epäilin, että tässä on kysymyksessä säästölaki,
haluaisin todeta sen, että tämän vuoden
budjetissa kansanopistomomentin toimintamäärärahat
ovat hiukan yli 44 miljoonaa euroa, kun viime vuoden budjetissa
ne olivat 44,670 miljoonaa euroa. Vähennys on merkittävä,
mutta sen lisäksi momentin perusteluissa todetaan, että tämän
vuoden määrärahaan sisällytetään
yhden uuden kansanopiston käyttökustannukset,
jotka eivät liene kuitenkaan Snellman-korkeakoulun, koska
kysymys on vuoden takaisesta tiedosta. En voi mitenkään
ymmärtää, että tämä ei
vaikeuttaisi nyt olemassa olevien kansanopistojen asemaa, ja jos
tämä laki nyt tämmöisenä huonona
versiona hyväksytään, missään
tapauksessa ei voi hyväksyä sitä, että Snellman-korkeakoulun
raha, joka sille tulee, laskennallisesti hiukan yli 300 000
euroa, sisällytetään nyt tähän
jo supistettuun kansanopistojen toimintamäärärahaan.
Eihän siinä ole mitään järkeä.
On merkittävää, että täällä ei
ole valtiovarainministerin edustamaa puoluetta lainkaan keskustelussa
mukana. Olisi kyllä ollut välttämätöntä saada
tietää, miksi tällainen säästölaki
tehdään.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Viime viikkoina on paljon käyty
keskustelua siitä, mikä merkitys eduskunnan ponsilla
on. Kuulun niihin, jotka katsovat, että niillä on
merkittävä periaatteellinen ja poliittinenkin
merkitys. Käsitelläänhän ne
eduskunnassa takautuvasti erikoisvaliokunnissa aina joka vuosi,
kun hallitus antaa kertomuksen toiminnastaan, onko toimittu eduskunnan
lausumien mukaisesti. Sen takia pidän erittäin
tärkeänä sitä, että sivistysvaliokunnan
mietintöön kuuluu tämä lausumaehdotus, että "eduskunta
edellyttää hallituksen huolehtivan siitä,
että Snellman-korkeakoulun rahoitusperustan sisällyttäminen
vapaan sivistystyön lainsäädäntöön
ei vähennä kansalaisopistojen, kansanopiston,
opintokeskusten, liikunnan koulutuskeskusten ja kesäyliopistojen
valtionrahoitusta".
Arvoisa puhemies! Vielä toisena asiana haluan
todeta täältä puhujakorokkeelta sen,
että sivistysvaliokunta kuitenkin keskeisiltä osin
muutti hallituksen esitystä muuttamalla itse asiassa sen
merkittävimmän pykäläesityksen
toiseen muotoon, jolloin itse asiassa tämä problematiikka
ja ongelma, joka liittyy tähän vapaan sivistystyön
ymmärrykseen, tulkintaan, saatiin mielestäni siihen
muotoon, että tämä laki voidaan hyväksyä,
jolloin siis lakiin lisättiin tämä Snellman-korkeakoulun
ylläpitäjä.
Mutta, arvoisa puhemies, halusin vielä tulla tänne
toteamaan sen, kun tässä on nyt noussut keskustelussa
ydinasiaksi tämä steinerkoulujen opettajankoulutus,
että tätä yhdistämistä yliopistojen
kasvatustieteiden tiedekuntien hoitamaan opettajankoulutustehtävään
ei ole katsottu tarkoituksenmukaiseksi steinerkoulujen aseman ja erityisen
suuntautumisen takia. Snellman-korkeakoulun opettajankoulutus ei
myöskään ole varsinaisesti tutkintoon
johtavaa koulutusta, vaan opintojen tuottama kelpoisuus perustuu Opetushallituksen
erikseen tekemään päätökseen.
Näin Snellman-korkeakoululla on kuitenkin tunnustettu opettajankoulutustehtävä,
vaikka koulutuksen järjestäminen ja opintojen
asema poikkeavat yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opettajankoulutuksesta.
Tutkintoja ei tämän vuoksi myöskään
voida määritellä korkeakoulututkintojen
järjestelmästä annetussa asetuksessa.
