21) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
ja valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevan
lain hyväksymisen myötä nykyisten kaltaisten
perustamishankkeiden valtionavustusten myöntämisedellytykset
huomattavasti tiukentuvat. Valiokuntakäsittelyssä hallituksen
esitykseen on tehty monia parannusesityksiä ja selkeyttäviä lisäyksiä,
ja ne sisältyvät mietintöön.
Ensiksikin valiokunnan muutosesityksen myötä muun
lain perusteella saatu tuki ei automaattisesti sulje mahdollisuutta
saada valtionavustusta kehittämishankkeisiin. Muutos on
varmasti tarpeellinen. Monessa tapauksessa kaikki rahoitusputket
ovat välttämättömiä.
Toiseksi valiokunta pudotti tuettavien kehittämishankkeiden
alarajaa.
Kolmanneksi — muun muassa hallintovaliokunta kiinnitti
tähän huomiota — suunnittelu- ja rakentamisvirheistä johtuvia
peruskorjauksia, investointeja, ei suljeta pois tuettavien perustamishankkeiden
piiristä.
Viimeiseksi totean, että perustamishankkeiden rahoituksen
rajaaminen vain erityisen suurissa taloudellisissa vaikeuksissa
oleviin kuntiin ollaan myös poistamassa.
Arvoisa puhemies! Toivottavasti laki käytännössä on
toimiva. Huolta riittävistä resursseista tulevaisuudessa
on kannettu monella taholla tässä asiassa.
Ed. Rask merkitään
läsnä olevaksi.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti muutama sana tästä lakiesityksestä.
Ensinnäkin käytiin keskustelua sekä sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa että hallintovaliokunnassa siitä,
onko syytä tämä laki nyt erillisenä säätää vai
pitäisikö tätä yleisen valtionosuusuudistuksen
yhteydessä tarkastella. Tässä tehtiin sellainen
ratkaisu, että edellytetään, että lakiesityksen
kulkua seurataan, jolloin valtionosuusuudistuksen yhteydessä mahdollisesti
voidaan tarkastaa, mitä sillä on aikaansaatu.
Sitten tässä on toinen tekijä se,
että opetustoimessa säilyy entinen valtionosuusjärjestelmä mutta
sosiaali- ja terveystoimen puolelle tulee tällainen uusi
kehittämishanke-nimikkeellä oleva järjestelmä,
joka sinänsä on kannatettava, koska se on seudullisen
yhteistyön edistämiseksi tehty mutta moniportainen
valmistelu, jossa muun muassa kunnat, sosiaalialan osaamiskeskukset,
lääninhallitukset ja osittain sosiaali- ja terveysministeriö,
osa rahoituksen käyttäjistä, ovat tätä asiaa
eteenpäin viemässä.
Kaikkein suurin ongelma tässä varmaan on se, että rahoitus
ei ole riittänyt. Ei tämän lainuudistuksen
jälkeenkään näytä siltä,
että rahoitus olisi vielä riittävä.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Muutama sana hallituksen esityksestä laiksi
sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta
annetun lain muuttamiseksi.
Hallitushan ehdotti, että kuntien ja kuntayhtymien
perustamishankkeitten valtionosuusjärjestelmää muutettaisiin
siten, että merkittävä osa perustamishankkeiden
valtionosuudesta voitaisiin ohjata kehittämishankkeisiin,
siis hankkeisiin, joilla tarkoitetaan toiminnan kehittämistä ja tehostamista
tai toimintatapojen uusimista. Lähemmin hallituksen esitykseen
perehtymällä voi todeta, että siellä aika
pitkälle tarkoitetaan nimenomaan verkostoitumista ja seutukuntaisen yhteistyön
kehittämistä eikä niinkään
välttämättä tukea itse toiminnallisiin,
laitoskohtaisiin järjestelmiin.
