7) Laki rikoslain 20 luvun muuttamisesta
Eeva-Maria Maijala /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esitän tässä lakialoitteen,
että raiskausrikosten rangaistusasteikkoa korotettaisiin
vähimmäisrangaistusten osalta. Raiskauksesta minimirangaistus
nousisi yhdestä vuodesta kahteen vuoteen. Törkeässä raiskauksessa
minimirangaistus nousisi kahdesta vuodesta neljään
vuoteen. Lisäksi aloitteessa esitetään poistettavaksi
niin sanottu lievä raiskaus.
Nykyisessä rikoslaissa 20 luvun 3 §:ssä raiskausrikoksen
tuomitseminen sukupuoliyhteyteen pakottamisena tulee kyseeseen silloin,
kun teko on tehty kokonaisuutena arvostellen lieventävien
asianhaarojen vallitessa, eli kokonaisuutena arvostellen lieventävien
asianhaarojen vallitessa. Jos aloitteeni hyväksyttäisiin,
niin jokainen väkivallan uhkaa käyttäen
pakotettu sukupuoliyhteys tuomittaisiin aina joko raiskauksena tai
törkeänä raiskauksena. Lievempänä tekomuotona
tuomittaisiin ainoastaan silloin, kun toinen on pakotettu sukupuoliyhteyteen
muulla kuin väkivallalla tai sen uhalla.
Seksuaalirikokset eivät ole vain väkivaltarikoksia.
Niiden seuraamukset eivät rajoitu vain siihen, mitä on
tekohetkellä koettu ja mitä mahdollisista fyysisistä vammoista
parantuminen kestää. Raiskaukset ja seksuaalinen
hyväksikäyttö voivat vaurioittaa ihmisen
henkistä tilaa jopa loppuiäksi täysin
riippumatta siitä, kuinka paljon siinä on käytetty
väkivaltaa tämän raiskauksen yhteydessä.
Henkirikoksissa jaottelu murha, tappo ja kuolemantuottamus on helppoa
ymmärtää. Sen sijaan vaikeammin ymmärrettävä on
jo jaottelu törkeä raiskaus, raiskaus ja pakottaminen
sukupuoliyhteyteen eli lievä raiskaus.
Arvoisa puhemies! Toki on olemassa erilaisia lieventäviä asianhaaroja,
mutta ne huomioiden on jo mahdollista tuomita asteikon alarajalta. Miksi
kuitenkin täytyy olla erillinen rangaistuslaji? Lievä raiskaus
kuulostaa jo käsitteenä mahdottomalta. Tappaahan
voi vahingossa, jos vaikka tönäisee toista, ja
hän kaatuu maahan, mutta ketään ei ymmärtääkseni
voi raiskata vahingossa.
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen selvityksestä 13/2012
käy ilmi, millaisia tekoja ovat nämä niin
sanotut lievät raiskaukset. Yleisin peruste lievyydelle
on väkivallan vähäisyys. Tällaisia
tuomioita on annettu kuitenkin jopa teoista, joissa raiskaaja on
esimerkiksi lyönyt uhriaan avokämmenellä,
kuristanut kurkusta ja aiheuttanut mustelmia ja tällä tavoin
taltuttanut uhrin vastarinnan. Kuuden kuukauden ehdollinen vankeus
tuli tapauksesta, jossa raiskaaja löi lenkillä ollutta
naista puistossa kasvoihin, repi hiuksista ja kaatoi maahan. Koska
nainen oli raiskattu vain näin vähäisten
tekojen jälkeen, niin raiskaus katsottiin lieväksi.
Niin sanotuista lievistä raiskauksista on annettu yleisimmin
alle vuoden mittaisia ehdollisia rangaistuksia. Tilastojen mukaan
myös tavallisista raiskauksista on esimerkiksi vuosina 2007—2009
annettu ehdollista vankeutta noin 41 prosentissa tapauksista. Tämä esitykseni,
että vähimmäisrangaistus on kaksi vuotta
vankeutta, tarkoittaa sitä, että rangaistus olisi
aina ehdoton vankeusrangaistus.
