Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa puhemies! Selvitysmies Purasjoen raportti toistaa pitkälti
niitä asioita, joihin talousvaliokunta ilmasto- ja energiaselonteon
yhteydessä kiinnitti huomiota. Raportti osoittaa kiistatta
sen, että Suomi tarvitsee lisää kapasiteettia
sähkön tuotantoon pikavauhtia, jotta vaatimamme
omavaraisuusperiaate toteutuisi. Samoin raportti osoittaa, että Suomen
ja Pohjoismaitten sähkömarkkinat eivät
toimi tyydyttävällä tavalla. Me kuluttajat,
siis kaikki suomalaiset, tunnemme konkreettisesti tämän tilanteen
kukkaroissamme korkeana hintana. Energian hinta ja sen nousu huolestuttaa
suomalaisia jo enemmän kuin asuntolainojen korkojen nousu.
Ministeri Pekkarinen:
Mihin toimiin aiotte nyt ja välittömästi
ryhtyä sähkön hintakehityksen hillitsemiseksi?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Sekä sähkön hinta että hintakehitys,
molemmat, huolestuttavat Suomea, Pohjoismaita, koko Eurooppaa, ja
erityisesti sähkö on noussut koko Euroopan talouden
kannalta hyvin suureen keskiöön. Tämä selvitysmiehen
raportti todistaa sitä samaa, mikä toki on ollut
päättäjien tiedossa pitempäänkin.
Kapasiteettia ei ole riittävästi
Pohjoismaissa, siirtoyhteydet eivät toimi riittävän hyvin, pohjoismainen
yhteinen sähköpörssi ei toimi niin kuin
suotavaa olisi. Tarvitaan lisää kapasiteettia. Selvitysmies
ehdottaa, että käynnistettäisiin ja vauhditettaisiin
uusiutuvien ja bioenergian käyttöä. Tähän
hallituskin tähtää omassa energiastrategiassaan,
ja toki on toivottavaa, että vauhtia voitaisiin lisätä.
Potentiaalia meillä kosolti on.
Ydinvoiman osalta hallitus on määritellyt
selkeän kantansa. Mitään yksittäistä energiamuotoa ei
saa sulkea pois tulevista energiaratkaisuista, ja tämän
jälkeen pallo on yksityisellä sektorilla siinä.
Valtio voi uusiutuvien ja bioenergiavaihtoehtojen ja myös
vesivoiman käytössä itse toimia. Ydinvoiman
osalta selvästi valtio voi aukaista ovet, se on sen tehnyt,
ja sen jälkeen on vuoro nimenomaan toimijoiden.
Muun muassa näistä toimista, mitä tässä kuvaan,
ovat monet meneillään kaiken aikaa ja monissa
tarvitaan lisää vauhtia. Purasjoki — täytyy kiittää häntä — erinomaisessa
raportissaan puhaltaa lisää tuulta moniin näistä asioista.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa puhemies! Sekä selvitysmies että ministeri
Pekkarinen ovat lukeneet talousvaliokunnan selonteon erittäin
hyvin. Kiitän siitä. Niin kuin sanoitte, meillä on
vielä paljon mahdollisuuksia lisätä omaa
energiaa ja sähköntuotantoa, mutta lainsäädäntö ja
erilaiset muut esteet ovat siinä tiellä. Valjastamatonta
vesivoimaa on runsaasti jo rakennetuissa jokiuomissa, samoin on
suurta hukkaa se, että keväisin valtavien tulvavesien
annetaan virrata ohi voimalaitosten. Tässä tarvitaan toimia.
Samoin on tilanne jätepuolella. Meillä mätänee
energiarikasta jätettä kaatopaikalle sen sijaan,
että se poltettaisiin Ruotsin ja Tanskan mallien mukaisesti.
Onko teidän, ministeri Pekkarinen, tarkoitus astua
nyt foorumille ja ryhtyä toimenpiteisiin näiden
esteiden poistamiseksi?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ehkä monille foorumeille on jo astuttu.
Yksi esimerkki siitä koskee tätä jätettä.
