Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Yhtä asiaa ei varmaankaan kukaan meistä toivo,
ja se on öljyonnettomuus Suomenlahdella ja Itämerellä.
Siihen tilanteeseen on kuitenkin varauduttava. Onnettomuuksien ennaltaehkäisy
on ensisijaista, mutta ei riittävää.
Nyt julkisuudessa olevat tiedot kertovat, että Vanhasen
hallituksen ohjelmassakin mainittu kemikaali- ja öljyntorjuntaan
myös vaikeissa talvi- ja ulkomeriolosuhteissa pystyvä öljyntorjunta-alus
jää tilaamatta. Kuitenkin erityisesti Suomenlahden
vaikeat väyläolosuhteet korostuvat talviaikana
ja öljyonnettomuuden todennäköisyys kasvaa,
lähes 200 miljoonaa öljytonnia kulkee vuodessa
Suomenlahtea myöten.
Arvoisa puhemies! Mitä hallitus aikoo nyt tehdä,
kun öljyn- ja kemikaalitorjuntaan pystyvästä monitoimimurtajasta
ei ole saatu hyväksyttäviä tarjouksia,
jotta jatkuvasti kasvavaan öljyonnettomuuden mahdollisuuteen
pystytään tehokkaasti varautumaan?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Tämä asiahan on hallitusohjelmassa,
ja se on edennyt aivan talouspoliittisen ministerivaliokunnan kannanottojen
mukaisesti. Eli tilanne on siinä tällä hetkellä se,
että Merenkulkulaitos järjesti siitä kilpailun, niin
kuin sovittu oli, ja siinä tietysti kävi näin, mikä olisi
voinut mennä paremminkin, että ainoa kilpailun
osallistujataho oli Varustamoliikelaitos. Tätä kilpailuesitystä nyt
Merenkulkulaitoksessa parhaillaan käsitellään.
Nämä ennakkotiedot, mihinkä myös
kysyjä viittasi, onko tämä asia nyt ikään
kuin poissa pelistä, johtunevat siitä, että kaikesta
päättäen tämä tarjous
on ylittänyt sen hinnan, mistä hallitus on ollut
lähtökohtaisesti sopimassa. Meidän arviomme
oli 134 miljoonaa euroa. Ne tiedot, mitä olen saanut, lähtevät
siitä, että tämä monitoimimurtaja
kunnollisilla sekä öljyntorjunta- että jäänmurto-ominaisuuksilla
varustettuna tulisi huomattavasti kalliimmaksi samoin kuin tämän
Fennica-laivan korjaamistoimenpiteet, jotka myös on käsitelty tässä yhteydessä.
(Puhemies koputtaa)
Tilanne on se, että tästä ei ole
tehty päätöksiä, asiasta neuvotellaan
ja ennen kaikkea tietysti ympäristöministeri Enestamin
kanssa joudumme käymään neuvotteluja
siitä, kuinka tässä etenemme. (Puhemies
koputtaa) Asia ei ole siis vielä pois pelattu millään
tavalla. Tästä neuvotellaan.
Toinen varapuhemies:
Toistan äskeiset sanani, jotka koskevat myös
arvon ministereitä.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Tämän ison asian rinnalla
on hyvä myös muistaa, että koko ajan
myöskin Merivartioston alusten kehittäminen ja
muun muassa peruskorjaaminen Tursas-luokan alustenkin osalta tähtää myös öljyntorjunnan
valmiuden vahvistamiseen. Hyvin tärkeä ympäristöministeriön
valmistelema hankehan on öljyntorjunnan osaamiskeskushanke
myöskin, josta viimeksi tällä viikolla
Helsingin kaupungin johdon kanssa olen keskustellut. On hyvin tärkeätä,
että meillä myöskin viranomaispohjalta
enemmän mietitään öljyntorjunnan
koulutusvalmiuksien ylläpitoa. Tämä vaatinee
Pelastuskoulun, Pelastusopiston ja sisäministeriön
puolella myöskin yhteistoiminnan tiivistämistä.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Öljyntorjunnan koulutusvalmiudet ovat
hyvät tuolla Kotkan suunnalla, mutta jatkaisin tätä kysymystä arvoisalle
liikenneministerille, kun ympäristöministeri ei
nyt ole paikalla.
