2) Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2006
jatkuu:
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Huomaan, että salissa on suuria
odotuksia totuuden julistamisesta. (Naurua) Pyrin siltä osin täyttämään
kuulijoiden toiveet, ettette turhaan täällä istu.
Siinä keskustelussa, mihin tämä lähetekeskustelu
ennen puoltapäivää päättyi,
pyysin vastauspuheenvuoroa maa- ja metsätalouden hallinnonalaan,
mikä liittyi ed. Esa Lahtelan käyttämään
puheenvuoroon siitä, kuinka yksityismetsätalouden
kestävän rahoituksen osuutta hoidetaan niin, että merkittävä osa
tästä rahoituksesta ja määrärahasta
menee hallintoon ja hallinnon pyörittämiseen.
Se vastaus, mikä täällä tavallaan kuultiin,
oli hyvä. Mutta erityisesti jäi siitä rintamasta
puuttumaan sellainen asia, että hoidetaan sairautta, mutta
ei ehkäistä sitä. Ennen kuin metsätalouden
harjoittaja pääsee näistä kestävän
kehityksen rahoista nauttimaan — jos näin voisi
sanoa — niin pitää saattaa se metsä pilalle,
jättää taimikonhoitotyöt tekemättä,
jättää raivaustyöt tekemättä,
päästää ensiharvennus vanhaksi,
riukuunnuttaa se puusto, jolloin se ei ole enää jatkokelpoinen,
ei ainakaan niin hyvin kuin jos olisi kunnolla nämä asiat
hoidettu.
Nämä asiat pitäisi hoitaa ja kehittää siihen suuntaan,
että hoidettaisiin ennaltaehkäisyä, kannustettaisiin
siihen, eikä sillä lailla, että silloin
on tuki suurin, kun vahinko on kaikkein suurimmillaan. Ymmärrän
erinomaisen hyvin, että jos olisi sellainen tilanne, että silloin
kun tämä siirtyy jollekin uudelle omistajalle,
uudelle yhteisölle taikka niin edelleen, niin voitaisiin
tätä käyttää, mutta
en sitä, että tämän perusmetsän
metsätalouden harjoittajan, puuntuottajan, pitää saattaa
se puustonsa tähän asetelmaan ja sitten vasta
pääsee tähän matkaan.
Herra puhemies! Ei se ihan näin tietysti kokonaisuudessa
ole. Vähän sitä saa muutenkin, mutta
asema noin täydellisyydessään on kyllä kuvatunlainen.
Olenkin kyllä sitä mieltä, että tämä törkeys,
mikä täällä ilmenee näiden
määrärahojen vähenemisen suhteen,
ei ole missään järjestyksessä eikä hoidossa:
3,5 miljoonaa euroa vähennetään tältä momentilta.
(Ed. Pulliainen: Tavatonta!) — Ed. Pulliainen, tämä tuntuu
pieneltä, 3,5 miljoonaa euroa, mutta se on 20 miljoonaa
vanhaa mummon markkaa. Se on iso summa, iso summa kaiken kaikkiaan.
(Ed. Pulliainen: Luvattiin vielä 2 miljoonaa lisää!) — Tähän,
ed. Pulliainen, voisi kyllä sanoa, että metsät
pitäisi kyllä ohjata sellaiselle omistajapohjalle,
joka hoitaa nämä asiat kuntoon, niin että tämmöistäkään
yhteiskunnan tukea ei tässä laajuudessa tarvittaisi.
(Ed. Kekkonen: Mitä puhuja tarkoittaa? Kenelle?) Tämä näin
lyhyesti. — Ed. Kekkonen, te löydätte
kyllä monia ostajaehdokkaita, jos tällaisia on
tarjolla.
Herra puhemies! Mitä tulee tähän
muuhun totuuteen: Kun täällä yleensä saarnataan
asiassa ja asiapohjalla siitä, että pitää saattaa
lisää valtion menoja, niin nyt otan myöskin
tätä totuutta toiselta laidalta. Pitää kerätä jostakin,
mitä voidaan jakaa. Näin katsottuna en ole veronnoston
kannalla, vaan hyvin lämpimästi näen
sen kokoomuslaisen julistuksen, kun täällä sanotaan,
että hallitus on toteuttanut oikeata veropolitiikkaa hoitaessaan
tuloverojen alennusta ja palkkaverojen vähennystä ja
niin edelleen. Mutta jostain pitäisi saada lisää. — Ja
tässä näen ed. Kalliksen salissa. Hän
on ryhmineen ollut aina esittämässä, että pitää saattaa
Suomeen tämä pörssivero ja sitä kautta
löytää valtiolle lisää tuloja.
Tässä mielestäni olisi erinomainen ajatus
olemassa. Ei sillä tätä valtion taloutta
mitenkään ratkaista, mutta saataisiin vähän
lisää. (Ed. Kekkosen välihuuto) — Ed.
Kekkonen, ymmärrän, että siihen kuuluu kaikki
se, missä rahaa liikutellaan ja hetkellisiä voittoja
saavutetaan. En tarkoita tällä, että hetkellinen
voitto olisi pelin tulosta, mutta kuitenkin vähän
tuntuu sellaiselta, että lyhytaikaisesta omistamisesta,
viikkojen, päivien tai kuukausien omistamisesta, kyllä siitä,
jos kauppa syntyy ja myydään, kannattaa myydä ja
voittoja tulee, kannattaa myöskin vero periä.
Näin katsottuna yksi totuushan on — ed. Kekkonen,
teille tämä on selvää, mutta
kuitenkin sen kertaan tässä — että niin arvopaperi-
kuin pääomasijoittaminen, muutenkin kiinteä sijoittaminen,
voitto tai tappio, on silloin löydetty taikka mitattu,
kun siitä luovutaan. Sikäli kun olen kuullut monen
"edustajatoverinkin" asiasta keskustelevan, paljonko tuli, paljonko
myit, paljonko ostit, tuntuu siltä, että tältä osin tästäkin
salista joutaisi siihen pottiin melkoisen paljon, jos tässä olisi
pieni prosentin osa, joka siitä kertasiirrosta heitettäisiin
ja tehtäisiin. (Ed. Kekkonen: Puhuja on aivan oikeassa!)
Kun se Pohjanmaan mummo tai se mummon mies, joka hankkii osakkeita
pitkäaikaista sijoitusta, säästämistä varten
ja maksaa (Ed. Karjula: Miten Kymenlaaksossa?) — ed. Karjula,
siellä ei ole liikeneviä rahoja yleensäkään
tähän asiaan — niin sillä, kun
ei tehdä kauppaa, ei myydä, tätä rasitetta
ei kohdistuisi eikä syntyisi tähän. Kun
katsotaan aikaa — ed. Kallis, tätä te
ette ole ottanut esille — pitkällä aikavälillä 15
vuotta taaksepäin, silloin pitkään omistettu
arvopaperivarallisuus voitiin verotta myydä, mutta nyt
uudistuneen maailman kautta tästä tuotostahan
menee vero, mutta myös näistä nopeista
siirroista, nopeista voitoista sen pääomaveron
lisäksi, mikä tulee tästä satunnaisesta
voitosta, joutaisi myöskin pörssiveron kautta
pikkaisen tänne valtion kassaan. Tämä näin
vähän kauniisti esitettynä. Haluaisin
esittää jyrkemmänkin kannan, mutta en
nyt sitä kehtaa tässä tehdä.
(Ed. Pulliainen: Voisiko jatkossa saada sen jyrkemmän version?) — Ed.
Pulliainen, minä lupaan teille, että jos jaksatte
olla salissa ahkerana, te tulette sen illalla vielä saamaan.
Toinen, jos lähdetään tätä maailmaa
katsomaan eteenpäin, on puolustusministeriön hallinnonalalla
se, että maan puolustusvalmius, mikä perustuu
laajaan, koulutettuun, vahvaan reserviin, laiminlyödään
näin, niin kuin tässä nyt esitetään.
Syynä tietenkin on se, että valtiontalouden kehyksiä tehtäessä sieltä syötiin
20 miljoonaa euroa pois. Eduskunta päättäessään
tästä selonteosta ja selontekoon sisältyvistä linjauksista luotti
siihen, että ne rahakehykset säilyvät
niin kuin säilyvät. Sieltä syötiin
20 miljoonaa pois, mikä aiheuttaa sen, että vuonna
2006 — kun 2005 kertausharjoitetaan 30 000 reserviläistä — kertausharjoitetaankin
vain 5 000 reserviläistä. Tämä on
valtava aukko tähän valmiuteen, mikä syntyy
ja tulee. Tietysti yhdessä vuodessa se ei tuhoudu, mutta
pitemmän päälle mennen tämä tulee
kyllä johtamaan erityiseen perikatoon. Se tarkoittaa sitä,
että kun budjettikirjassa kerrotaan, että 2005
kertausharjoitetaan 85 prosenttia tarpeesta, nyt 2006 talousarvion
perusteluissa nähdään niin, että vain
17 prosenttia tarpeesta. Tämä on edesvastuutonta,
jopa törkeätä.