On aivan totta, että meillä kulkeutuu tällä hetkellä kaatopaikoille
2 miljoonaa tonnia bio- tai puuperäistä jätettä,
jota ei hyödynnetä. Meillä on ministeriössä hakemuksia
sähköteholtaan noin 250 megan, lämpöteholtaan
680 megan verran, mutta näitä ratkaisuja ei voida
tehdä sen takia, että on EU:n direktiivi ja sen suomalainen erittäin tiukka
tulkinta, jossa lainsäädäntövastuu
on vähän muussa ministeriössä kuin
minun ministeriössäni, ja nämä tulkinnat
estävät näissä asioissa eteenpäin
menemistä.
EU:ssa me olemme ryhtyneet toimenpiteisiin. Painostamme komissiota:
jätedirektiiviä pitää muuttaa,
sallia nimenomaan tämän biopohjaisen tavaran polttaminen.
Se on tärkeä toimi. Mitä veteen tulee,
sen lisärakentamiseen, hallitusohjelma ei sitä hyväksy,
ja se on hallituksen kanta, olkoonkin, että kysyjä tietää minun
henkilökohtaisen kantani, mutta siitä ei ole nyt
kysymys. Minä vastaan hallituksen nimissä.
Bioenergian osalta potentiaali on esimerkiksi kaksinkertaistaa
nykyinen bion käyttö seuraavan 20 vuoden aikana.
Hallitus on omassa strategiassaan puhaltanut, niin kuin sanoin äsken,
tulta aika paljon purjeisiin. Erittäin paljon lisää voimaa
kuitenkin tähän tehtävään
tarvittaisiin.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvin hallituksen ja meidän kaikkien
tiedossa on se, että ensi syksynä meille tulee
energiapula. Me menemme kohti aikaa, jolloinka veden tulo alkaa
vähetä ja alkaa sataa lunta, ja nyt on jo tilanne
se, että vettä on pohjoismaisilla markkinoilla
niin sanotusti liian vähän. Energian hinta tulee
varmasti nousemaan. Ministeri Pekkarinen, sanoitte haastattelussa,
että hallitus on tehnyt jo jotakin, että energiaa
tulee syksyllä riittävästi.
Mitä hallitus on tehnyt, että kansa ja teollisuus ovat
tyytyväisiä energian saannin suhteen?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Puhemies! Ensinnäkin kannattaa vielä muistaa,
että selvitysmies sanoi kaksi tärkeätä asiaa
oman raporttinsa alussa. Ensimmäinen oli se, että hänen
arvionsa mukaan suomalaiset sähkömarkkinat toimivat
maailman parhaimmalla tavalla. Toisekseen hän sanoi, että Suomessa
on läntisen Euroopan halvin sähkö. Siitä huolimatta yhdyn
täysin kysyjään, se on meidän
kaikkien mielestä liian korkealla tasolla.
Miten turvataan se, että ensi talvikauden aikaan sähkö riittää?
Se konkreetti toimi on vielä hallituksen käsissä näiltä osin.
Se työ on tehty viime kesän ja talven aikana,
ja eduskunta saa lähipäivien aikaan käsiteltäväksi
hallituksen esityksen, jolla tarkoitus on turvata noin 1 000
megawatin suuruinen varavoimateho, joka otetaan käyttöön,
mikäli kulutushuiput sattuvat samanaikaisesti kuin kenties
muualta tulevassa sähkössä, Ruotsista,
Venäjältä, sattuu joitain ongelmia tulemaan.
Tämä on yksi konkreettinen toimi, jolla sitä akuuttia
tilannetta hoidetaan. Kapasiteetin lisäämisen
osalta ne toimet ovat olleet lähinnä moneen kertaan
jo kerrotusti uusiutuvan, lähinnä biopohjaisen
energian tarjonnan lisäämistä. Siinä onkin
(Puhemies: Minuutti!) päästy eteenpäin,
vauhti on aika hyvä muun muassa kuulun risupaketin käytännön
toteuttamisessa.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Raportti osoittaa myös aika selkeästi,
että valvontaviranomaiset ovat olleet voimattomia sähkömarkkinoiden
edessä ja että näiden oligopolistinen
luonne johtaa myös väärinkäytöksiin
ja valtionyritys Fortum on osa tätä ongelmaa.
Valvontaviranomaisten roolit ja tehtävät on määriteltävä uudelleen.
Miksi asiaan puututaan vasta nyt?
