7) Hallituksen esitys laiksi sairausvakuutuslain 5 luvun muuttamisesta
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olisi ehkä voinut olla kohtuullista,
että valiokunnan puheenjohtaja olisi esitellyt lakiesityksen
ensin ja minä olisin puhunut vastalauseen allekirjoittajana
sitten, mutta käy se näinkinpäin hyvin,
koska itse asiassa olen täsmälleen samaa mieltä kuin valiokunnan
mietinnössä tekstuaalisesti sanotaan. Ainoa, mistä minä ja
muutkin allekirjoittaneet olemme olleet eri mieltä, on
se, että pelkästään lausuman
kirjoittamisen sijasta olisi tässä vaiheessa jo
pitänyt päästä pykälätasoisiin
muutoksiin. Valiokuntahan on mietinnössään
edellyttänyt, että näitä rajoitteita,
jotka tätä lakiesitystä koskevat, tutkaillaan
ja tehdään sitten tarvittavat lakimuutokset.
Tämä on sillä tavalla mielenkiintoinen
lakiesitys, että se on yksi niistä lakiesityksistä,
joista vallitsee eduskunnassa laaja yksimielisyys mutta joita syistä,
jotka oikeastaan oikeasti eivät näytä olevan
eduskunnan käsissä, ei kuitenkaan voida tämän
yksimielisyyden mukaisinakaan hyväksyä tai saada
läpi. Tässähän vakinaistetaan
lääkkeitten annosjakelu, josta on ollut muutaman vuoden
jatkunut kokeilu. Sen kokeilun tulokset on todettu erinomaisen hyviksi,
niin kuin ne ovatkin. Siinä säästetään
yhteiskunnan rahaa, säästetään
lääkkeitten käyttäjien rahaa,
nämä käyttäjät ovat
tietysti näistä ehdoista johtuen olleet vanhuksia.
Todennäköisesti saadaan aikaan sellaista lääkejakelua,
joka ainakin yleisellä tasolla ja siitä heijastuen
yksilötasolla parantaa vanhusten terveydentilaa ja sitä kautta
yleistä hyvinvointia.
Siis tässä kokeilussahan on nyt ollut näitä rajoittavia
tekijöitä. Tämä on rajattu yli
75-vuotiaisiin ja toisaalta sitten on edellytetty, että näitä annosteltavia
eri lääkkeitä pitää olla
vähintään kuusi. Ne on tempaistu, ilmeisesti
sitä kokeilulakia säädettäessä,
ikään kuin enemmän tai vähemmän
hatusta. Lähtökohtana on ollut rahan säästäminen,
mutta kokeilun tuloksenakin on voitu, ja asiantuntijoitten kuulemisessa
tämä kävi myös ilmi, olla sitä mieltä, että rahaa
säästyy joka tapauksessa tämän
kokeilun ansiosta. Mutta vielä enemmän yhteistä rahaa
säästyisi, jos nämä rajoitteet,
jotka on säädetty lyhyen aikavälin eli
yhden budjettivuoden menojen säästämiseksi,
olisi poistettu, koska silloin nämä hyödyt,
jotka siitä poistamisesta olisivat koituneet, olisivat
olleet merkittävästi suuremmat kuin se raha, joka
kuluu tässä tapauksessa siihen, että tästä nyt
valtiollekin syntyy kustannuksia.
Siksi tuntuu jotenkin käsittämättömältä,
että nämä samat rajoitukset nyt, kun
tämä vakinaistetaan, pitää jättää tähän
lakiesitykseen edelleenkin. Edelleenkään alle
75-vuotiaat eivät voi käyttää tätä annosjakelua
ja pitää olla vähintään
kuusi lääkettä, että pääsisi
annosjakelun piiriin, siis sellaista lääkettä,
jotka voidaan annostella. Merkittävä osahan myöskin
yli 75-vuotiaitten käyttämistä lääkkeistä on
toki sellaisia, kuten esimerkiksi kaikki infuusiona annettavat lääkkeet
ja samoin insuliinit ja muut nestemäiset lääkkeet,
ettei niitä tietysti voikaan annosjaella. Siis yhteiskunta
saavuttaisi huomattavia säästöjä,
jos se suostuisi poistamaan tai lieventämään
näitä rajoitteita.