Herra puhemies! Vielä yhteen kauniiseen asiaan tässä ottaisin
kantaa. Kun on syksyn aikana kuultu tästä kuntarakenteen
uudistamisesta, niin tämä, ed. Pulliainen, erityisesti
havainnoikaa, kun olette kalamiehiä. Sosialidemokraattinen selvitysmies,
esittelijä, viritti ison koukun, pani siihen suuren madon
ja syötti sellaisen, että tehdään
tämmöinen 20 kunnan aluekuntamalli ja sillä tämä asia
viedään ja hoidetaan eteenpäin. Näen
salissakin monia, jotka nielaisivat tämän täysipainoisena
ja täysimittaisena ja hirttäytyivät tähän
peliin niin kiinni, etteivät irti taida päästä.
Minäpä esitän tähän,
kun valtiovarainministerikin on paikalla: Miten te luulette, että nämä 20 aluekuntaa,
vanha lääninhallitusjako suurin piirtein, pystyvät
tuottamaan palvelut paremmin kuin nykyiset peruskunnat? Se täytyy
tietenkin myöntää, että kuntarakenteessa
on kyllä uudistamisen mallia ja tarpeita, olkoon se malli
sitten isäntäkuntamalli, vähän
voisi sanoa, että tämmöinen niin sanotusti
elinkeinoperusteisesti joku keskuskuntamalli tai joku muu, mutta
tämä aluekuntamalli johtaa tämän
suomalaisen järjestelmän täyteen tuhoon.
Esimerkkinä voisi todeta kaksi köyhää kuntaa,
ennen Haminan kaupunki ja Vehkalahti, missä toisessa oli
vajaat 10 000 asukasta, toisessa vähän
yli, nykyisellään 22 000 yhteensä.
Ne olivat molemmat vähän köyhiä, mutta
nyt, kun ne menivät yhteen, nyt ne ovat oikein todellisesti
perikadon partaalla, hakevat täältä harkinnanvaraista
avustusta, ja sen osalta ei tämä kokokaan yksin
ratkaise eikä tee yhtään mitään.
(Välihuuto) — Näin tätä peliä katsottuna yksi
köyhä kunta on vähemmän siinä,
mutta yksi todella köyhä on tullut tilalle.
Esitänkin kysymyksen tähän asiaan,
että jos toteutetaan tämä aluekuntamalli,
missä syntyy sellainen malli, että jaetaan jostakin
sitä niukkuutta ja köyhyyttä, nykyinen
kuntarakenne virkamiehineen jää suurin piirtein
henkiin ja nämä luottamusmiehet, luottamusjoukot,
valtuutetut, valtuustot jäävät sinne
pystyyn, niin voitteko kuvitella, valtiovarainministeri, että se
pitkään toimii ja pelaa. Kaikki kunnia kylätoimikunnille, mutta
kylätoimikunnat joutuvat nykyisellään
tulojen puutteessa pohtimaan ja harrastelemaan sitä, mikä on
mattolaitureitten paikka, maitolaitureitten maalaustarve taikka
tanhukurssien järjestämisajankohta taikka tarve
pitäjässä. Jos tälle tasolle
mennään ja toteutetaan, niin mitä tulee
suomalaisesta kuntarakenteesta ja elämästä?
Tässä tietenkin yksi totuus on se, että tämä kaikki
tähtää siihen, että kunnallisista
palveluista pitää olla varaa vähän
tinkiä (Ed. Kähkösen välihuuto)
ja tämän pohjalta myöskin sellaiseen
pohjaan lähteä, että kun tingitään,
se ei tarkoita sitä, etteikö palveluja olisi saatavissa,
vaan että vähän kun on mahdollisuus maksaa
itse — ed. Kähkönen, niin kuin teilläkin — niin
maksaisi vähän sitä omavastuuosuutta
enemmän, jolloin nämä palvelut pysyisivät
pystyssä myöskin nykyisten peruskuntien alueella
ja tämä väestö, ihmiset voisivat terveemmin
ja taloudellisemmin ja, voisi sanoa, tyytyväisemmin elää siellä nykyisissä kunnissaan,
olisivatpa ne kunnat sitten nykykokoisia, jonkun isomman kunnan
alla olevia kappelikuntia tai isäntäkuntia tai
jotain muuta. Mutta tämä aluekuntamalli on jyrkästi
tuhoon tuomittava kerta heitolla. Siitä ei kyllä tämä elämä eikä yhteiskunta
yhtään paremmaksi tule.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan puheenvuoron ensimmäiseen
osaan sisältyi asiallinen huomio. (Naurua — Ed.
Pullianen: Mihinkä kohtaan siellä?) Se koski metsänuudistustilannetta
tällä hetkellä. Hän kiinnitti
huomiota siihen, että tavallaan pitää taimikko
päästää huonoon kuntoon, jotta
voisi saada taimikon kunnostukseen tukea. Tämä havainto
on tehty. Tämä on ehkä vähän
kärjistetty arvio, mutta tämän suuntainen
on tilanne, ja nyt pyritään siihen, kun Kemera-lainsäädäntöä ollaan
uudistamassa, uudistusesitys on aivan loppusuoralla ja tulee eduskuntaan
lähiaikoina, että tässä uudistuksessa
tämä ongelma tullaan korjaamaan.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastauksena ministerin puheenvuoroon ja kun
välihuudoissa tämä Kymenlaakso on elänyt
niin voimakkaasti, niin tämä kysymys, johon ed.
Seppo Lahtela puuttui, siis metsien uudistustilanne, se on ihan
todellista totta nimenomaan siellä Kymenlaaksossa. Jostain
syystä, tuntematta nyt tarkemmin metsätaloutta,
siellä maaperä, osin myöskin varmasti
saasteet, nämä yhdessä ovat saaneet aikaan
sen kaltaisia tilanteita, joissa on aivan mahdotonta tietää,
milloin metsää kannattaa hoitaa, milloin ei, milloin
metsän pitää antaa kasvaa sillä lailla,
niin kuin se luontevasti kasvaa, ja milloin ei. Ja sitten kun siihen
tulee juuri tämä piirre, mihin ministeri tässä puuttui,
niin kyllä tämä on ihan todellinen ongelma.
Ed. Lahtela on erinomainen puhuja ja saa aina aikaan hauskan
ilmapiirin, mutta tässä puheessa tämän
ilmapiirin alle vähän oli jäädä nyt
se, että tämä on todellinen pulma.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tähän Kemera-rahoitukseen
ja näihin toimenpiteisiin liittyen: Joensuun yliopistollahan
väitetään, että näitä rahoja
olisi käytetty väärin, ja siinä juuri
on näitä ongelmia, että on käytetty
semmoisiin kohteisiin, jotka eivät välttämättä johda
parhaaseen lopputulokseen asian kannalta. Itse rahoitusjärjestelmä sinällään kyllä
antaa
mahdollisuuden virkamiesharkintaan. Sen takia kysynkin, onko ministeriöön
asti kaikunut se tieto, mitä Joensuussa väitetään. Mitä aiotaan
tehdä, että Kemera-varojen käyttöä aikaistettaisiin
vähän nuoremman metsän hoitamiseen, jotta
ei kävisi näinpäin? Onko mahdollista
jopa sanktioida sitä, joka ei hoida sitten? En tiedä,
onko se nykyjärjestelmässä mahdollista vai
ei.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt useassa puheenvuoroissa
tehty analyysiä ed. Seppo Lahtelan puheenvuorosta. Siinä puheenvuorossa
oli toinenkin asiallinen kohta, joka liittyi aluekuntamallikokeiluun.
Siltä osin voi täysin yhtyä tähän
näkemykseen, että tuossa muodossa, kuin se aluekuntamalli
keskustelussa oli esillä, se ei varmasti ole muuta kuin
maakuntahallinnon uudelleenorganisointi verotusoikeuksineen. Tietysti
siltä pohjalta tätä joudutaan arvioimaan.
Syntyisi kolmiportainen hallintomalli Suomeen.
Mutta erityisesti Pääkaupunkiseudun osalta voisi
pohtia tämmöistä seutukunta-ajattelutapaa Suomen
ainoalla metropolialueella eli Helsingin seudulla, jolla voisi hyvin
olla tällainen kaksiportainen hallintomalli, jossa on suurkunta—seutukunta-ajattelutapa
Pääkaupunkiseudun kuntien osalta mutta sen alla
sitten itsehallinnolliset kunnat ja nimenomaan verotusoikeus rakennettu
tähän suurkunnan tasolle. Tällä alueella
metropolialueen kaksiportaisena hallintomallina se toimisi, tuskinpa
muualla Suomessa, kuten ed. Seppo Lahtela totesi.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myös omalta osaltani yhdyn siihen,
mitä ed. Seppo Lahtela totesi tästä aluekuntamallista,
eli en ole sen kannattaja. Hän useaan otteeseen puheenvuorossaan
peräänkuulutti sosialidemokraateilta vastauksia,
miksi sitä on esitetty. Käsittääkseni
ainakaan sosialidemokraattien eduskuntaryhmästä ei
kenenkään taholta sitä ole kannatettu.
