Pehr Löv /r:
Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Undervisningsministeriet
skärpte från början av 2006 kravet på tilläggsutbildning
för medicine studerande som fått sin grundutbildning
i annat land från två till tre år. Detta gäller
också medicine studerande från EU-länder
där utbildningen är på samma nivå som
i Finland. De andra nordiska länderna har inte gjort samma ändring.
Varför måste Finland vara mönsterelev
i det här avseendet och försvåra möjligheterna
för finländare att återvända
som läkare till sitt hemland?
Opetusministeriö kovensi vuonna 2006 määräyksiä,
jotka koskevat ulkomailla lääketiedettä opiskelleiden
lisäkoulutustarvetta, sillä tavalla, että tarve
nostettiin kahdesta vuodesta kolmeen vuoteen. Tämä koskee
myöskin opintoja, jotka on suoritettu EU-maissa. Muut Pohjoismaat
eivät ole tätä tehneet. Miksi Suomen
pitää tässäkin asiassa olla
mallioppilas ja vaikeuttaa suomalaisten paluuta lääkäreinä kotimaahan?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tämä koulutus kuuluu tietysti opetusministerille,
mutta sikäli kuin minä tiedän, niin Suomessa
vaaditaan niin sanottu eurolääkärikoulutus.
Jos tätä ei ole, niin silloin joutuu tietenkin
opintoja täydentämään, ja nyt
kaikkialla Euroopassa käsitykseni mukaan on sama tilanne.
Jotta lääkärit voivat liikkua maasta
toiseen, niin heillä täytyy olla sama tutkinto.
Suomessa vaaditaan yleensä suomalaisen farmakologian
opintoja, jotta voidaan lääkkeitä määrätä turvallisesti.
En osaa tämän parempaa vastausta antaa.
Pehr Löv /r:
Arvoisa herra puhemies! Tietona vaan, että muualla
Euroopassa se on kaksi vuotta, mutta Suomi vaatii kolme vuotta jostain syystä.
Mutta lisäkysymys oikeastaan on se, että lääketieteen
opetus Suomessa on huonontunut. Laatu on kärsinyt siitä,
että lisättiin aika lailla opiskelijoitten määrää eikä opettajaresursseja
ole lisätty. Onko tämä huolenaihe sosiaali-
ja terveysministerille?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tässä viisastuin jo kysymystä kuunnellessani
kollegalta, että Suomessa vaaditaan kansanterveystieteen
opintoja, että järjestelmää opiskellaan.
Varmasti osa on myöskin tätä farmakologiaa.
Tästä opettajien määrästä suhteessa
opiskelijamääriin varmasti kannattaa sitten kysyä,
kun ministeri Kalliomäki on paikalla.