5) Hallituksen esitys laeiksi julkisesta työvoimapalvelusta
annetun lain 11 luvun 2 ja 3 §:n, työttömyysturvalain
ja vuorotteluvapaalain 17 §:n muuttamisesta
jatkui
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tästä hallituksen esityksestä voi
kyllä sanoa, että tämä on tämän
entisen työministeriön, nykyisen työ-
ja elinkeinoministeriön, hyvinvointi- ja pärjäämisslangia,
jossa hallinnolle kaikki on mahdollista. Se tulee esille jo tässä esityksen
pääasiallisen sisällön kuvauksessa.
Kerrotaan, että näiden työvoimatoimikuntien
merkitystä strategisena toimijana vahvistettaisiin siirtämällä työvoimapoliittisten
lausuntojen antaminen yksittäisten työnhakijoiden
oikeudesta saada työttömyysetuutta ja vuorottelukorvausta
työ- ja elinkeinotoimistoille eli nykyisille työvoimatoimistoille
elikkä virkatyönä tehtäväksi.
Minä nyt en ymmärrä kyllä sitä,
kuinka se, että tämä lausunto-oikeus
ja asiakasta sitova päätös, siirretään
virkatyöksi vahvistaa tätä strategista
merkitystä. Sen vastapainoksi sanotaan, kuinka nämä työllisyyden
edistämistoimikunnat, joka sinällään
sananakin on jo niin yltiöpositiivinen, aikovat hoitaa
sitten paikallisella tasolla tämän työvoiman
saatavuusongelman, edistää työllisyyttä, ennakoida
muutostilanteita ja sitten vielä reagoida niihin.
Paha pelko on se, että koska tällä hetkellä toimikunnat
ovat antaneet työvoimapoliittisia lausuntoja noin 156 000
vuodessa viime vuoden aikana, niin nimenomaan koskien niitä vaikeimpia tulkintatapauksia
työttömyysturvatulkinnat tulevat ilman lainmuutoksia
kiristymään ja valituskäytäntö menee
hankalammaksi.
Nämä työllisyyden edistämistoimikunnat
antavat tuleviin valituksiin oman lausuntonsa, mutta sen tietää,
että koska niillä tämä sisältöosaaminen
on karsittu kokonaan pois, ne ovat yksi yhteen toimistojen elikkä virkatyönä annettavien
päätösten
mukaisia. Se on sinällään valitettavaa, että aikoinaanhan
työvoimatoimikunnat perustettiin sen vuoksi, että niissä voitiin
käyttää paikallistuntemusta, ruohonjuuritason
osaamista, maalaisjärkeä, ja sillä yritettiin
karsia sitten virkatyönä annettavien päätöksien
pahimmat puutteet ja virheet pois. Nyt kun virkamiestyöksi
menee jatkossa tämmöinen määrä työvoimapoliittisia
lausuntoja, niin on ihan varmaa, että ne lausunnot kiristyvät,
kun siihen on jo johtanut se, että työvoimatoimistot
toimivat entistä suuremmalla alueella ja niillä on
yhteinen työvoimatoimikunta. Se, mikä on oleellista,
korostan vielä, on, että tämä tulkintojen
kiristyminen on tapahtunut ilman yhtään lainmuutosta.
Arvoisa puhemies! Tähän strategisen merkityksen
korostamiseen liittyy se, että todetaan, että perustetaan
sellaisia työllisyyden edistämistoimikuntia, joissa
on puheenjohtajana ja esittelijänä työ-
ja elinkeinotoimiston johtaja, varapuheenjohtajaksi nimetään
enintään kaksi muuta työ- ja elinkeinotoimiston
virkamiestä ja sen lisäksi yhdeksän muuta
jäsentä, ja näistä yhdeksästä muusta
jäsenestä kuusi edustaa merkittävimpiä työmarkkinajärjestöjä sekä työnantaja- että
työntekijäpuolelta,
ja tämän lisäksi voidaan valita myös
muita alueen edustavia jäseniä, ja toimikunnalla
on sihteeri.
