9) Talousarvioaloitteet
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! On täällä salissa
näiden vuosien aikaan nähty vähemmänkin
kansanedustajia silloin, kun talousarvioaloitteita on läpikäyty,
mutta käyn nyt varsin pikaisesti läpi tekemäni
talousarvioaloitteet. Pidän itse kuitenkin tätä perustuslaillista
oikeutta tärkeänä kansanedustajan toiminnan
kannalta. Asioita nostetaan esiin ja niistä keskustellaan,
tärkeyttä painotetaan, ja sitten varsin usein, ainakin
silloin tällöin, myöhemmin nämä toteutuvat,
jos eivät aina, taikka juuri koskaan, itse äänestyksessä.
Arvoisa puhemies! TAA 937/2008 vp: Tämä koskee
määrärahan osoittamista Kymijoen Korkeakosken
kalatien rakentamiseen. Kymijoki on lohijoki, ja siellä edelleen
on esteitä kalan nousulle. Vaelluslohi ja taimen ja siika
nousevat jo Langinkosken haarassa paremmin, mutta nimenomaan Korkeakoski
nimensä mukaisesti on sen kaltainen este, että siitä ei
ilman kunnon kalatietä kala pääse. Nämä kalatiet
ovat tärkeä asia tuolla Kaakkois-Suomessa, ja
tämä Kymijoki on siitä yksi hyvin tärkeä esimerkki.
Edelleen talousarvioaloite 938: Määrärahan osoittaminen
Repoveden kansallispuiston luontokeskuksen suunnittelun ja toiminnan
kehittämiseen. Se on myös samalla Kymenlaakson
liiton aloite, johonka on useampi vaalipiirin kansanedustaja yhtynyt.
Tässä kohden voi todeta valittaen sen, että ensimmäistä,
tai sitten ehkä jo toista kertaa, kuitenkin nykyhallituksen
aikana kaikki kansanedustajat eivät pysty näiden
ryhmäkurien vuoksi myöskään
omien vaalipiiriensä asioita edistäviin aloitteisiin
yhtymään.
Tämä Repovesi-kansallispuisto on kansanedustuslaitoksen
luomus sillä tavalla, että voin ylpeästi
todeta, että ympäristövaliokunta on sen aikoinaan
aikaansaanut, laittanut liikkeelle. UPM-Kymmenen siunauksella sitten,
kun UPM luovutti siihen maata, saavutettiin reilusti 1 000 hehtaarin
raja ja kansallispuisto on toteutettu 1. päivä tammikuuta
2003 alkaen. 70 000 kävijää tällä hetkellä vuositasolla,
määrä kasvaa voimakkaasti, tänä vuonna
ylitetään varmaan tuo luku selvästi.
Näin tärkeä on eteläisen Suomen
kansallispuisto.
Talousarvioaloite 939: Määräraha
Kotolahden ratapihan rakentamiseen Kotkassa. Tämän tärkeyttä osoittaa
se, että tästä on tehty useampikin aloite
näillä valtiopäivillä, ja tämä on
osa sitä toimintaa, että yritämme saada
rekkaliikenteen enemmän kiskoille. Vähennämme
sillä tavalla hiilidioksidikuormaa ja lisäämme
turvallisuutta teillä. Tämä on nimenomaan
transitoliikenteen edistämishanke, josta valtiovalta otti
omat euronsa pois kesken kaiken. Kotkan kaupungilla on 10 prosentin
velvoite sopimuksen mukaan näistä kustannuksista,
ja kaupunki sitten on nyt vuoden 2009 talousarvioonkin laittanut
ne 2 miljoonaa euroa, mutta valtion 20 miljoonaa euroa puuttuu.
Seuraava aloite, puhemies, talousarvioaloite 940: Määrärahan
osoittaminen Pääkaupunkiseudulta suoraan itään
kulkevan rantaradan suunnittelun aloittamiseksi. Tämän
taustalla on mukana myös kansanedustaja Sirpa Paatero.
