Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Herra puhemies! Tässä yhteydessä voinee
puhua kolmesta listalla olevasta asiasta elikkä työeläkelakeja, tapaturmavakuutuslainsäädäntöä
ja
kansaneläkelainsäädäntöä koskevista
esityksistä, koska ne käsittelevät kaikki
samoja asioita ja ne on niputettu valiokunnassakin yhteen käsittelyyn.
Ensimmäisessä käsittelyssä puhuin
jo erityisesti pankkisalaisuuteen liittyvistä ongelmista. Tässä yhteydessä en
siihen aihepiiriin enää palaa, mutta sen sijaan
hakijan, etuudensaajan, asemasta haluan vielä tässä yhteydessä käyttää puheenvuoron,
vaikka tätäkin edellisen kerran jo sivusin. Nämä lait
ovat erittäin vaikealukuisia, vaikeasti ymmärrettäviä,
ja erityisesti tämä hakijan, asiakkaan, potilaan,
tässä tapauksessa ennen kaikkea hakijan, asema
jää mielestäni riittämättömästi
säädellyksi.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta onkin kaikissa näissä mietinnöissä kiinnittänyt
tähän huomiota, ja haluan hallituksen esityksestä n:o
8 elikkä ensimmäisenä käsittelyssä olevasta
asiasta todeta, mitä valiokunta mietinnössään
on kirjannut: "Valiokunta painottaa tässä yhteydessä myös
sitä, että vakuutetun näkökulmasta
on ensiarvoista saada riittävästi tietoa omista
eläkeoikeuksistaan ja oman asiansa ratkaisuun vaikuttavista
seikoista. Eläkkeenhakijalle saattaa olla epäselvää esimerkiksi
se, millaista selvitystä eläkehakemuksen tueksi
kaivataan tai mihin seikkoihin hylkäävä päätös
perustuu ja minkälaista lisäselvitystä asiassa
tarvitaan. Tarpeeton valitusprosessi saatettaisiin välttää esimerkiksi
kuulemalla hakijaa ennen hylkäävän päätöksen
antamista tai saattamalla asia ennakkopäätöksellä eläkkeenhakijalle tiedoksi
mahdollisen lisäselvityksen toimittamista varten. Valiokunta
katsookin, että jatkossa tulisi selvittää mahdollisuuksia
parantaa eläkkeenhakijan tiedonsaantia ja mahdollisuuksia
tulla kuulluksi. Eläkehakemusten käsittelykäytäntöjä on
hyvän hallinnon vaatimusten näkökohdista tarpeen
kehittää edelleen niin, että eläkkeenhakijan
oikeusturvan takeita lisätään."
Toivon, että erityisesti hallintovaliokunta, joka käsittelee
nyt hallintolakiesitystä, ottaa nämä seikat
huomioon. Me olemme tähän samaan asiakokonaisuuteen
kiinnittäneet kaikissa näissä kolmessa
mietinnössä, osittain eri sanoin, huomiota. Tässä tapaturmamietinnössä on
myöskin kiinnitetty huomiota korvausasioiden käsittelyn
oikeudenmukaisuuteen ja puolueettomuuteen: "Hakijan luottamus hänen
asiaansa ratkaisevien tahojen puolueettomuuteen on koko järjestelmää kohtaan
koetun luottamuksen kannalta keskeistä. Tästä syystä muun
muassa potilaan terveydentilaa arvioivien tulisi olla paitsi asianmukaisen
asiantuntijuuden omaavia myös mahdollisimman objektiivisia
ja puolueettomia." Valiokunta pitää tärkeänä asianosaisen
oikeutta tulla kuulluksi vastaavalla tavalla kuin työeläkelakeja
koskevassa lainsäädännössä.
Päätöksenteon objektiivisuus ja puolueettomuus
kirvoitti valiokunnassa keskustelua, mikä mielestäni
oli sillä tavalla turhaa, koska oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
periaatteen toteutumiseen Suomessa näissä vakuutusasioissa on
kiinnitetty huomiota EY-tuomioistuimessa ja annettu useampia päätöksiä,
langettavia tuomioita, että meillä nämä periaatteet
eivät toteudu. Tätä haluttiin korostaa,
että pitää huolehtia siitä, että näin
tapahtuu, että päätöksenteko
myöskin näyttää oikealta, myöskin
näyttäytyy oikeana, hakijalle. Silloin keskeistä siinä on,
että päätökset ensinnäkin
on perusteltu kunnolla. Tällöin myöskin
hakija voi tietää sitten, millä perusteella
hän lähtee hakemaan muutosta. Kysymyshän ei
suinkaan ole yksittäisten henkilöiden puolueettomuuden
epäilystä niinkään. Varmasti
yksittäisillä hakijoilla tällaisiakin
ajatuksia on, kun he kymmenen vuotta hakevat eläkkeitä ja
saavat hylkypäätöksen toisensa jälkeen,
mutta näin valiokunnan jäsenen kannalta katsottuna
ennen kaikkea tarkoitus oli kiinnittää huomio
oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteen toteuttamiseen,
ja siinä meillä vielä on tekemistä.
Tällä hetkellä lääketiede
on myöskin erikoistunut niin pitkälle, että kaikki
lääkärit eivät tunne kaikkia
sairauksia eikä niiden hoitomahdollisuuksia tänä päivänä.
Tämä on täysin luonnollista, koska näitä sairauksia
on niin valtava määrä ja yksityiskohtaista
tietoa, hyvin syvälle menevää asiantuntemusta,
ei kaikkien osalta voi olla. Mutta silloin kun ratkaistaan ihmisen
koko tulevaa toimeentuloa koskevaa asiaa, pitäisi olla
riittävä asiantuntemus päätöksiä tehtäessä.
Tällöin esimerkiksi lausuntojen hankkimista erityisalojen lääkäreiltä pitäisi
mielestäni nykyistä enemmän käyttää,
koska näissä valitusasteissa ei voi olla näin
laajaa asiantuntemusta omaavia henkilöitä millään
muotoa eikä myöskään eläkelaitoksissa kaikkea
tätä asiantuntemusta voi olla.
Haluan korostaa sitä, että kun esimerkiksi
näitä eläkeasioita ratkaistaan, oikeutta
kuntoutukseen ratkaistaan, silloin on kysymys ihmisen koko elämästä ja
hänen pitäisi saada sellainen käsittely
asialleen, että hänen toimeentulonsa ja hänen
perheensä toimeentulo jatkossakin olisi turvattu ja, jos
hänellä on kykyä työtä tehdä,
hänelle annettaisiin kuntoutus ja myöskin tuettaisiin uuden
työpaikan hankkimista. Tällä alueella meillä on
vielä todella paljon tehtävää.
Nyt hallituksessa on tulossa juuri käsittelyyn vakuutusoikeutta
koskeva laki. Toivon, että myöskin vakuutusoikeuden
kokoonpanossa ja sen toimintatavoissa otetaan nämä näkökohdat
huomioon viimeistään täällä eduskunnassa,
kun näitä lakiesityksiä tullaan käsittelemään.
Ed. Nousiainen merkitään läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyy.