Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Teen heti tähän alkuun
lausumaehdotuksen, joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus seuraa toimeentulotuen käsittelyaikojen
kehittymistä ja niiden mahdollista lyhenemistä ja
että hallitus turvaa sosiaalityössä tarvittavat
henkilöstöresurssit."
Minkä takia tämmöinen lausuma on
tehty, minkä takia oppositio on tähän
päätynyt? Tämä asia oli viime
viikolla pykäläkäsittelyssä,
ja tämä laki sinänsä on ihan
hyvä, koska tässä tulee toimeentulotukeen
määräaika — 14 a §:ssä,
joka on tänne kirjoitettu — miten kiireellistä ja
ei-kiireellistä toimeentulotukea pitää myöntää:
kiireellinen toimeentulotuki samana päivänä tai
seuraavana päivänä ja ei-kiireellinen
7 arkipäivän sisällä. Ongelma
on nyt se, että ministeri Risikko oli aikoinaan kyllä sitä mieltä,
että tämä olisi ollut 7 päivää tai
5 arkipäivää, koska viime kaudella ed. M.
Koskinen ed. Virtasen kannattamana teki vastalauseen sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa, johon silloinen kansanedustaja Risikko myös
yhtyi — meidän vastalauseemme kuului niin, että 5 arkipäivän
tai 7 päivän sisällä pitää saada
ei-kiireellinen toimeentulotukipäätös — mutta
kun tätä asiaa täällä käsiteltiin
ja siitä neuvoteltiin, niin kuitenkaan ei tullut sitten
tätä toivottavaa muutosta, mitä opposition
taholta haluttiin tähän lakiesitykseen. Nyt on
hyvin tärkeätä seurata, etteivät
toimeentulotukiajat missään tapauksessa tule pitenemään
nykytilanteeseen nähden, koska tämä mahdollistaa
nyt ei-kiireellisen toimeentulotuen ja puolentoista viikon määräajan.
Meillähän on se tilanne, että toimeentulotukea
saa tällä hetkellä noin 360 000
asiakasta. Toimeentulotuen kohdalla ei ole kauhean rehellistä puhua
siitä, että toimeentulotukiasiakkaitten määrä on
viime vuosien aikana vähentynyt. Näin on käynyt,
jos me katsomme ihan niitä numeroita, mutta todellisuudessa
on käynyt niin, että toimeentulotuki on tiukentunut
eli ne saantiehdot, joilla se myönnetään,
ovat koko ajan tiukentuneet.
Silloin Lipposen ykkös- ja kakkoshallituksen aikaan
oli toimeentulotuessa asumiskuluissa 7 prosentin omavastuu,
joka viime hallituskaudella poistettiin. Se vähensi toimeentulotukiasiakkaitten
määrää. Toimeentulotuen kohdalla
on ollut niin, että ei ole tehty normiin minkäännäköistä tasokorotusta
viimeisten kymmenien vuosien aikana. Eli toimeentulotukeen tulee
vaan kerran vuodessa pelkästään kansaneläkkeen
indeksitarkistus. Yksinäisen toimeentulotuen normimäärä on
372 euroa kakkoskuntaluokassa, 389 euroa ykköskuntaluokassa.
Tämä on todella pieni, tämä normimäärä,
koska sillä pitää ostaa ruoka, maksaa
hygieniat ja siihen kuuluu puhelinlaskut, lehtilaskut jne. Toimeentulotuki
oli aikaisemmin niin sanottua suppeata toimeentulotuen perusosaa
sinne Esko Ahon porvarihallitukseen asti, ja kun tehtiin tämä toimeentulotuen
muutos, jolla tuli laaja toimeentulotuen perusosa, niin silloin
tähän perusosaan tuli paljon kaikkea sitä, mitä aikaisemmin
siinä ei huomioitu. Toimeentulotuen kohdalla on tosiaan
käynyt niin, että tämä normi
on erittäin pieni, ja nyt sitten tämä laki,
mikä on käsittelyssä, muuttaa sen tilanteen niin,
että toimeentulotukiasiakkaan pitää saada kiireellinen
toimeentulotukipäätös tosiaan samana
päivänä tai seuraavana päivänä ja
sitten tämä ei-kiireellinen puolessatoista viikossa.
Sitten se, mikä on hämmästyttävä asia
tässä hallituksen esityksessä, on se,
että kun viime hallitus arvioi, että tarvitaan
500 sosiaalityöntekijää lisää toteuttamaan
tätä lakia, että tulisi viikon sisällä tämä päätös,
olisi niin sanottu sosiaalitakuu, ja siihen esitettiin budjetoitavaksi
5:tä miljoonaa euroa, niin nyt porvarihallitus esittää,
että tämä summa on 500 000 euroa
ja määrä 50 työntekijää.
Eli vaan hämmästyttää se, miten
kentällä on tapahtunut niin suuri muutos, että 10
prosenttia siitä henkilömäärästä pystyy
toteuttamaan nyt tämän lainsäädännön,
kun viime kaudella siihen arvioitiin kymmenkertainen määrä,
niin paljon suurempi määrä, kansalaisia.
Mutta toivon, että hallituspuolueidenkin edustajat voisivat
olla tuon seurantaponnen takana, koska sitähän
se on, se tarkoittaa sitä, että seurataan, että tosiaan
nämä käsittelyajat lyhenevät.