Nämä asiat ovat olleet tiedossa
aika pitkään.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Puhemies! Niin, nämä markkinat, ne yhtiöt,
jotka ovat pohjoismaisilla yhteisillä markkinoilla, ovat
syntyneet vuosien aikaan. Ne ovat olleet ei vain nyt olemassa nämä yhtiöt
ja yritykset, vaan ne ovat olleet vuosia. Sanotaan, että nyt ainakin
15 vuotta perusrakenne pohjoismaisilla markkinoilla on ollut suurin piirtein
samanlainen.
Kun puhutaan pohjoismaisista markkinoista, on aika vaikea toimia
niin, että Suomi tekisi yksin joitain sellaisia ratkaisuja,
jotka ratkaisisivat koko Pohjolassa esimerkiksi tämän
yhteisen sähköpörssin paremman toimivuuden
tai jotka estäisivät sitä, että tuolla
sähköpörssissä, yhteisessä sähköpörssissä,
muutamat toimijat voivat vaikuttaa siihen hintatasoon aika lailla.
Tässä tarvitaan yhteisiä pohjoismaisia
toimia. Meillä on ollut monia yhteisiä hankkeita
vireillä, on edelleenkin. Kannattaa vaan muistaa, että sähköpörssin
omistavat norjalaiset ja ruotsalaiset valtaosaltaan. Meidän
siivu, Suomen valtio omistaa siitä noin ... tai itse asiassa
tämä on hyvin vahvasti, sanotaan lyhyesti, näiden
maiden käsissä.
Mitä tulee sitten Fortumiin, ehkä aika loppuu. Jos
puhemies sallii, sanon aivan lyhyesti, että ...
Puhemies:
Sitä koski kysymys.
Arvoisa puhemies! Sanon aivan lyhyesti, että selvitysmiehen
esitys pitää sisällään
hyviä esityksiä, monia, mutta niiltä osin,
kun hän esittää, että valtiovalta
yksipuolisin toimin joltakin suurelta pohjoismaisilla markkinoilla
toimivalta yhtiöltä ottaisi vesivoiman pois — samaan aikaan
se vesivoima jäisi muille toimijoille, niille, joilla on
muuta perusvoimaa ja vettä — jos se yhdeltä otetaan
pois, mitä tapahtuisi siellä yhteisessä pohjoismaisessa
sähköpörssissä, jos siellä on
nyt kolme suurta toimijaa, joilla on vettä? Montako niitä sen
jälkeen olisi? Niitä olisi kaksi. Miten kuluttajan
kävisi? Entistä harvempi määrittelisi
sen, mikä on hintataso, ja me maksaisimme ja kansa maksaisi
entistä enemmän.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallitus on toiminut
aktiivisemmin kuin ehkä mikään muu hallitus
tuontienergiariippuvuuden vähentämiseksi, hyvä niin,
erinomaisen hyvä asia. (Välihuutoja eduskunnasta.) — Tämä on
totuus, tämä on totuus.
Puhemies! Purasjoen raportissa oli eräs kohta, jota
on jo hiukan sivuttu, elikkä ne pullonkaulat, joita sähkönsiirrossa
pohjoismaisilla markkinoilla on.
Miten, ministeri Pekkarinen, tähän voitaisiin vaikuttaa?
Tämähän on sitä pohjoismaista
yhteistyötä, jota meidän pitäisi
laajentaa. Kuinka tähän voidaan vaikuttaa nykyistä paremmin?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Siirtoyhteyksiä lisää Pohjoismaiden
välille. Se takaisi sen, että silloin meillä olisi
aito yhteinen pohjoismainen markkina. Nyt on jonkunmoisia hankaumia markkinoiden
toimivuudessa tämän sähköpörssin,
siihen liittyvien toiveiden, suhteen, ja niiden lisäksi
ehkä se toinen ongelmakohta on näiden siirtoyhteyksien
riittämättömyys. No, miten taas siellä päästään
eteenpäin? Yksi konkreettinen keino olisi se, että me
saisimme rakennettua yhden yhteisen pohjoismaisen kantaverkon. Nyt meillä on
eri maissa omat kantaverkot. Ruotsissa ja Norjassa kantaverkon omistaa
valtio, meillä valtionosuus on 20—30 prosenttia
ja kaksi suurta yhtiötä, Fortum ja Teollisuuden
Voima, ovat pääomistajat. Minusta olisi hyvä,
niin kuin selvitysmies sanoo, että jos valtiolla on rahaa,
sen kannattaisi lunastaa nämä yksityiset toimijat Suomen
kantaverkosta pois, ottaa omistukseensa kantaverkko, ja sen jälkeen edellytykset
rakentaa
yksi yhteinen pohjoismainen kantaverkkoyhtiö olisivat paljon
paremmat, koska ei Ruotsin ja Norjan valtio voi hyväksyä sitä,
että Suomesta tulisi kantaverkon omistajaksi sellainen
taho, että siellä on yksittäisiä yrityksiä.