Se on yksi malli. Näitä malleja on heitetty hyvin
monen muun taholta, ja uskallanpa sanoa, että sitä mallia
ei tulla kannattamaankaan. Päinvastoin olen lehdistön
kautta saanut sen kuvan, että ministeri Manninen varovasti liputti
tämän mallin puolesta ja ennen kaikkea keskustan
eduskuntaryhmästä on tämän mallin puolesta
liputettu. Sieltä varmaan löytyy vastauksia, miksi
tätä mallia sitten muka kannattaisi kannattaa.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan ed. Seppo Lahtelan voimallisen julistuksen
innoittamana kertoa ed. Lahtelalle, millä tavalla tämä aluekuntamalli
nyt voi kuitenkin toimia. Sehän toimii niin, kuten täällä kyselytunnilla
kuulimme, että kun joukkoliikenne ei enää haja-asutusalueella
toimi, asukkaat eivät pääse sieltä Vehkalahden
ja Rautavaaran ja Simon takamailta sinne aluekunnan keskukseen nauttimaan
niitä palveluita, joita ne kunnat sitten tarjoavat. Kun
näin jää erittäin isosta joukosta
ihmisiä käyttämättä niitä palveluita,
rahat säästyvät ja aluekuntamalli toimii,
virkamiehet istuvat ja porskuttavat. Näin se menee.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle ihan rauhoittavasti:
Sen jälkeen kun tämä keskustelu virisi,
nyt on jo tapahtunut niin, että tuolla Oulun seudullakin
Ylikiimingin kunta on ilmoittanut haluavansa liittyä Ouluun.
Toisin sanoen tämä kehitys menee luonnollista
tietä, siinä ei tarvita tämmöisiä Peltomäkien
ehdotuksia lainkaan.
Mutta, arvoisa puhemies, erikoisesti minä kiinnittäisin
ed. Seppo Lahtelan huomiota siihen, että hän on
itse ollut hyväksymässä Kemera-lain parantamistarpeet.
Ne ovat olleet maa- ja metsätalousministeriön
papereissa mukana, niin että juuri siihen suuntaan ollaan
menossa, kuin ed. Seppo Lahtela äsken totesi.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on useassa puheenvuorossa
kommentoitu ed. Lahtelan puheenvuoron sitä osaa, jossa
hän tarkasteli kuntamalleja. Minusta ehkä vähemmälle
huomiolle jäi se, että hän kertoi myös,
mitkä ovat olleet seuraukset kuntaliitoksista. Minusta
tämä avaa juuri nyt sen näkökulman,
että minusta on erittäin tärkeätä,
että käydään avointa keskustelua
niistä vaihtoehdoista ja niistä sisällöistä,
joilla me todella pystymme tuottamaan lisäarvoa siihen
palvelutuotantoon, jolla varmistetaan palvelutuotannon tehostuminen,
tuottavuuden lisääntyminen ja samalla ihmisläheisten
palvelujen säilyminen siellä kuntalaisten keskuudessa.
Tässä mielessä minusta nyt se, että me
käymme juupas—eipäs-keskustelua jo tässä vaiheessa,
ei ole kovin perusteltua.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtelan kuntauudistuspuheenvuoron
toiseksi viimeiseen lauseeseen ei oikeastaan kukaan näytä kiinnittävän
huomiota, siitä aiheesta puhutaan koko ajan tässä talossa
liian vähän tai vältellään
täydellisesti. Eiväthän ne palvelut todellakaan
siitä halpene, jos ne tehdään kaukana.
Kysymys, joka on otettava tässä keskustelun alle,
on se, minkä ed. Lahtela mainitsi lopussa, että hyvätuloiset
maksavat osan niistä palveluista. On jopa subjektiivisiin
oikeuksiinkin kiinnitettävä huomiota, ovatko ne
tarpeellisia tässä laajuudessa. Minä väitän,
että eivät ole.
Toinen huomio ed. Lahtelan metsäraha-asiasta: Onhan
se todella niin, että metsä pitää enemmän
tai vähemmän piloille päästää,
ennen kuin siihen kunnostusrahaa saa. Kyllä sitten kuitenkin valtiovallan
täytyy muistaa, että siellä jäljelle jäävässä puustossa
ja pois lähtevässäkin puustossa joka
neljäs puu tällä pääomaverokannalla
on valtion puu. Kannattaa valtion sillä lailla hoitaa omia
puitaan.
Eilisessä puheenvuorossani kyseenalaistin valtiovarainministeriön
taidon ja halun huolehtia valtiontalouden tasapainon lisäksi
myös kansantaloudesta ja toin esille näitä tie-
ja väylähankkeita kansallisomaisuuden rapistumisesta
esimerkkinä. Nyt kyselytunnilla oli esillä joukkoliikennetuki.
Kyllä sekin on yksi vahva osa kansantaloutta, vahvasti
osa kansantaloutta, josta pitäisi huolehtia.
Mitä minä olen vähän noita
Itä- ja Pohjois-Suomen linja-autovuoroja käyttänyt,
niin kyllä ne tuntuvat aika lailla semmoisilta, että on
kyseenalaista, onko niitä välttämättä kannattavaakaan
tukea. Kyllä niistä ihmisistä pitää huolehtia,
mutta löytyy tämmöisiä joitakin
kylätaksimalleja tai muita, mitä kautta se liikenne
voitaisiin hoitaa silloin, kun se ihmisille olisi oman ajankäytön
ja liikkumisen kannalta tarpeellisinta ja oikein suoritettua.
Mutta junaliikenne on minusta käsittämätön homma.
Jopa 500 kilometrin päästä Kalajokilaaksosta
jo heti, kun on kaksi ihmistä auton kyydissä,
niin kannattaa näilläkin bensan hinnoilla tulla
maantietä myöten Helsinkiin. Minusta silloin junalippu
on liika kallis. Onko tämä nimenomaan valtiovarainministeriön
tarkoituskin, että pidetään ne hinnat
niin korkealla, että pakotetaan Kalajokilaakson väki
ajamaan autolla ja polttamaan sitä kallista bensaa ja tuomaan
sitä kautta valtion kassaan tuloa? Näin ajatellen
sehän on oikeastaan bisnestä valtiolle, mutta
ei sillä ole kyllä mitään tekemistä kansantalouden hoitamisen
kanssa, että väki liikkuu tuolla, tekevät
työtä auton ratissa ja vaarantavat liikennettä kelillä kuin
kelillä ja kuluttavat maanteitä ja bensaa, mutta
pyöriihän siinä bruttokansantuote tietenkin,
kun kolareitakin tulee silloin tällöin ja sehän
on bruttokansantuotteen tilastoissa positiivisena piikkinä näkyvissä.
Metsätalouden määrärahoista,
nuoren metsän hoitamismäärärahoista
ja niiden pienentämisestä suhteessa siihen perusvoimaratkaisun
yhteydessä tehtyyn lausumaan, jonka ed. Wallin lukikin aamupäivän
debatin aikana, jossa eduskunta edellyttää, että näitä määrärahoja
lisätään, ja nyt niitä kuitenkin
vähennetään: Minusta tämä on valtiovarainministeriöltä eduskunnan
pilkkaamista, eduskunnan halveksimista. (Ed. Ollila: Epäluottamuslause!) — Se
on lähes sitä.
Sitten eilen puheessani arvostelin ed. Viitasen pitämän
puheen viimeistä kappaletta, jossa hän vahvasti
syyllisti maatalouden Itämeren pahimmaksi saastuttajaksi.
Se itse asia, että Itämeri saastuu ja päästöt
eivät ole vähentyneet riittävästi,
on ihan oikein. Sitä vastaan ei kukaan intäkään.
Mutta maatalouden aiheuttamat päästöt ovat
nyt viimeisten kymmenen vuoden aikana, kiitos ympäristötukiohjelmien,
rajusti vähentyneet. Tämän päivän
maatalous ei ole enää se syyllistettävä.
Jos se ojien kautta tulee, se on muun haja-asutustoiminnan ja menneitten
vuosikymmenten tuomaa ravinnekuormaa. Mutta nyt on jo monena vuotena
pelloilta sadon mukana otettu pois enemmän typpeä ja
fosforia kuin sinne lannoittaen pannaan. Tämä on
jo semmoinen matemaattinen yhtälö, että se
sieltä ei voi huuhtoutua tämän päivän
viljelijän toimenpiteillä.
Sitten tänne sosiaalimomentille, joka kieltämättä ei
ole minun vahvimpia osaamisalueitani, mutta en malta olla sinne
pientä, mielestäni erinomaisen hyvää toimenpide-ehdotusta
olla jättämättä. Kuurojenhuoltoliitto
täyttää sata vuotta tänä vuonna,
ja sen tiimoilla olen saanut kaksikin kertaa olla heidän
juhlissaan ja kuullut heidän karmeaa historiaansa. Ei ole
kuin vähän reilu 50 vuotta, kun Suomessa vielä virallisesti
kiellettiin heidän äidinkielensä, viittomakieli,
joka on heidän äidinkielensä. Tähän
nyt heidän liittonsa on saanut, se satavuotias liitto,
paljon hyvää aikaan. Nyt he elävät
niin normaaleina kuin voivat osana tätä yhteiskuntaa.
