1) Oikeuskanslerin virkatoimen lainvastaisuus
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten puhemies asian esittelyssä totesi,
käsittelyssä on nyt ed. Esa Lahtelan ym. edustajien
jättämä muistutuskirjelmä oikeuskanslerin
virkatointen lainvastaisuudesta. Perustuslakivaliokunta on perustuslain
mukaisesti valmistellut asian ja tekee esityksensä tälle
täysistunnolle tässä asiassa. Asiasta
voidaan sanoa, että kyseessä on ensimmäinen
tapaus, jossa yksittäinen oikeusriita tuodaan eduskunnan
perustuslakivaliokunnan ja eduskunnan täysistunnon käsittelyyn
sillä liitännällä, että kyse
on siitä, missä määrin oikeuskansleri
on valvonut oikeuslaitoksen ja asianajajien toimintaa, jotta asiassa olisi
päädytty oikeudenmukaiseen lopputulokseen.
Puhemies! Asian tausta on hyvin yksinkertainen. Kyseessä on
home- ja kosteusvaurioisen talon kauppa, jossa ostajina ovat toimineet
Elina ja Rauno Sarkkinen. Kaupan jälkeen on havaittu virheitä tuossa
talossa ja sen jälkeen asiasta on neuvoteltu ja myyjät
ovat antaneet Sarkkisille korvauksen, joka vastaa arviota korvauksen
määrästä. Asia on viety ensin
Joensuun käräjäoikeuteen. Vaatimus kaupan
purusta ei menestynyt käräjäoikeudessa.
Sen sijaan vahingonkorvausvaatimus menestyi, mutta vahingonkorvausvaatimus
oli saman suuruinen kuin se, mikä oli jo maksettu kantajille
vahingonkorvauksena myyjien toimesta.
Tässä tapauksessa kävikin niin, että oikeudenkäyntikulut
olivat noin 107 000 markkaa eli jopa tuota oikeusriitaa
suurempia, ja sillä oli tietysti merkittävää vaikutusta
ostajien taloudelliseen asemaan. Osittain johtuen näistä korkeista
oikeudenkäyntikuluista talon ostaneet Sarkkiset eivät valittaneet
käräjäoikeuden päätöksestä,
vaan tuo ratkaisu jäi lopulliseksi eli asiaa ei viety laillisessa
järjestyksessä hovioikeuden ratkaistavaksi.
Tämän jälkeen Sarkkiset olivat kuitenkin
tyytymättömiä käräjäoikeuden
ratkaisuun ja he jättivät kaksi erillistä purkuhakemusta
korkeimmalle oikeudelle katsoen, että lakia ei ollut asiassa
oikein sovellettu. Ensimmäinen purkuhakemus hylättiin
ja toinen purkuhakemus saapui liian myöhään
korkeimmalle oikeudelle.
Tämän jälkeen Sarkkiset kantelivat
asianajajiensa toiminnasta Lakimiesliiton valituslautakunnalle.
Ensimmäisen asianajajan osalta todettiin, että puutteita
hänen toiminnassaan ei ollut. Sen sijaan Asianajajaliiton
kurinpitolautakunta arvioi jälkimmäisen juristin
toimineen tavalla, josta hän sai huomautuksen. Huomautus
perustui siihen, että tuo purkukirjelmä jätettiin
korkeimmalle oikeudelle liian myöhään.
Tämän jälkeen Sarkkiset ovat viisi kertaa
kannelleet oikeuskanslerille kohtelustaan. Osittain nämä kantelut
ovat olleet myöskin samanperusteisia.
Arvoisa puhemies! Asian ratkaisu on suhteellisen selkeä.
Ensinnäkin on täysin selvää se,
että oikeuskansleri ei voi arvioida käräjäoikeuden eikä tuomioistuinten
ratkaisujen oikeellisuutta. Meillä Suomessa on vallalla
vallan kolmijaon oppi, jonka mukaisesti tuomioistuinlaitos on itsenäinen,
tekee itsenäisesti päätöksensä ja
muut eli toimeenpanovalta ja lainsäädäntövalta
eivät voi puuttua näitten tuomioitten oikeellisuuteen,
joten tältä osin voidaan katsoa, että käräjäoikeuden
ratkaisua on pidettävä oikeana ratkaisuna tässä asiassa.
Tärkeätä on myöskin todeta
se, että oikeuskansleri ei ole muutoksenhakuviranomainen
eli häneltä ei voida pyytää muutoksenhakua
asioihin ja hän ei näitä ratkaisuja voi
kaiken kaikkiaan muuttaa. Se, mitä oikeuskansleri perustuslain
mukaan arvioi, on prosessin lainmukaisuus, ja tuomioistuinten osalta
tämä tarkoittaa sitä, että asiat
pitää käsitellä ilman aiheetonta
viivästystä ja että asiat täytyy
käsitellä myöskin asianmukaisella tavalla.
Mitä asianajajien valvontaan tulee, niin tältäkin
osin oikeuskanslerilla on tietty roolinsa. Mutta se kuitenkin tarkoittaa
sitä, että kun hän valvoo asianajajien
toimintaa, hän voi vaatia Asianajajaliiton hallitusta ryhtymään
toimenpiteisiin Asianajajaliiton jäsenen osalta tai sen
lisäksi hän voi vaatia ja valittaa tuon Asianajajaliiton
kurinpitolautakunnan päätöksestä hovioikeuteen,
jos hän on tyytymätön tuon kurinpitolautakunnan
tekemään ratkaisuun. Kun perustuslakivaliokunta arvioi
tilannetta, saatettiin todeta, että ne ratkaisut, joita
Asianajajaliiton kurinpitolautakunta oli antanut näissä kahdessa
tapauksessa, olivat asianmukaisia.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että Sarkkisten
tapaus on monien onnettomien yhteensattumien ja taitamattomuuden
tulosta. Monella kansalaisella on käsitys, että oikeuskansleri
voi muuttaa tuomioita, mutta edelleen on todettava se, että tuomioistuinlaitoksen
päätökset
ovat lopullisia ja vain tuomioistuinlaitos itse voi näitä ratkaisuja
muuttaa.