Nyt kysymys kuuluu, että kun aiemmin on ollut myöskin
laajennettuja työvoimatoimikuntia, jotka olisivat voineet
toimia juuri tällä tavalla niin kuin nyt esitetään,
niin miksi eivät ole toimineet. Toinen kysymys: mitä lisäarvoa
tällä tulee siihen päivittäiseen
työhön, jota valistuneimmat työvoimatoimistot
jo tekevät yrittäjien suuntiin tärkeänä yhteistyökumppanina
kuntien kanssa sekä kaikkien merkittävimpien työmarkkinajärjestöjen
kanssa?
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
165 on kyllä aika merkillinen ja arveluttava ja vähentää demokratiaa.
Ihmettelen, kun tässä kuitenkin on henkilö,
ministeri Cronberg, jonka pitäisi ymmärtää ainakin
Pohjois-Karjalan näkökulmasta tämä asia.
Jos vihreät ovat tätä mieltä,
niin on jännä katsoa tässä salissa,
kun tullaan äänestämään
tämän lakiesityksen joistakin osioista, tai yhdestä osiosta
erityisesti.
Nimittäin tämän uuden työllisyyden
edistämistoimikunnan — mikä nimi tässä keksitäänkin,
entinen työvoimatoimikunta — niin kuin edellinen
puhuja totesi, niin tässä sen tehtäväkenttää kavennetaan
siten, jotta se ei anna enää työvoimapoliittisia
lausuntoja. Sehän johtaa siihen, jotta tavallaan ihmisten
tai sanotaan arjen tuntemus — täällä puhutaan
aina arjen tuntemuksesta ja niistä olosuhteista — kapenee
huomattavasti. Nimittäin tiedän monia tapauksia,
joissa se arjen tuntemus siellä työvoimatoimikunnassa
on vaikuttanut siihen, että se työvoimapoliittinen lausunto
onkin tullut päätökseksi niiden toimikunnan
jäsenten ansiosta. Tällöin on katsottu
se inhimillinen tekijä siinä, mitkä ovat
ne olosuhteet, miten se ihminen pääsee töihin
jonkun liikenneolosuhteen tai muun takia, ja nyt tämä poistuisi
kokonaan. Tämä virkailija siirtyisi lukkojen taakse.
Minulla on tässä lausunto Raision työvoimatoimistolta,
joka ei ole meiltä päin, mutta tässä todetaan,
jotta etuuspäätökset tehdään
lukkojen takana, niin kuin Kelan toimistoissa ja sosiaalitoimistoissakin.
Miksi ne tehdään? Koska näissä Kelan
toimistoissa ja sosiaalitoimistoissa on tapahtunut sillä lailla,
jotta väkivallan uhka on lisääntynyt.
Tässä nämä työvoimatoimistojen päälliköt
ovat pitäneet palaverin Raision suunnalla ja ovat sitä mieltä,
jotta jo nyt on ollut väkivallan uhkaa. Kun se päätös
kohdistuu, kun tiedetään, että se virkailija
on tehnyt päätöksen, niin sinne tulee
semmoisia uhkauksia ja ihmisiä, jotka eivät hallitse
itseään, ja silloin pannaankin ovet lukkoon. Ollaan
menossa muuten ihmeelliseen järjestelmään
ja yhteiskuntaan, jos meidän pitää tämän
tyyppinen tehdä sen takia, että me puramme järjestelmän,
joka meillä on toiminut.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että eduskunnan
pitää muuttaa tämä, että työvoimatoimikuntien
asema työvoimapoliittisten lausuntojen antajana yhä säilyy.
Siinähän selvät tapaukset on hoidettu
sillä tavalla nytkin, jotta sen virkailija on tehnyt, mutta
nämä rajatapaukset, jotka ovat vaikeita, on siirretty
työvoimatoimikunnalle, jolloin myös se vastuu
jakautuu. Silloin ei voida syyttää yhtä henkilöä,
jos on kokenut tulleensa epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi,
vaan työvoimatoimikunnan virkailija sanoo, jotta tämä on
toimikunnan päätös. Yleensä se
on vaikeuttanut sitä, että ihminen ei mene kaikkia
nokkiin iskemään tai uhkailemaan. Jos se tehdään
pelkästään virkamiespäätöksenä,
niin se tekee tämän, mitä nämä päälliköt
täällä toteavat.