Mutta minusta olisi erittäin asiallista ja esimerkillistä,
kannustavaa ja kaikin puolin kannatettavaa, että me, Suomi,
joka on tämän it-tekniikan johtava maa, tekisimme
päätöksen, että näköpuhelimet
olisivat kuuroille subjektiivinen oikeus eli ne laitettaisiin Kelan
korvattavaksi. Se olisi länsimaisen sivistysvaltion erinomainen
avaus, ja sillä saataisiin vielä lisää potkua
it-tekniikan kehittelyyn.
Tässä, herra puhemies!
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan tässä aluksi
sanoa ed. Seppo Lahtelan kunniaksi sen, että kun hän
tulee tänne puhujakorokkeelle, niin tähän
istuntosaliin tulee inhimillisiä piirteitä, ja
minusta se on ihan onni, ettei aina tarvitse olla niin perusvakava.
UKK:n tunnettu sanonta oli, että asioitten kevyesti ottaminen
ei ole sama kuin välinpitämättömyys.
Me voimme pilke silmässä puhua suuristakin asioista.
Se on minusta ihan tyylinä silloin tällöin
paikallaan.
Mutta, arvoisa puhemies, käsittelen tässä puheenvuorossani
ainoastaan työttömyyttä ja työllistämistä.
Kun olen kuunnellut sosialidemokraattien ja keskustan edustajien
kehumisia työttömyyden parantumisesta, on heille
syytä kertoa tältä paikalta totuus. On
näköjään pakko toistaa asioita,
koska viesti ei mene yhdellä kerralla perille. Arvoisat
hallituspuolueiden edustajat, oletteko laisinkaan tiedostaneet sitä tosiasiaa,
että maassamme on tälläkin hetkellä yli
269 000 työtöntä? (Ed. Kekkonen:
Olemme tiedostaneet!) Nelinkertainen määrä hätätilahallitusaikaan
verrattuna! Ymmärrättekö, että näin
ei voi jatkua? (Ed. Kekkonen: Ymmärrämme!)
Yhteiskuntamme pyörät pyörivät
väärin päin. Suurtyöttömyys
johtaa suuriin sosiaalimenoihin ja pieniin verotuloihin. Kuntien
talous on kiristynyt äärimmilleen, ja kuitenkin
hallitus leikkaa kunnilta 280 miljoonaa euroa. Tämä todistaa,
ed. Kekkonen, sen että te ette ymmärrä tilannetta. Hallituksen
toimenpiteet vain lisäävät kuntien taakkaa,
ja kohta maassamme on valtava määrä kuntia,
jotka eivät pysty tarjoamaan kansalaisilleen edes heidän
tarvitsemiaan peruspalveluita. Tämäkö on
sosialidemokraattien uusi ihmisläheinen linja, jota puheenjohtaja
Eero Heinäluoma on mainostanut? Onko sosialidemokraattien
politiikka enää nimensä mukaisesti sosiaalista?
Oma vastaukseni on, että ei ole, kun tätä budjettia
lukee. Työministerin salkku on ollut sosialidemokraateilla
yhtäjaksoisesti yli kymmenen vuotta. Se osoittaa, että he
tiedostavat tuon sektorin merkityksen. Kysymys kuuluukin, mitkä ovat sosialidemokraattien
tavoitteet työttömyyden osalta vai onko niitä laisinkaan.
Olen itse tullut ajatuksissani siihen tulokseen, että sosialidemokraateille
on tärkeämpää saada työttömien äänet kuin
saattaa nämä työttömät
töihin.
Mielestäni meidän tulisi täällä eduskunnassa tiedostaa
se tosiasia, että työvoimaorganisaatiota on uudistettava
ja muutettava aivan perusteellisesti. Tällä hetkellä tilanne
on sellainen, että työntekijät työskentelevät
kovien paineitten alla ja aivan voimiensa äärirajoilla.
Epäonnistuminen työttömyyden hoidossa
ei ole siis heidän vikansa. Vastuun kantavat saamattomat
päättäjät, ja kärjessä on
luonnollisesti istuva punamultahallitus. Toivoisin hallitusta kehuneiden
edustajien tunnustavan tämän tosiasian, jonka
nyt kerroin. Virheiden tunnustaminen on rehdimpää asennoitumista
vakavaan kysymykseen kuin asioiden kaunistelu ja jopa tilanteen
vääristely.
Arvoisa puhemies! Hallitus on epäonnistunut työttömyyden
hoidossa. Vuoden 2006 talousarvion mukaisin toimenpitein tilanne
ei sanottavasti parane, ja seuraavien eduskuntavaalien alla, jotka
ovat vuonna 2007, pääteemana tulee jälleen
kerran olemaan työttömyyden hoitaminen ja se on
sosialidemokraattien keskeinen vaalilause, niin kuin viimeiset kymmenen
vuotta.
Kun sama ongelma ja teema on ollut päällimmäisenä tuon
yli kymmenen vuotta, en ihmettele laisinkaan sitä, että kansalaiset
ovat menettäneet uskonsa poliitikkoihin. Tuota uskoa hallitus
ei voi enää palauttaa muutoin kuin eroamalla.
Kun olen kuunnellut hallituksen sisäisiä riitoja
täällä tänäkin päivänä, äsken
kyselytunnilla, haluan jälleen kerran sanoa: porvarimaa
tarvitsee porvarihallituksen. Se hallituspuolueen edustajien, ainakin
keskustapuolueen, pitäisi nyt ymmärtää. Enkä ollenkaan
ihmettele, että tuo on totta seuraavien, tammikuun jälkeisten
presidentinvaalien jälkeen.
Tosiasiahan punamultahallituksen osalta on se, että siellä istuu äänettömänä yhtiömiehenä
jatkuvasti
SAK ja vastaisuudessa asetelma vain pahenee, kun valtiovarainministerin
salkku on puheenjohtaja Heinäluomalla. Odotan innolla hetkeä,
jolloin hän vihdoinkin istuu tässä salissa hallituksen
aitiossa, kun hän ei muutoin ole meidän seuraamme
vaivautunut tulemaan. Tässä tilanteessa on mahdotonta
edes kuvitella työllistämisen osalta sellaisia
parannustoimenpiteitä, joilla olisi todella jotakin käytännön
merkitystä. Sanotaan muistuttaen, että palaamme
asiaan ensi vuoden syyskuussa, ed. Kekkonen, ja katsomme, mikä on
työttömien määrä.
Keskeisiä työllistäjiä maassamme
ovat valtio, kunnat ja elinkeinoelämä. Valtio
ei pysty työllistämään nykyistä enemmän,
kunnat on puristettu äärimmilleen, niin kuin totesin,
joten pelastajaksi jää elinkeinoelämä.
Sen osalta on toki tehty positiivisiakin ratkaisuja ja aivan kokoomuslaisia oppeja
käyttäen muun muassa verotuksen osalta. Mutta
tehdyt ratkaisut eivät riitä ja budjetin sisältämät
ehdotukset eivät tule riittämään.
100 000 uuden työpaikan tavoite jää saavuttamatta,
ja työttömien määrä tulee
edelleenkin pysymään 250 000:n tasolla
vielä ensi kesänä. Tämäkö on pari
piirua ihmiseen päin -politiikkaa? Kysyisin tämän
puheenjohtaja Heinäluomalta, jos hän olisi paikalla.
Kuten sanoin, hän on ollut paikalla hyvin harvoin ja halunnut
hypätä suoraan hallituksen aitioon. Toivoisin
tiedotusvälineitten seuraavan vastaisuudessa, nimimerkillä "Missä Eero luuraa?".
Ministerinä tuo pakoilu ei aivan varmasti enää tässä salissa
tule onnistumaan.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kun ed. Lahtela äsken puhui vakavista
asioista, niin hän teki sen hyvin elegantisti. Ed. Vielman
puheenvuoroista ei saata sanoa samaa. Minun tehtäväni
ei ole olla puheenjohtaja Heinäluoman puhetorvena täällä,
mutta minä nyt voisin kuvitella, että ed. Heinäluoma
tulee tässä salissa esiintymään
huomisesta alkaen niin paljon kuin nyt yhdeltä ministeriltä kohtuudella
voi vaatia.
Nämä poleemiset väitteet sosialidemokraattien
työllistämisvastaisuudesta voisi melkein jättää omaan
arvoonsa, mutta poimin sieltä nyt sen rakentavan elementin.
Kyllä me näemme, mekin, että valtio ei
voi enää työllistää.
Kyllä me näemme, mekin, että kunnat eivät
voi enää työllistää.
Jäljelle jää se elinkeinoelämä.
Sen suhteen me olemme olleet tekemässä erilaisia
ratkaisuja, jotka tälläkin hetkellä näkyvät
sillä tavalla, että työttömyys
on ollut alenemaan päin, valitettavan hitaasti, mutta alenemaan
päin kuitenkin.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Alenemaan päin se työttömyys
on toki ollut. Silloin kun Suomi romahti, niin pahimmillaan työttömyys
oli 27 prosenttia. Se oli Jyväskylässä muuten
sitä luokkaa vuonna 94. Nyt se on siellä 15 prosenttia.