Hallintovaliokunnassa tätä asiaa käsiteltiin lausuntoa
varten, ja minusta on syytä tässä yhteydessä todeta
ne näkökannat, mitä hallintovaliokunta
toi esiin, elikkä hallintovaliokunta halusi palauttaa mieliin
kuntatalouden tilanteen. Vielä viime vuodeltakin meillä oli
vuosikatteella mitattuna 119 kuntaa alijäämäisenä ja
noin 200 kuntaa tuloksen puolelta alijäämäisenä,
elikkä peruspalvelutuotantojärjestelmän
kannalta on syytä arvioida, mitkä ovat kuntien
ja kuntayhtymien tosiasialliset edellytykset hoitaa peruspalvelutehtävää,
mikäli ne eivät saisi valtionavustusta tai -osuutta
investointeihin ja laitehankintoihin.
Tässä mielessä hallintovaliokunta
halusi perustamishankkeiden valtionosuuden nostaa suuremmaksi ja
esitti rajausta 25—50 prosenttia, joka meni läpi
myöskin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, ja siitä kiitos
valiokunnalle, että se on tässä muodossa
otettu myöskin mietintöön lakiehdotukseksi.
Minusta on ansiokasta ja välttämätöntä,
että kunnille turvataan riittävät valtionosuudet
ja toisaalta että myöskin, kuten ed. Koski totesi,
tämä muutos haluttiin säätää pysyväksi, koska
ei tiedetä sitä, missä aikataulussa valtionosuuksien
tarkistus tai uusi valtionosuuslainsäädäntö tulee
voimaan, ja siellä voidaan sitten tehdä ratkaisuja
ja tämän lain osalta seurata tilannetta.
Myöskin ensi vuonna näyttävät
yleiset tilastot kertovan siitä, että kuntatalous
on kiristymässä, ja sen vuoksi minusta on syytä turvata
kehittämishankkeiden valtionosuuden ohella myöskin tämä perustamishankkeitten
valtionosuus kunnille ja taata siten eri puolilla maata riittävät
terveydenhuollon hankkeet.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon perustamishankkeissa
on kysymys erittäin merkittävästä asiasta,
kun puhutaan, miten kunta voi tarjota palvelut, jotka se on velvollinen
järjestämään. Käytännössä tämä perustamishankejärjestelmä on
ajettu alas, koska nyt määräraha vuodelle
2003 on enää 17 miljoonaa euroa. Sillä ei
paljon edes peruskorjata rakennuksia, jotka sitä kovasti
tarvitsisivat. Uutena osuutena on kehittämishankkeisiin
varattu 8 miljoonaa euroa. Sinällään
on erittäin perusteltua, että kehittämishankkeisiin
osoitetaan määrärahoja.
Tämän koko hallituksen esityksen ongelma on se,
että tässä on niin vähän
voimavaroja, määrärahoja, esitetty, että näitä hyviä tavoitteita,
mitä kehittämishankkeilla on, ei voida toteuttaa
kuin aivan minimaalisessa määrin. Myöskään
se valtava peruskorjaustarve ja osittain uusien rakennusten rakentamistarve,
mikä kunnissa on, ei näillä resursoinneilla
toteudu. Valtionosuuksien yleinen lisääminen on
tarpeeseen nähden ollut aivan liian pientä, kun
verrataan sitä, miten suuret osuudet meillä aikanaan
oli sosiaali- ja terveydenhuollon perustamiskustannuksissa. Ne eivät kata
sitä tarvetta.
Ed. Rajamäki puhui kriisistä, terveydenhuollon
kriisistä. Tämä kriisi on todellinen,
sen itse viimeksi perjantaina oman sairaanhoitopiirini kokouksessa
sai tuta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle ja myös hallintovaliokunnalle
on annettava kiitos siitä, että ne ovat toimineet
sillä tavalla, että hallituksen esitys on kehittynyt
oikeaan suuntaan eli paremmaksi. Järjestelmä tiukentuu
mutta säilyy. Perustamishankkeiden osalta on todella tärkeää, että valtio
tukee näitä hankkeita. Erityisestihän meillä ongelmat
kärjistyvät toisaalta vanhustenhuollon puolella
ja toisaalta, niin kuin Kansallinen terveysprojekti osoitti, myös
terveydenhuollon ja sairaanhoidon osalta.