Oikeuskansleri valvoo viranomaisten toimintaa ja julkisten tehtävien
hoitamista, mutta hän ei voi puuttua yksittäisten
kansalaisten välisiin siviilioikeudellisiin, yksityisoikeudellisiin
riita-asioihin. Asianajajien toiminnan valvominen tapahtuu ensisijaisesti
Asianajajaliiton kurinpitolautakunnan välityksellä,
jonka päätöksistä oikeuskanslerilla
on valitusoikeus, mutta hän ei kuitenkaan voi yksin näitä päätöksiä millään
tavalla muuttaa. On myöskin syytä todeta, että se tapa,
jolla oikeuskansleri on vastannut kaikkiin Sarkkisten kanteluihin,
on ollut asianmukainen, käsittely on ollut perusteellista,
huolellista ja on puututtu kaikkiin olennaisiin seikkoihin. Voidaan
sanoa, että tästä syystä oikeuskanslerin
ei perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan voida katsoa
syyllistyneen muistutuskirjelmässä tarkoitettuun
lainvastaiseen menettelyyn virkatoiminnassaan.
Arvoisa puhemies! Tämän johdosta ehdotankin,
että eduskunta ed. E. Lahtelan ym. tekemän valtioneuvoston
oikeuskansleri Paavo Nikulan virkatoimilain mukaisuuden tutkimista
koskevan muistutuksen johdosta päättää olla
nostamatta syytettä oikeuskansleria vastaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia ensinnäkin perustuslakivaliokunnalle perusteellisesta
käsittelystä. Kävin niitä papereita
läpi, ja siinä on kuunneltu asiantuntijoita. Mutta
sen verran voisi todeta, että ensinnäkin tässä perustuslakivaliokunnan
mietinnössä on yksi virheellinen väittämä,
jonka haluan tästä oikaista. Ensinnäkin
asiantuntijakuulemisessa olisi odottanut, että olisin itse
päässyt sinne osallistumaan, koska olen tutustunut
näihin jokaiseen nippeliin ja nappeliin, mikä tässä on
ollut, ja sen takia ei nyt olisi ainakaan haittaa siitä ollut
perustuslakivaliokunnalle, jotta olisi tullut oikeat tiedot tästä käsiteltävänä olevasta
asiasta. Ja mahdollisesti, tapoja kun en tiedä, mutta niin
kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, tämä on
ensimmäinen kerta kun tämmöinen asia
on esillä, niin ei kai olisi ollut estettä, vaikka
näitä asianomaisia henkilöitä olisi
myös kuultu, koska heillä lienee syvin ja paras
tuntemus siitä todellisuudesta.
Ensinnäkin siitä väittämästä,
joka tässä mietinnössä todetaan,
että nämä hometalon ostaneet Sarkkiset
olisivat saaneet ilman oikeuden päätöstä saman
minkä saivat myöhemminkin. Se ei sinällään
pidä paikkaansa, koska kysehän koko asiassa oli
siitä, jotta siellä käräjäoikeudessa
ei koskaan otettu huomioon sitä todellista vahingon määrää,
mikä näille olisi kuulunut. Sehän kävi
sillä tavalla tässä, jotta nämä saivat
noin 55 000 markkaa hyvitystä niistä vahingoista.
On kaksi tapaa arvioida todellinen vahingon määrä. Ensimmäinen
tapa, jolla heidän asianajajansa Romppanen lupasi tämän
hoitaa, on se, jotta hän vaatii käräjäoikeudessa
tämän talon ostohinnan ja myyntihinnan välistä erotusta,
joka on semmoinen noin 160 000—170 000
markkaa. Missään vaiheessa tämmöistä vaatimusta
ei tullut, mutta sitten siinähän otettiin Sarkkisten
ja heidän asianajajansa toimesta virallinen tavaran tarkastaja,
ja hän teki ensistään arvion, jolla perusteella
tämä oikeuden päätös
syntyi, mutta hän teki myös toisen arvion. Tämä Sarkkisten
asianajaja Romppanen sitten totesi, että sitä ei
tarvitse kirjallisesti muuttaa vaan Insinööritoimisto
Riikonen tulee sinne käräjiin suullisesti todistamaan
tämän, mikä se tarkistettu vahingon määrä on.
Hän kävi siellä todistamassa, ja se oli
99 000 plus katon arvo. Sitä käräjäoikeudessa
ei missään vaiheessa otettu huomioon.
Siitä todettakoon, että käräjäoikeus
hävitti nämä nauhat, joiden oletettiin
olevan tallessa, koska, niin kuin täällä todettiin
valiokunnan puheenjohtajan suulla, tästä ei valitettu
hoviin, koska näitä talokaupan tekijöitä varoitettiin
siitä hoviin menosta, että kun on syntynyt väärä päätös, niin
kannattaa suoraan hakea tuomion purkua, koska voi tapahtua sillä tavalla,
jotta hovista tulee lisää oikeudenkäyntikuluja.
Nämä tietysti tavallisina maalaisihmisinä,
niin kuin useampi meistä tuolla sattuu olemaan, kun ei
ole lakia hirveästi luettu, uskovat näitä asianajajia.
Siinä mielessä tässä tapahtui
sillä tavalla, jotta tämä väittämä,
joka on tässä valiokunnan mietinnössä,
on siinä mielessä väärä,
jotta tämä ei perustu siihen todellisuuteen, mikä se
vahingon määrä oli. Jos nämä Sarkkiset
olisivat saaneetkin sen oikean vahingon määrän,
niin eivät he kai tässä olisi riitelemässäkään
siitä, koska he enempää eivät
olisi halunneet vaatiakaan.
Elikkä eduskunta toteaa tässä valiokuntamietinnössä ...
En ole esittämässä sitä, jotta
Nikulalle syytettä nostettaisiin tässä,
koska hyvin mietinnössä käy esille joitakin
asioita ja muun muassa se, jotta Nikula on niin hampaaton tässä,
jotta hän ei voi puuttua semmoisiin asioihin. Itsekin luulin
aikaisemmin, jotta hän voisi puuttua, jos tämä ratkaisu
on epäoikeudenmukainen, mutta tässähän
todetaankin sillä tavalla, jotta päätöshän
voi olla ihan mikä hyvänsä ja hän
vaan tarkastaa, onko prosessit oikein. Jossakin vähän voisi
moittia sitten, olisiko käräjätuomarin
pitänyt ottaa se suullinen todistus vakavasti. Minusta
olisi tietysti pitänyt, mutta siitäkin voidaan
olla eri mieltä, mutta minä en tiedä,
onko Nikula edes sitä asiaa tutkinut.