Alenemaan päin merkitsee sitä, että käytännössä vajaan
prosentin vuodessa se alenee, ja aivan keskeinen, oleellinen syy
on se, että sieltä toisesta päästä lähtee
ihmisiä eläkkeelle ja pois työttömyysputken
kautta. Aivan liian vähän työttömyyttä on hoidettu
sellaisten aktiivitoimenpiteitten kautta kuten panostamisella elinkeinoelämään,
joka on se ainut mahdollinen tapa.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ihan lyhyesti. Nämä prosentit,
27 prosenttia ja sitten 15 prosenttia, ovat kyllä sellaisia,
jotka ovat minulle aivan uutta. En ole mistään
tilastoista löytänyt tällaisia numeroita,
en silloin enkä nyt.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen ollut silloin Jyväskylän
apulaiskaupunginjohtaja ja tehnyt niin sanottujen vertailukaupunkien
osalta monen vuoden aikana tutkimuksen siitä, miten työttömyys kehittyy.
Ne vertailukaupungit ovat olleet Tampere, Turku, Pori, Lahti, Kuopio,
Jyväskylä ja Oulu. Kaikissa kehitys on ollut täsmälleen
samanlainen ja romahdus tapahtui palvelujen, kaupan ja teollisuuden
osalta. Pahimmillaan työttömyys oli 27 prosenttia
esimerkiksi Jyväskylän kaupungissa, ja nyt se
on 15 prosenttia. Demarit ovat hyvin vahvassa asemassa kunnallispolitiikassa.
Demareilla on ollut koko ajan työministerin salkku ja myöskin
pääministerin pitkän aikaa, vahva ote
hallituksessa, ja jälki on tämän näköistä.
Ei ole ollenkaan pahitteeksi ravistella; tämä hyssyttely
ei voi jatkua tällä tavalla yksityisen työttömän
kansalaisen kannalta — heitä on 269 000.
Heikki A. Ollila /kok:
Herra puhemies! Valtiovarainministeri Kalliomäen toive
siitä, että tällä kertaa käytäisiin
erilainen lähetekeskustelu, ei sitten toteutunut. Oppositio
on arvostellut budjetin ihan entiseen tapaan lyttyyn, ja hallituspuolueiden
edustajat ovat sitä pääosin kiitelleet.
Tosin melkoisen paljon puutteita hallitusriveissäkin on budjetista
löydetty. Ehkä tuo kurittomuus kertoo piilevästä tyytymättömyydestä,
ja ehkä sitä on enemmänkin kuin puheenvuoroista
sinänsä voisi päätellä.
Mitä siitä budjetista sitten sanoisi? Tämä budjetti
menee ali siitä kohtaa, missä aita on matalin. Sen
suurin heikkous on siinä, että se päätyy
alijäämään hyvän ja
hyväksi ennustetun kasvun aikana. Se ei osoita sitä rohkeutta,
mitä tulevien vuosien haasteet ehdottomasti edellyttäisivät.
Se ei vastaa väestön ikääntymiseen,
ei kiristyvään kansainväliseen kilpailuun,
ei huippuosaajien lisääntyvään
tarpeeseen työmarkkinoilla. Monet hallituspuolueiden edustajat
ovat tulevaisuuteen katsomisen sijasta tuijottaneet peräpeiliin.
Silloin takavuosina, se on aivan totta, hallitus leikkasi. Silloin
säästettiin, totta, mutta silloin myös lyhennettiin
velkaa. Ne säästöt ovat nyt käytettävissä,
olkaapa, hallituspuolueet, hyvä! Valtionvelan korkomenot
ovat nyt yli 2 miljardia euroa pienemmät kuin vuonna 99 — kelpaa
niitä käyttää. Korkomenot ovat
puolittuneet.
Talousarvio on tulevaisuuteen nähden atoninen, veltto.
Talousarvio on tarpeellisten uudistusten kannalta aneeminen. Atonia
ja anemia edellyttävät tulevina vuosina lääkitystä,
ja mitä pikemmin se aloitetaan, sitä parempi potilaalle. Ed.
Virtanen varmaan vahvistaa nämä tiedot.
Sitten ed. Viitaselle ihan erikseen, joka on täällä hyvin
uskollisesti puolustanut hallitusta ja hallituksen talousarviota.
Se on hienoa, niin pitää tehdäkin, kun
on hallituspuolueen edustaja. Hallituspuolueen tukijan osa ei ole
helppo. Sitä on minusta erinomaisella tavalla kuvannut
runoilija Eino Leino seuraavin säkein vuodelta 1909 otsikolla
Suomen siveys:
"Valhetta sietäen / totuuden tietäen / parhaansa
peittäen / haaveensa heittäen / itsensä uhraten/ tunteensa
tuhraten / tinkien, taipuen / laumahan vaipuen / sutten
kera ulvoen / puoluetta palvoen / kansan ääntä kuullen / Luojan ääneks
luullen / voi olla Suomessakin siveellinen / hyvä,
kaunis, kirkas, hyveellinen."
Matti Kauppila /vas:
Herra puhemies! Kun kuuntelin äskeistä debattia
opposition ja hallituksen välillä, niin jotenkin
jäi semmoinen tunne, että kukahan se sitten tässä maassa
työllistää. Rahaa kyllä palaa
niin sanotusti työllistämisen erilaisiin tilanteisiin
ja koulutukseen, mutta semmoisia todellisen työpaikan luojia
näyttää olevan aika vähän.
Mutta asiaan. Kuntatalouden ongelmiin ei ole tulossa siis mitään
ratkaisua. Vuonna 2003 alkanut kuntatalouden heikkeneminen jatkuu
vielä ensi vuonnakin. Hallitus myöntää avoimesti
kädet pystyyn nostaen sen, että kunnilla tulee
olemaan kovat ajat taloudellisesti. Ehkä voi sanoa, että valtiovarainministeri
suorastaan uhkailee kuntia sopeuttamaan taloutensa ja palvelujensa epäsuhdan
niin, että kuntien tuottamat palvelut alas ja yksityisen
tuottamat maksulliset palvelut tilalle. Kuvitellaan, että sosiaali-
ja terveysmenojen kustannuspaineet kunnissa ovat organisatorisia.
Siis suomeksi: väkeä pois julkisista palveluista
ja tilalle yrittäjät urakoimaan homman pois. Julkinen
työnantaja väittää julkisen
työvoiman tekevän töitä haasteellisen
kevyesti. Aikamoinen väite työnantajalta!
Valtiolla ja kuntien talousjohdolla on näköjään
yhteinen vainoharhainen käsitys siitä, että ihmisten
sairastavuutta voidaan määritellä budjettien
kautta euroina aivan kuin teollisuudessa ja kaupassa varastojen
arvoa. Leikataan varastojen arvoa mutta ei ihmisiä. Valtiovarainministerikö määrittelee
kansan kokonaissairastavuuden ja sitten kuntien vastaavat johtajat
oman alueensa ylhäältä annetuista määritteistä ja
rahoista?
Muutama sana paikallispolitiikasta. Heinola—Lahti-radan
kunnostus ja henkilöliikenteen käynnistäminen
olisi tärkeä asia maakunnallemme. Työllisyyskehitys
Päijät-Hämeen alueella ei ole ollut hyvä,
melkeinpä päinvastoin. Paljon irtisanomisia on
tapahtunut. Viimeksi Hollolassa sijaitseva Foxconn irtisanoo lähes
600 työntekijää ja toimihenkilöä.
Koko ajan Lahden seudulla yt-menettelyt toimivat, ja ilmeisesti
se sato siitä lankeaa vuodenvaihteen tienoille ja ehkä ensi vuoden
alkuun. Suuret maanrakennushankkeet, Lahden oikorata, Lahden ja
Heinolan välinen moottoritie, tulevat lähiaikoina
valmiiksi, eikä vastaavia suuria työmaita ole
näkyvissä. Heinolassa nousikin esille Lahti—Heinola-radan
kunnostus ja henkilöliikenteen käynnistäminen
mainitulla rataosalla. Yhä enemmän Päijät-Hämeestä käydään
töissä Pääkaupunkiseudulla,
joten kiskoliikenteen vaihtoehto työmatkaliikenteessä olisi
perusteltu. Myös radan jatkaminen Heinolasta Mikkeliin
elvyttäisi alueen elinkeinoelämää,
joten sekin vaihtoehto tulisi selvittää.
Päijät-Hämeen kuntien talous on kuralla.
Kuntaliitto antoi hiljan julkisuuteen lausunnon, jossa toivottiin
kuntien lukumäärän vähentämistä ja palvelutarjonnan
turvaamista. Keskustelussa nähtiin myös, että Päijät-Hämeen
alueen kuntien yhteistyötä tulisi kehittää ja
laajentaa. Jatkossa joudutaan varmasti paneutumaan siihen, miten palveluja
voidaan yhdistää jopa kuntien yhdistämiseen.
Terveyspiirihankkeen täytyy onnistua Päijät-Hämeessä.
Lahti ja Heinola keskuskuntina pitää mahdollisimman
nopeasti saada aikaan.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Käytin tiistaina jo yhden puheenvuoron
budjetin lähetekeskustelussa. Siinä puheenvuorossa
keskityin lähinnä köyhyysteemaan ja siihen,
miten hallituksen budjettiesitys vaikuttaa eräisiin ryhmiin,
erityisesti lapsiperheisiin ja yksinhuoltajiin, jotka myös
suomalaisen köyhyysongelman kannalta ovat keskeisiä.