Oikeusministeriössä valmistellaan parhaillaan
esitystä, jossa on osittain samoja elementtejä kuin
tässä aloitteessani. Siinä muun muassa esitetään
rikoslaista tämän 20 luvun kiistellyn 3 §:n
poistamista kokonaan. Lausunnot tästä esityksestä tehtyyn
luonnokseen on pyydetty toimittamaan 13.9. mennessä, ja
hallituksen esityksen pitäisi olla valmis kuluvan vuoden
loppuun mennessä.
Miksi minä sitten tein tämän aloitteen,
kun tiesin asiaan liittyvän hallituksen esityksen olevan jo
tulossa? Kesäkuun alussa, jolloin jätin aloitteen,
oli tiedossa pyrkimys juuri tämän niin sanotun
lievän raiskauksen poistamiseen. Pelkäsin tuolloin,
että hyvää tarkoittava uudistus kuitenkin
osittain vesitetään eli tämä lieventävien asianhaarojen
vallitessa tehty raiskaus kyllä tuomittaisiin nimeltään
raiskauksena, mutta kuitenkin edelleen lievemmän asteikon
perusteella, ja näinhän tässä juuri
onkin nyt käymässä.
Oikeusministerin julkaisemassa luonnoksessa esitetään
rikoslain 20 luvun 3 §:n poistamista kokonaan.
Kaikki ennen sukupuoliyhteyteen pakottamisena tuomitut teot eivät
kuitenkaan menisi nykyisen raiskauksen asteikon mukaan. Raiskausta
koskevan 20 luvun 1 §:ään nimittäin
lisättäisiin esityksessä uusi momentti,
3 momentti, jonka mukaan tavallista raiskausta vähemmän
törkeät teot johtaisivat vähintään
neljän kuukauden ja enintään neljän
vuoden vankeuteen. Käytännössä tämä tarkoittaisi
edelleen ehdollista tuomiota valtaosalle tämän
asteikon mukaan tuomituista. Muutoin raiskauksen ja törkeän
raiskauksen rangaistusasteikko ollaan säilyttämässä ennallaan. Toivottavasti
hallitus vielä pohtii tätä esityksensä kohtaa
ennen kuin se tuo esityksensä eduskuntaan.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Tuomioistuimen on hankala muuttaa
vuosien aikana omaksumaansa käytäntöä vain
sillä perusteella, että julkisessa keskustelussa
sitä vaaditaan. Toki tuomioistuimilla on vastuu tuomioiden
perusteluista, mutta viime kädessä vastuu rikoslaistamme on
kuitenkin lainsäätäjillä eli
eduskunnalla, meillä kansanedustajilla. Tuomioistuin ei
voi muuttaa ratkaisukäytäntöä vain
yhteiskunnan paineen vuoksi. Meidän eduskunnassa on tehtävä tämä muutos.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Raiskauksesta useimmiten jää elinikäiset
jäljet mieleen, ja myöskin fyysisiä jälkiä voi
jäädä. Se kulkee lopun ikää ihmisen
matkassa mukana, ja nimenomaan sen takia tämä Maijalan
esitys on kovasti kannatettava. Lievää raiskausta
minun mielestäni ei ole olemassa. Kaiken kaikkiaan se on
aina seksuaalista hyväksikäyttöä,
tapahtuu se sitten millä tavalla tahansa. Siitä on
vuosien mittaan tietenkin tullut oikeuskäytäntöön
erilaisia tulkintoja. Kaiken kaikkiaan, kun luki tämän
esityksen ja kuunteli edustajan selvityksen, tuli entistä vakuuttuneemmaksi
siitä, että rangaistusasteikon tiukantaminen on
tärkeä asia ja hyvä asia. Raiskaus on
nimittäin inhottavimpia rikoksia, mitä toista
ihmistä kohtaan voi suorittaa tai tehdä, sanotaan
nyt lasten seksuaalisen hyväksikäytön
jälkeen, joten kannatan lämpimästi Eeva-Maria Maijalan
tekemää esitystä.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan minäkin lämpimästi
näiden rangaistusten kiristämistä raiskausten
osalta. Kun itse en kuitenkaan ole kovin perehtynyt näihin rangaistusasteikkoihin
noin niin kuin ylipäätään, niin
olisikin kauhean mukavaa, että kun tämä tulossa
oleva hallituksen esitys aikanaan tulee eduskuntaan, niin siinä olisi
selvää vertailua siitä, mitä rangaistuksia
mistäkin ollaan sitten nykytilassa antamassa. Todellakin
oli hyvä tietää jo etukäteen,
että tämän hallituksen esityksen tullessa
eduskuntaan pitää olla tarkkana, jotta sinne niitä kiristyksiä voidaan
tehdä esimerkiksi juuri Maijalan esittämällä tavalla.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tuen lämpimästi edustaja
Maijalan tekemää lakialoitetta. Tästä asiastahan
on aikaisemminkin täällä keskusteltu.