Ongelma on, niin kuin täällä on kuultu,
määrärahakehitys, ja nyt onkin korkea
aika kuuluttaa eduskunnalta myös täyttä rehellisyyttä siihen nähden,
että ei pidä hyväksyä hallituksen
esityksen perusteluita eikä pykäliä eikä tehdä mietintöjä siltä pohjalta,
että annetaan ruusuinen kuva siitä, että asiat
tulevat lainsäädännön kautta
ja vielä kauniiden perustelujen kautta hoidetuiksi, jos määrärahoja
ei ole. Nämä ovat yhteiskunnan peruskysymyksiä,
ja nämä vanhustenhuollon ja terveydenhuollon,
koko sosiaali- ja terveyssektorin, asiat on hoidettava ennen veronkevennyksiä. Tässä
suhteessa
nyt tarvitaan suunnanmuutos, ja toivottavasti seuraava hallitus
vastaa paljon rehellisemmin niihin tarpeisiin kuin nyt on nähty näinä aikoina.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lain lähetekeskustelussa
puutuin siihen, että peruskorjaustoiminta on jätetty
tuen ulkopuolelle, ja otin esimerkiksi Vesannon vuodeosaston. Kun
kävin keskustelun puheenjohtaja Marjatta Vehkaojan kanssa,
vakuutuin siitä, että valiokunta aikoo kyllä tätä kriittisesti
käydä läpi ja että on tehty
hyvää työtä. Hallitusryhmät
ovat päässeet sopimukseen aivan tärkeistä korjauksista.
Nyt on vaan todella erittäin tärkeätä työllisyys-
ja suhdannetilanteenkin näkökulmasta, kun siihen
yhdistetään sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän
tilanne kunnissa, että nimenomaan toimitaan nyt ensi syksyn
lisäbudjetissa sen mukaan kuin valtiovarainvaliokunnan
hallitusryhmät edellyttivät, että mikäli
työllisyys heikkenee, työllisyysmäärärahoja
suunnataan suhdannepoliittisena keinona muun muassa homevaurioisten
koulujen korjaamiseen kuten muihinkin työllisyyttä tukeviin
hankkeisiin. Meillä on hyvin paljon julkisia rakennuksia,
joissa rakennusvikoja nimenomaan eli homevikoja on. Työministeriöhän
valmisteli osaltaan huomenna käsiteltävänä olevaan
lisäbudjettiin tätä koskevia toimenpiteitä.
Ne valitettavasti eivät hallituksen sisäisessä valtiovarainministeriön
kanssa käydyssä keskustelussa edenneet, mutta
eduskunnan ottaessa huomenna toivon mukaan tiukan lausuman tässä asiassa
tullaan syksyn ensimmäisessä tai toisessa lisäbudjetissa
etenemään.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Tällä laillahan ei päätetä siitä,
kuinka paljon kunnat saavat valtionosuuksia, vaan tällä lailla
halutaan osa kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksista
korvamerkitä nimenomaan investointeihin. En ole ollenkaan
varma, että tämä toiminta on järkevää,
koska nyt synnytetään tilanne, jossa pieni murto-osa
näistä investoinneista saa rahoituksen ja loput,
selvästi suurempi osa, eivät saa. Lopputuloksena
on se, että moni tärkeä investointi jää tekemättä,
koska kun kunta ei tänä vuonna saa, se yrittää sitä ensi
vuonna. Näinhän meille on käynyt homekoulujen
osalta, koska opetusministeriö on tehnyt sen virheen, että se
on ryhtynyt rahoittamaan näitten homekoulujen korjauksia,
minkä seurauksena homekouluja ei korjata, koska kun rahoitetaan
liian vähäsen, tavallaan jarrutetaan kuntien omaa
rahankäyttöä.