Meillä on Kotkassa rantaratatoimikunta, jossa ovat kaikki Kotkassa
merkittävät puolueet mukana: sosialidemokraatit,
kokoomus, vasemmistoliitto ja vihreät. Nämä ajavat,
eivät rantaradalla, vaan ajavat rantarataa eteenpäin.
Viimeksi Loviisassa 15. syyskuuta oli tilaisuus, jossa olivat mukana
VR:n pääjohtaja Kuitunen, Ratahallintokeskuksen
ylijohtaja Niemimuukko, ministeriöiden edustajia sekä paikallisten
kuntien ja maakuntaliittojen edustajia.
Talousarvioaloite 941: Määrärahan
osoittaminen Haminan ohitustien rakentamisen käynnistämiseen
osana E18-tietä. Tämä on myös
Kymenlaakson liiton aloite.
Talousarvioaloite 942: Määrärahan
osoittaminen Motiva Oy:n toimintaedellytysten takaamiseen ja parantamiseen.
Tässä haluan todeta, arvoisa puhemies, että ympäristövaliokunta
on useita kertoja eri lausunnoissaan ja mietinnöissään
ottanut Motivan esille. Meillä Motiva on energiatehokkuutta
edistävä valtion osakeyhtiö. Sen toimintaedellytykset
ovat olleet välillä aina kiikun kaakun. Ne pitää turvata.
Talousarvioaloite 943: Määrärahan
osoittaminen Reach-asetuksen toimeenpanon vaatimien voimavarojen
varmistamiseen Sosiaali- ja ter-veydenhuollon tuotevalvontakeskuksessa.
Vähän pitkä nimike, mutta tärkeä asia.
Kun meillä nyt on Kemikaalivirasto ja kun sitä perustettiin, niin
hallituksen omassa esityksessä todettiin, että Sosiaali-
ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen kuten myöskin
sitten toisaalta muutenkin valtion viranomaisten toimintaedellytykset
pitäisi tässä taata. Ja hallitus itse
totesi, että tarvitaan neljä työvuotta
lisää. Kuitenkaan tätä ei esitetty, sitä ei
ole missään budjetissa, ja näin ollen
tämä Kemikaaliviraston toteuttaminen ontuu tältä osin.
Talousarvioaloite 944: Määrärahan
osoittaminen kansaneläkkeen pohjaosan palauttamisen vaatimaan
selvitys- ja lisätyöhön oli esillä myös viime
vaalikaudella. Aika monta kymmentä kansanedustajaa yhtyi
tähän, kun tästä äänestettiin. Siis
hyvä asia mielestäni. Kansaneläkkeen
pohjaosan palauttamista ei pidä unohtaa. Se on kuitenkin
mahdollista palauttaa, ja Suomen taloudellinen tilanne on nyt aivan
toinen kuin silloin 1995, kun sitä alettiin leikata.
Talousarvioaloite 945: Määräraha
10—15 prosentin haitta-asteen sotainvalidien avopalvelujen
korvaamiseen. Tässä on edelleenkin se ongelma,
että nämä prosentit elävät
sotainvalidien eduissa. Nehän pitäisi tietysti
saada kaiken kaikkiaan pois. Nimenomaan alle 20 prosentin haitta-asteen
omaavat ovat ilman monia palveluja.
Talousarvioaloite 946: Määrärahan
osoittaminen sotainvalidien hautausavustuksiin. Tässä totean,
että tämän takana on useampi kymmen kansanedustajaa
eri puolueista, myös hallituspuolueen kansanedustajia,
ja tämä on Sotainvalidien veljesliiton meille
esittämä aloite.
Talousarvioaloite 947: Määräraha
aivoinfarktin liuotushoidon turvaamiseen Kaakkois-Suomessa. Alue
on tässä suhteessa ongelmallinen.
Sitten Parikkalan terveyskeskuksen peruskorjauksesta on aloite
948.