Kun 134 miljoonaa euroa on ollut tämä raja
ja kuitenkin uhka on todella massiivinen luonnon ja myös
taloudellisen näkökulman suhteen, jos tapahtuu öljyonnettomuus,
niin eikö kuitenkin Suomenlahden turvallisuus ole aika
huono säästökohde, jos halutaan vain
pysyä ikään kuin päätetyssä raamissa?
Onko mahdollisuutta laajentaa sitä?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Kyse on juuri siitä, että kun
kustannusarviot lienevät todenmukaisia, ympäristöministerin
kanssa joudumme neuvottelemaan siitä, millä tavalla
mahdolliset lisäkustannukset jaetaan. Olen näin
ymmärtänyt, vaikka näitä asioita
ei ole vielä yksityiskohtaisesti käsitelty ministeriössä,
että nimenomaan öljyn- ja kemikaalintorjuntapuoli
on se, mistä näitä lisäkustannuksia
tulisi verrattuna tähän jäänmurtopuoleen,
josta on tietysti meillä enemmän kokemusta jo
rakentamisen ja muun tällaisen suhteen. Eli kustannusten
jakamisesta on juuri kysymys.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän monitoimimurtajan
hankinta oli kaikkien puolueiden vaaliohjelmassa esillä ja
luvattuna. Se, että se nyt sitten jätetään
tekemättä ja julkisuudessa on myös kerrottu,
että asiassa olisi ministeriöiden välisiä erimielisyyksiä,
jotka tätä asiaa hankaloittavat ja viivästyttävät,
merkitsee, että politiikan uskottavuudesta tässä on
ilman muuta kysymys, mutta ennen kaikkea tietysti öljyturvallisuudesta
Itämerellä, Suomenlahdella. Kysymys kuuluu:
Tullaanko tämä monitoimimurtaja hankkimaan
vai ei?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Voin sanoa näin, että ympäristöministeriön
ja liikenneministeriön välillä ei ole
ollut minkäänlaista kiistaa. Televisio-ohjelmien
perässä ei ihan kannata juosta. Kysymys on siitä tietysti,
että vasta nyt, kun kilpailu on käynnistetty,
kustannusarvio tehdään, parhaillaan tehdään
siellä esityksiä siitä, mikä on
todella oikea kustannus ja mitenkä se jakautuu. Näistä ei
ole vielä käyty ministeriötasolla, ei
ympäristöministeriön eikä meidän
välillä, neuvottelua. Sanon näin, että varmasti
hallituksella on tahto toteuttaa tämä monitoimimurtaja,
mutta ensin katsomme varmasti kaikki nämä kustannukset
ja ne realiteetit, millä tavalla tässä pystytään
etenemään. Mutta päätöksiä siis
ei ole tehty. Tätä haluan korostaa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä kilpailu taidettiin
laittaa liikkeelle jo oliko se puolitoista vuotta tai ainakin vuosi
sitten täydessä yhteisymmärryksessä hallituksen
sisällä myös ministeriöiden
kesken. Nyt näyttää siltä, että ne
raamit ovat tiukat, mutta ei pidä lähteä nyt
täältäkään antamaan
sellaista lupausta, että mitä hyvänsä maksetaan.
Kyse on uuden tyyppisestä aluksesta, joka on aika kallis
hankinta, ja nyt pitää vaan jatkaa tämän
ensimmäisen kierroksen jälkeen työtä,
että hyväksyttävä ratkaisu voidaan
saada.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Kuka yhtään tuntee laivan
rakentamista, tietää, että murtaminen
ja torjuminen hyvin huonosti samassa yksikössä sopivat
yhteen. Toivon, että en nyt hämmennä tätä hyrinää siitä,
että monitoimimurtaja on arvokas asia, kun kysyn:
Onko tämä filosofia nyt mietitty ihan loppuun saakka?