Silloin kun maassa oli pääomapulaa eikä ollut kehittyneitä rahamarkkinoita,
oli ymmärrettävää, että investointirahoitus
oli eri asemassa kuin käyttörahoitus. Mutta kun
nykyisin kunta halutessaan saa 30 vuoden lainan peruskorjaukseen, joka
aika on sen peruskorjauksen käyttöaika, ikään
kuin pääomakustannusten ja käyttökustannusten
ero on hyvin häilyvä. Jos nyt pääomakustannuksiin
saa rahaa enemmän ja halvemmalla kuin käyttökustannuksiin,
on seurauksena se, että tämä palvelutuotanto
muuttuu laitosvaltaisemmaksi ja ikään kuin tuetaan,
ajatellaan enemmän seinien rakentamista kuin sitä toimintaa
siellä sisällä. Mutta tämähän
ei nyt tule näin käymään, koska
tämä eduskunnan kanta jarruttaa näitä investointeja,
koska moni kunta elää siinä turhassa toivossa,
että saisi rahaa.
Sinänsä tietysti helsinkiläisenä ja
Etelä-Suomessa asuvana olen tästä iloinen,
että näin halutaan Etelä-Suomeen tätä valtion
niukkaa rahoitusta siirtää, koska täällähän
tätä investointitarvetta on eikä siellä,
missä tavallaan seiniä on jo tarpeeksi olemassa.
Kyllähän tämä tietysti valtion
rahoitusta tulee nyt kovin paljon näille Etelä-Suomen
rikkaille tai ainakin entisille rikkaille kunnille siirtämään.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Soininvaaran käsitys siitä,
että jossain Helsingin ulkopuolella on seiniä pystyssä eikä niille
tarvitse tehdä mitään, että ne
pysyvät pystyssä ilman korjaamista — toivotan
ed. Soininvaaran tervetulleeksi: ei tarvitse Kehäkolmosen
ulkopuolelle kauhean kauas lähteä, kun todellisuus
jo alkaa selvitä, mutta mieluummin toivon, että ed.
Soininvaara matkustaa Itä-Suomeen ja Pohjois-Suomeen tutkimaan
näitä tilanteita.
Rakennukset vaativat jatkuvaa ylläpitoa ja korjausta,
ja nimenomaan rakenteiden muuttaminen, palvelujen kehittäminen
uudella tavalla, edellyttää myöskin,
että toimitilat ovat sitä varten. Itse kannatan
sitä, että kehittämishanke on se keskeinen
ja sen osana pitäisi myöskin näitä investointeja
voida olla huomattavasti enemmän kuin mihin nyt on mahdollisuuksia.
Tällä tavalla, jos asioita ei tämän
paremmin tunneta, eivät nämä asiat hoidu.
Ed. Soininvaara, ei ihmisiä taivasalla voi hoitaa. Taivasalla
voi liikkua, ja se on erittäin hyvää terveydenhoitoa, mutta
kyllä meillä on paljon sairauksia, vanhuksia ja
ihmisiä, jotka vaativat huolenpitoa myöskin yöaikaan,
jolloin pitää olla katto päällä eikä katto
saa vuotaa.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Enhän sanonut, että Itä- ja
Pohjois-Suomessa tai kasvukeskusten ulkopuolella ei olisi lainkaan
investointitarpeita, mutta kyllä suhteessa käyttömenoihin
kasvukeskuksissa näitä investointitarpeita on
selvästi enemmän. Kun tästä ymmärtääkseni
otettiin pois vielä se, että kunnan ei tarvitse
edes olla taloudellisissa vaikeuksissa, jotta se saa näitä rahoja,
niin kyllähän tuo eduskunnan kanta nyt siirtää näitä rahoja
suhteessa enemmän tänne Etelä-Suomeen. Kun
nämä rahat sitten ovat pois käyttökustannuksista
ja valtionosuuksista de facto, niin luulen, että Itä-
ja Pohjois-Suomen kunnat tässä häviävät.