Mutta ajattelin tulla sanomaan vielä muutaman sanan, kun
lähetekeskustelussa on niin paljon asioita budjetin lisäksi, Valtion
tilinpäätöskertomuksesta.
Meillä on tänä syksynä budjetin
käsittelyn tukena ensimmäistä kertaa
tällainen uusi Valtion tilinpäätöskertomus,
joka korvaa sen kertomuksen, joka aikaisemmin oli nimeltään
Tilimuistutuskertomus. Tämä tilinpäätöskertomus
liittyy siihen, että laki talousarviosta on uudistettu,
ja tämän tilinpäätöskertomuksen
tavoitteena on tuottaa eduskunnalle ja tietenkin myös ministeriöille,
julkiselle hallinnolle ja miksei myös kansalaisille parempaa
arviointitietoa siitä, miten budjetissa asetetut tavoitteet
ja ne määrärahat, joita näiden
tavoitteiden saavuttamiseksi on myönnetty, itse asiassa
toteutuvat. Jos budjetissa asetetaan päämääriä jollekin
yhteiskuntapolitiikan lohkolle, oli se sitten yliopisto-opetusta,
vankeinhuoltoa, vesistöjen tilan parantamista, niin tässä kertomuksessa
hallitus omalta osaltaan pyrkii arvioimaan sitä jälkikäteen,
tehtiinkö määrärahoilla tarvittavia
toimenpiteitä ja saavutettiinko niitä päämääriä.
Tämän kertomuksen käsittelyssä eduskunnalla
on siis mahdollisuus arvioida myös omaa toimintaansa tai
itse asiassa sitä, ovatko sen omat päätökset
toteutuneet.
Yksi osa-alue, jossa mielestäni eduskunta voisi olla
ehkä jämäkämpi tai jäntevämpi,
on yleisen talouspolitiikan ja sen tavoitteiden toteutumisen arviointi.
Tähän myös Valtion tilinpäätöskertomuksen
pitäisi tarjota entistä paremmat lähtökohdat.
Talousarviolain uudistaminen tähtäsi tilinpäätöskertomuksen
perustamiseen ja sen hyvään laatuun, ja tässä samalla
kulkee myös se tavoite, että budjettikirja muuttuisi
entistä paremmin luettavaksi ja että budjettikirjasta
olisi helpompaa lukea, mitä itse asiassa näillä myönnettävillä määrärahoilla
on tarkoitus saada aikaiseksi. Tässä kohtaa on
tarkoitus varmasti päästä siihen, että pääluokkien
alussa asetetut yleiset tavoitteet eivät roikkuisi täysin
ilmassa suhteessa siihen, mitä määrärahoja
itse asiassa sitten myönnetään.
Tilinpäätöskertomuksen käsittelyä on
jo hieman etukäteen valtiovarainvaliokunnassa aloitettu
ja sen käsittelyä tullaan tekemään
erityisesti hallinto- ja tarkastusjaostossa, mutta varmasti kyllä myös
kaikissa muissakin jaostoissa sillä tavalla, että jaostot
voivat oman toimialansa mukaan katsoa budjetin käsittelyn
yhteydessä sitä, mitä itse asiassa entisistä tavoitteista
on saatu toteutumaan.
Kun olen nyt aloittanut tutustumisen tähän
tilinpäätöskertomukseen, niin siellä näkyy
mielestäni hirveän hyvin löydetyn joitain
asioita, ja esimerkiksi kaavioilla ja hyvillä graafisilla
esityksillä voidaan hyvinkin selkeästi kuvata
jonkin asian kehittymistä, oli se vaikka asunnottomuus tai
jotkut asiat, jotka liittyvät vaikkapa vanhustenhoitoon.
Tässä vaiheessa itse ajattelin, että myös
makrotaloudesta olisi ehkä hyvä tekstien lisäksi
pystyä piirtämään joitain olennaisimpia kuvia.
Tässä talousarvion lähetekeskustelussa
on paljon puhuttu esimerkiksi veronalennuksista ja niiden suhteesta
taloudelliseen kehitykseen ja syntyneisiin työpaikkoihin.
Tällä hetkellä tämän
hallituksen saldo on se, että veroja on yhteensä alennettu
noin 3 miljardilla ja työllisyys on parantunut noin 13 000:lla
tämän hallituskauden aikana. Jos rupeaisi laskemaan
tällä tavalla hintaa syntyneelle työpaikalle,
niin välttämättä kovin kustannustehokkaalta
toiminnalta tämä ei vaikuta, mutta tämäntapaisia
talouspolitiikan linjojen kysymyksiä tämän
tilinpäätöskertomuksen pitäisi
auttaa pohtimaan.
Toinen esimerkki, jossa varmasti tilinpäätöskertomuksen
ja budjetin käsittely tukevat hyvin toisiaan, on oikeusministeriö ja
erityisesti kysymys rangaistusten täytäntöönpanosta.
Olen itse käyttänyt lukuisan määrän
puheenvuoroja siitä, millä tavalla nyt väistyvä oikeusministeri
on onnistunut hoitamaan sitä asiaa, että samalla,
kun vankiluku on huomattavasti kasvanut — se on viime vuosina
ollut noin 30 prosenttia suurempi kuin 90-luvun loppupuolella — määrärahojen kohdalla
tätä muutosta ei ole pystytty ottamaan huomioon,
ja tämä on tarkoittanut käytännössä sitä,
ja kyllä sen tietenkin valiokunta on myös pystynyt
tiedoksensa saamaan, kun informaatiota on ollut saatavilla, että käytännössä vankeuslaki
ei ole toteutunut siinä mielessä, pystyvätkö ihmiset
opiskelemaan, osallistumaan päihdekuntoutusohjelmiin tai
työtoimintaan.
Nyt tämä budjetti asettaa korkeammat tavoitteet
esimerkiksi työtoimintaan osallistumiselle, ja toivottavasti
kävisi niin, että uusi oikeusministeri onnistuisi
paremmin pitämään huolta siitä, millä tavalla
oma hallinnonala on resursoitu. Tänäänkin
on uutisoitu tutkimuksesta, joka käsitteli vankien kokemaa
turvattomuuden tunnetta, ja myös ne huolestuttavat luvut
kertovat siitä, että olemassa olevilla määrärahoilla
ei ole yksinkertaisesti pystytty palkkaamaan riittävästi
vartiointihenkilökuntaa, jotta vankiloissa tunnelma säilyisi
jokseenkin kunnollisena.
Arvoisa puhemies! Tämä nyt ehkä tilinpäätöskertomuksen
osalta. Toivottavasti myös ne kansanedustajat, jotka eivät
ole valtiovarainvaliokunnan jäseniä, löytäisivät
tämän kertomuksen, koska siinä on hirveän
havainnollista ja monilta osin aika hyvältä näyttävää tekstiä siitä,
mikä on ollut aikaisempi kehitys monilla aloilla, ja se
varmasti ikään kuin tietopakettina palvelee meitä kaikkia.
Arvoisa puhemies! Sitten ihan toiseen asiaan vielä budjetin
lähetekeskustelussa, yhteen kokonaisuuteen, joka on mielestäni
erittäin tärkeä. Tämän
syksyn alussa suomalaiset ympäristöjärjestöt
toivat eduskuntaan vetoomuksen, jonka 100 000 suomalaista
kaikista Suomen kunnista oli allekirjoittanut, vetoomuksen eteläisen
Suomen metsiensuojelun puolesta. Luonnon monimuotoisuus eteläisessä Suomessa
on vakavasti uhattuna. Näyttää siltä,
että on 1 000—2 000 sellaista
lajia, jotka saattavat kadota eteläisestä Suomesta,
jos suojelun tasoa ei pystytä olennaisesti parantamaan.
Ei ole varmasti kovin monta asiaa, joissa saataisiin 100 000
suomalaista liikkeelle. Metsät ja niiden monimuotoisuus
ja rikkaus, niiden virkistysarvo ovat suomalaisille näin
tärkeitä, ja se näkyy hyvin hyvin runsaasta
osanotosta tähänkin vetoomukseen. Toivottavasti
myös tämä asia tulee arvioiduksi. Budjetin
käsittelyn yhteydessä olisi mahdollista esimerkiksi
lisätä niitä määrärahoja,
joilla yksityisiltä metsänomistajilta ostetaan
luonnon monimuotoisuuden kannalta arvokkaita alueita osaksi suojelualueita.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensi vuoden talousarviokeskustelu on
jo ehtinyt varsin pitkälle. Joka tapauksessa eduskunta
on saanut mielenkiintoisen budjetin ruodittavakseen. Ensi vuoden
talousarviossa on erittäin paljon hyvää,
joskaan ei kai liene niin hyvää budjettia, etteikö siellä ole
jotain korjattavaakin.
Puhemies! Tähän alkuun muutamia havaintoja
budjetin hyvistä linjauksista.
Ensinnäkin valtiovarainministeriölle tunnustus
on ilman muuta annettava valtiontalouden hyvästä kehityksestä.