Eli pannaan samaan laivaan kaikki mahdollinen. Kun kaikki pannaan
yhteen paikkaan, niin lopulta siellä ei oikein kunnollista
ole mitään. Voitaisiinko siis kuvitella, että teemme kunnollisen
murtajan ja teemme kunnollisen torjujan ja jatkaisimme sitä tietä?
Tämä nykyinen tie nyt näyttäisi
vievän vähän umpikujaan myöskin
taloudellisessa mielessä, mihin pääministeri viittasi.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Näitä seikkoja juuri selvitetään.
Minusta on aiheellista se, kun tässä todettiin,
että kaikki puolueet ovat olleet monitoimimurtajan kannalla
ja se sisältyy siis hallitusohjelmaan, että sen
tekniset ominaisuudet ja siihen liittyvät kustannukset
selvitetään. Tarjouskilpailu on yksi tapa selvittää sitä,
mukaan lukien meidän vanhan Fennica-laivamme muuttaminen
tällaiseksi monitoimimurtajaksi. Nyt se on tehty, ja nyt
on kyse sitten jatkotoimenpiteiden arvioinnista, ja tämän
tulee varmasti hallitus tekemään huolella.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kekkonen on kyllä tässä asiassa nyt
aivan oikealla väylällä kysyessään
näin, onko tämä monitoimimurtaja sittenkään
se oikea vaihtoehto. Arvoisa ministeri tietysti nyt vaihtuukin tässä,
kun alkaa jo suunnata katseet toiseen suuntaan. Mutta unohtakaa
se monitoimimurtajaratkaisu todellakin, jos se kerran on rahasta
kiinni, ja tehkää Fennicasta se. Merenkulkuviranomaisetkin
ovat sitä mieltä, että Fennicasta saadaan
murto-osalla siitä hinnasta loistava alus torjumaan öljyvahinkoja.
Silloin me saamme halvalla hyvän ratkaisun Suomenlahdelle
toimimaan, koska täytyy myöskin muistaa, mitä se monitoimimurtaja
tekee muuna aikana. Se on erittäin kallis ratkaisu. Ne
ratkaisut, joita Ruotsissa on tähän suuntaan tehty,
ovat olleet kalliita. On ollut hyvin suuria vaikeuksia löytää sille
ympärivuotista järkevää käyttöä.
Kun tiedetään, että Venäjän
viranomaiset eivät tule ainakaan toimimaan niin, että öljykuljetukset
Suomenlahdella vähenevät, pikemminkin päinvastoin
ne tulevat lisääntymään, siksi
tällä ratkaisulla on kiire, tämä on
ajankohtainen, ja siksi tämä Fennica-ratkaisun
tavallaan uudelleen lämmittäminen vakavaksi, todelliseksi
vaihtoehdoksi on nyt paikallaan. Tässä on teille,
ministeri Luhtanen, viimeisenä työpäivänä liikenne-
ja viestintäministerinä tämmöinen
hyvä tehtävä.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Fennican muuttaminen tai Fennican toimintakyky
on arvioitu tässä kilpailutilanteessa, ja se sisältyy
koko tähän arviointiprosessiin. Nämä vaihtoehdot
tullaan varmasti hyvin huolella arvioimaan. Mutta korostan vielä,
että minusta on ollut välttämätöntä se,
että hallitusohjelmaan kirjattu ja kaikkien puolueiden
kannattama niin sanottu monitoimimurtaja on arvioitu teknisiltään
ominaisuuksiltaan, kustannuksiltaan, tähän liittyen
meidän Fennican toimintakyky, ja tästä nyt
sitten tehdään johtopäätökset.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Har man när man utrett
de olika alternativen funderat på ett samarbete med Sverige?