Sitten tähän mitä ed. Mustajärvi
totesi. Kyllä tässä tämä kirjoittaja
on todellinen virtuoosi. En tiedä, kuka tämä mahtaa
olla, mutta kun lukee tämän esityksen pääasiallisen
sisällön, niin tästä on tehty
todella positiivinen juttu. Tässä vain vahvistetaan
ja parannetaan tämän toimikunnan asemaa, kun tässä todellisuudessa
heikennetään sitä. Mutta näinhän
tämä hallitus monissa asioissa käy puhumassa
ministerienkin suulla aitiossa, miten kaikki on hienosti ja hyvin
ja nätisti ja somasti, ja todellisuudessa asia on ihan
toisenlainen.
Vielä tähän työvoimatoimistojen
puoleen toinen juttu. Kun ministeri Cronberg on Pohjois-Karjalasta,
Teerisaaressa asuu siellä, ei ole hyvin pitkä matka
niihinkään paikkoihin, missä on tarkoitus
lopettaa nämä palvelupisteet. Tarkoittaa sitä,
kun Kesälahti ja Rääkkylä ovat
olleet tällaisia sivupisteitä, joissa virkailija
on muutaman päivän viikossa käynyt palvelemassa
ihmisiä ja neuvoja antamassa. Nyt sitten Cronberg on nähnyt
ilmeisesti asialliseksi, että nämähän
pitää lopettaa ja laittaa sinne tietokoneet — näin
ovat virkailijat kertoneet. Tämmöinen suunnitelma
on olemassa, jotta sielläpähän käypi
sitten työtön seurustelemassa tietokoneella ja
hakemassa neuvoja.
Olen sitä mieltä, että se on virhesuuntaus,
koska sitä palvelevaa ihmistä ei mikään
korvaa. Tässä on se vanha juttu, että pitää Mooseksen
mennä vuoren luokse eikä vuoren Mooseksen luokse.
Se on hyvä vertaus tässä, kun seuraa
tuota Raamattuakin ... (Ed. Pulliainen: Onko tämä pelkästään logistinen
kysymys?) — Olkoon se logistinen. Logistiikan pitää toimia
sillä tavalla, jotta sen yhden ihmisen liikkuminen on huomattavasti
halvempaa ja järkevämpää kuin
muutaman kymmenen tai sadan liikkuminen sinne työvoimavirkailijan
tykö.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Työvoimatoimikuntia koskevat säännökset
ovat olleet voimassa jo 1960-luvulta lähtien, ja nykyisen
sisällön ne saivat vuonna 1985. Hallituksen esitys
on valmisteltu niin sanotulla kolmikantaperiaatteella. Tuloksena
on esitys, jonka mukaan työvoimatoimikunnan merkitystä strategisena toimijana
vahvistetaan siirtämällä työvoimapoliittisten
lausuntojen antaminen työvoimatoimistoille ja lisäämällä toimikuntien
roolia työmarkkinoiden toimivuuden edistämisessä,
työvoiman saatavuuden turvaamisessa ja työllisyyden
parantamisessa. Tämä tehtävä edellyttää nykyistä parempaa
työmarkkinoilla tapahtuvien muutosten ennakointia ja muutosten
johdosta tarvitta-vien toimenpiteiden suunnittelua.
Tällä hetkellä työvoimatoimikunnat
käsittelevät lähinnä työvoimapoliittisia
lausuntoja yksittäisen työnhakijan oikeudesta
saada työttömyyteen liittyviä etuuksia.