Aloite 949 on määrärahan osoittaminen
ilmastolain toteuttamiseen vuonna 2009. Eduskunnassa on kaksikin
lakialoitetta tästä asiasta, ja rahaa pitäisi
saada budjettiin.
Talousarvioaloite 950: Määrärahan
osoittaminen ympäristöministeriön tutkimus-
ja kehittämishankkeisiin. Näitä on jatkuvasti
vähennetty, ja siis nyt yritetään saada
niitä lisää. Tämä on
vasemmistoliiton ryhmäaloite.
Talousarvioaloite 951: Määräraha
Reach-asetuksen toimeenpanon vaatimien voimavarojen varmistamiseen
Suomen ympäristökeskuksessa. Myös tätä esitti
silloin hallitus omassa esityksessään, mutta ei
esittänyt kuitenkaan taloudellisia edellytyksiä.
Sitten 952: Määrärahan osoittaminen
järjestöön ilmastonmuutoksen torjuntaan
ja luonnonsuojeluun. Tämä on myös vasemmistoliiton
ryhmäaloite, kuten on myös kemikaalionnettomuuksien
torjuntavalmiuden parantaminen Suomenlahdella, aloite 953.
Sitten lintuvesien suojeluun on aloite 955, joka on tehty yhdessä ed.
Nurmen kanssa. Sitä ennen on vielä määrärahan
osoittaminen öljyntorjuntakaluston uusimiseen ja kehittämiseen
eli 954.
Arvoisa puhemies! Ihan yksi puolikas minuutti. Talousarvioaloite
956: Määrärahan osoittaminen metsähallituksen
hallinnassa olevien kansallispuistojen ja muiden luonnonsuojelualueiden
ja erämaa-alueiden hoitoon ja kehittämiseen. Se
on myös vasemmistoliiton ryhmäaloite. Samoin aloite
957, määrärahan osoittaminen ympäristötöihin.
Näitä määrärahoja on
joka vuosi eduskunta lisännyt. Ne ovat jatkuvasti liian
matalia. Aloite 958, määrärahan osoittaminen
korjaustoiminnan avustuksiin, on samoin ryhmäaloite vasemmistoliitolta.
Aivan liian matala kokonaissumma. Olen havainnut, että näitä on
useampia aloitteita tästä eri ryhmiltä.
Talousarvioaloite 959 viimeiseksi: Määrärahan
osoittaminen rakennusperinnön hoitoon. Se on vasemmistoliiton
ryhmäaloite. Tärkeä asia, me emme pysty
rakennusperintöä suojelemaan, jos siihen ei ole
taloudellisia edellytyksiä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Jos edellisen puhujan tapaa noudattaisin,
tässä pitää ottaa lisäaikaa
heti nyt jo reilusti. Mutta ajattelin, jotta poimin vaan muutaman
kohdan omista aloitteista.
Talousarviolaoite 387: Esitän siinä varallisuusveron
palauttamista tulevan vuoden alusta. Syy on yksinkertaisesti, että me
tarvitsemme lisää rahaa. Siellä on yksi
iso, maksukykyinen porukka vapautettu verosta. Minusta se ei ole
mitenkään loogista, kun miettii rahatilannetta
ja miettii sitä, jotta veropohjaa pitäisi laajentaa
eikä kutistaa, niin kuin tässä tapahtuu.
Sitten hyppään jo vähän
kauemmaksi. Minulla on monta aloitetta kevyen liikenteen väylistä, mutta
totean yhden vaan tästä. Se on talousarvioaloite
443, määrärahan osoittaminen kevyen liikenteen
väylän rakentamiseen Kitee—Koivikko-välille.
Se on semmoinen tienpätkä, joka on Puhoksen tehtaiden
ja Kiteen keskustan välinen tie. Siinä on valtava
rekkaliikenne, ja työpaikkaliikenne sotkee sitten siinä seassa.
Jos siinä olisi kevyen liikenteen väylä,
se tarkoittaisi sitä, jotta monet työntekijät,
jotka käyvät Puhoksen tehtaalla töissä,
ajaisivat mahdollisesti polkupyörällä tai
juoksisivat. Nyt se on tietyllä tavalla mahdotonta. Ainakin
huonoimmilla keleillä ei uskalla lähteä,
koska siinä voi jäädä äkkiä auton
alle. Siinä on tapahtunutkin monta tämmöistä kolaria, missä on
joko jäänyt auton alle tai sitten muuten loukkaantunut,
kun siinä valkoisen viivan ja hiekan välissä ajaa
kaidalla alueella, joka on semmoinen kakskymmentä senttiä,
kymmenen senttiä asfalttia.
Sitten iso asia, joka nyt on talousarviossa luvattu toteuttaa,
on talousarvioaloite 467, Porokylä—Vuokatti-rataosuuden
korjaaminen. Siinä on vaan se ongelma, että tällä hetkellä hallituksen esitys
on sen verran matala, että sillä ei saada korjattua
sitä koko rataosuutta 25 akselitonnin painolle, vaan se
nopeusrajoitus 40 kuulemma jää edelleen voimaan,
jos siihen ei saada lisää budjetissa varoja. Minusta,
kun tehdään tämmöisiä hankkeita,
pitäisi lähteä siitä, että tehdään kunnolla
asia, saadaan se rata kerralla kuntoon, eikä tehdä semmoista
puoliväliratkaisua, koska se ei palvele oikein ketään.
Sitten se tarkoittaa, että se on sitten loppuiän
semmoinen. Ei sitä lähdetä uudelleen
korjaamaan, kun se yhdesti korjataan. Sen takia se vaatisi 13 miljoonaa
lisää rahaa.
Sitten muutama muu asia. Täällä vuodesta
toiseen olen esittänyt sitä, että työttömille
annettaisiin oikeus liikkua rautateillä puoleen hintaan. Ainakin
tuolla meidän suunnalla, kun katsoo näitä junia,
niin tilaa on. Sekin puoli hinta olisi lisää VR:lle
tuloja. Mutta ihmettelen, miksi se aina tyrmätään
sillä, jotta tässä joutuisi valtion budjettiin
laittamaan rahaa. Mutta tässä nyt esitän,
jotta ei tehdä VR:llekään hallaa, vaan
maksetaan se puolikas nyt sinne ja kokeiltaisiin ainakin. Jos se ei
ole pysyvä, niin kokeilumielessä. Nyt näköjään
vissiin hankitaan niitä uusia vaunuja, niin nämä työttömät
varmaan kulkisivat niissä vanhoissa sinisissäkin
vaunuissa, ettei tarvitse olla niin nokon nuukaa siinä.
He ovat oppineet elämään vähän
huonommissa olosuhteissa ja kaidempaa leipää syömään
ja halvempaa makkaraa, niin eivät he tykkäisi
pahaa, kun he pääsisivät siinä vanhassakin
vaunussa kulkemaan, jos muuten tätä ei saa läpi.
Sitten yksi ihan uusi asia on talousarvioaloite 500. Tässä esitän
omaishoidon tukeen rahaa siten, että korvamerkattaisiin
kunnille tietty summa, jolla kunnat saisivat alun. Ainakaan ei voisi väittää,
että on rahasta kiinni tämä omaishoidon tuki,
koska nyt se omaishoidon tuki, niin kuin tiedätte, on hyvin
eri tasoinen eri kunnissa, ja monessa kunnassa säästösyistä saattavat
loppua rahat jopa kesken vuotta. Sen takia tämä olisi
semmoinen uusi päänavaus, ja toivon, että se
menisi jopa läpikin.
Sitten ihan viimeinen, en käy enempää läpi näitä,
on talousarvioaloite 510. Meillä Kiteellä on Sopensuon
tämmöinen kaatopaikka, jossa nyt on ympäristöluvat
jo saatu siihen, ja sinne on tulossa tämmöinen
biokaasulaitos. Sen tarkoitus on hyödyntää siellä kaatopaikassa
olevat kaasut, jotka on nyt tällä hetkellä.
Se pinnataan ja otetaan siellä kaasu talteen, mutta siihen
tulisi sen lisäksi sitten semmoinen laitos, joka keräisi
Joensuuta myöten sitten biojätteet ja niistä tehtäisiin
biokaasua. Samoten siinä on joitakin karjatiloja. Sieltä ajettaisiin
nämä lannat ja teurastamoilta tuotaisiin myös
nämä teurastusjätteet sinne biokaasutettaviksi,
ja siinä on lähellä lämpöverkko, ja
siihen tulisi sähkövoimala kanssa. Tämä vaatii investointitukia,
ja odotan, että tähän tarkoitukseen nyt
sitten myönnettäisiin se, mitä siellä odotetaan
myönnettävän.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat täällä salissa
ja tietysti työhuoneiden kotikatsomossa! Talousarvioaloitteet ovat
erittäin tärkeä keino tuoda alueille
tärkeitä asioita esille keskusteluun ja myös
tuleviin päätöksentekorinkeihin. Kaikkea
ei voida korjata kerralla, mutta ainakaan niitä asioita
ei voida korjata, joita ei saateta päättäjien
tietoon.
Talousarvioaloite 345, määrärahan
osoittaminen kiinteistökohtaisten jätevesijärjestelmien
parantamiseen haja-asutusalueilla, on mielestäni erittäin
tärkeä aloite siinä mielessä,
jos meinataan saattaa todella tasavertaisesti käytäntöön tämä meidän
uusi jätevesiasetus. Tällä hetkellä tilanne
on se, että nykyisessä talousarviossa ei ole esitetty
riittäviä määrärahoja,
joilla kyettäisiin kaikille avustusta tarvitseville osoittamaan riittävä avustus
järjestelmän kuntoon laittamiseksi.
Talousarvioaloitteessa 341 esitetään määrärahaa
Kainuun kehittämisrahan korottamiseen tieverkoston kehittämisen
mahdollistamiseksi. Tässä aloitteessa keskitytään
nimenomaan kahteen kohteeseen, Tönölänsalmen
siltaan ja Vuoreslahden tiehen.
Tönölänsalmen silta sijaitsee Kuhmon
keskustaajamassa, ja siitä pohjoiseen ovat paikkakunnan
liikenneturvallisuuden sekä liikenne- ja elinkeino-olojen
kannalta etenevät yhteydet erittäin tärkeitä.
Elikkä Kuhmosta Vartiukseen kansainväliselle EU-raja-asemalle
johtavan kyseisen tien pahimman riskikohteen muodostaa nykyinen
tarpeisiin nähden liian kapea ja notkolle painunut Tönölänsalmen
silta ja siitä puuttuva oma kevyen liikenteen väylä.
Silta alkaa olla siinä kunnossa, että sille tullaan
ilman toimenpiteitä asettamaan painorajoitus, mikä edelleen
tarkoittaa puutavarakuljetusten loppumista Kuhmo Oy:lle. Kuhmo Oy
työllistää Kuhmossa yli 300 henkilöä,
joten vaikutukset ovat niin puuhuollolle kuin alueen yritystoiminnalle
todella merkittäviä.
Vuoreslahden tie Kajaanissa on ollut päällysteen
tarpeessa jo vuosia. Kajaani haluaisi kehittää aluetta
yritystoimintaan ja asumiseen, mutta tällä hetkellä näyttää,
että työ on jäänyt kesken pahasti.
Sen korjaaminen on aloitettu, mutta päällystettä tielle
ei saada. Liikennemäärät ovat kasvaneet
vuosittain, ja alueelle on tullut uutta asutusta, koska tie kulkee
Oulujärven rantaviivan lähellä. Tässä olisi
niin elinkeinopoliittista kuin myös infrallista mahdollisuutta
kehittää aluetta yhden tien korjaamisen kautta.
Talousarvioaloitteessa 343 osoitettaisiin määrärahaa
yli 65-vuotiaiden vaikeavammaisten ja monisairaiden kuntoutukseen.
Tällä hetkellä tilanne on se, että yli
65-vuotiaille vaikeavammaisille Kansaneläkelaitos voi myöntää lääkinnällistä kuntoutusta
harkinnanvaraisena kuntoutuksena. Näitä päätöksiä tehdään
yllättävän vähän huolimatta
siitä, että meillä on maassamme paljon
parkinson-, ms-potilaita, ja myös vaikeavammaisia, vaikealiikuntavammaisia,
jotka tarvitsisivat kuntoutusta, jotta heidän elämänsä mahdollistuisi
omassa kodissaan huomattavan paljon edullisemmin kuin laitoshoidossa.
Tässä olisi ihan tämmöinen mahdollisuus
ratkaista näitä asioita siten, että taloudellista
rasitusta vähennettäisiin sieltä laitoshoidon
puolelta ja laitoshoidon tarpeesta, kun varmistettaisiin ihmisten
kunnollinen kuntoutus ja mahdollisuudet asianmukaiseen toimintakykyyn
omassa elämässään.
Talousarvioaloitteessa 335 sinnikkäästi, kuten
edellisenäkin vuonna, esitetään määrärahaa Kainuun
maakunta -kuntayhtymän jäsenkuntien yhteistoiminnan
tukemiseen. Eli Kainuun maakunta -kuntayhtymän käynnistyessä meillä oli vahvoja
toiveita siitä, että Kainuun kehittämisrahaa
olisi nostettu nykyistä korkeammalle tasolle. Korotus on
ainakin tähän mennessä jäänyt
tekemättä, samoin varsinainen käynnistymistuki
saamatta. Pelkän henkisen tuen varassa kainuulaiset jäävät
Paras-hankkeen toteuttamisessa muita kansalaisia heikompaan asemaan,
koska Kainuun kunnat ovat jo ennakkoon toteuttaneet osaltaan monet
Paras-hankkeen palvelurakennetavoitteet.
Talousarvioaloitteessa 339 esitetään määrärahan
osoittamista yöjunaliikenteen palauttamiseksi kulkemaan
Kajaanin kautta. Meille on monta kertaa sanottu, että teiltähän
kulkee nyt nopeampi juna, mutta huomioiden Kainuun pitkät
välimatkat muilta paikkakunnilta Kajaaniin, mistä juna
lähtee, niin silloin, kun se juna lähtee kello 4.00
sieltä kaupunkikeskuksesta ja iso osa alueen asukkaista
asuu kuitenkin muualla kuin Kajaanissa, se tarkoittaa usein lähtemistä aamuyön hämärinä
tunteina
sinne kaupunkiin junaa odottelemaan, ja tämä ei
tunnu kovin inhimilliseltä yhteydeltä. Samainen
juna on perillä vasta 9 jälkeen, ja usein ihmisten
kokoukset ja palaverit, toiminta, koulutus alkavat jo hyvissä ajoin
ennen 9:ää tai viimeistään 9:ltä,
nin kansalaiset ovat siinäkin suhteessa eriarvoisessa asemassa,
että he yleensäkään eivät
ehdi ajoissa paikalle, tai jos haluaa ehtiä ajoissa, niin
sitten täytyy lähteä jo vuorokausia aikaisemmin
kulkemaan kokouspaikalle.
Talousarvioaloitteessa 344 esitetään määrärahaa
opiskelijaterveydenhuollon valtakunnallisen ohjausjärjestelmän
valmisteluun, jotta ammattikorkeakouluopiskelijoidenkin terveydenhuolto vihdoin
ja viimein saataisiin järjestykseen ja eriarvoisuus eri
oppilaitoksissa opiskelevien opiskelijoiden kesken poistuisi.
Sitten talousarvioaloite 334, määräraha
Pelson vankilan toimintamenoihin ja kahden uuden vartijan palkkoihin.