Yliopisto- ja ammattikorkeakouluvaihtoehdot on käyty
läpi ja todettu, että Snellman-korkeakoulun opettajankoulutustehtävästä huolimatta
sen
toimintaa ei voi organisoida yliopisto- tai ammattikorkeakoulutyyppiseksi
korkeakouluksi tai niiden osaksi koskien nimenomaan rahoitusjärjestelmän,
ohjausjärjestelmän, kelpoisuuksien ja tutkintojärjestelmän
eri puolia. Koulutus ei myöskään ole
tutkintoon johtavaa ammatillista peruskoulutusta eikä lisäkoulutusta,
joten tällekään ratkaisulle ei ollut
perusteluja. Tämän jälkeen sitten niin
hallitus kuin myöskin sivistysvaliokunta oman työnsä jälkeen
päätyivät siihen, että tavallaan
mahdollisuus Snellman-korkeakoulun järjestämän
koulutustoiminnan hyväksymiseen sille kuuluva asema ja
tehtävä huomioon ottaen on tämä vapaan
sivistystyön lainsäädäntö, koska
Snellman-korkeakoulu myöskin eräiltä osin
täyttää näitä vapaata
sivistystyötä koskevassa laissa asetettuja tavoitteita
ja tehtäviä, vaikka edelleen totean sen, että ahtaasti
nähtynä opettajankoulutuksen paikkana se ei ole
paras mahdollinen.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Isohookana-Asunmaa vertaili eri
yksikköhintoja, niiden muodostamia kokonaissummia. Asiantuntijalausunnoista
muistaneena, mihin äsken tuossa puheessani viittasin, kerron
sen, että tämän vuoden 2002 opiskelijaviikkokiintiöstä on
nipistetty 2 250 opiskelijaviikkoa, jotka on siis varattu Snellman-korkeakoulun
kiintiöhintoja varten. Tämä on rahassa
laskettuna vajaa 2 miljoonaa markkaa. Tästä se
summa muodostuu.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Oma puheenvuoroni oli oikeastaan ihan sama kuin
ed. Kerola toi esille: me olemme todella nyt sen edessä,
että tämän vuoden aikana on vähennyksiä tulossa,
ja se merkitsee jotakin kansanopistoille, ja nämä luvut
tässä ed. Kerola edellä toi.
Arvoisa puhemies! Ed. Gustafsson pyrki perustelemaan sitä,
että Snellman-korkeakoulun paikka on tässä momentissa,
mutta miten siinä voi toteutua tasaveroisuus ja oikeudenmukaisuus,
jos ajatellaan, että tässä ei ole arvioitu, onko
olemassa mahdollisesti joitakin muita oppilaitoksia? Täällä jo
tuli esille Kriittinen korkeakoulu. Tässä yksi
yksittäinen koulu saa nyt tämän asemansa.
Tietenkin erityisestä suuntautumisesta on kysymys. On pitkään
pohdittu, sopiiko se yliopistoon tai ammattikorkeakouluun, ja vastaus
on ei, koska Snellman-korkeakoulu haluaa opettajankoulutuksen
viedä aivan sieltä alusta lähtien oman
suuntautumisensa mukaan. Nämä muut, freinet- ja
montessori- ym. pedagogiset suuntaukset, ovat meidän yleisessä opettajankoulutuksessamme.
Tätä yleistä opettajankoulutuksen erisuuntautuneisuutta
meidän pitäisi vahvistaa. Tämä laki
ei tee sitä.
Timo E. Korva /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rauhalan sanoin sama viesti oli tarkoitus myöskin
ed. Gustafssonille todeta eli nimenomaan se, että steinerpedagogiikkaa
pitäisi myöskin täydennyskoulutuksen
tai muun osalta arvioida samoilla mittareilla kuin muitakin pedagogiikan
muotoja. Se tässä on se oleellinen kysymys.
Sitten lausumista muutama sana, kun eräät kuitenkin
ihan vakavasti näyttävät tässäkin
salissa lausumiin vielä uskovan. Mehän olemme
tehneet lausumia muun muassa viime budjetin käsittelyn
yhteydessä joulukuussa tässä salissa
esimerkiksi partisaanien uhrien muistamisesta. Edellytimme yksimielisesti,
että eduskuntaan tuodaan tänä keväänä ensimmäisessä lisäbudjetissa
ehdotus sotilasvammalain muuttamisesta meidän tarkoittamallamme
tavalla, mutta kuinka tässä nyt on käynyt?
Mitään muutosta ei tule. Eli kyllä meidän
tietysti täytyy ymmärtää, että käytäntö on
se, että lausumia hallitus kuuntelee, jos kuuntelee. Kyllä poliittinen
tahto sittenkin pitää muodostaa tässä salissa
niin, että se kantaa tasapuolisesti hallitusvaihdosten
ylikin. Tässä tapauksessa tämä jää ontumaan.
Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk:
Puhemies! Minustakin ainoa oikea tapa edetä tässä on se,
että näihin lausumiin ei luoteta. Niin kuin on monesti
todettu, hallitus ainakin viime aikoina on vähät
piitannut lausumista. Sen sijaan, jos hallituspuolueiden edustajat
ilmoittaisivat, että hoidetaan puuttuva rahasumma vaikka
seuraavan lisäbudjetin kautta, silloin se olisi jotenkin
uskottavaa. Mutta en kyllä missään tapauksessa
voi mennä sivistysvaliokunnan esittämän
lausuman taakse luottaen siihen, että sillä tämä puuttuva raha
muille kansanopistoille tulisi. Se ei ole tie, joka tuo tulosta.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Luotan kuitenkin sillä tavalla meidän
eduskuntaamme ja valtiovarainvaliokunnan jaostoihin, (Ed. Isohookana-Asunmaa:
Niinistöön!) että tämänkin
keskustelun jälkeen on minusta selvää,
sen takia rohkenin tämän lausuman ääneen
lukea, että me tulemme hyvin tarkkaan tietysti laskemaan,
mitä Snellman-korkeakoulun rahoitus tulee olemaan. Sen jälkeen
se on päässälaskutaitoa siltä osin,
että turvaamme lausuman edellyttämällä tavalla
muiden vapaan sivistystyön oppilaitosten rahoituspohjan.
Tämä on myöskin sivistysvaliokunnan yksiselitteinen
tahto, ja se tullee nyt myös eduskunnan tahdoksi.
Silti ed. Korva on oikeassa, että hallitus välillä,
kun vikaa on korvissa, kuuntelee huonolla tavalla eduskunnan ponsia.
Tältä osin kritiikkiä voi tulla varmaan
hallituspuolueidenkin rivistä, miten ponsia luetaan.
Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On aika erikoista, että vaikka täällä ainakin
edustajat Kerola, Korva ja Rauhala ovat jo kertoneet lukuja, niin
sivistysvaliokunnan jotkut toiset jäsenet toteavat, että tullaan
selvittämään, mikä tässä menetys
on. Kyllä tietenkin tähän mennessä pitäisi koko
sivistysvaliokunnalla olla tiedossaan tämän lakiesityksen
taloudelliset vaikutukset.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itse valiokunnassa kysyin useaan kertaan
opetusministeriön asiantuntijoilta, voidaanko tulkita, että tämä laki
heikentää vapaan sivistystyön muiden
toimijoiden voimavaroja tältä istumalta. Minulle
annettiin sellainen vastaus, että ei. Mutta itsekin toin
esiin, että jatkossa, koska jakajia on useampia, totta
kai on olemassa se vaara, että se heikentäisi
voimavaroja. Minulla oli tällainen käsitys asiasta
asiantuntijakuulemisten perusteella. Minusta on täysin
asiallista, että nämä luvut selvitetään,
katsotaan, ja ainakin minun ehtoni ja edellytykseni, kuten koko
ponnen edellytys, on se, että tämä asia
kerta kaikkiaan on hoidettava.
Eduskunnaltahan on onneksi löytynyt muuten viime talousarvion
yhteydessä hyvää tahtoa vapaan sivistystyön
suuntaan. Silloin myönsimme vapaalle sivistystyölle,
kesäyliopistoille, opintokeskuksille ja kansanopistoille,
lisärahoitusta ja myönnämme edelleenkin.
Kyllä minä sen haluan luvata omalta osaltani,
mikäli se minusta kiinni on.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä menee
jo jankkaukseksi tämä euroilla ja markoilla nappuloiminen,
mutta luen suoraan hallituksen esityksessä ehdotetuista
muutoksista. Siellä todetaan: "Yksikköhintaa olisi
toisaalta mahdollista korottaa vuokrien osalta ja koulutustehtävässä määrätyn
erityistehtävän perusteella. Tällainen
erityistehtävä voisi olla Snellman-korkeakoulussa opettajankoulutus."
Tämä minusta ohjastaa siihen suuntaan, että yksikköhintoja
tulee korottaa, ja jostakin ne on otettava, kun lisämäärärahoja
ei ole myönnetty.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! On valitettavaa, että täällä on
väki näin vähissä ja monet varmaan
lähteneet maakuntiin, kun ei tänään äänestellä,
eivätkä kuule tätä keskustelua.