Jos ei Norjasta ja Ruotsista ole, eivät ne hyväksy (Puhemies
koputtaa) meiltäkään. Yhteinen kantaverkko
(Puhemies: Aika!) on avainvastaus tuohon kysymykseen.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! On tärkeätä, että valtio
ja kunnat ovat vahvasti mukana tässä kehityksessä,
kun katsotaan meidän omaa ympäristöämme,
on sitten Ruotsi tai Norja tai Venäjä tai Eurooppa
yleensäkin. Mutta maakunnissa rupeaa olemaan nyt sellainen
ongelma, että jopa päästökauppa
ja monet tekijät ovat vaikuttaneet siihen, että maakunnallisissa,
energiayhtiöissä on myös taloudellisia
suuria haasteita, ja nyt E.ON ja Vattenfall kiertävät
maakuntia tarjoamassa, että voisimme teidätkin
ostaa.
Tässä suhteessa kysyisin nyt sitä,
kun tässä Purasjoen esityksessä oli tätä maakuntaa
tuotu esiin, millä tavoin hallitus aikoo nyt maakunnallisia
yhtiöitä ottaa mukaan tähän
energiakehitykseen, niin että meillä olisi tulevaisuudessa
kohtuuhintaan riittävästi sähköä saatavissa
koko Suomessa.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tässä markkinatalousjärjestelmässä,
jossa siis sähkömarkkinat ovat osa sitä markkinajärjestelmää 90-luvulla tehtyjen
ratkaisujen jälkeen — pääpiirteissään muuten
oikeaoppisten ratkaisujen, puollan sittenkin näitä tehtyjä ratkaisuja — tässä markkinajärjestelmässä
valtion
voimat pakottavat niitä jonkunlaisiin toimiin. Ne ovat
tietysti aika rajoitteisia. Valtio voi tehdä ainoastaan
toimia, jotka houkuttavat, innostavat näitä alueellisia
toimijoita myös entistä aktiivisempaan sähköntuotantoon.
Tänä päivänä hallitus
on valtioneuvoston istunnossa hyväksynyt eduskunnalle lähetettäväksi
lakiesityksen. Se menee huomenna tasavallan presidentin esittelyyn
ja tähtää siihen, että pienissäkin
yhtiöissä tuotettujen pienten sähkömäärien
verkkoon pääsy tehdään nyt mahdolliseksi
niin, että siirtoverkon haltijoiden on pakko ottaa pienempimääräinenkin
sähkö siihen verkkoon edelleen välitettäväksi.
Ongelma on ollut, että kynnys pienillä sähköerillä päästä verkkoon on ollut
liian korkea. Nyt se lailla pakotetaan, tietyllä systeemillä,
ja tämä tarkoittaa sitä, että arvio
on, että vuosittain (Puhemies koputtaa) vajaasta 100 megasta
ehkä yli 100 megaan voidaan saada lisää tehoa
verkkoon.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Purasjoen raportissa tuotiin hyvin vahvasti kilpailullisia
elementtejä ja ehdotuksia sähkömarkkinoille.
Kysyisinkin vielä ministeri Pekkariselta:
Mitkä ovat ne konkreettiset toimenpiteet, joita aiotte
tästä raportista viedä eteenpäin?