Me olemme tehneet päätöksiä,
suunnitelmia, kehittämisohjelman Rikosseuraamusviraston
kanssa yhteistyössä. Ajatus on ollut kuntouttaa,
tehdä päihdetyötä, työtoimintaa,
ohjausta, mutta sitä on erinomaisen vaikea järjestää ilman
asianmukaista rahoitusta. Jos oletetaan, että vartijat
oman päätoimensa ohella hoitavat vielä toisella
kädellä kaikkia näitäkin edellä mainittuja
tehtäviä, niin tuottavuusohjelman ikeessä elävä vankeinhoito
on kyllä todellisissa vaikeuksissa.
Talousarvioaloitteessa 337 esitetään määrärahaa
alueteatteritoiminnan tukemiseen ja vakinaistamiseen. Alueteatteritoimintaa
harjoittaa Suomessa tällä hetkellä viisi
teatteria, mutta näiden teattereiden toiminta-alue kattaa
reilusti yli puolet Suomen pinta-alasta. Mielestäni kaikilla kansalaisilla
tulisi olla yhdenvertainen mahdollisuus nauttia korkeatasoisesta
teatteritaiteesta ja alueteatterit ovat juuri se instanssi, joka
järjestää niin näyttämötaiteen
ja esiintymistaidon koulutusta sekä alan harrastajille
että koululaisille. Siksi soisinkin, että näitä asioita
nostettaisiin esille ja pidettäisiin myös rahoituksellisesti
tärkeinä.
Viimeisenä talousarvioaloite 336, joka koskee määrärahan
osoittamista yleissivistävien oppilaitosten peruskorjaushankkeiden
rahoitukseen. Tässä olisi tarkoituksena aikaistaa
todella huonossa kunnossa olevien homeisten koulujen korjauksia.
Tällä hetkellä meidän yhteiskuntamme
maksaa miljoonia jo siitä, että oppilaat opiskelevat
huonokuntoisissa, lähes epäinhimillisissä olosuhteissa,
sairastuvat astmaan ja erilaisiin muihin keuhkosairauksiin ja kärsivät
siitä lopun ikäänsä. Nyt olisi
aika korjata paikat kuntoon ja sitä kautta satsata alueelliseen
työllisyyteen, mikä toisi taas verotuloja kunnille
ja valtion kukkaroon järkevällä tavalla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajakollegat! Koen,
että talousarvioaloitteitten lähetekeskustelu
on erittäin tärkeä kansanedustajan vuosittaisessa
työssä. Itselleni tämä on kansanedustajan
työssä ehkä kaikkein tärkein
päivä, jolloin voi tuoda niitä asioita esille,
jotka ovat omassa maakunnassa, omalla seutukunnalla mitä tärkeimpiä esille
tuotavia ja edistettäviä asioita.
Arvoisa puhemies! Talousarvioaloitteessa 620 ehdotan määrärahaa
kansainvälisen siviilikriisinhallintakeskuksen perustamiseen
myös Keuruulle. Meillä on Kalettoman varikkoalueella
tyhjää tilaa varikkotoimintojen vähenemisen
ja nimenomaan esikuntatoimintojen vähenemisen vuoksi valtatien ääressä,
kantatien vieressä. Tampere, Jyväskylä ovat
suurimpia kaupunkeja lähellä, Keuruun kaupungin
oma keskusta on muutaman kilometrin päässä.
Näkisin, että meidän tulisi, niin kuin
olemme rauhanturvaamisen ja kriisinhallinnan suurvalta, kehittää Suomesta
myöskin siviilikriisinhallinnan kansakuntaa entistä enemmän.
Nämä molemmat liittyvät toisiinsa hyvin läheisesti.