Tämän vuoden talouden kasvuksi arvioidaan 2,1
prosenttia ja ensi vuodelle 3,2 prosenttia. Työttömyys
on, joskin tuskallisen hitaasti mutta kuitenkin, alenemassa kaiken aikaa,
ja työllisyysaste on paranemassa. Omalta osaltaan tämä johtaa
myös siihen, että työttömyysmenot
tulevat pienenemään tuollaiset yli 200 miljoonaa
euroa, ja kun valtiontalouden hyvä kehitys ja korkokehitys
huomioidaan, niin ensi vuonna valtiontalouden korkomenojen arvioidaan
olevan reilut 300 miljoonaa euroa kevyemmät kuin tänä vuonna.
Nämä ovat kaikki hyviä uutisia.
Samoin hallituksen talouspolitiikan linja, joka on näkynyt
erityisesti verotuksessa, sekä ansiotuloverotuksessa että yritys-
ja pääomaverotuksessa, näkyy talouden
dynamiikassa ja siinä nimenomaan, että työllisyys
on parantunut. Se on luonut ostovoimaa, kysyntää,
ja yritystoimintaa on pystytty tukemaan hyvin monella tapaa. Hallituksen
linjaukset näkyvät tätä kautta,
ja tässä mielessä ensi vuoden talousarvio
omalta osaltaan on hyvä.
Panostukset osaamiseen ja teknologian kehitykseen esimerkiksi
ja myös energiapolitiikkaan, kotimaisen energiaomavaraisuusasteen nostamiseksi,
vaativat lisää ponnistelua. Siinä kuitenkin
muun muassa kauppa- ja teollisuusministeriö on omalta osaltaan
tekemässä hyvää työtä.
Kotimaisen energian puolesta kannattaa työskennellä aina,
muuttuvissakin olosuhteissa.
Samoin sosiaalipoliittiset panostukset ovat todella tarpeeseen.
Muun muassa pienimpien eläkkeiden reaaliarvo on laskenut
jatkuvasti, ja kansaneläkkeiden jälkeenjääneisyys
on ilmiselvää. Pienetkin panostukset ovat tervetulleita,
ja tässä mielessä tätä työskentelyä ei
tulevaisuudessakaan saa lopettaa.
Siinä suhteessa haluan koko kansakuntaa ajatellen todetakin
sen, että jo hallitusohjelmasta alkaen elintarvikkeiden
arvonlisäveron alentaminen on ollut hiertävä ja
kiusallinen kysymys. Elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen olisi
tekijä, joka palvelisi varmasti kaikkia suomalaisia riippumatta
siitä, ovatko he ansiotyössä, työttöminä,
eläkkeellä tai missä asemassa kulloinkin.
Tämä tulee asettaa seuraavien hallitusohjelmaneuvottelujen
yhdeksi keskeiseksi kysymykseksi. Keskustan eduskuntaryhmä on
jo pitkään työskennellyt aiheen tiimoilla
työryhmän puitteissa, jota ryhmän varapuheenjohtaja Kyösti
Karjula vetää, ja työryhmä on
saamassa piakkoin oman työnsä valmiiksi ja tätä kautta myös
linjaamassa tätä asiaa.
Arvoisa puhemies! Tässä muutamia asioita, joissa
monissa kehitys on ollut positiivista, mutta ne ongelmat, jotka
heijastuvat budjettiin, ovat ehkä keskeisimmin sekä kuntataloutta
koskettavia että liikennepolitiikkaa koskettavia aihealueita.
Tällä hetkellä Suomen kunnissa paneudutaan taloudenpitoon
ja kunta-asioihin erinomaisella kiinnostuksella. Syynä on
tietystikin kuntatalouden kehitys ja se, että valtio omalta
osaltaan on vuosien saatossa, voi sanoa jo pitkässä juoksussa,
koko ajan sälyttänyt kunnille uusia tehtäviä eikä myöskään
vastaavasti ole tehtäviin osoitettu vaadittavia taloudellisia
resursseja. Kunnat ovat omalta osaltaan nostaneet tuloveroprosenttejaan ja
muita taksojaan ja maksujaan. Ne ovat tältä osin
supistaneet myös monin osin omaa organisaatiotaan ja pyrkineet
tasapainottamaan jo lainsäädännönkin
mukaisesti omaa talouttaan.
Kuntatalouden ongelmiin pureutumista on jatkettava kunnissa,
mutta yhtä kaikki valtiovallalla on oma vastuunsa. Siksi
onkin ilolla tervehdittävä sitä näkökulmaa,
että kuntatalouden päälle ei sälytetä uusia
tehtäviä ilman, että niihin tulee myös
valtiovallan korvaus, eli kuntia ei laiteta maksumiehiksi niin,
että kustannuspainetta siirretään jälleen
kuntalaisten maksettavaksi. Tätä kautta itse asiassa
lopputulos pysyy samana, mutta valtio keventää omaa
taakkaansa.
Se, miten palvelurakenneuudistus tulee tulevaisuudessa toimimaan,
mitä se sisällöltään
tarkoittaa, ei ole vastaus tämän päivän
kuntatalouden ongelmiin, ne on pystyttävä ratkaisemaan
nopeammin. Palvelurakenneuudistus tähtää tuonne
kymmenen vuoden päähän, voi sanoa, ehkä joka
tapauksessa ensi vuosikymmenen puolelle. Miten silloin pystytään
turvaamaan kaikkien kansalaisten ja kuntalaisten palvelutarpeet,
sen on oltava tämän hetken pohdinnan aihe niin
pienissä kunnissa kuin suurissa kunnissa. Tässä asiassa
tämä niin sanottu laatikkoleikki ei tietysti ole
ainoa tai oikeastaan ollenkaan se oikea vastaus kysymyksiin, vaan
se kysymys tuleekin asettaa, kuinka kuntalaisten tai itse asiassa kansalaisten
peruspalvelut pystytään turvaamaan.
Silloin eduskunnan täytyy kantaa vastuunsa tässä,
koska koko maassa on erikokoisia kuntia, erilaisia, eri tyylisiä kuntia,
ja kuntalaisten palveluista on kysymys, suurelta osin niistä palveluista,
jotka eduskunta on lainsäädännön
kautta itse säätänyt. Kuntarakenne ei
ole mielestäni se vastaus, jolla ongelmia ja asioita hoidetaan,
vaan ennen kaikkea se, miten palvelut turvataan. Silloin saatetaan
tulla myös, kuten hyvin usein esimerkiksi erikoissairaanhoidossa
on tultu, maakuntatasoisten palvelujen kohdalle ja saatetaan tulla sen
tyyppisiin vastauksiin, joita kiihkottomasti on kaikkien tarkasteltava.
Herra puhemies! Liikennepolitiikka on tämän budjettikirjan
kaikkein keskeisimmin auki oleva kysymys. Kun tarkastellaan puhtaasti
jo liikennebudjetin määrärahoja, havaitaan,
että itse asiassa se on ainoa pääluokka,
jossa määrärahat vähenevät
vastaavalla tavalla. Työhallinnon puolella on luonnollista,
että siellä vähenemää tapahtuu,
koska työttömyys on vähenemässä.
Se on oikean suuntaista. Mutta liikennebudjetin kohdalla on pakko
kysyä, tässäkö kohtaa juuri
se valtiontalouden tasapainottaminen sitten toden teolla alkaa.
Aiemmin kyselytunnilla oli muun muassa kysymys lääninhallitusten
ilmoittamasta linja-autovuorojen supistamisesta, joka johtaa lipputuloperusteisten
vuorojen osalta 1 400 vuoron katoamiseen maasta ja tätä kautta
joukkoliikennepalveluiden entistä heikompaan tilaan.
On syytä huomata, että kaikissa näissä hankkeissa,
joissa eduskunta on pitänyt hyvin korkeaa profiilia,
on tapahtumassa vähenemistä budjetin kohdalla:
perustienpidossa, yksityistienpidossa, perusradanpidossa ja joukkoliikennepalveluissa.
Se ei ole myöskään hallitusohjelman mukaista,
ja kun eduskunta on osaltaan ollut edellyttämässä toimintoja
aihepiirin parantamiseksi, tämä tulee myös
valtiovarainvaliokunnan aiheen käsittelyssä toteuttaa.
Meillä on mahdollisuus käyttää jakamattoman
varauksen määrärahoja, 232:ta miljoonaa
euroa, osaa siitä, liikenneinvestointeihin ja edellä mainittuihin
tarpeisiin, perustienpitoon, perusradanpitoon, yksityisteihin ja
joukkoliikenteeseen. Samoin me voimme käyttää valtionyhtiöiden
myyntituloja, kuten myös hallitusohjelmassa on todettu.
Eduskunta on omalta osaltaan lausunut hyvin selkeästi
sen, että Lohja—Muurla-moottoritiehankkeen elinkaarimallia
tulee soveltaa niin, että siihen kirjatut 700 miljoonaa
euroa eivät rasita yksistään tätä vaalikautta,
koska kysymys on koko 25 vuoden mittaisesta hankkeesta ja sen rahoittamisesta.