Det är ju känt att man inom hela Östersjön
har en bristande kapacitet när det gäller oljebekämpning,
och det är viktigt att vi skulle kunna tillsammans med
också de andra östersjöländerna
utveckla oljebekämpningen.
Onko tässä mietitty yhteistyötä esimerkiksi Ruotsin
kanssa? Tämä on erittäin tärkeä hanke. Myös
Ruotsin puolella ja muissa Itämeren maissa on samantapainen
ongelma, siis öljyntorjuntakapasiteettia ei ole riittävästi.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Kyllä esimerkiksi Pohjoismaiden liikenneministerien
kanssa on pohdittu silloin, kun pohdimme yhteistä Itämeren
ja laajemminkin sitten tämän merialueen turvallisuutta,
yhteistä hanketta, ja ajatus varmasti elää.
Tämä monitoimimurtaja on kuitenkin nähty
Suomelle erittäin tärkeäksi siitä syystä,
että sen operointihan keskittyisi — mikä on
tavallaan tietysti sen heikkous, jos ajatellaan kustannuksia — nimenomaan
Suomenlahden alueelle eli juuri vartioimaan ja toimimaan, operoimaan
tällä alueella, missä Venäjän öljykuljetukset
ovat erittäin runsaita. Mutta yhteispohjoismainen yhteistyö ja Ruotsin
kanssa nimenomaan elää kyllä koko ajan näissä neuvotteluissa.
Näitä tarvitaan joka tapauksessa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Pääministeri korosti todellisten
kustannusten merkitystä tässä hankkeessa,
samoin kuin liikenneministeri. Minä haluaisin korostaa
sitä, että sen rajan pitää olla
tässä todellinen turvallisuus ja se hinta on sittenkin
se toissijainen. Meillä on paljon sellaisia sektoreita,
joissa joutuu katsomaan kalliinkin ratkaisun, jotta ihmisillä on
turvallisuutta. On palo-, pelastuspuoli, poliisitoimi, Rajavartiosto, öljyntorjunta,
kaikki nämä, joissa riman täytyy olla
aina niin korkealla, että vahinkoja ei satu. Jos sattuu öljykatastrofi
Suomenlahdella, niin menee moninkertainen määrä siihen verrattuna,
mistä me keskustelemme nyt täällä. Minä kysyisin
hallitukselta, kun meillä täällä oppositiopuolella
on saamaton kuva teistä:
Oletteko valmiita tällaisessakin asiassa ottamaan riskiä,
että jos sattuu jotain, kuka vastaa silloin siitä,
mitä on tapahtunut?
Pääministeri Matti Vanhanen
Puhemies! Tässäkin aiheessa on syytä kuitenkin
katsoa rahan perään. On kyse uudesta mallista,
konseptista, ja on syytä tämän tarjouskilpailun
jälkeen aika tarkkaan katsoa, mitä se saa maksaa. Öljyntorjunnan
kohdalla minusta — ja tällä mitä sanon, en
vähättele tämän monitoimimurtajan
tarvetta, koska siitä meillä on yhteinen tahto
ollut — tärkeintä on ollut se ennalta
ehkäisevä työ, mitä on Suomenlahden
meriturvallisuuden hyväksi tehty laajemmin. Meillä on
saatu aikaan, vajaa vuosi sitten vihittiin käyttöön
yhteinen valvontajärjestelmä, jossa Helsingin—Tallinnan—Pietarin kolmiossa
seurataan jokaista alusta, joka Suomenlahdella liikkuu. On tehty
tällainen lennonjohtojärjestelmän kaltainen
järjestelmä merialueelle, jolla pystytään
erittäin paljon ennalta ehkäisemään
sitä, että ei tule risteäviä tapauksia. Jääolosuhteet
voivat tästä huolimatta aiheuttaa ikäviä yllätyksiä.
Juuri siksihän meillä on varauduttu siihen, että myös
jääolosuhteissa pitäisi pystyä öljyvahinkoja
torjumaan, ja siksi tätä keskustelua tässä käydään.