Erityisesti sen vuoksi tämä on tärkeää,
että puututaan näihin rangaistusasteikkoihin ja
niitten tiukentamiseen, että raiskaus ei minun mielestäni
ole koskaan lievä. On todella, raiskatuksi tulevia ajatellen,
oikeastaan erittäin loukkaavaa, että käytetään
tällaista käsitettä kuin lievä,
koska siitä, niin kuin täällä edustaja
Kärnä sanoi, jää elinikäinen
vamma mieleen ja sieluun. Sen vuoksi on tärkeää,
että tätä asiaa nyt todella arvioitaisiin.
On erittäin hyvä, että kun hallituksen
esitys on nyt tulossa, että otettaisiin vakavasti nämä ajatukset,
mitä tässä lakialoitteessa on, koska
en usko, että se sillä tavalla kuitenkaan sille
väkivallantekijälle, raiskaajalle, on missään
tapauksessa sellainen, että hän olisi tehnyt sen
jotenkin vahingossa vaan ihan tarkoituksellisesti.
Kyllä meidän tässä yhteiskunnassa
pitää löytää sellaisia
keinoja, joilla me suojaamme ihmisiä, että ihmiset
eivät joudu, voi sanoa, että ihan yllättäen,
tämmöisten väkivallantekojen uhriksi, koska
useinhan ne ovat todella yllättäviä.
Tässä menemättä nyt yksityiskohtiin — siellä,
minkä tässä esittelyssä edustaja
Maijala toi hyvin esille, oli jo niitä yksityiskohtiakin — toivoisin,
että kun tämä on käsittelyssä niin
valiokunnassa kuin sitten hallituksen esityksenä, tähän
vakavasti puututtaisiin ja mentäisiin siihen suuntaan,
että näitä rangaistusasteikkoja todella
tiukennettaisiin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Maijalan aloite on hyvä,
sillä on tärkeää, että yhteiskunta
tiukentaa törkeiden rikosten rangaistuksia, kuten raiskauksen,
ja siinä mielessä tämmöisen
asteikon korottamisen luulisi saavan kaikkien täällä olevien
kansanedustajien kannatuksen. Tyytyväisenä kuuntelin
edustaja Elorannan mainintaa siitä, että teidänkin
puolesta löytyy henkilöitä, jotka ovat
valmiita kiristämään lakeja tällaisissa
tapauksissa sekä myös edustaja Rauhalan, hallituksen
jäsenen, kommentteja.
Mielestäni Suomessa on tämmöinen
yltiöliberaalinen rangaistus- ja kriminaalipolitiikka.
En voi käsittää, miksi Suomessa ylipäätänsä törkeässä rikoksessa
pääsee automaattisesti vain puolet tuomiosta istuttuaan
vankilasta ulos. Se on täysin automaattinen toimenpide,
jos ei ole istunut vankilassa edelliseen kahteen vuoteen, ja lievennystä lisää myös
se, jos on alle 21-vuotias, niin rikoksesta joutuu istumaan vain
yhden kolmasosan. Siinä mielessä tämmöistä yltiöliberaalitoimintaa
ei ole esimerkiksi meidän naapurimaassamme Ruotsissa. Siellä on
se käytäntö, että kaksi kolmasosaa
on se lievennys, josta lähdetään liikkeelle.
Siinä mielessä, kun me monessa lainsäädännössä menemme
kohti naapurimaata, niin tässäkin suhteessa voitaisiin
kokonaisuudessaan katsoa kaikkien törkeitten rikosten kohdalla tiukempaa
lainsäädäntöä. Toivoisinkin
hallituksen edustajien ajavan tämänkaltaisia lakialoitteita
ja kannattavan silloin, kun niitä tulee, kuten niitä on
myös tullut, opposition jäseniltä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
edustaja Maijalan lakialoite on kannatettava.
