Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Siirrytäänpä raiteilta
kumipyörille. Lääninhallitukset ovat
nimittäin ilmoittaneet 520:n eri linja-autovuoron lakkauttamisesta,
ja lipputuloperusteisten vuorojen kohdalla tämä johtaa 1 400
vuoron lakkauttamiseen. Itä-Suomessa kysymys on 500 vuorosta.
Osoitan jatkokysymyksen kyllä valtiovarainministeriön
suuntaan, mutta kun tiedetään se, että erityisesti
liipaisimella ovat viikonloput, illat ja esimerkiksi kello 9:n ja 15:n
väliset ajat, jopa puhutaan kuntien välisistä ja
kuntien sisäisistä viimeistenkin vuorojen lakkautumisista,
niin, herra puhemies, ihan haluan tiedustella ansiokkaalta liikenne-
ja viestintäministeriltä:
Miksi kehitys on tämän suuntainen joukkoliikennepalvelujen
puolella?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Totean tässä jälleen kerran
sen, että eilen budjettipuheenvuorossani totesin, että joukkoliikennemäärärahat
ovat riittämättömät tällä hetkellä nykytason
ylläpitämiseen. Siihen tilanteeseen voi varautua
itse asiassa kahdella tavalla: siten, että määrärahoja
nostetaan, ja se ei ole poissuljettu toisessakaan tapauksessa: että koko
joukkoliikenteen ostopalveluja, mistä nyt siis ed. Rossin
kysymyksessä oli kyse, näitä vuoroja,
jotka vaativat pysyäkseen pystyssä, toimiakseen,
niin sanottua tukea, pohditaan entistä tarkemmin. Meillä on
ministeriössä istunut kolme eri työryhmää pohtimassa
joukkoliikenteen kehittämistä, ostoliikennepalveluita. Tätä työtä on
tehty yhdessä lääninhallitusten kanssa,
Kelan kanssa, valtiovarainministeriön kanssa ja tätä työtä jatketaan
edelleen. Tavoitteena on se, että kaikki ne supistukset,
mitä mahdollisesti joudutaan tekemään,
tehdään siinä periaatteessa, että liikenne
vaurioituisi mahdollisimman vähän, mutta tämä on
paraikaa tekeillä.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Meillä on nipuittain hyviä hankkeita, tarpeita,
olemassa sosiaaliturvan puolella, koulutuksessa, kaikkialla. Yhtä meillä puuttuu:
rahaa. Me emme voi kaikkea tehdä, mitä mieli tekisi. (Ed.
Pulliainen: Harmaa talous kuriin, niin rahaa on!) — Valitettavasti
on näin, eikä edes harmaan talouden kuriin pistäminen
tuo, ed. Pulliainen, edes niitä lupauksia, mitä te
haluatte antaa. — Tästä vain on kysymys.
Minun tehtävänäni on huolehtia siitä,
että jollain tavalla budjetin rahoituskehykset pitävät.
Se on isoin asia tässäkin salissa jatkokäsittelyssä,
kun budjetti on täällä eduskunnan käsittelyssä.
Se on hallituksen taholta isoin asia ja se on täällä.
Jos se unohdetaan, niin sitten voidaan sanoa hyvästi liikenteen
palveluille, sosiaaliturvalle, kaikelle tälle.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten sanoin tuossa alussa, niin palataanpa
tähän valtiovarainministeriön rooliin
tarkemmin. Kysynkin, että kun budjettia tarkastellaan, niin
miksi juuri liikenne- ja viestintäministeriön kohdalla
se on selkeästi myös hallitusohjelman vastainen,
jossa joukkoliikennepalveluja ollaan valmiita kehittämään.
Kuitenkin myös tässä tulevassa budjettikirjassa,
kuten on ollut pitkän aikaa muutoinkin joukkoliikennepalveluista
kun puhutaan, nyt vain joukkoliikennepalveluista, se alenema on
aivan selkeä. Nuo luvut, jotka kerroin, ovat faktaa, jotka
toteutuvat. Kysymys on myös Euroopan unionin valkoisen
kirjan perusteiden vastaisesta toiminnasta. Eduskunta on edellyttänyt,
liikenne- ja viestintävaliokunta, valtiovarainvaliokunnan
liikennejaosto ja koko eduskunta, myös joukkoliikennepalveluiden
kehittämistä.
On erittäin hyvä, että työsuhdematkalippu
tulee, se on toinen kysymys. Mutta nyt on kysymys myös
harvaan asuttujen ja syrjäseutujen julkisista liikennepalveluista.
Miksi näin?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Matkojen määrää,
sitä, miten paljon liikennettä esimerkiksi nykymäärärahojen
voimassa ollessa jouduttaisiin vähentämään,
ostoliikennepalveluja, sitä ei vielä tiedetä.