Sen sijaan mitä Itä- ja Pohjois-Suomen kunnille
pitäisi tehdä, on se, että pitäisi
ottaa huomioon, että siellä sairastetaan enemmän
ja että ennen kaikkea väestö vanhenee
nopeammin. Nämä kiinteät ikärajat,
joita meillä näissä korvauksissa on tällä hetkellä,
sortavat Itä- ja Pohjois-Suomea ja erityisen paljon hyödyttävät
Länsi-Suomen rannikkokaupunkeja, joissa näitä teräsvaareja, jotka
elävät satavuotiaiksi eivätkä tarvitse
kuin työväenopiston ranskantuntia, on aika paljon.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehkä alamme löytää yhteisen
sävelen ed. Soininvaaran kanssa. Olen täsmälleen
samaa mieltä, että sairastavuus pitäisi
ottaa huomattavasti paremmin huomioon. Nykyinen sairastavuuskerroin
ei tue niitä kuntia, joissa sairastavuus on todella suurta.
Ei tarvitse katsoa kuin karttaa, jossa on sairastavuuden määrä piirretty,
niin punaiselle mennään mitä enemmän
itään ja pohjoiseen päin mennään.
Tämä lähtökohdaksi valtionosuuksien
muuttamiseen antaa mahdollisuuden siihen, että todella
vanhusvoittoiset kunnat alkaisivat saada tukea ja myöskin
silloin vanhukset voisivat siellä jatkaa elämäänsä.
Mutta miksi kannatan sitä, että poistettiin tämä köyhien
kuntien rajoitus, niin siksi, että nimenomaan voitaisiin
seutukunnallisiin ja laajempiin toimintakokonaisuuksiin päästä,
jolloin (Puhemies koputtaa) mukana voisi olla myöskin paremmin
toimeentulevia kuntia.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Nämä valtionosuudet
ovat kunnille välttämättömiä,
ja tietysti silloin, kun investointeihin valtionosuuksia ohjataan,
todella on arvioitava se, mitkä ovat ne kriteerit tässä,
jotta saadaan hyvä palvelurakenne ja laadukkaat toiminnat
säilymään. Tässä säilytetään
opetustoimessa kriteerit entisellään, mutta sosiaali-
ja terveystoimen puolella rahoitusta ohjataan niin, että siellä painottuvat
kehittämishankkeet. Rakentamishankkeissa ei ehkä sillä tavalla
ole enää pääpaino, vaan muussa,
toiminnallisessa puolessa.
Sitä tietysti itse kysyn, millä lailla saadaan palveluja
nyt, kun väki ikääntyy ja vanhusväestön
liikkuminen on heikkoa. Toivottavaa on, ettei vanhusväestön
ja ikääntyvän väestön
tarvitsisi omilta kotiseuduiltaan, -alueiltaan, lähteä pois, vaan
kunnilla olisi mahdollisuudet kehittää palvelujaan
myöskin niin, että rakennetaan aivan uusia palveluyksiköitä,
kun tulee uusia tarpeita. Kun nyt palvelut ovat avopainotteisia,
niin on aivan uudenlaisia rakentamistarpeitakin kuin vain isoja
laitoksia, joten toivoisi, että myöskin erilaisia
tukimahdollisuuksia löytyisi kunnille näihin valtionosuuksiin
ja kriteerejä, esimerkiksi työttömyys
ja kuntien selviytyminen kaiken kaikkiaan palveluhaasteista, kun
ne rakentavat kuntalaisten peruspalveluja ja vastaavat perustarpeisiin.
Keskustelu päättyy.