Työvoimatoimikunnat antoivat viime vuonna yli 150 000
työvoimapoliittista lausuntoa. Näiden lausuntojen
antaminen ehdotetaan kokonaisuudessaan siirrettäväksi
työvoimatoimistojen tehtäväksi. Työvoimatoimikuntien
työttömyysturvaa koskevat tehtävät
ovat olleet merkittäviä, ja jäsenten
työelämäkokemuksella on ollut merkitystä työttömien
työnhakijoiden oikeusturvan toteutumisessa. Suurissa työvoimatoimistoissa
toimikuntien työmäärä on ollut
liian suuri voimavaroihin nähden, eikä aikaa ole
edes jäänyt työvoimapolitiikan kehittämistyöhön.
Arvoisa herra puhemies! Työvoimatoimikunnan tehtävänä olisi
edelleen seurata työvoimatoimiston työttömyysturva-asioissa
antamia lausuntoja ja tukea toimistoa työvoimapoliittisten
edellytysten arvioinnissa. Toimikunnan jaostolla olisi mahdollisuus
antaa lausuntonsa tilanteissa, joissa työttömyysetuuden
hakija valittaa työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaan
tai vakuutusoikeuteen päätöksestä,
jolla hänen työttömyysetuutensa on evätty
työstä kieltäytymisen tai työstä eroamisen
vuoksi. Kun työttömyysetuuksien käsittely
siirtyy nyt pois toimikunnilta, on vaarana se, että toimikuntien
työ etääntyy työvoimatoimistojen
tehtävistä. Sen takia pidän tärkeänä,
että hallitus seuraa ja arvioi uudistuksen vaikutuksia
työvoimatoimikuntien asemaan paikallisessa työ-
ja elinkeinopolitiikassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käydyssä lähetekeskustelussa
on tuotu hyviä näkökohtia esille, joiden
toivon tulevan valiokuntakäsittelyssä myöskin
esille. Kun tulin eduskuntaan, olin neljä vuotta työelämä-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan varsinainen jäsen, ja olen
käynyt myöskin monissa työvoimatoimistoissa
tutustumassa toimintoihin. Tiedän, että ongelmatonta
vaikean ja haasteellisen tehtäväkentän
hoitaminen ei ole. Tarvitaan, kuten ed. Esa Lahtela toi esiin, arjen
tuntemusta, paikallistuntemusta. Ne ovat vahvuuksia. Tarvitaan myös
tiettyä inhimillisyyttä käsiteltäessä asioita.
Kohteena on aina ihminen, hänen toimeentulonsa ja tulevaisuutensa.
Nämä ovat tärkeitä asioita,
ja toivon, että nämä voisivat olla keskeisenä ohjenuorana jatkossakin,
mitenkä tehdään ihmisen parhaaksi työtä.
Täällä viitattiin näihin
sivupalvelupisteisiin, joissa on palveleva ihminen ollut läsnä.
Ne ovat minusta tärkeitä, ja minä toivon,
että näihin ihmistä palveleviin pisteisiin
voitaisiin edelleen saada ihminen, joka voi paneutua yksilöllisesti toisen
ihmisen asioihin ja löytää niihin vaikka hyvinkin
räätälöidysti, mittatilaustyönä,
tehdyt ratkaisut. Tämä on hyvin tärkeä tehtäväkenttä,
ja toivon, että käsiteltävinä olevien
asioitten hoidossa onnistutaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen puhui kyllä ihan
kauniisti ja asiaa. Toivoisi, että monet muutkin hallituspuolueitten
edustajat tekisivät samaa. Tässähän
tulee semmoinen asetelma, että 150 000 päätöstä,
joista on voinut valittaa, siirtyy virkatyöksi. Ministeriö käskyttää ja
virkailija tottelee, ja siinä asiakas unohtuu. Tämä muutos
pitää kytkeä myöskin valtion
tuottavuusohjelmaan. Se tietää vääjäämättä työvoima-
ja elinkeinotoimistoverkon supistamista ja hyvin rajua semmoista, mikä tietää taas
sitä, että paikallistuntemus heikkenee, työttömyysturvatulkinnat
tiukkenevat, palvelut karkaavat yhä kauemmas. Ensin keskitetään
hallinto ja sen jälkeen palvelut.