Siksi tämä hallituksen ja ministerin tiukka kanta
siitä, että ei tässä nyt voida
edetä tämän pidemmälle nyt,
jolla sitten myöskin valiokunta pakotettiin kirjoittamaan
tämä lausuma tänne, tuntuu kyllä vähän
joutavanpäiväiseltä etenkin, kun nämä kustannukset
nyt oli arvioitu — muistaakseni siis syntyvät
kustannukset ovat 130 000 euroa — mutta silloin
kun tätä kokeilua perustettiin muutama vuosi sitten,
siihen varattiin miljoona rahaa eli arvioitiin, että valtion
kannattaa uhrata miljoona, jotta kuitenkin saavutetaan ne hyödyt,
joita annosjakelulla saavutetaan. Tästä voi loogisesti
kai päätellä, että niitten hyötyjen
arvioitiin olevan enemmän kuin miljoona. Kun ne hyödyt
eivät ole ainakaan pienentyneet siitä, niin nytkin
ne hyödyt ovat miljoona, mutta kas kummaa, ei niitä kustannuksia
syntynytkään kuin 130 000. Tässä on
870 000:n säästömahdollisuus,
mutta sitä kieltäydytään käyttämästä hyväksi.
Tämä on tyyperrystä.
Arvoisa puhemies! Edellä sanotun perusteella esitän,
että tämä lain 10 § saa sen
muodon, joka on vastalauseessa.
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sairausvakuutuslakiin ollaan lisäämässä säännös
siitä, että lääkkeiden annosjakeluun
liittyvät kustannukset korvataan. Kyse on vakinaisen lainsäädännön
aikaansaamisesta tilanteessa, missä tätä on
kokeiltu, ja tätä kokeilua on pidetty kannatettavana
niin paljon, että on päädytty pysyvän
lainsäädännön esittämiseen. Valiokunta
pitää tämän lakiesityksen hyväksymistä perusteltuna
ja kannatettavana.
Tässä on olemassa kaksi rajoitusta: 75 vuoden ikä,
ja sitten pitää olla kuusi lääkettä tämän
lainsäädännön sovellusalan piirissä.
Valiokunta toteaa, että nämä rajat ovat
epätarkoituksenmukaisia ja on selkeästi tilanteita — ne
tulivat asiantuntijakuulemisen yhteydessäkin esiin — joissa
esimerkiksi tulkitaan, että näiden kuuden lääkkeen pitää olla
tablettimuotoisia ja tähän kuuteen lääkkeeseen
ei riitä se, että on esimerkiksi insuliinipistos
tai vastaavan kaltainen.
Tätä annosjakelutoiminnan sääntelyä ollaan parhaillaan
valmistelemassa. Yhä tärkeämpi rooli
tulee olemaan lääkkeillä suomalaisen
terveydenhuollon kestävyyden perusteiden rakentamisessa
ja osana uusien terveyskeskuspalvelujenkin kehittämistä.
Valiokunnan enemmistö, tähän mietintöön
on vastalausekin jätetty, on päätynyt etenemään
lausuman kautta, eli valiokunta esittää, että tämä lakiesitys
hyväksyttäisiin sellaisenaan, mutta jatkovalmisteluun
liittyen valiokunnan lausumaehdotus on, että eduskunta
edellyttää, että lääkkeiden
annosjakelutoiminnan sääntelyyn liittyvän
selvitystyön yhteydessä annosjakelun korvattavuuden
rajoitusten, kuten kuuden korvattavan lääkkeen
rajan, tarkoituksenmukaisuus ja kokonaistaloudellisuus arvioidaan
ja tehdään tarvittavat esitykset lainsäädäntöön.
Tämä kokonaistaloudellisuus on se iso kysymys,
jonka otsikon alla tätä asiaa tulee selvittää ja
tarvittavat lakiehdotukset jatkossa tehdä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä toivoisin, että ed. Rehula
todistaisi sen puolesta, että jotta pysyisin hallitusruodussa,
niin tulenko minä onnelliseksi, jos minä yhdyn
tähän hallituspuolueitten kannanottoon.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Onnellisuuden käsitteen määritteleminen
ei minun edellytyksilläni ole mahdollista. Mutta meille,
jotka hallituksen esityksiä täällä pääsääntöisesti
kannatamme ja viemme ne eteenpäin, tämä on
yksi, tosin aika pieni, osa sitä kokonaisuutta, jota koskevia
esityksiä me täällä eteenpäin
viemme. Mutta jos tässä nyt onnellisuutta määrittelemään
ruvetaan, niin kyllähän niitä suurempiakin
onnen aiheita tässä talossa saattaa löytää kuin
tämän esityksen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ajattelin löytää onneni
kannattamalla nyt ed. Erkki Virtasen esitystä, koska näen,
että tämä teki minut huomattavasti onnellisemmaksi
kuin se, jotta valiokunta on ollut asiasta lähes yksimielinen,
jotta tämä 75 ikävuotta ja kuusi lääkettä pitää olla,
jotta tulee korvaus, pitää saada pois. Mutta sitten kuitenkaan
rohkeutta valiokunnalla ei ole ollut tehdä semmoista päätöstä.
Minusta jotenkin ihmetyttää se, miksi hallituspuolueiden
edustajilta on otettu ikään kuin valta pois jotenkin
tuommoisissa asioissa. Myönnän, että tässä matkan
varrella — jo toistakymmentä vuotta pitkän
matkaa täällä olen ollut — isompiakin
muutoksia on valiokunnissa uskallettu tehdä. Kun on nähty,
jotta hallituksen esitys on vajavainen tai jopa jossakin mielessä ei-hyvä,
niin valiokuntahan on tehnyt korjauksia siihen. Olisin odottanut,
jotta tähän olisi tehty tämmöinen
korjaus, mikä tässä vastalauseessa on.
Sen takia, kun valiokunta ei ole uskaltanut tehdä korjausta,
odotan, jotta täältä löytyy
onnellisia ihmisiä, niin kuin ed. Pulliainen, joka tulee
onnellisemmaksi, kun äänestää tämän vastalauseen
puolesta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Siinä tilanteessa, kun monella
iäkkäämmällä ihmisellä on
useita lääkepreparaatteja, joita hän
päivittäin käyttää,
siinä ei onnellisuus lisäänny, kun hän
ei kuitenkaan saa kelakorvausta niistä. Monethan saavat
tämän pussijakelun, mutta eivät sitten
kelakorvausta. Se on aika paljon, se kelakorvaus. Se on muistaakseni
useita kymmeniä euroja kuukaudessa, silloin kun tämä pussitus
siis tapahtuu apteekissa, ja näin jää vielä näiden
nyt esitettyjen normien alle tämä lääkkeiden
määrä tai sitten tuo ikä. Kummatkin
ovat keinotekoisia. Mielestäni valiokunta on käynyt
varmasti hyvän käsittelyn ja saanut hyvät
eväät asiantuntijoilta.
Yhdyn tähän, mitä todettiin, miksei
valiokunta vedä johtopäätöstä ja
muuta pykälää tältä osin. Nimittäin
täällä perusteluissa todetaan aika hyvin,
nimenomaan vastalauseessa, että esimerkiksi mielenterveys-
ja narkomaanipotilailla lääketurvallisuus lisääntyy
ja Altzheimer-muistihäiriöisten kohdalla lisääntyy
erityisesti, kun on tämä pussijakelu ja näkee,
mikä pussi on mennyt ja mikä ei ole vielä mennyt.
Tämä on myöskin tämän,
voi sanoa, kaksinkertaisen tai monenkertaisenkin lääkkeiden
ylimääräisen käytön
este ja vähentää sitä. Näin
ollen olisi kyllä tässä odottanut niinkin
tehokkaalta valiokunnalta kuin sosiaali- ja terveysvaliokunnalta
johtopäätöstä, joka olisi ollut
ihan pykälässä, niin kuin täällä esitetään
tässä vastalauseessa.
Ihan lyhyesti vielä reseptin määräämisestä. Meillä on
ongelmia nimenomaan reseptien uusimisessa. Se on aika byrokraattista,
ongelmallista, ja kun nämä terveyskeskuksen ongelmat
on tutut ja toiminta ei ole tehokasta, niin potilaalla saattaa tosiaan
olla vaikeuksia. Liikuntavammaisilla vielä enemmän,
vanhuksilla jne. Puhelinmääräys ei aina
onnistu, on paljon reseptejä, joita ei voi puhelimitse
määrätä. Sitten toisaalta käytetään
sitä tapaa, että laitetaan reseptiin suunnilleen
vuoden lääkkeet etukäteen — sehän
on mahdollista, kun käytetään tätä niin
sanottua iterointia — tai sitten toisaalta niinpäin,
että on lyhyitä, esimerkiksi kolmen viikon, kuukauden lääkemääräyksiä ja
sitten niitä on vaikea uusia. Lääkkeiden
määrääminen pitää tietysti
aina kontrolloida. Iäkkäällä potilaalla
on erityisen tärkeätä, ettei hän
ole liikaa lääkitty, koska vanheneva elimistö ei
pysty sillä tavalla lääkkeestä selviämään
kuin nuorempi elimistö. Vanhukset yleensä ovatkin
ylilääkittyjä. Kaiken kaikkiaan näihin asioihin
kannattaa kiinnittää huomiota. Tämä pussijakelu
edistää tällaista järjestelmällisempää lääkkeiden
määräämistä.
Vielä lopuksi, arvoisa puhemies, tilannehan on se,
että kun terveyskeskukset eivät toimi, niin potilaat
hakevat eri suunnilta sitten lääkkeitä, käyvät
eri lääkäreillä, paljon yksityissektorilla,
ja saavat sitten monesti erinimisiä mutta käytännössä samoja
lääkkeitä eri lääkäreiltä.