Melkoisen kovin sanoin, jos sallitte tässä näin
sanoa, otitte vastaan tuon raportin. Aivan kuten ministerikin totesi,
valtiovallan tehtävänä on luoda houkuttelevat
olosuhteet investoida, ja kysynkin, onko hallitus miettinyt toimenpiteitä,
millä houkuteltaisiin sellaisiin investointeihin, joita
sähkömarkkinat tarvitsevat, eli esimerkiksi lisäydinvoiman
rakentamiseen. Onko hallituksen piirissä pohdittu niitä keinoja,
joilla näitä investointeja saataisiin nopeammin,
koska me tarvitsemme lisäkapasiteettia? Kuten Purasjoki
sanoi, lisäkapasiteetti on paras tapa hoitaa se, että sähkömarkkinat
todella toimivat entistä paremmin.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Sarkomaa on ihan oikeassa, että aika
kovin sanoin otin vastaan selvitysmies Purasjoen raportin. Kovin
sanoin, siis kovin kehuvin sanoin. (Ed. Kuosmanen: Muisti pätkii
taas!) Lukekaa se paperi, minkä minä jaoin. Minä kehuin
kauttaaltaan ne toimenpide-esitykset, kehuin kauttaaltaan ne toimenpide-esitykset,
mitä hän toi esille: uusiutuvan energian käytön
edistäminen, siirtoverkkojen parantaminen, Pohjoismaiden
yhteisen sähköpörssin parempi toiminta,
vesivoiman lisäkäyttö. Jokaisen nimeltä mainiten
kehuin näistä toimista. Olin myös sitä mieltä,
että yksi lisäyhtiökin voi tulla kysymykseen
(Ed. Kuosmanen: Vastaa: ydinvoimaan!) ilman muuta. Se — ja
nyt, ed. Sarkomaa, vielä kertaalleen — missä sitten
olin negatiivisväritteisin viestein mukana ottaessani vastaan
tuon raportin, oli sen esityksen kohdalla, että valtion pitäisi
tulla ja jollakin tavalla repiä Fortumin sisältä vesivoima
pois. Ed. Sarkomaa, ei vastuullinen (Puhemies koputtaa) päättäjä voi
sanoa mielestäni (Puhemies koputtaa) mitään
muuta kuin mitä sanoin, tuossa tiedotustilaisuudessa. Se
ei voi tulla kysymykseen ...
Puhemies:
Anteeksi, ministeri! suosittelen arvoisalle ministerille, että vastaatte
välittömästi siihen varsinaiseen kysymykseen,
(Naurua!) ja puhemies antaa siihen kyllä mahdollisuuksia.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Matti Purasjoen selvityksestä voi
vetää myös sellaisen johtopäätöksen,
että energiayhtiöiden, jotka on saatu aikaan veronmaksajien
rahoilla, vieminen pörssiin oli paha virhe. Nyt keinotekoisesti
korkealla sähkön hinnalla pörssiyhtiöiden
omistajat ja johtajat rahastavat tavallisia pienkuluttajia, esimerkkinä vain
Fortumin johtajien ylisuuret optiot ja palkkiot.
Ministeri Pekkarinen jo totesi, että tähän
Fortumin pilkkomiseen ei lähdetä, mutta aikooko ministeri
ja hallitus ryhtyä toimiin, että tämä vesivoima
saadaan pörssistä pois, niin kuin selvitysmies
Purasjoki esittää? Pidättekö yleensä oikeana
sitä, että sellaiset hyödykkeet kuin
sähkö, lämpö ja vesi ovat pörssiyhtiöiden
hallinnassa ja tätä kautta näiden hyödykkeiden
hinta ja saatavuus ovat keinottelun kohteena?
Ed. Kari Uotila merkitään
läsnä olevaksi.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! En tiedä niitä miljardeja,
joilla normaalisti markkinaehtoisesti valtio voisi ostaa vesivoiman
Fortumista ulos. En missään tapauksessa lähde
suosittamaan toimia, joilla se väkipakolla otettaisiin.
Näin hyvin yksiselitteisesti, noudattaakseni puhemiehen
ohjetta.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Selvityshenkilö Purasjoki vaatii,
että kotimaisen uusiutuvan energiapolttoaineen mahdollisuuksia on
parannettava investoimalla merkittävästi tuotannon
laajentamiseen. Hän myös totesi, että energian
säästöön pitää satsata
nykyistä enemmän, mutta nykyään
todellisten kannustimien puute tarjoaa vain marginaalituloksia,
eli selvityshenkilö otti aika voimakkaasti kantaa energian
säästön ja uusiutuvien puolesta. Yhtenä ratkaisuvaihtoehtona
selvityshenkilö esitti uuden valtionyhtiön perustamista.