Sen takia minusta tästä pitäisi meidän
oppia, sillä tavalla miettiä tämä,
onko oikeuskanslerin tehtävänkuvaa mahdollista
muuttaa jollakin tavalla. Perustelen sitä sillä tavalla,
jotta jos mietitään tavallista taatelintallaajaa
tai tossunkuluttajaa, mikä nyt voisi olla täällä Suomenmaassa,
kanervikonkävelijää, niin tänä päivänä ihmiseltä odotetaan
lähes juristikoulutusta pystyäkseen puolustautumaan
näissä asioissa. Ensisijaisestihan uskotaan, mitä asianajaja
sanoo, koska se on lukenut mies tai nainen ja se on niin kuin jumalansana,
jota pidetään oikeana. Tässä aikaisemmin
oikeuskanslerin kertomuksen yhteydessä tästä samasta
asiasta puhuin ja muistan oikeuskanslerin vastanneen siihen, jotta
näiden Sarkkisten olisi pitänyt ymmärtää puhaltaa
peli poikki ja ottaa uusi asianajaja, jos tämä heidän
asianajajansa ei ajanut heidän asiaansa, ei vaatinut sitä,
mitä he itse vaativat.
Sen takia minusta tässä pitäisi luoda
semmoinen systeemi kuitenkin, että joko saada lisää toimintavaltaa
tähän kanslerille sillä tavalla, jotta jos
näkee, että kaikki on mennyt pieleen ja tämä päätös
ei ole oikeuden ja kohtuuden mukainen, niin silloin kanslerilla
pystyisi myös olemaan siihen arviointimahdollisuus, tai
toinen mahdollisuus, jos tämmöinen ei ole mahdollista,
olisi perustaa tämmöinen kansalaisten oikeustoimisto, jolla
olisi riittävät valtuudet sitten näissä tapauksissa
puuttua myös oikeuden päätöksiin,
koska monella on tällä hetkellä, kuten
totesin, ensinnäkin tietämyksen puute, mutta sitten
on se kuluriski olemassa, jotta ei köyhempi ihminen uskalla lähteä.
Tässäkin tapauksessa 170 000 markkaa langetettiin
siitä, jotta he lähtivät hakemaan oikeata
vahingonkorvauksen määrää sieltä käräjäoikeudesta.
Minusta sitä ei voi pitää millään
kohtuullisena ratkaisuna.
Sitten itse sen verran voin käydä vielä läpi
joitakin asioita, että kuvastuu, mikä kaiken kaikkiaan
tämä systeemi on ollut olemassa. Kysehän
on semmoisesta talokaupasta, jossa näillä ostajilla
ei ollut kaikki tiedossa. Minulla sattuu olemaan täällä vakuutusosakeyhtiö Sammon
Tuomo Kyllösen tämmöinen tarkastuskertomus
sen talokaupan jälkeen, koska lähdettiin tutkimaan,
onko vakuutuksesta saatavissa korvausta. Tässä on
myyjäpuolella todettu, jotta vesikatto oli aikaisemmin
vuotanut pesuhuoneen kohdalta. Sitten täällä todetaan,
että vesikatteessa on noin 20 millin profiilipelti, tässä on
tämä kaltevuusaste todettu, mutta naulaukset löyhtyneet
ja peltien saumat auki, kattopellissä useita reikiä ja
peltikatteen alta ei löytynyt aluskatetta. Sitten täällä todetaan,
jotta pesuhuoneen seinien puurunkoiset osat ovat lahovaurioiset
ja lisäksi vielä lattiakaivon liitosputki on sillä tavalla,
jotta korotusrengas vuoti ja pesuhuoneen lämpöputket
syöpyneet. Tällä saunan yläpohjan
mineraalieristeessä oli vuotojen aiheuttamia jälkiä.
Varaston kovapintaisissa seinissä ja katossa oli kosteuden
aiheuttamia jälkiä. Viemärin tuuletusputken
liitos auki ilman tiivistettä. Varaajan käyttöveden
varoventtiili oli varaajan mineraalivillan eristetilassa ilman poistoputkea
elikkä seinän välissä, ja venttiilistä tihkui
vettä, joka tarkoittaa, että vuoti koko ajan kosteutta
sinne seinän väliin. Sitten autotallin seinän
cyproc-levyjen alaosat märät ja seinät
kostuneet, alaohjaspuut lattiapinnan alapuolella ja ulkopuolisen
maanpinnan kanssa samassa tasossa. Seinän avauskohdista
alaohjaspuut lahot ja mädät. Tässä vaan
muutamia tässä tarkastuskertomuksessa, joka toteaa,
jotta piti olla kaikki edellytykset kaupan purkuun, mutta missään
vaiheessa tämmöistä nämä ihmiset
eivät onnistuneet saamaan.
Sen verran vielä taustaa tästä, jonka
piti olla myös, kaikki materiaali, Nikulan käytössä,
piti olla myös perustuslakivaliokunnan käytössä, näin
minä ymmärsin, koska nämä asianomaiset ihmiset
ilmeisesti lähettivät aika aktiivisesti postia
tuolta Uimaharjusta päin. Tämä talo,
jonka he ostivat, oli peruskorjauslainalla kunnostettu. Täällä sattuu
olemaan sellainen lausuma, jossa todettiin, jotta Sarkkiset yhdessä vaiheessa
pyysivät myös Uimaharjun rakennustarkastukselta arviointia
siitä, mitä tässä on tehty.
Siellä todetaan, jotta tällä peruskorjauslainalla
on tehty tämmöistä pintakorjausta, ei
siis syvällistä korjausta, ja niin kuin totesin
tuossa aikaisemmin, siinä ilmeisesti on tehty aika paljon
rakennusvirheitä. En tiedä kuka ne oli tehnyt,
mutta kuitenkin kaikilla edellytyksillä piti olla oikeus
nykylainsäädännön mukaan tämmöiseen
oikeuteen ja kohtuuteen, jotta joko kauppa purkaa tai saada korvaus
kokonaisuutena siitä vahingon määrästä. Sen
takia äsken totesin, mitä pitäisi tehdä.
Yritin saada eduskunnan kanslian kautta lausumaehdotuksen liittyen
tähän tarpeeseen, siihen, jotta näitä oikeuskanslerin
mahdollisuuksia puuttua asiaan lisättäisiin tai
sitten tämmöisen kansallisen oikeustoimiston perustamiseksi, mutta
täällä pääsihteeri
tulkkasi, jotta tähän ei voi ponsilausumia jättää,
joten olkoon tämä sitten evästyksenä hallitukselle
ja kaikille kansanedustajille, jotta tämmöinen
toimenpide tässä pitäisi saada aikaan.
