Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Lääkelain muutospaketti,
joka nyt on käsittelyssä, on merkittävä,
mutta valiokunnassa pohdimme kyllä moneen kertaan sitä,
kannattaako tätä lakia nyt käsitellä,
kun on tulossa lääkestrategia ja on
tulossa laajempi lääkelainsäädännön
uudistus, toivon mukaan pian, koska korjattavaa kokonaisuudessaan
on aika paljon. Mutta tämä esitys pitää kuitenkin
sisällään myöskin sellaisia
hyviä asioita, jotka ainakin vasemmistoliiton ryhmässä katsottiin
tarpeellisiksi saattaa voimaan jo nyt ja sen vuoksi käsitellä tämä esitys.
Valiokunnalla oli todella suuri työ ja perustuslakivaliokunnalla
jo sitä ennen vielä ehkä suurempi työ kirjoittaa
nämä pykälät vastaamaan perustuslain
säädöksiä, vastaamaan julkisuuslain säädöksiä ja
muuta uutta lainsäädäntöä.
Tässä esityksessä jälleen kerran
näyttäytyi se, miten vaikea näissä erityisministeriöissä on
ollut oppia laatimaan lait perustuslain mukaisesti, elikkä lähes
jokaista pykälää jouduttiin tältä osin
muuttamaan. Toivon mukaan ministeriöille saadaan riittävät
resurssit huolehtimaan siitä, että lainsäädäntö vastaa
perustuslakia. Eduskunta ei voi tällä tavalla
toimia lain uudelleenkirjoittajana kokonaan, mutta se on pakko tehdä silloin,
kun nämä eivät vastaa. Toivoisin myöskin,
että sellaista asennetta, että on turhaa niin
pilkulleen viilata näitä pykäliä perustuslain
mukaisiksi, ei olisi, vaikka lakien muokkaaminen on usein varsin työlästä.
Sairaala-apteekkien toimintaedellytyksistä puhuimme
paljon. Kuulimme siitä useita asiantuntijoita, ja Kuntaliiton,
Helsingin yliopistollisen sairaalan ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin sairaala-apteekin
näkemykset olivat jo varsin pitkälle yhdenmukaisia
siitä, miten olisi vielä byrokratiaa pitänyt
vähentää. Käytin jo oikeastaan
vahingossa nimeä "Pirkanmaan sairaanhoitopiirin sairaala-apteekki",
koska juuri tämä lainsäädäntö mahdollistaa
sen, että siitä tulee Pirkanmaan sairaanhoitopiirin
sairaala-apteekki. Tätä ennen ei ole ollut mahdollista
sairaanhoitopiirillä olla koko sairaanhoitopiiriä käsittävää omaa
sairaala-apteekkia. Tämä jo osaltaan vähentää byrokratiaa.
Se vastaa nimenomaan nykyaikaisia hoitokäytäntöjä,
joissa pyritään siihen, että potilas
on oikeassa paikassa hoidossa vain sen ajan kuin hän siellä hoitoa
tarvitsee, että esimerkiksi yliopistollisessa sairaalassa
hoitoajat eivät venyisi pidemmiksi kuin ovat sen erikoissairaanhoidon kannalta
tarpeellisia.
Mutta ongelman on muodostanut se, että moniin sairauksiin
tänä päivänä tarvitaan
myöskin sellaisia lääkkeitä,
joita ei välttämättä edes Suomessa
myydä, vaan ne täytyy tuoda maahan, ja myöskin
sairaala-apteekit valmistavat itse lääkkeitä.
Näiden lääkkeiden saaminen potilaan mukaan
joustavasti, saumattomasti, on tärkeää juuri näiden
saumattomien hoitoketjujen toimimiseksi. Esimerkiksi jos Etelä-Pohjanmaan
sairaanhoitopiiri, jonka erityisvastuualue on Tampereen yliopistollinen
sairaala, lähettää potilaan ja hänet palautetaan
sieltä sitten omalle alueelle, niin edelleen jäi
byrokratiaa, joka jossain määrin vaikeuttaa tämän
saumattoman hoitoketjun toteuttamista. Juuri näitä pykäliä yritimme
muuttaa, mutta tässä ei nyt sitten onnistuttu.
Elikkä sairaala-apteekki joutuu tekemään
ilmoituksen Lääkelaitokselle ja näistä joudutaan
hankkimaan kaikkien paikkakunnan apteekkien kannanotot, saako tällaista
lääkettä sitten toimittaa sairaalasta potilaan
matkaan. Tämähän ei ole tarkoituksenmukaista.
En nyt käy yksityiskohtaisemmin tätä problematiikkaa
selvittämään. Tämä oli
ehkä vähän virtaviivaistettu ilmaisu,
jota äsken käytin. Itse asian ydin on se, että valtavasti
tarvitaan byrokratiaa, jotta hoito voisi toteutua saumattomasti
ja potilas voisi siirtyä joko aluesairaalaan, terveyskeskukseen,
vanhainkotiin taikka kotiin jatkohoitoon ja hänelle olisi
vaativa ja kalliskin lääke turvattu, mutta ennen
kaikkea vaativa lääkitys, jota ei kovin moni potilas
tarvitse. Meillä on paljon harvinaisia sairauksia, ja myöskin
näissä harvinaisissa sairauksissa on voitava turvata,
että lääkehoito on saatavissa. Näitä lääkkeitä ei
vain ole joka apteekin hyllyllä saatavissa. Vaikka meillä on
tällainen käsitys, että on saatavissa kuin
apteekin hyllyltä, se ei suinkaan tänä päivänä pidä paikkaansa
eikä sen tarvitse pitää paikkaansa, koska
ne voivat vanhentua hyllyllä ja niitä ei voida
käyttää, jos niitä siellä turhaan
pidetään.
Tällä hetkellä tilanne esimerkiksi
on sellainen, että jos on jokin harvinaisempi, erikoisempi lääke,
niin silloin, kun tulee uusi potilas, joka tarvitsee tällaista
lääkettä hoitoonsa, sitä haetaan koko
maan sisällä. Itse opin aivan uusia asioita, että sitä haetaan
ennen kaikkea esimerkiksi kaikkien yliopistollisten sairaaloiden
kesken, löytyykö kenenkään apteekin
varastosta tällaista lääkettä,
ja sieltä ne hankitaan. Juuri näissä kaikissa
tapauksissa vaaditaan aivan ylimääräistä byrokratiaa,
ja tällaisen byrokratian poistaminen on perusteltua.
Toivon, että uusi lainsäädäntöesitys
tulee pian ja siellä nämä byrokraattiset
esteet poistetaan ja potilaat saavat mahdollisimman hyvän
hoidon mahdollisimman lähellä, esimerkiksi kotona
silloin, kun se on mahdollista.
Keskustelu päättyy.