Siksi tuon eduskunnan lausuman, joka on täällä kahteenkin
kertaan lisätalousarvion ja kehysbudjetoinnin yhteydessä todettu,
tulee olla eduskunnan linjanveto, jolla aihetta tarkastellaan.
Omalta osaltaan nämä peruskysymykset, siis perustienpito,
perusradanpito jne., liittyvät myös investointien
kanssa yhteen ja, herra puhemies, pakko on todeta, että investoinneissa
on Itä-Suomen mentävä aukko. Onko se
sitten Valtatie 5:tä, Valtatie 4:ää vai
Savonlinnan ohikulkutietä, näitä tulee
myös kiihkottomasti tarkastella tämän
talousarviokeskustelun ja päätöksenteon
yhteydessä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ed. Polvi, arvoisa ed. Rossi! Tässä tämä väki.
Täällä valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
peräänkuulutti sitä, että yritettäisiin
saada vilkas budjettikeskustelu.
Arvoisa puhemies, minusta vähän tuntuu, että me
olemme jonkinlaisessa vanhassa, englanniksi sanottuna obsolete traditiossa
kiinni, että täällä me puhumme
tyhjälle salille. Tämähän on
tyhjä sali. Enkä, arvoisa puhemies, tule vaivaamaan teitä pitkällä puheenvuorolla,
ymmärrätte tämän tilanteen koomisuuden.
(Ed. Rossi: Väki vähenee, pidot paranee!)
En oikeastaan ajatellut käyttää budjettipuheenvuoroa
muuta kuin siltä osin, että kun olen tehnyt muutaman
budjettialoitteen, olisin niiden perusteita tuonut tässä esille.
Mutta kun ne perusteet ovat myöskin niissä budjettialoitteissa,
niin tavallaan se pöytäkirjamerkintä on
tullut tehtyä. Tietysti kun tiedän, että ed.
Rossi ja ed. Polvi ovat erinomaisen kiinnostuneita näistä minun aloitteistani,
niin siltä osin voin vain kertoa, että yksi aloite
koskee Teatteri Kehä 3:a Vantaalla ja sen valtionosuuden
lisäämistä, toinen on homekoulujen korjauksia
ja kolmas harkinnanvaraisen valtionosuuden lisäämistä ennen
kaikkea Vantaan kaltaisen kunnan auttamiseksi, joka on suurissa
vaikeuksissa sen vuoksi, että erityisvaltionosuusjärjestelmä ei
ole toimiva. Mutta kun näitäkin puheenvuoroja
on tässä salissa tullut käytettyä aikaisemmin,
niin tuskin lähden edes niitä perusteita viemään
läpi.
Haluaisin vielä mainita yhden lauseen, joka liittyy
pohjoiseen ulottuvuuteen, ja siltä osin olen allekirjoittanut
talousarvioaloitteen, jonka ed. Kumpula-Natri on tehnyt ja joka
on epäilemättä iso asia: meillä budjettikirjassa
ei edes mainita sanoja "pohjoinen ulottuvuus" siitä huolimatta, että me
niin monissa eri yhteyksissä tässä salissa ja
erityisesti suuren valiokunnan mietinnöissä olemme
tuoneet esille sen, että Suomen ja unionin politiikassa
tämä pohjoisen ulottuvuuden toimintaohjelma on
niinkin keskeinen kuin se on. Meillä ei ole selkeästi
osoitettua määrärahaa tähän
toimintalohkoon, ja se kaipaisi kunnon panostusta myöskin
Suomen puolelta, kun olemme sitä saaneet tähän
pohjoisen ulottuvuuden ohjelmaan jo monista muista Euroopan unionin
maista ja Suomi on tässä aloitteentekijä.
Se on tässä minusta tärkeä talousarvioaloite.
Viimeinen huomioni liittyy ed. Rossin puheenvuoroon, jossa hän
puhui verohelpotuksista. Hän totesi sen, että yleiset
verohelpotukset eivät ole välttämättä se
väline, jolla voidaan työllisyyspolitiikkaa paremmin
hoitaa. Yhdyn tähän näkemykseen ja yhdyn
myöskin siihen näkemykseen, jonka hän
sanoi, että veropolitiikkaa voidaan käyttää työllisyyspolitiikan
välineenä, jos se taitavasti osataan kohdentaa,
ja näkisin, että alvihelpotukset erityisesti pienissä palvelualojen yrityksissä olisivat
sellaisia konsteja, joilla saadaan myöskin vahva työllisyysvaikutus,
koska nämä pienet yritykset ovat useimmiten erinomaisen
työvaltaisia ja työvoimakustannukset ovat niille
erinomaisen keskeinen osatekijä ja nämä alvit
ovat vakava rasite, jonka helpotus saattaisi sitten luoda palveluyhteiskuntaa
Suomeen enemmän kuin itsepalveluyhteiskuntaa.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Budjettiesitys jatkaa Matti Vanhasen hallituksen määrätietoista
uudistuspolitiikkaa. Budjettiesitys pitää sisällään
myös monia työmarkkinoilla kaivattuja rakenteellisia
uudistuksia, jotka on täällä jo hyvin
esille tuotu. Kokonaisuutena budjettiesitys jatkaa vakaalla budjettilinjalla.
Toki budjetista aina löytyy parannettavaakin.
Metsätalouden menoja vähennetään
talousarvioesityksessä 3 miljoonaa euroa, 159 miljoonaan
euroon. Tämä on valitettavasti väärä suunta.
Suomi seisoo edelleen puujaloilla, ja metsissä on myös
tulevaisuus, jos niin tahdomme. Valtio ei saa heikentää metsätalouden
mahdollisuuksia. Puuston vuotuinen kasvu on viimeisimpien inventointitietojen
mukaan noin 87 miljoonaa kuutiometriä. Teollisuuden raakapuun
käyttö on lisääntynyt: vuonna
2004 käytettiin 75 miljoonaa kuutiometriä. Kotimainen
hakkuukertymä ei kuitenkaan ole kasvanut Kansallisen metsäohjelman
2010 tavoitteen mukaisesti, sillä puun tuonti on lisääntynyt
selvästi. Tuontipuun osuus on jo lähes neljännes
teollisuuden raakapuun käytöstä.
Puutuoteteollisuuden viennin arvo ei ole kohonnut ohjelman tavoitteen
mukaisesti, mutta myönteistä alan kehityksen kannalta
on puutuotteiden jalostusasteen kohoaminen ja tuotteiden kotimaan
käytön kaksinkertaistuminen. Tuotteiden jalostusastetta
voidaan nostaa esimerkiksi valmistamalla puusta huonekaluja tai
jalostamalla erilaisia puupolttoaineita. Puun jalostusastetta kannattaa
nostaa kaikilla tasoilla.
Metsähakkeen käyttö on kohonnut tavoitteen mukaisesti:
vuonna 2004 2,7 miljoonaa kuutiometriä. Kansallisen metsäohjelman
toteuttaminen näyttää osaltaan hidastaneen
metsäsektorin työpaikkojen vähenemistä.
Metsäsektorin työpaikkojen säilymisen
ohella metsätalouden kannattavuus on tärkeä maaseudun
elinvoimaisuuden turvaamiseksi. Metsätalouden kannattavuus on
kuitenkin viime vuosina reaalisesti heikentynyt, koska hakkuukertymä ei
ole kasvanut tavoitteen mukaisesti ja havupuun hinnat ovat kuusitukkia
lukuun ottamatta reaalisesti laskeneet.
Metsäteollisuudessa lasketaan pelkän kelirikon
keväisin aiheuttavan noin sadan miljoonan euron lisäkustannukset.
Budjetti kaipaakin muutoksia erityisesti liikennepuolelle. Perustienpito kaipaa
välttämättömiä lisäpanostuksia,
muuten teiden perustat rappeutuvat. Myös yksityisteihin on
panostettava lisää sekä rataverkon kunnossapitoon
ja parantamiseen.
Polttonesteiden hinnat ovat kohonneet taas myrskyn uhatessa
USA:n rannikkoa. Tämä nostaa polttoaineiden hintoja
sekä kuluttajille että erilaisille erikoisryhmille,
kuten Suomen armeijalle. Puolustusvoimien lentokoneet eivät
nouse ilmaan ilman polttoainetta, joten tämä polttoainevarmuus
on turvattava myös varsinaisessa budjetissa, ettei aina
tarvitsisi turvautua lisäbudjetteihin. Todennäköisesti
ensi vuoden budjettiin polttoainekustannukset on arvioitu hintatasolla, joka
on ollut selkeästi alempi kuin tänään.
Ilman riittäviä polttoainevaroja lentotunnit ja
lentäjien taito vähenevät sekä rajavalvonta
kärsii. Kuluttajien polttoainevarmuutta nostetaan parhaiten
siten, että lisätään erityisesti
kotimaisten energiamuotojen käyttöä selkeästi.
On siis myös strategisesti erittäin järkevää tukea
suomalaista uusiutuvan energian tuotantoa sekä etanolin
että muiden biopolttoaineiden muodossa.
Arvoisa puhemies! Lopuksi on todettava, että budjetti
on päälinjauksiltaan oikeansuuntainen.
Keskustelu päättyy.