Voisiko, ministeri Pekkarinen, teidän mielestänne
tämä uusi valtionyhtiö keskittyä kotimaisten
uusiutuvien energianlähteiden edistämiseen, ja
olisiko tämä toteuttamiskelpoisempi ratkaisu kuin
tämä Fortumin pilkkominen?
Ed. Anneli Kiljunen merkitään
läsnä olevaksi.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyemmin kuin äsken,
kyllä. Eli jos uutta toimijaa markkinoille, valtio-omisteista
tai valtio- ja kuntaomisteista, lähdetään
panemaan pystyyn, minusta on luonteva ja luonnollinen toimiala keskittyä nimenomaan
uusiutuvan ja bioenergian hyödyntämiseen. Toivon,
että tämä kysymys voidaan käydä tarkkaan
läpi, ja lupasinkin sen ottaessani vastaan raportin.
Mitä säästöön tulee,
aikaansaannokset Suomessa eivät ole vaatimattomia. Jo edellisen
hallituksen aikana — ja tästä kiitos
edelliselle hallitukselle, mieluusti aina sen jaan, kun on siihen edellytyksiä — (Naurua)
edellisen hallituksen aikana käynnistetyillä energiansäästösopimuksilla on
vuoden 2006 alkuun mennessä saatu noin 7 terawattitunnin
suuruiset säästöt. Se on erinomainen
aikaansaannos. Juuri mikään muu Euroopan unionin
maa ei pysty osoittamaan vastaavaa tulosta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä Pohjoismainen sähköpörssi
Nord Pool toimii varsin suljetusti. Hinnoittelu ei ole avointa,
ja kansalaiset ja kuluttajat eivät tiedä, miten
sähkön hinta siellä määräytyy
eri yhtiöiden osalta edes. Tämä asia
on varmasti ministerillä hyvin tiedossa, kuitenkin Ruotsi
ja Norja Suomen tapaan ovat markkinatalousmaita.
Miksi tämän sallitaan, mihin selvitysmies
Purasjokikin päätyi, toimia edelleen tällä tavalla? Onko
syy todella vain Ruotsissa ja Norjassa, ja onko ministeri Pekkarinen
nostanut näitä avoimuuskysymyksiä ja
ihan markkinatalouden perusasioita esille Nord Poolin osalta?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tietysti voisi sanoa, kuinka hyvin kansa tietää,
miten osakkeen kurssi pörssissä ylipäänsä muodostuu.
Ei ole ihan helpointa matematiikkaa. Mutta ed. Kankaanniemi on oikeassa,
että kyllä avoimempi toiminta olisi parempi ja
sitä pitäisi kyetä edistämään
monella eri tavalla. Tässä on työtä yritetty
tehdä, ja joitakin edistysaskeleita on ymmärtääkseni
saatu aikaiseksi, sen myöskin Pohjoismaiden yhteiset selvitykset
osoittavat, mutta vieläkin on tehtävää,
niin kuin selvitysmies Purasjoki sanoi.
No, kuinka paljon tämä Suomen valtio voi nyrkkiä lyödä pöytään?
Yhteinen pörssi omistetaan niin, että suomalainen
toimija omistaa siitä 20 prosenttia. Se on Fingrid. Suomalaisen
toimijan osuudessa taas valtionosuus on noin 22—25 prosenttia.
Siis valtio suoraan voi käyttää, jos
tähän tapaan laskee, noin 5 prosentin verran puhevaltaa
siellä. Ja vaikka on isokin mies lyömässä nyrkkiä pöytään
pohjoismaisissa pöydissä, niin ei sillä 5
prosentilla määräänsä enempää riehuta tuolla
yhteisissä pohjoismaisissa pöydissä.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tähän ministerin äskeiseen
vastaukseen liittyen, koskien pienvoimaloiden mahdollisuutta tulla
verkkoon mukaan, olisin kysynyt vielä lisää.
Nimittäin pienet voimalat, jotka toimivat käyttäen
puuta ja turvetta, tuottavat lämpöä monessa pienessä taajamassa,
mutta siinä sivutuotteena tulee myös sähköä.