Ihmiset odottavat kyllä oikeutta, niin nämä ihmiset
kuin monet muut. Uskon, että teille jokaiselle yhteydenottoja
tulee.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olemme nyt aika lailla oudossa asiassa liikkeellä,
jos näin voisi ajatella, ja myöskin oudossa roolissa
tavallaan, kun itse mietiskelen tätä, miten tätä maailmaa
on nähtävissä ja tehtävissä.
Kun olen tätä peliä silmännyt
ja nähnyt, niin yleensähän on niin, että kun
joku talon myypi, niin ostajalla jo alun perin on juristi siellä takana, mikä sanoo,
että kun annat hänelle riittävän
määrän rahaa, niin kauppahintaa voidaan
pudottaa. Siinä talossahan on sen ja sen verran vikaa.
Kun tämä muistutuskirjelmä esitettiin,
että voisinko tähän tutustua, tiedän,
että tämä ensimmäinen allekirjoittaja
kovin epäluuloisin ilmein esitteli sitä itselleni
sillä näkemyksellä, että tuskin
siihen toisen Lahtelan nimeä löytyy, mutta katsoin
tätä maailmaa, että tässä on
niin suuri vääryys tapahtunut, niin kuin tässä on
kuultu tämän järjestelmän ja
koko prosessin osalta, että mielestäni vähin,
mitä siinä voi tehdä yksittäinen kansanedustaja,
oli hakea oikeutta tähän asiaan, oli hakea oikeutta
järjestelmään ja allekirjoittaa tämä.
Vaikka ed. Korhonen ei salissa olekaan, en malta olla lainaamatta
ed. Korhosen viime viikolla lausumaa kuvausta, missä hän
totesi allekirjoittaneesta, että toisella Lahtelalla on
kyllä porvarin kova omatunto mutta työmiehen sydän. Tänne
kävellessäni mietin, että tässä se
nyt sitten parhaimmillaan tulee esille, yksittäisen köyhän, kurjan
kansalaisen aseman puolustaminen, mikä on eduskunnan tehtävä täällä nyt
parhaillaan.
Jos tätä maailmaa katsotaan, niin kun joku ajattelee
ja kuvittelee tätä, kuinka se voi omalla kohdalla
käydä ja syntyä, niin onhan tämä prosessi
aivan mahdoton. Ensin menevät ne talorahat ja sen jälkeen
vielä loputkin rahat, kun hoitaa, maksaa nämä oikeudenkäyntikulut.
Jos tässä ei ole jotakin mätää suomalaisessa
oikeuskäytännössä, niin missä?
Kun oli vielä nämä asiamiehet, joiden
piti hoitaa tämä asia ja joista ainakin toinen
oli kunnallisesti palkattu kunnallinen oikeusavustaja, niin tämä tekee
tämän asian vielä suuremmaksi ja vielä vaikeammaksi,
koska silloin kun yhteiskunnan lukuun tämä juristi,
asiamies, toimii, mielestäni hänellä pitäisi
olla vielä suurempi vastuu kuin — loukkaamatta
nyt ketään juristia — tämmöisellä,
miten sanoisi, perimmiltään ahneella lakimiehellä,
joka ajattelee vain suuren laskun tekoa. Tässä ei
syntynyt näille juristeille mitä ilmeisimmin minkään
näköistä laskua eivätkä he
tästä asiasta edes rikastuneet, mutta vähäosaisilta
kansalaisilta vietiin kaikki rahat tähän.
Hyvänä esimerkkinä oli viime viikon
lehdissä juttu eräästä liikenneonnettomuudessa
vahingoittuneesta naisihmisestä, äiti-ihmisestä.
Hän voitti hovioikeudessa jutun suurta vakuutusyhtiötä vastaan,
kun vakuutusyhtiö totesi, että ei maksa niitä vaivoja,
mitkä särkyjen kautta oli väitetty liikenneonnettomuudessa
tulleiksi. Näin tämä äiti tilitti
tuntojansa, että hän on todella huojentunut siitä asiasta,
että hän voitti tämän jutun
ja vakuutusyhtiö korvaa hänelle, koska vastakohtana
oli se, että nämä vastapuolen oikeudenkäyntikulut
olivat samaa suuruusluokkaa vissiin kuin tämä talon
hinta, jolloin hänellä olisi ollut ajolähtö omasta
talosta, kun talo olisi mennyt myyntiin sen takia, että hävitessään
tämän jutun hän olisi joutunut maksamaan
vastapuolen oikeudenkäyntikulut.
Jos tämä suomalainen oikeuskäytäntö on
näin, ei ole ihme, että monetkaan ihmiset eivät
rohkene oikeata asiaansa puolustaa, nimenomaan sellaiset ihmiset,
joilla jotakin on, kun pelkona on se, että jos joutuu vastapuolen
oikeudenkäyntikuluja maksamaan, ne tulevat niin suuriksi,
että kaikki menee ja tulevaisuudessakaan ei mitään jää.
Toisaalta tiedän, että kun vakuutusyhtiöstä on
kysymys toisella puolella, niin heidän näkemyksensähän
on se, että ottakaa oikeusturvavakuutus, mikä vastaa
ja korvaa nämä asiat. Näinhän
tietysti pitäisi ollakin, mutta, sanotaan pienellä ihmisellä,
eipä tule normaalioloissa mieleen, että tämmöistä syntyisi.
Tiedänpä tapauksia, että myöskin
on sanottu, että ota oikeusturvavakuutus, niin tämä hoitaa
juttusi. Kaveri on ottanut sen, maksanut sitä hyvässä uskossa
ja hyvässä uskossa vienyt jutun loppuun saakka,
mutta kun paikka on tullut sitten vakuutusyhtiölle maksaa
ja korvata, on sanottukin, että tämä prosessi
on alkanut ennen vakuutuksenottoa, eikä maksetakaan mitään.
Näitäkin löytyy lukematon määrä.
Herra puhemies! Tähän asiaan lähemmin.