Syövät sitten liikaa lääkkeitä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! En ole aivan varma ed. Tiusasen onnellisuusprosessien
täsmällisestä kulusta, mutta itse tulin
onnelliseksi siitä, että hallitus antoi tämän
esityksen, jolla tämä lakiesitys, kokeilulaki,
vakinaistetaan pysyväksi. Mutta toisaalta tulin onnettomaksi
siitä, että tätä ei kertalinttuulla
saatu paremmaksi, paremmaksi siinä suhteessa, että se
olisi parantanut sekä yhteiskunnan että yhteiskunnan
jäsenten onnellisuustasoa ainakin keskimäärin,
mutta todennäköisesti ihan yksilötasollakin.
Tästä syystä, arvoisa puhemies, kehotan
ed. Pulliaista tekemään itsensä nyt perjantaina
hieman onnellisemmaksi tai kenties jo huomenna — en tiedä ihan
varmasti, koska tästä äänestetään, mutta
sitten kun äänestetään. Ed.
Pulliainen vaan reippaasti äänestää tekemäni
esityksen puolesta ja onnellistaa itseään hieman
nykyistä enemmän.
Toinen varapuhemies:
Tässä on tehty kannatettu muutosehdotus, ja
asian käsittely jatkuu äänestykseen sitten
myöhemmässä istunnossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Erkki Virtaselle tästä onnellisuusasiasta.
Itse olen myös onnellinen, että hallitus yleensä on
liikkunut tällä tavalla, on ollut se kokeilulaki
ja nyt tämä vakinaistava laki. Mutta totesin ja
toistan sen, että ne potilaat, jotka käyttävät vaikkapa
viittä preparaattia ja joutuvat pussittamaan lääkkeensä,
eivät tule onnelliseksi siitä, et-teivät
saa kelakorvausta. Tämä on nimenomaan nyt tämän
lain heikkous, että tämä rajaa tämän liian
ahtaasti sekä iän suhteen että näiden
lääkkeiden määrän suhteen.
Tässä kyllä tapahtuu aika hassusti, jos
eduskunta vain pysyy tiukasti tässä asiassa. Tätä ei
mielestäni myöskään pysty talou-dellisilla
syillä perustelemaan, etteikö Kelalla olisi varaa
tähän laajaan pussituskäytännön
korvaukseen.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, niin erityisesti 75 vuoden ikäraja ja kuuden annosjakeluun
sopivan korvattavan lääkkeen raja jättävät
joissakin tapauksissa epätarkoituksenmukaisesti potilaita
ilman kor-vausta. Valiokunta kuitenkin edellyttää mietinnössään,
että annosjakelun korvausten laajentamisesta mahdollisesti
saatavat hyödyt ja aiheutuvat kustannukset arvioidaan huolellisesti
ottaen huomioon myös muiden Pohjoismaiden kokemukset ja
että arvioinnin perusteella lainsäädäntöä kehitetään.
Tähän myös valiokunnan lausumaehdotus
tähtää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan vielä. Tässä tämä kuuden
reseptilääkkeen raja on siinä mielessä kohtuuton,
kun tiedän tapauksia, joissa saattaa olla kolme lääkettä, neljä lääkettä.
Tuntuu ihmeelliseltä, miksi tuota rajaa ei voitu alentaa,
jos ei kokonaan muuttaa, niin ainakin muuttaa tässä,
koska se olisi tuonut aika monta ihmistä tämän
piiriin. Sinällään uskon, että sillä olisi
ollut kuitenkin niitä säästövaikutuksia
samalla tavalla. Mutta kun ei tiedä, kirjautuiko äsken
minun puheenvuoroni ylös siinä mielessä,
että kannatin tätä ed. Erkki Virtasen
tekemää esitystä, jotta tämä vastalauseen
10 § muutettaisiin tähän muotoon, mikä vastalauseessa
on, niin nyt kannatan sitä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos nyt käy sillä tavalla,
että minut pistetään ruotuun ja joudun
olemaan tämän hallitusrintaman takana, niin minä tulen
menettelemään niin kuin ed. Esa Lahtela kaikissa
vastaavissa tapauksissa. Minä tulen vetoamaan siihen, että minä sain
läpi tämmöisen ponnen, taistelin, taistelin,
mutta jouduin tähän tyytymään,
ja toivon, että asianomaiset potilaat tukeutuvat myöskin
ponteen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Jotta ei jäisi väärää käsitystä tästä,
mitä ed. Pulliainen edellä puhui, minä olen äänestänyt
ryhdikkäästi sen puolesta, jos olen ollut eri
mieltä. En ole koskaan sanonut, että minut taivutettiin
johonkin ruotuun. Tämä tulkoon nyt pöytäkirjaan
lausutuksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä todistan ed. Lahtelan puolesta.
Minä olen ollut täällä kohta
kuusi vuotta, ja sinä aikana, oli ed. Lahtela ollut hallituksessa
tai oppositiossa, hän on ollut aina ryhdikkäästi
ihan omaa mieltään.
Yleiskeskustelu päättyi.