Mikä on valtion valmius lähteä tukemaan
paikallisia voimaloita, jotka olisivat nimenomaan hyvät
ilmastonsuojelun ja hiilidioksiditaseen hoidossa kuntoon ja tukisivat erinomaisesti
paikallista työllisyyttä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ei valtio voi toimintatukea näille
yrityksille antaa, se on kielletty Euroopan unionin laajuisesti.
Mutta valtio voi tukea niitä investointeja, chp:tä,
siis yhdistettyä lämpöä ja sähköä tuottavia
pienempiäkin laitoksia, ja sitä se tekee 30 miljoonalla
eurolla tänä vuonna. Itse asiassa tänä vuonna
valtio tulee tukeneeksi 40 miljoonalla eurolla kaiken kaikkinensa
näitä hankkeita, ja se on se valtion tuen mitta.
On kysyjä ihan oikeassa siinä, että ei
tuki niin hirveän suuri ole, kun Saksa käyttää monta miljardia
euroa oman kotimaisen energialähteen eli kivihiilen tukemiseen.
Siihen verrattuna nämä ovat todellakin lillukanvarsia,
nämä suomalaiset eurot.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa puhemies! Ruotsi ja Norja pyörittävät
Pohjoismaiden sähköpörssiä,
ja Suomen riippuvuus Venäjän energiasta on peräti
71 prosenttia, kun otetaan öljytuotteet mukaan ja sähkö.
Eli tilanne on erittäin vakava. Me tiedämme, että lähivuosina
tulee olemaan puutetta sähköstä, se on
aivan selvä asia.
Eikö nyt pitäisi ryhtyä nopeasti
toimenpiteisiin, että esimerkiksi saataisiin päätös
kuudennesta ydinvoimalasta? Eikö hallitus voisi nyt olla aktiivinen
energiayhtiöitä kohtaan ja patistaa niitä tulemaan
hakemuksella sisään ja mahdollisesti tarjota joitain
porkkanoita? Koska nämä energiakysymykset ovat
erittäin kalliita ja pitkiä aikavälejä,
investointeja vaativia, ne pitäisi saada nyt välittömästi
liikkeelle. Muuten hukka perii Suomen, koska sähkö ja
energia on meille elintärkeä asia. Nyt pitää hallituksen
toimia.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Energiaraaka-aineilla mitattu omavaraisuus
siitä muuten ei kohene minkään vertaa,
jos rakennetaan lisäydinvoimaa, eikö niin? Se
uraani on ainakin tällä hetkellä ulkoa
tuotu raaka-aine. Se on näin tällä hetkellä ja
näin tilastossa, ja niin kuin te itsekin äsken laskitte,
niin se perustuu juuri tähän laskelmaan. Siitä huolimatta,
arvoisa puhemies, hallituksella on selvä kanta, ja se on
se, että mitään energiavaihtoehtoa ei
suljeta pois.
Yhtä selvä on kanta hallituksen osalta: Hallitus
ei meinaakaan tarjota mitään rahaa, että jos investoitte
nyt ydinvoimaan, niin siitä teille tukea annetaan. Ei meinaakaan,
eikä mielestäni tule kysymykseenkään.
Ei muuallakaan näin tehdä, eikä näin
tehdä meilläkään. Se, missä julkinen
valta voi olla mukana, ovat nämä uusiutuvat kansalliset,
selvästi kotimaiset energialähteet. Niin muutkin
tekevät, ja se on muuallakin hyväksytty juttu,
ja Euroopan unionikin hyväksyy tiettyyn mittaan asti sen,
ja siinä Suomi voi ja sen kannattaa olla mukana. Se tarkoittaa
vettä ja ennen kaikkea nimenomaan uusiutuviin energialähteisiin
investointia.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sähkön hinta on ylhäällä,
ja Fortumin optioita ei ole saatu kuriin, mutta se siitä.