Kun tässä perustuslakivaliokunta hyvin toteaa,
miten oikeuskansleri on menetellyt tässä asiassa
ja miten Asianajajaliitto on tässä ikään
kuin tuomioistuinvaltaa käyttäen huomauttanut
näitä asianomaisia, että heikosti menetelty
ja tehty, niin kyllä tämä ainakin opettaa
ja antaa esimerkin siitä, että kun Asianajajaliitto
viranomaisasemassaan valvoo jäsentensä oikeudenmukaisuutta
ja oikeamielisyyttä, niin tämän viimeistään
pitäisi herättää myöskin
Asianajajaliitto huomaamaan, että he ovat tältä osin
nukkuneet tai heidän jäsentensä koulutus
taikka, miten sanotaan, tunnollisuus ei ole tällä paikalla
toiminut. Näin katsottuna kyllä tässä voi
sanoa, että varmasti on syytä sysissä jos
sepissäkin, mutta Asianajajaliitto ei ole kyennyt tätä ennakolta
hoitamaan ja valvomaan sillä lailla — eihän
kaikkia asioita ennakolta voi ehkäistä muutenkaan — että kunnallinen
oikeusavustaja olisi toiminut niin, että tämä yksinäinen pieni
ihminen ei olisi joutunut tämmöisen kohtuuttoman
menetyksen kohteeksi kuin tässä nyt.
Herra puhemies! Puhun näin lyhyesti ja jätän suuremman
ruotimisen tällä kertaa tähän,
mutta tiedän, että sydämeni ei ikinä kylmene
tälle asialle eikä suomalaisessa oikeuskäytännössä kaikki ole
paikallaan, jos näin pääsee käymään
kuin tässä tapauksessa on käynyt.
Ed. Seppo Kääriäinen
merkitään läsnä olevaksi.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin kannatan perustuslakivaliokunnan
puheenjohtajan Kimmo Sasin ehdotusta, siis ehdotusta, että eduskunta
ed. E. Lahtelan ym. tekemän, valtioneuvoston oikeuskanslerin
Paavo Nikulan virkatoimen lainmukaisuuden tutkimista koskevan muistutuksen
johdosta päättää olla nostamatta
syytettä oikeuskansleria vastaan.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta oli yksimielinen päätöksessään
ja käsitteli varsin laajasti muistutuksen 1/2004
omissa kokouksissaan. Lopputulemana on se, että oikeuskansleri Paavo
Nikula ei ole menetellyt virkatoimissaan lainvastaisesti, ja näin
ollen tämä asia on perustuslakivaliokunnan osalta
käsitelty loppuun.
Täällä keskustelussa esitettiin kysymys
perustuslakivaliokunnalle, miksi asianosaisia — eli ilmeisesti
tarkoitettiin Elina ja Rauno Sarkkista — ei kutsuttu perustuslakivaliokunnan
kokoukseen. Voin todeta sen, että valiokunta käsitteli
nimenomaan muistutusta eli tässä selvitettiin
oikeuskanslerin toimia eikä esimerkiksi juuri kyseisten
henkilöiden talokauppoihin tai muihin asioihin liittyviä toimia.
Näin ollen tuo valiokunnan rajaus on aivan selkeä,
eli paneuduimme siihen varsinaiseen muistutukseen eli oikeuskanslerin
virkatointen selvittämiseen.
Tässä talokaupassa, mihin ed. Lahtela seikkaperäisesti
tuossa puuttui, on varmasti kaikki suomalaisen ja minkä tahansa
kaupankäynnin huonot piirteet mukana: traaginen kauppa,
jossa lopputuloksena oli se, että meni sekä talo
että myös rahat, ehkä paljon muutakin.
Mutta kuitenkin muistutus kosketti selkeästi oikeuskanslerin
virkatoimia, ja näin ollen valiokunta on rajannut tämän
oman käsittelynsä juuri tuon muistutuksen mukaisesti,
kuten kaikissa muissakin muistutuksissa, mitä valiokunta
mahdollisesti joko käsittelee tai jatkossakin joutuu käsittelemään.
Se, että oikeuskansleri on valvontaviranomainen eikä muutoksenhakuviranomainen,
on myös hyvin keskeinen asia koko tässä proseduurissa, jossa
ilman muuta on tapahtunut puutteita. Sinällään
itse kukin voi arvioida, onko tämä sitten, kun
lopputulos on tiedossa, mennyt oikein. Ei varmasti ole, mutta kaikesta
huolimatta on selvää, että oikeuskanslerin
tehtävä, mihin hän on tässä asiassa
paneutunut, on kulkenut aivan oikein ja oikeuskansleri omassa toimessaan
rajoittuu esimerkiksi juuri asianajajien kohdalla Asianajajaliiton
kautta tapahtuvaan valvontaan. Asianajajaliitto on omalta osaltaan
myös puuttunut tähän tapaukseen. Yksi
oikeusavustaja on saanut myös huomautuksen eikä taida
olla tällä hetkellä myöskään
enää liiton jäsen. Se ei tietysti lämmitä asianosaisia
millään tavalla, mutta on tietysti vaan valitettavaa,
että tässä prosessissa on sitten näitä heikkouksia
matkan varrella tapahtunut.
Kaiken kaikkiaan ihan lyhyesti sanottuna asianajajien asemaa
totta kai voi arvioida ja niistä jokaisella löytyy
vankastikin mielipiteitä. On ehkä paikallaan yhteiskunnassa
aina aika ajoin myös sitten selvittää sitä,
miten paljon eri oikeudenkäynneissä ja eri tapauksissa
yksityiset henkilöt ja muutkin joutuvat tämän
meidän oikeusjärjestelmämme puitteissa
siihen tilanteeseen, että rahat loppuvat tai sitten yksinkertaisesti, vaikka
pitäisi menestyä, ei voikaan menestyä asiassa.
Jos juttu ei kulje eteenpäin, niin sille ei voi sitten
mitään, mutta onko meidän järjestelmässämme
joitain puutteita, tähän tietysti perustuslakivaliokunta
voi myös Asianajajaliiton kanssa hieman pureutua ja paneutua,
samoin siihen, kuinka paljon on niitä tapauksia, joissa
sitten aidosti joku joutuu kärsimään
väärin. Nämä ovat myös
aina riitakysymyksiä. Niihin väliin meneminen
on eduskunnan ja perustuslakivaliokunnan näkövinkkelistä tietysti
täysin mahdotonta. Meidänkin täytyy kunnioittaa
eduskunnassa myös oikeusistuinten päätöksiä ja
toimia tämän vallankäytön opin
mukaisesti aivan klassisella tavalla, eli eduskunta säätää lait
ja sitten tuomioistuinlaitos pistää ne täytäntöön.
Valvovien viranomaisten tehtävä on tietysti seurata
oikeudenkäyttöä ja päätösten
oikeudenmukaisuutta mahdollisimman pitkälle.