Meillä on ollut paikkakuntia esimerkiksi Varsinais-Suomessa — Turustakin
on ihan tältä kesältä esimerkki
siitä — joilla opiskelijan toimeentulotukipäätös
on kestänyt yli kolme viikkoa. Lääninhallitus
on siihen puuttunut ja antanut määräykset
jo periaatteessa tämän lain perusteella, koska
eduskunnan oikeusasiamies myös aikoinaan puuttui siihen
todeten, että yksi viikko olisi se aika, jona pitää toimeentulotukipäätös
antaa. Turussa sitten sosiaalitoimi joutui käsittelemään
nämä opiskelijoitten hakemukset ja siihen tuli
tämä viikon aika. Mutta nyt tosiaan tässä on sinänsä virhe,
sillä myös ministeri, silloinen kansanedustaja,
Risikko oli silloin sitä mieltä, että se on
viikon se aika eikä puolitoista viikkoa, niin kuin se tämän
lain mukaan sitten on, kun tämä hyväksytään.
Kuitenkin tämä laki on parannus nykytilanteeseen
nähden, sen takia ei tässä olla tätä lakia
hylkäämässä, koska kiireellinen
toimeentulotuki on määritelty, päätös
tulee samana päivänä tai seuraavana päivänä.
Ja jos tämä lausuma tähän seurantalausumana
hyväksyttäisiin täällä salissa ihan
kaikkien puolueitten taholta, niin se olisi valtavan hyvä,
koska silloin tätä seurantaa myös tehtäisiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan tätä ed. Koskisen
tekemää lausumaehdotusta.
Sitten itse tähän muuhun kysymykseen. Niin kuin
ed. Koskinen totesi, tuolla on aika paljon ruuhkaa ja siellä tarvitaan
lisää ihmisiä. Miksi hallitus ei vieläkään
helly, niin kuin edellinenkään ei heltynyt, siihen
ajatukseen, jotta työmarkkinatukea korotettaisiin se 1,5
euroa? En tiedä, onko se vielä sama summa vai
pitäisikö korottaa jo 2 euroa, mutta 1,5 euroakin
ilmeisesti vaikuttaisi siihen, että noin kolmasosa näistä toimeentulotukiasiakkaista
kipattaisiin sieltä kokonaan pois, jolloin ei tarvitsisi
lisätä henkilömäärää ja
luukuttaminen vähenisi. Mutta ilmeisesti tässä se
vanha tiukka linja näyttää olevan, että ihmisiä pitää kyykyttää joka
paikassa.
Tietysti kun tässä on kyse ryhmästä,
joka ei varallisuusveron poistosta yhtään nauttinut — uskon,
että nämä kaikki ovat just sellaisia
henkilöitä ja ovat kaikkein kurjinta, köyhintä porukkaa — niin
toivoisi nyt, jotta palautettaisiin joulukinkkuraha, kun Ahon porvarihallitus
aikanaan 1994 teki semmoisen julman tempun, että tämän
kinkkurahan poisti sieltä, koska silloin oli vielä voimassa
se, että tämmöiselle toimeentulotukiasiakkaalle
myönnettiin joulukinkku. Nyt toivoisi, että tässäkin
otettaisiin se käyttöön, kun äsken
esitin, jotta se annettaisiin kaikille eläkeläisille.
Nämä ennen kaikkea kaipaisivat kyllä sitä,
ja se olisi semmoinen ylimääräinen osoitus siitä hyväntahtoisuudesta.
Eduskunta voisi sen nyt tehdä, kun hallitus ei ole semmoiseen
ajatukseen edes korvaansa lotkauttanut.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on julkisesti tiedostettu,
että maassa on ihmisiä, jotka joutuvat elämään
toimeentulotuen alarajoilla, alarajan alla, ja tässä on
nyt kysymys toimeentulotukiasiakkaista. Sen lisäksi
tietysti työmarkkinatuella elävät ovat
samaan ryhmään kuuluvia ja jopa vielä pienemmällä etuudella toimeen
tulevaa väkeä. Nyt tässä lakiesityksessähän ei puututa tähän etuuden
tasoon vaan oikeastaan ratkaisukäytäntöjen
selkeyttämiseen.
Olen lukenut tämän vastalauseen ja havainnut siinä paljon
semmoisia kohtia, jotka puoltavat paikkaansa, ja enemmittä puheitta
toivon, että paitsi että tätä tasoa
myöhemmin tarkasteltaisiin, myöskin otettaisiin
eduskunnan päätökseksi tässä vastalauseessa
esitetyt kohdat, jotka parantaisivat merkittävästi
niiden ihmisten asemaa, joiden joukko näyttää vaan
lisääntyvän. Tätä asiaa tulisi
erityisesti hoitaa niin, ettei se joukko lisääntyisi
ja ihmiset joutuisi sen takia vaikeaan asemaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Myös minä haluan yhtyä tähän
huoleen, jonka ed. Marjaana Koskinen täällä esitti,
ja kannatan hänen lausumaansa. Totean, että on
varsin hyvä kuvata se, mitä mieltä kansanedustaja
on aikaisemmin ollut ollessaan niin sanotusti, voiko sanoa, rivikansanedustaja,
ainakin valiokunnan jäsen, kun nyt hän on ministerinä.
Onko siinä toiminnassa sitten logiikkaa, että ollaan
toista mieltä eikä tällaiseen hyvin keskeiseen
asiaan voida yhtyä, kun tehdään hallituksen
esitys, kun on oltu muutama aika aikaisemmin valiokunnassa puolustamassa
tätä nopeaa käsittelyä, myös
niin sanotusti ei-kiireellisten tapausten kohdalla? Joka tapauksessa
odottavan aika on pitkä. Ja kun todella on kysymys toimeentulotuesta,
silloin on kysymys todellisesta tarpeesta ja puutteesta. Näin
ollen tuo seitsemän arkipäivää on
yllättävän pitkä aika, koska
siihen mahtuu väliin sitten kaksi ei-arkipäivää.
Keskustelu päättyi.