Arvoisa puhemies! Kun täällä on puhuttu
hyvin paljon lisäenergiasta ja bioenergiasta, minua hämmästyttää kyllä se,
että tässä pääluokassa ensi
vuoden budjettiin Kemera-rahoitusta on pudotettu 5 miljoonaa euroa,
ja täällä kauniisti kyllä kerrotaan
energiapuun korjuusta ja haketuksesta, mutta ei varoja osoiteta
eikä kannusteta. Kesällä kun tuli jonkun
verran oltua metsähommissa, niin kyllä pahaa teki
se, kuinka paljon pitää jättää sinne
sitä bioenergiasysteemiä, joka olisi käytössä.
(Välihuutoja) — Maksa siitä vähän.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Tämä metsänparannus-
ja energiarahoitus on ollut pitkään noin 60 miljoonan
tasolla, vähän vaihdellen vuosien mukaan sen kummallakin
puolella. Se taso on, voi sanoa, ensi vuoden budjettiakin ajatellen
suurin piirtein sama, eli nyt voidaan tätä tasoa,
johon on tultu, jatkaa. Tarpeen olisi nostaa tätä tasoa,
ja asiasta on käyty keskustelua metsäneuvostossa
ja tulee käydä laajaa kansalaiskeskustelua siitä,
pyrimmekö tuotannon kasvattamiseen. Mitä tulee ensi
vuoden rahoitukseen, myöskin Kemera-lain uudistus, joka
on tänään annettu, nyt tulee jatkossa
erottamaan selvemmin tämän energiarahoituksen
metsänparannusrahoituksesta ja tarjoaa sitä kautta
tulevaisuudessa paremmat mahdollisuudet arvioida ja ohjata tätä rahoitusta
haluttuun suuntaan.
Ilkka Kanerva /kok:
Herra puhemies! Ministeri Pekkarinen antaa koko lailla tylyn
kuvan hallituksen linjasta suhtautua energian lisätarpeeseen,
mitä tulee ydinvoiman käyttömahdollisuuksiin.
Ymmärrän tämän rahoituksellisen
puolen, mutta en sitä, etteikö hallitus voisi
helpottaa tämän kaltaisen ratkaisun syntymistä sillä,
että lyhennettäisiin merkittävästi
sitä pitkää, pitkää, ikuisesti
kestävää lupabyrokratian marssia, joka on
aiemmin edeltänyt lopullisen päätöksen
tekemistä. Jos tämä sama pitkä marssi
tullaan nyt tekemään seuraavan laitoksen perustamisen
yhteydessä, on aivan selvää, että silloin
ollaan kohtaamassa silmikkäin erittäin pitkäaikainen
ja vaikea byrokraattinen prosessi, joka tulee vaikeuttamaan koko
päätöksen syntymistä. Sen vuoksi
toivoisin, että ministeri Pekkarinen voisi tässä sanoa,
että periaatelinja on nyt hyväksytty ja mikäli edellytykset
muutoin löytyvät, niin valmius päätöksen
tekemiseen hallituksen puolelta on selvä.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kun oikein saa hyvän syötön,
niin siitä mieluusti laukaisee (Naurua), ja näinhän
se on. Ed. Kanerva, minä moneen kertaan täällä olen
sanonut, että mitään energiavaihtoehtoa
ei suljeta pois. Ovi on auki myöskin ydinvoimalle. Valtio
ei voi omilla tukitoimilla mennä houkuttelemaan ydinvoimaa
sieltä esiin, ja te jos kuka tiedätte, miksi näin
on asianlaita. Te otitte yhden konkreettisen asian esille, jota
sietää tutkia, jota sietää katsoa.
Se on se, onko meidän lainsäädäntömme
näiltä osin liian vaikea ydinenergian käyttöön
liittyvän lupahallinnon osalta. Teillä kaikilla
on, meillä kaikilla on oma kokemuksemme siitä.
Tätä sietää tarkastella ja arvioida.
Kuitenkin meillä käydään, niin kuin
monet meistä tietävät, katsomassa, kuinka sutjakkaasti
sitten kuitenkin tämä Suomen koneisto on menneitten
30 vuoden aikaan nämä asiat kyennyt käsittelemään.
Voi olla, että tässä lupamenettelyssä on
jotain sellaista, mikä kannattaa käydä läpi.
Lupaan, että se voidaan käydä läpi.
Muuhun valtio ei voi, rahallisiin tai vastaaviin toimiin, muunlaisiin
toimiin, ryhtyä. Tämä on yksityisen toimijan,
yksityisen sektorin asia.