Mutta joka tapauksessa tässä tapauksessa eli muistutuksessa
1/2004 vp perustuslakivaliokunta ei ole oman selvityksensä kautta
voinut päätyä mihinkään
muuhun lopputulemaan kuin aiempaan ehdotettuun. Eli näin
ollen oikeuskansleria vastaan ei tule nostaa syytettä.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, värderade kolleger! Jag
tror det är viktigt att vi å ena sidan konstaterar
att grundlagsutskottet har gjort en noggrann prövning,
men å andra sidan har vi strängt hållit
oss till den bedömning som skall göras, och att
det inte finns skäl att väcka åtal mot justitiekanslern.
Det här är ett viktigt ställningstagande
och en viktig princip att även om det, som tidigare talare
sade, kanske finns rättspolitiska åtgärder
som man vill lyfta fram i annat sammanhang, så i det här
sammanhanget bör det inte göras.
Frågan om till exempel reglerna för ersättande
av rättegångskostnaderna, om de är skäliga
eller inte, är en fråga där vi kan använda
många andra instrument för att bedöma,
men inte i det här sammanhanget. Därför
vill jag betona att det här yttrandet är ett allvarligt
yttrande som tar fasta på den procedur som finns i grundlagens
115 §, och här finns nu ej något skäl
att anmärka mot justitiekanslerns sätt att utöva
sin kontroll och befogenhet, sina fullmakter.
Därför hoppas jag att plenum skall iaktta
det förslag som vi bemyndigat vår ordförande
att lägga fram här i plenum.
Hyvät ystävät! Totean siis, että me
olemme tässä seuranneet selkeää mallia,
miten tätä asiaa tulee käsitellä.
Ei ole syytä ryhtyä toimiin. Oikeuskansleria vastaan
emme ole löytäneet moitteen sijaa.
Toinen asia on, että keskustelussa olemme usein todenneet,
että on muita oikeuspoliittisia asioita, joita tulee tarkastella.
Niihin muun muassa kollega Rossi viittasi, mutta perustuslakivaliokunnalla
ja eduskunnalla on monta muuta tapaa, sopivia tapoja, ottaa nämä asiat
esiin. Tähän ei ole muuta lisättävää.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Menemättä tämän
asian yksityiskohtiin muutamia havaintoja yleisellä tasolla
laillisuusvalvonnasta ja ihmisten oikeusturvasta: Kyllä tuolla
kentällä ja tavallisten ihmisten keskuudessa on
paljon sellaista huolta, toimiiko laillisuusvalvonta ja saako ihminen
oikeutta. Menemättä mihinkään
yksityistapaukseen, tietenkin lainsäätäjän
on syytä olla siitä huolissaan, että me
teemme semmoisia lakeja, joita on sitten helppo tulkita ja antaa
oikeita tuomioita. Tuomiovaltahan tietenkin kuuluu tuomioistuinlaitokselle,
mutta kyllä kansanedustajien pitää aistia,
mitä ihmisten keskuudessa liikkuu. Sellainen on yhteiskunnassa äärimmäisen
vaarallista, jos ihmiset kokevat, että peli ei ole reilua.
Kun tämmöistä on tapahtunut, niin kuin
ed. Rossikin viittasi — meni talot, meni tavarat, ehkä mielenterveys
kärsi ja monta muuta asiaa — ne on otettava vakavasti.
Ei tietysti eduskunta ole mikään lakitupa eikä semmoista
siitä pidä tehdä, mutta on hyvä seurata
näitä asioita, koska tässä on
nyt jotain, niin paljon tätä postia tulee, että ihmiset
kokevat, että jotain mätää on.
Menemättä tässä nyt tämän
pitemmälle, on hyvä, että asia on tutkittu
ja mietintö on tehty ja siltä osin varmasti asia
on saanut julkisuutta. Toivottavasti jatkossa vähemmän
törmäämme tällaisiin tapauksiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Menneinä aikoina oli tapana — tämä tapahtui
ed. Veikko Vennamon aikana — että puhemiehen toimia
ja niiden laillisuutta tutkittiin perustuslakivaliokunnassa varsin
usein. Mielestäni ei ole kyllä hyvä asia,
jos oikeuskanslerin virkatoimien laillisuutta aletaan tutkia perustuslakivaliokunnan
toimesta silloin, kun ei ole varsinaista syytä ennakoida,
että hän olisi toiminut väärin.
Tässä tarkoitan nimenomaan tätä tapausta,
myös ehkä sitten jotakin muutakin tapausta, kiistämättä tietysti
kansanedustajien oikeutta, mikä on eduskunnan työjärjestyksessä.
Mutta samalla on tietysti selvää se, että home- ja
kosteusvauriot sekä asuinkiinteistöissä,
kouluissa että terveydenhoidon kiinteistöissä ovat niin
yleinen asia, että ne todellakin ovat suuri ongelma, vakava
ongelma Suomessa, terveydellinen ongelma. Siihen liittyy myös
laillisuusongelmia, kun kiinteistöt vaihtavat omistajaa,
ja siihen liittyy, niin kuin täällä on
tullut esille, myös selvää epävarmuutta
siitä, toimiiko laillinen yhteiskunta, ovatko rakenteet
kunnossa muutenkin yhteiskunnassa kuin vain näiden talojen
rakenteet, joissa homeitiöt pesivät. Tämä on
asia, joka on laskettu noin 7 miljardin euron suuruiseksi pommiksi
taloudellisessa mielessä Suomessa, ja tämä pommi
pitäisi pystyä purkamaan.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on tutkinut oikeuskanslerin
virkatoimien lainvastaisuudesta tehdyn kantelun tai Esa Lahtelan
muistutuskirjelmän ja päätynyt siihen,
että oikeuskansleri ei ole virkatoimissaan toiminut lainvastaisesti.
Tämä on hyvin perusteltu ja oikeastaan mihinkään
muuhun lopputulemaan ei olisi voitukaan tulla.
Perustuslakivaliokunta on myöskin hyvin usein joutunut
kansalaiskirjeiden ja muiden asioiden yhteydessä pohtimaan
kysymystä, joka on hyvin vaikea ymmärtää.
Kun kansalaiset saattavat kokea jonkin asian oikeudenmukaiseksi,
he ajattelevat, että sen pitäisi olla myöskin
laillista. Näin ei kuitenkaan ole. Prosessi, johonka nyt
esimerkiksi Sarkkiset ovat joutuneet, on ollut kovin epäoikeudenmukainen
heidän näkökulmastansa, mutta että se
samalla olisi ollut oikeuskanslerin virkatoimien kannalta moitittavaa
tai olisi ollut laiton, näin ei tietysti ole. Tämän
ymmärtäminen on varmasti tavattoman vaikeata,
ja siinä eduskunnan tehtävä on tietysti
tuottaa oikeata tietoa kansalaiskeskusteluun.