Nimittäin meillä aloitettiin yhden meidän
valmistelutyömme seurauksena vuoden alusta Kuntaliiton
ja Kelan eli kuntien ja läänin kanssa tällainen
yhteinen operaatio kuin matkojen yhdistelykeskus, jossa yhteinen
kutsumenettely, matkojen yhdistäminen, on nyt tänä päivänä todellisuutta.
Tarkoitan sitä, että yhteisiä matkoja,
koulukuljetuksia, sairausmatkoja, jotka Kela korvaa, tämän
tyyppisiä matkoja ja myös ihan normaalisti kannattavia
matkoja yhdistellään tällä hetkellä eri
paikoissa. Tämä on siis käynnissä,
ja minä uskon, että tästä tulee
todella sellainen järkevä rationaalinen toiminta,
jolla voidaan säästää rahoja ja
sitten voidaan todella saada tehokasta kuljetusta. Tätä pitää tietysti
nyt seurata ja analysoida, mutta tämä matkojen
yhdistely on minusta erittäin tärkeää.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Valtiovarainministeri Kalliomäki, minua
on jäänyt jurraamaan teidän toimintanne
tässä väyläpakettiasiassa. Te
nostitte Tampereen listalle, mikä oli oikein, vedoten sen
hankkeen keskeneräisyyteen, mutta te, valtiovarainministeri,
samalla pudotitte Kemin hankkeen toteutettavien hankkeiden listalta,
vaikka se on aivan samalla tavalla keskeneräinen. Yhdessä asiassa
teillä oli oikea perustelu, mutta samaa perustelua ette
sitten ulottaneetkaan Kemin hankkeeseen.
Onko tässä jokin asennevamma sinne pohjoiseen
päin, vai mikä oli teidän perustelunne
näin ristiriitaiselle toiminnalle kahden varmasti tarpeellisen
hankkeen osalta?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Arvoisa puhemies! Ensiksi ed. Rossille, että tässä on
kysymys tämän maan talouden kestokyvystä,
josta on riippuvainen se harvaan asuttujen alueidenkin kestokyky,
niin kuin myös asutuskeskusten kestokyky. Siitä tässä on
kysymys perimmiltään.
Sama koskee myös ed. Tennilän kysymystä. Minä tein
oman ehdotukseni budjettikehysten puitteissa. Se oli ratkaiseva
asia. Budjettikehysten puitteissa tein sen ratkaisun, minkä itse
halusitte myöskin, Tampereen kehätien sinne.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Liikenneministeri vastasi ensimmäiseen
kysymykseen, että määrärahat
eivät riitä nykytason ylläpitämiseen.
Ed. Vistbackalle te vastasitte, että näillä rahoilla
perusrataa ei saa kuntoon. Nyt minä kysyn pääministeriltä:
Tiesittekö te, että tilanne on tämä,
että rata rappeutuu, etteivät määrärahat
riitä edes nykytason ylläpitämiseen?
Ainahan pitää priorisoida, meillä on
39 miljardia pyöreästi, mitä käytetään. Jos
sallitaan, että varallisuuden arvo laskee, niin kuin tässä tapauksessa
tulee käymään, onhan se aika hullua ja
huonoa taloudenpitoa. En minä usko, että te, ministeri
Kalliomäki tai pääministeri Vanhanen
omassa taloudessanne hoidatte asioita niin, että varallisuusarvo
laskee, ja panette rahat muuhun tarkoitukseen. Tiesittekö te,
pääministeri, että näin tulee
käymään? Ja jos tiesitte, minkä takia
annoitte näin mennä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Myös ratarakentamista tehdään
niissä puitteissa, mitkä budjetissa määrärahoja
osoitetaan. Se on kytköksissä koko valtion talouteen. Me
rakennamme parhaillaan uusia ratoja, olemme tehneet ratkaisuja suurista
peruskorjauksista, ja hallitus ja eduskunta ovat lisänneet
myös perusradanpitoon määrärahoja.
Luulen, että näissä radanpidon kysymyksissäkin
on sellainen tilanne, että koskaan ei mikään
tunnu riittävältä. Näin on myös
tämän keskustelun perusteella.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Näin se on aivan varmasti.
Ed. Kallikselle vielä. Kun puhutaan hallituksen satsauksista,
että me olemme lastanneet teihin ja ratoihin nyt seuraavien
hallitusten niskoille lähes 2 miljardia euroa riihikuivaa
rahaa. Se on lähes tuplasti enemmän kuin edellinen
hallitus meille lastasi ja sitä edellinen sille hallitukselle. Me
olemme ottaneet riskejä tietoisesti, koska haluamme panostaa
liikenneinfrastruktuuriin, siinä ovat tulevaisuuden tavoitteet
tietenkin päällimmäisenä. Mutta
liikaa riskiä ei voi ottaa, ed. Kallis. Vaikka te olisitte
valmis oppositiosta ottamaan sitä, niin hallituksen puolella
ei voida näin tehdä.