On hämmästyttävää,
että Suomessa monesti omaisuutta suojataan paremmin kuin
kansalaisen fyysistä koskemattomuutta. Kun verrataan näitä sanktioita,
joita erilaisista rikostyypeistä annetaan, niin tuntuu
vain siltä, että fyysiseen koskemattomuuteen kajoaminen
ei ole niin vakava rikos kuin omaisuusrikokset. Täytyy
toivoa tämän lakialoitteen suhteen, että se
johtaa myös toimenpiteisiin hallituspuolueitten edustajien
taholta. Haluaisin itse, että näitä sanktioita
tullaan kiristämään ihan tämän
lakialoitteen mukaisesti, ja toivoisin myös, että ne
sanktiot ovat sellaisia, että ne johtavat kunnolliseen
rangaistukseen ja myös vankilassa.
Ovat aika ikäviä nämä kriminaalipoliittiset linjaukset,
joita on tehty edellisen hallituksen aikana ja tämän
nykyisenkin hallituksen aikana, että näitä vankilatuomioita
on alettu muuntamaan pantarangaistukseksi, joista monet rikoksen
uhrit eivät miellä ollenkaan, että ne
olisivat rangaistuksia. Kun näitä vakavia rikoksia
tapahtuu ja jos ne tapahtuvat vaikka uhrin kotipiirissä, niin
on aika ikävää sitten, jos vaikka rikoksen
tekijä ja rikoksen uhri asuvat samassa kerrostalossa ja
sitten uhri joutuu näkemään tätä rikoksen
tekijää, vaikka hän mukamas on suorittamassa vankeusrangaistusta,
jos hänelle määrätään
pantarangaistus, jonka hän saa kotioloissaan suorittaa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä lievä raiskaus -käsitteestähän
ollaan ihan yleisesti sitä mieltä, että tämä pitäisi
nyt poistaa, ja hyvä on se, että tässä uudessa
työn alla olevassa lakiesityksessä, mitä valmistellaan,
sitä ollaan poistamassa. Kun nyt sitten tässä nykyisessä rikoslain
20 luvun 3 §:ssä sanotaan, että "kokonaisuutena
arvostellen lieventävien asianhaarojen vallitessa", ja
tässä on maksimi kolme vuotta vankeutta, niin
tämä oltaisiin nytten poistamassa. Mutta todellakin
tämä ollaan nyt vesittämässä,
jos tapahtuu tämä muutos sillä tavalla kuin
nyt valmisteilla on, elikkä kun nytten työn alla
olevassa esityksessä on tällä tavalla,
että rikoslain 20 luvun 1 §:ään,
joka koskee näitä raiskausasioita, tulisi uusi
3 momentti, jossa sanottaisiin tällä tavalla,
että "jos raiskaus huomioon ottaen uhkauksen vähäisyys
taikka muut rikokseen liittyvät seikat on kokonaisuutena
arvostellen vähemmän törkeä"
ja niin edelleen, niin siitä tulisi sitten vankeutta vähintään
neljä kuukautta, enintään neljä vuotta,
eli käytännössä ehdollinen rangaistus.
Tässä kyseisessä tekstissä,
vaikka siinä sanat muutetaan, kysehän on ihan
vain sanahelinästä. Mitään muutosta
ei todellisuudessa tässä esityksessä ole
tällä hetkellä.
Nyt sitten vielä vertaan toiseen asiaan, elikkä Norjassa
tällä hetkellä on työn alla
tästä lakimuutos, jossa on tarkoitus, että rangaistus
olisi jatkossa vähintään kolme, vai oliko
se jopa neljä, vuotta vankeutta eli aina vankeusrangaistus
raiskaustapauksissa.
Lopuksi sanoisin, että toivon, että tämä aloite tulee
eduskunnan käsittelyyn jo tulevan talven aikana seksuaalirikoksia
koskevan hallituksen esityksen yhteydessä, ja silloin meidän
on perusteellisesti pohdittava, riittävätkö hallituksen
esitykseen sisältyvät muutokset vai onko lainsäädäntöä sittenkin
vielä selkeämmin ankaroitettava.
Kiitoksia annetuista kannatuksista.
Keskustelu päättyi.