Esimerkiksi, kun oikeusasiamies juhli 85. toimintavuottaan,
voitiin havaita, että hyvin monta kertaa jostakin asiasta,
joka on koettu joskus epäoikeudenmukaiseksi, valitetaan
sen takia, että tavallaan ei ole ollut selvää se,
miten juridinen prosessi kulkee ja miten kulkee sitten tällainen
moraalinen oikeuden hakemisen prosessi.
Ed. Rossi on jo täällä kannattanut
perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan Sasin tekemää ehdotusta,
ja yhdyn tähän samaan kannatukseen. Totean kuitenkin,
että mielestäni tämä kirjelmä johtaa
siihen, että meidän tulee vakavasti pohtia oikeudenkäyntikulujen
kohtuullistamista, mihin jo ed. Thorskin viittasi, ja sitten on
ihan tähän sisältöön
liittyvä asia, homevauriot. Kyllä varmaankin on
syytä myöskin vakavasti suomalaisessa rakentamisessa
kiinnittää nyt huomiota siihen, että meidän
rakentamisemme laatu on mennyt niin huonoksi, että tällaiset
homevauriot alkavat tuottaa paitsi yhteiskunnalle myöskin
yksilöille kohtuuttomia kustannuksia, mutta se ei ole millään
muotoa nyt tekemisissä tämän asian kanssa,
jossa oikeuskanslerin virkatoimia on tutkittu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tulin vielä eteen. Tässä on
tullut esille joitakin semmoisia asioita, jotka kaipaavat tarkennusta.
Tähän sinällään
viimeiseen, ed. Alhon näkemykseen oikeudenkäyntikulujen
kohtuullistamisesta: Tästä olen hänen
kanssaan samaa mieltä, että tässä pitäisi
jotain tehdä. Niin kuin tässäkin todetaan,
170 000 markkaa oli oikeudenkäyntikuluja siinä tilanteessa,
jossa nämä ihmiset vaativat vain sitä korvausta,
mikä heille pitäisi kuulua siitä vahingosta,
mikä heille tässä oli syntynyt. Nyt kun
he jäävät sitä paitsi ja joutuvat
siitä huolimatta maksamaan vielä oikeudenkäyntikulut, niin
tämä ei mene millään nuppiin,
ja se olisi kyllä pitänyt silloin käräjäoikeudessa
katsoa se homma.
Sarkkisethan pyysivät sitten tuomionpurkuhakemuksen
yhteydessä kohtuullistamista. Siihen liittyen voisi todeta
sen, joka liittyy ed. Rossin käyttämään
puheenvuoroon. Tässähän tapahtui sillä tavalla,
jotta heidän asianajajansa Romppanen lähti tuolta
Pohjois-Karjalasta, muutti tänne Helsinkiin, enkä tiedä,
millä tavalla erosi, mutta hän ei ole enää Asianajajaliiton
jäsen, mikä tarkoittaa sitä, jotta ilmeisesti
joku juttuhan siinä piti olla, kun hän on jostain
ihmeen syystä halunnut eron sieltä ottaa.
Mutta sitten tämä toinen juttu, joka liittyy
tähän kohtuullistamiseen ja koko tuomion purkuun.
On kyse siitä, kun Antero Häikiö oli
siinä puuhamiehenä, heidän asianajajanaan,
hän on Joensuussa oleva julkinen oikeusavustaja. Hänhän sai
viime syksynä, mahtoiko olla loka—marraskuuta,
siitä huomautuksen. Elikkä kun ed. Tiusanen totesi,
onko toiminut väärin tai onko huomautettavaa,
joku muukin totesi, niin kyllä minä osin tätä kirjelmää laatiessani
mietin sitä, jotta kun kolme kertaa nämä Sarkkiset
kantelivat Häikiöstä ja joka kerran kanslerilla
olisi ollut oikeus puuttua siihen asiaan — joka kerran,
se on kolme kieltoa — niin joka kertahan kansleri vastauksessaan
Sarkkisille totesi, että ei ole mitään
huomautettavaa. Ei ole mitään huomautettavaa.
Mutta sitten jostain ihmeen syystä viime joulun alla se
oli taas käsittelyssä ja silloin Antero Häikiö sai huomautuksen
toimistaan, siitä jotta tämän asian — tietyllä tavalla
oli annettu ymmärtää — annettiin
vanheta, pelattiin aikaa siinä hommassa, ja siitä hän
sai huomautuksen.
Sen takia minusta ed. Rossin puhe kuvastaa, että perustuslakivaliokunta
ei itse asiassa näköjään kaikkia
asioita ole noteerannutkaan niin tarkkaan, mitä todellisuudessa
tapahtui ja missä vaiheessa minusta kuitenkin tietyllä tavalla
kanslerin olisi pitänyt asiaan puuttua. Se kuvastaa sitä,
jotta hän ei ainakaan tutkinut, ja jos olisi tutkinut,
silloin hänen olisi pitänyt siihen puuttua, sanotaan
näin, niin kuin oikein. Elikkä kolme kantelua,
ja ne menivät läpi. Minulla sattuu olemaan täällä jokaisesta
Nikulan vastaus, joissa todetaan, että ei ole huomautettavaa,
mutta neljäs sitten johti huomautukseen. Tämmöinen
selvennyksenä ja lisäyksenä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! En malta olla puuttumatta, kun ed. Tiusanen
puhui Veikko Vennamosta, silloin minä aina jotenkin tormistaudun.
Se oli varmaan sitä aikaa, mutta nyky-eduskunnassa puhemiehet
toimivat tasapuolisesti ja oikein. Ei kenellekään
ole tullut varmaan mieleenkään lähettää heidän
menettelyään perustuslakivaliokunnan tutkittavaksi,
mutta silloin Vennamo koki toisin, eikä ollut ainoa.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Ed. Tiusasen puheenvuoron perusteella haluan
todeta, kun hän lausui, että perustuslakivaliokunnan ei
tule käsitellä tämän tyyppisiä kysymyksiä. Ehkä pieni
täsmennys on paikallaan, kun hän sanoi, ainakin
kuulin näin, että tavallaan toimestaan, eli ymmärsin,
että omasta toimestaan. Nythän kysymyksessä on
nimenomaan muistutus, ja tämä on perustuslain
mukainen ilman muuta, kansanedustajien oikeus. On sitten toinen
kysymys, miksi muistutuksia tehdään. Aina siellä joku
ongelma taustalla on, niin kuin tässäkin tapauksessa.