Tämän keskustelun aikana on tullut nimittäin
paljon uusia ja vakavia näkökulmia tämän
asian käsittelyn osalta. Ne ovat kaikki yksiselitteisesti
johtaneet varmuuteen siitä, että tämä esitys
tulee hylätä. Mitään muuta tietä ei
ole, jos aiotaan puolustaa vapaata sivistystyötä ja
turvata opettajankoulutuksen kokonaiskehittäminen tässä maassa.
Ihmettelen syvästi, että erityisesti sosialidemokraatit
ovat valinneet tämän tien. Minä en tiedä,
kuka tämän esityksen äiti tai isä on,
tietysti Snellman-korkeakoulu itse on tehnyt kaiken voitavansa,
mutta että ministeritkin ovat tähän lähteneet
ja erityisesti vasemmiston ministerit, kun tämä murtaa
koko meidän järjestelmämme eikä sovi
vapaaseen sivistystyöhön. Tämä on
kerta kaikkiaan hylättävä.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni kuitenkin selvästi
on tullut esille se, että sivistysvaliokunta on saanut
tietoa siitä, että tällä on
heijastusvaikutuksia, ja nyt jo on leikkauksia toteutettu eli 2 250
opintoviikkoa, ja noin 2 miljoonaa, on pois. Tämä on
varmasti tosiasia kuitenkin. Minun mielestäni nyt, vaikka
ymmärsin, että siellä on ollut kova hässäkkä kyllä tätä lakia
eteenpäin vietäessä, kuitenkin taloudelliset kysymykset
ovat niin vakavia, että olisi pitänyt kuitenkin
selvittää ihan loppuun saakka, mikä on tämän
esityksen heijastusvaikutus kaiken kaikkiaan. Toisaalta ei ole Snellman-korkeakoulun
ja näiden opettajienkaan edun mukaista se, että tämä toiminta
lähtee tällä tavalla eteenpäin,
että kriittisyys on näin voimakasta ja on monia
kysymyksiä vailla vastauksia. Tuntuu siltä, että ei
ole yksimielisyyttä siitä, mikä on vapaan
sivistystyön arvostus. Onko se sitä toiminta-aluetta,
josta on mahdollisuus ikään kuin ottaa näille
uusille kehittämisalueille? Siinä mielessä vahvistuu
vain se käsitys, että tätä Snellman-korkeakoulun
opettajankoulutuksen kehittämistä viedään
nyt väärän lain alla eteenpäin.
Kaiken kaikkiaan tämä mietintö tulee
hylätä.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun tätä keskustelua
on kuunnellut — esimerkiksi kun ed. Kankaanniemi on solvannut
meitä sosialidemokraatteja, vaikka ihan oikeassa hän on
ollut siinä, kun hän kertoi siitä upeasta
historiasta, joka liikkeellämme on ollut nimenomaan tasa-arvoisten
koulutusjärjestelmien kehittäjänä — kyllä minun
mielestäni ainakaan se ei voi jäädä epäselväksi,
etteikö nimenomaan tässä ole huoli vapaan
sivistystyön tulevaisuudesta, vapaan sivistystyön
asemasta, vapaan sivistystyön merkityksestä. Ainakin
itse pyrin ensimmäisessä puheenvuorossani hyvin
voimakkaasti puhumaan vapaan sivistystyön arvojen puolesta
ja arvostamaan sitä hyvin korkealle. Minun mielestäni
tästä keskustelusta ei voi saada eikä tehdä sitä johtopäätöstä,
etteikö vapaan sivistystyön merkitystä ymmärrettäisi.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä vahvasti todeta
sen, että kolmisenkymmentä vuotta olen saanut
kantaa henkisenä ravintonani vapaan sivistystyön
antimia. Voin ajatella näin, että ilman niitä oma
elämäni ja toimintani olisi ollut kovin paljon
toisenlaista. Senpä vuoksi haluan nyt vielä todeta
sen, että kyllä tämä nyt kaikesta
huolimatta on harkittu sivistysvaliokunnassa ja hallituksessa, kun
tätä esitystä on tehty. Jos vapaaseen
sivistystyöhön nyt muutoksen jälkeen
ollaan lisäämässä Snellman-korkeakoulu,
niin minusta jo sanat "Snellman" ja "korkeakoulu" riittävät
todentamaan sen, minkä sanoin aikaisemminkin, että kyllä suomalaisen
ja pohjoismaisen vapaan sivistystyön traditio mahdollistaa
sen, että tämä voi toimia tämän
lainsäädännön yhteydessä niine
kriittisine kommentteineen, jotka jo moneen kertaan tämän
keskustelun yhteydessä on tehty. Tältä osin
nyt tavallaan tämän asian hirveä paisuttaminen
ei nyt kuitenkaan ole ihan kohtuullista ajatellen sitä työtä, mitä Snellman-korkeakoulu
steinerpedagogiikan hyväksi on tehnyt ja tekee.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Gustafsson toi tietenkin hienon ajatuksen
siitä, että Snellmanin nimi sanoo meille paljon,
mutta kyllä meidän täytyy nähdä,
mikä on se todellisuus. Tämä nimi on
jostakin otettu ja sitä tietysti käytetään,
mutta sinänsä on kysymys steinerpedagogiikasta
eikä se ole se keskeisin minun mielestäni tässä laadussa. Erityisesti
vielä haluan sanoa sen, että eihän tässä siitä sisällöstä ole
kysymys, kuinka se on yhteydessä vapaaseen sivistystyöhön,
vaan nyt on kysymys rahoituslaista ja siitä, että rahaa
ei ole riittävästi. Erityisesti siksi, kun on
rahoituslaista kysymys, olisi pitänyt perusteellisemmin
nämä heijastusvaikutukset selvittää.
Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk:
Puhemies! Aivan lyhyesti kommentti edustajien Viitasen ja Gustafssonin
puheenvuoroihin.
On aika tavalla uusi tulkinta, jos vapaa sivistystyö yhtäkkiä alkaisikin
tarkoittaa myös sitä, että monet oppilaitokset
voisivat aloittaa kokonaisen opettajankoulutuksen peruskoulutuksesta lähtien
maassamme. Sellainen vaatisi kyllä syvällisempää pohdintaa.
Mutta tämän jälkeen sellainen on mahdollista.
Mitä tulee sitten Snellmaniin, niin totean vain, että käsitykseni
on se, että Snellman edustaa ennen kaikkea hegeliläisyyttä,
ja tämä hegeliläinen perintö tulee
tänäkin päivänä vankasti
vastaan yliopistojen humanistisessa opetuksessa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Markka meni ja Suomen Pankista tehtiin
Ekp:n sivukonttori. Siinä meni Snellmanin maine ja elämäntyö suurelta
osin. Minusta tässä yhteydessä kyllä tämän
huonon, kelvottoman lakiesityksen yhteydessä Snellman kärsii
jälleen kohtuutonta arvonalennusta. (Ed. Gustafsson: Populismia,
populismia, pahimman luokan populismia!) Hän ansaitsisi
kuitenkin suomalaisuuden ja isänmaallisuuden kannalta toisenlaisen kohtelun.
Timo E. Korva /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän lain yhteydessä ja
tässäkin salissa on nyt käytetty puheenvuoroja,
joissa on laajemminkin kosketeltu suomalaista koulutuspolitiikkaa,
ja se on tietysti tärkeä ja paikallaan näin
tehdäkin. Muun muassa sivistysvaliokunnassa on eri yhteyksissä nyt
keskusteltu näistä Pisa-tutkimuksen tuloksista,
jotka osoittavat, että suomalainen koulujärjestelmä on
kansainvälisesti huipputasoa. Kun on kuultu asiantuntijoilta
analyysejä siitä, mikä on keskeinen peruste
näihin hyviin tuloksiin, niin eräänä keskeisimpänä perusteena siinä mainitaan,
että meillä tinkimättömästi
pyritään koulutuksessa tasa-arvoon. Se ei tarkoita, että tasapäistetään,
mutta se tarkoittaa sitä, että nimenomaan tasa-arvoisesti
kaikille pyritään kaikissa oloissa järjestämään
koulutus.
Tätä asiaa tämä keskustelu
sivuaa sillä tavalla, että alun perin se keskustelu,
mitä käytiin tämän asian tiimoilta,
lähti ajatuksesta, että tässä nyt
on selvästi tietyn tyyppisestä opetuksen eriyttämisestä,
erilinjaisuudesta, kysymys, jos otetaan yksi pedagogiikan muoto
opettajankoulutusjärjestelmästä ulos.
Vaikka tämä tuntuu pieneltä asialta,
että tätä asiaa näin käsitellään
ja tästä keskustellaan, mutta tässä saatetaan
avata ovia aika tavalla uudenlaisiin koulutusjärjestelmien kehittämisnäkymiin.
Tietysti tässä salissa kysytään,
kuka sitten on tällaisen niin sanotun erityispedagogiikan
ja niin sanottujen erityislahjakkaitten luokkien kannalla jne. ja
kuka sitten puolustaa kunnolla sitä alueellista ja sosiaalista
koulutuksen tasa-arvoa. Tätä ovea tässä raotellaan.
Keskustelu päättyy.