Tällä harventamisella on semmoinen vaikutus,
että kunta ja työvoimatoimistojen verkko eivät
kulje käsi kädessä. En tiedä sitten,
onko tavoitteena se, että valtion tuottavuusohjelman kautta
ja kuntien Paras-hankkeen kautta yritetään rakentaa
sekä valtionhallintoon että kuntahallintoon nykyistä seutukuntajakoa
vastaava verkosto.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen on ymmärtänyt
asian juuri noin. Tässä voisi kuvata sitä tilannetta
sillä tavalla, kun ed. Oinonen on siviiliammatiltaan pappi,
jotta jos kirkoissa olisi vaan radio tai tietokone siellä saarnastuolissa
ja seurakunta kuuntelisi ja näkisi vain siellä sen
kuvaruudun sitten — se voisi olla vähän
isompikin — niin se olisi ihan samanlainen tilanne kuin
tässä, koska ihmiset tarvitsevat sitä lähipalvelua
ja toisaalta sitten pitää olla myös tämmöistä ihmisläheisyyttä asioissa.
Se ei ole sama, jos seurustellaan tietokoneen kanssa.
Sitten työvoimatoimikuntien asemaan: Mikään
ei korvaa, jos se yksi virkamies on siellä, joka lukittujen
ovien takana selaa papereita, niin semmoista tuntemusta ei löydy
siltä ihmiseltä ei millään,
vaikka kuinka pikkanen kunta olisi tai tuntisi ihmiset siellä.
Sen takia minusta, kun on kuitenkin aika isoja nyt nämä alueet,
kun ei ole enää kysymys pelkästään
kunnasta, vaan nyt nämä työssäkäyntialueet
ovat isoja ja annetaan useamman kunnan alueelta lausuntoja, niin
se yksi virkailija ei voi niin fiksu olla, että se tuntee koko
sen kentän. Sen takia toivon, jotta tässä tapauksessa
löytyisi myös hallituspuolueista sitten, ed. Oinonen
ja Pulliainen ja keitä täällä onkin,
henkilöitä, jotka olisivat valmiit taistelemaan,
jotta työvoimatoimikuntien asemaa ei heikennetä siltä osin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärvi kuvasi sitä,
minkälainen tuo tulevaisuus saattaisi olla, saattaisiko
siellä olla se mahdollisuus, että tämmöiseen
seutukuntapohjaiseen järjestelmään siirrytään.
Jos teen ihan tieteellisen havainnon, jossa ei ole mitään
mielipiteitä puoleen taikka toiseen, niin jos otetaan tuottavuusohjelman
tavoitteet pöydälle työ- ja elinkeinoministeriön
osalta, niin tuo on täysin mahdollinen tulevaisuudenkuva,
täysin mahdollinen tulevaisuudenkuva.
Erkki Virtanen /vas:
Herra puhemies! Se on enemmän kuin todennäköinen.
Olen ollut naimisissa sananmukaisesti työvoimahallinnon
kanssa itse asiassa jo yli 30 vuotta, ja kehitys on selkeästi
mennyt siihen suuntaan, että siellä on entistä vähemmän
ihmisiä palveltavaa kohti ja toimistot on keskitetty entistä pienemmälle
alueelle. Pohjois-Savossakin taitaa olla tämän
uudistuksen jälkeen 4 toimistoa. Kyllä kun Rautavaaralta
työtön lähtee Kuopiosta asti tai Iisalmesta
asti hakemaan sitä palvelua, niin kyllä siinä tämmöinen henkilökohtainen
herkkyys tuppaa kärsimään. Kun ensin
jyskytät sinne linja-autolla, jotka eivät enää edes
kulje, ja sen jälkeen sitten tapaat siellä tämän
tietokoneistetun virkailijan, niin kyllähän palvelu
paranee ja tuottavuuskin kuulemma paranee.
Keskustelu päättyi.