En sitä sinällänsä paheksuisi,
koska se on perustuslain mukaan myös kansanedustajan oikeus
olla muistutuksia tekemässä.
Sitten on ihan eri asia, jos perustuslakivaliokunta ottaa jonkin
asian omasta toimestaan käsiteltäväksi.
Tämä voi nyt kuulostaa vähän
melkein kuin saivartelulle, mutta haluan sen nyt vaan joka tapauksessa
todeta, että tämä on muistutuksen pohjalta
tapahtunut käsittely ja tässä on selkeä velvoite
siihen, että valiokunta käsittelee ja tuo sen
sitten lopuksi eduskunnan päätettäväksi, niin
kuin nyt on käynyt.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rossi on siinä oikeassa, että on
varmasti vähän ollut vaikeuksia kuulla aina ihan
tarkkaan tässä salissa, mitä sanotaan.
Totesin ihan näin, että en millään
tavalla halua kiistää kansanedustajan oikeutta
muistutuksen tekemiseen, se sinänsä. Vertasin
vain tilannetta, että nyt on kuitenkin perustuslakivaliokunnassa
muiden tekemien muistutusten perusteella oikeuskansleri joutunut
vierailemaan enemmän kuin yhden kerran, siis on olemassa
useampia, ainakin kaksi tällaista asiaa, joissa on se näkökulma,
onko kyseessä todellakin oikeuskanslerin virkatoimien kohdalla
tapahtunut virhe ja onko lähtökohtaisesti harkittu
kyllin hyvin tätä asiaa. No, onko harkittu vai
ei, nyt kuitenkin ed. Esa Lahtela kertoi juuri esimerkkejä,
ja valiokuntahan on todennut yksimielisen mietinnön, että oikeuskansleri
ei ole syyllistynyt mihinkään virkatoimiensa lainvastaisuuteen.
Näin ollen taas tämä asia on sinänsä selvä.
Kuitenkin on ehkä sitten myöhemmin tilaisuus
kommentoida muita mietintöjä, kun ne tulevat myöhemmin.
Valiokunta on kiireinen. Sillä on paljon tekemistä,
ja valiokunnan puheenjohtaja, joka on paikalla, tietää asian
kaikkein parhaiten. Tämä on vain tällainen
valiokunnan ulkopuolelta tullut huomio.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusasen puheenvuorosta jää sellainen tunne
kuulijalle, että tässä oltaisiin rakentamassa tai
ed. Tiusanen haluaisi rakentaa oikeuskanslerin ylle sateenvarjon,
tämmöisen presidentti-instituution, mitä ei
saisi arvostella eikä kyseenalaistaa. En usko, että ed.
Tiusanen tätä tarkoittaa, mutta tämmöinen
tunne kuulijalle jää.
Tämä asia ja tämän käsittely
on osoittanut sen, että tässä ei ollut
oikea prosessitapa, miten tätä hommaa hoidettiin
taikka tehtiin. Mutta luulen, että jos hallitus varsinkin
on terävänä tässä asiassa,
se vie tätä maailmaa eteenpäin niin,
että tällaisia aukkoja ei synny eikä tule.
Sen verran, herra puhemies, aikaisempaan puheenvuorooni, kun
otin kantaa tähän Asianajajaliiton valtaan, voimaan,
velvollisuuteen ja vastuuseen: tässäkin saadessani
vähän tarkempaa tietoa, kun oikein muistelin,
toinen näistä avustajista ei ollut edes Asianajajaliiton
jäsen ja kuitenkin nauttii tätä statusta
sieltä asiasta. Tämäkin olisi syytä ottaa
huomioon sitten, kun tätä maailmaa eteenpäin
viedään ja tämän tyyppisiä asioita tulevassa
lainsäädännössä parempaan
järjestykseen saatetaan.
Eduskunnan tehtävänä on saattaa kansan
asiat kuntoon, ja tämä on yksi osa tänäkin
päivänä ollut sitä kuntoon laittoa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Asiat pitää saattaa kuntoon,
aivan kuten ed. Seppo Lahtela sanoi. Ja aivan kuten ed. Esa Lahtela sanoi,
epäkohta on se, että niin oikeusasiamiehen kuin
oikeuskanslerinkin virkatoimissa, kun sinne kansalainen kääntyy,
ei katsota itse asiaa, vaan katsotaan vain, onko asian kulku oikeusprosessissa
mennyt kutakuinkin pykälien mukaan, ettei suurimpia rikkeitä olisi.
Tämä kyllä on vienyt kansalaisten luottamuksen
aika pitkälti, ikävä kyllä,
mainittuja instansseja kohtaan. Itsellänikin on lukuisia
valitettavia esimerkkejä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä tähän substanssiin,
mistä tämä kaikki lähtenyt,
näistä home- ja kosteusvaurioista. Aikaisemmissa
puheenvuoroissa on jo viitattu siihen, että pitäisi
vihdoin, niin kuin ed. Alho totesi, puuttua näihin asioihin.
Näihin asioihin on tietysti puututtu tässä matkan
varrella aika monta kertaa. Kiinteistöille hankintaan nyt
terveystodistuksia kaupan yhteydessä, onko niissä jo
kosteus- ja homevaurioita. Tämän ikään
kuin kiinteistön diagnoosin tekeminen on ongelmallista,
se ei ole helppoa. Nyt jo tiedetään, että näiden
kiinteistöjen terveystodistuksiin liittyy aika tavalla ongelmia.
Niidenkin pitävyys on asetettu kyseenalaiseksi, miten hyvin
selvitysten tekijät ovat kouluttautuneet tai koulutettu.
Mutta kuitenkin näitä järjestelmiä on
yritetty tehdä, koska kysymyksessä on todellakin
sekä taloudellisesti, oikeusturvan kannalta että ennen
kaikkea terveyden kannalta iso iso ongelma. Tämä on
tärkeätä.
Tässä mielessä tämä keskustelu
tietysti on ollut positiivinen, että tämä nostaa
tämän ongelman myös jälleen
kerran täällä esille. Tässä vaadittaisiin
varmasti yhä enemmän myös ympäristöministeriöltä lisää aktiivisuutta
tämän asian hallinnoimisessa ja hallitsemisessa,
myös paikallisilta ympäristökeskuksilta
ja kunnilta. Terveystarkastajien resurssit ovat vähentyneet
kuntien säästötoimien jälkeen
ja johdosta.
Keskustelu päättyy.