Talousarvioaloitteessa n:o 621 olen myös Kalettoman
varikkoalueella. Kun aikanaan jalkaväkimiinoja korvaavia
järjestelmiä luvattiin, niin silloin allekirjoittaneelle
vahvasti vakuutettiin, että Keuruun Kalettoman pioneerivarikolla
tullaan näitä järjestelmiä kehittämään,
ja luvattiin, että Keuruulle tulee 200 miljoonan euron
työt näitten järjestelmien kehittämisen
työtä. Talousarvioaloitteellani olen halunnut
muistaa tuota minulle annettua lupausta, jolloin useat todistajat olivat
myöskin paikalla.
Talousarvioaloitteella 622 muistutan nyt jo yli 30 vuotta esillä olleesta
Haapamäen vankeinhoitolaitoksen hankkeesta. Aikanaan hankittiin
tontti, tehtiin suunnitelmat, 4 miljoonaa silloista markkaa käytettiin
näihin molempiin, ja ajatus oli perustaa Haapamäelle
eräs Suomen nykyaikaisimmista vankeinhoitolaitoksista.
Tällä hetkellä Suomen vankilat ovat täynnä.
Tämä aiheuttaa hyvin monia ongelmia. Toivon, että vakavasti
muistettaisiin jo kertaalleen tehdyt hyvin modernit ja edistykselliset
vankeinhoidon suunnitelmat ja päästäisiin
toteuttamaan tätä Keuruun Haapamäen taajamaan
silloin VR:n työpaikkojen, noin 700 työpaikan,
menetyksen osaltaan kompensoimiseksi suunniteltua valtion kohdetta.
Talousarvioaloitteessa 623 haluaisin muistuttaa viime sotien
lottatyöstä erityisesti kotirintamalla. Samalla
kun muistamme veteraanien ja sotainvalidien asemaa, haluaisin, että muistaisimme
myös heitä, jotka ovat useita vuosia tehneet isänmaan
eteen työtä, myös eläketurvan
parissa. Silloin nuorten naisten tekemä työ ei
ole tuottanut mitään eläketurvaa, jos
tuo työ on tehty kotirintamalla, ja kovin pientä se
on rintamalot-tienkin osalta. Toivon, että tähän
asiaan voitaisiin kiinnittää vakavasti huomiota
niin kauan kuin se vielä voidaan tehdä.
Talousarvioaloitteella 624 haluan muistuttaa siitä,
että Keuruulla Tiwin puunjalostusteollisuusalueella on
koettu parin viime vuoden aikana, mukaan lukien tämä vuosi,
rajuja työpaikkojen menetyksiä. Puhos Board Oy:n
lastulevytehtaan tuotanto on lopetettu. Tiettyjä toimintoja siellä edelleen
jatkuu, mutta pääasiassa työpaikat ja
niihin liittyvät välilliset työpaikat
on menetetty. Samoin huhtikuun viimeisenä päivänä lakkasi
maailman parhaita viilu- ja vanerilaatuja kannattavasti valmistaneen
Mahogany-tehtaan tuotanto Keuruulla. Rahojen kautta äkillisen
rakennemuutoksen alueelle on haluttu luoda edellytyksiä työpaikkojen
kompensoimiseksi, ja toivon, että tämä todella
muistetaan. Vastaavasti myöskään Jämsän
seudun osalta siellä koettujen menetysten osalta ei ole
vielä voitu synnyttää vastaavia toimintoja.
Teollisuusalueella on vajautta, tontit ovat tyhjinä niiltä osin,
mitä vähäistä toimintaa siellä ei
tapahdu, ja toivon, että tämä voitaisiin
saada nopeasti käyttöön.
Sitten talousarvioaloitteella 625 olen ajatellut erityisesti
nuoria kesäyliopistotoiminnan virittämisessä Keuruun
seudulle, Keuruulle tai Haapamäelle tai niihin molempiin.
Nuorille kesäyliopisto voi olla tapa saada ensi tuntumaa
opiskeluun ja muulle väelle mahdollisuus hyvään
harrastukseen tai opintojen täydentämiseen. Toivon,
että tällainen raikas nuorten ja opiskelun parhaaseen
tähtäävä toiminta voisi aloitteessa esitetyllä tavalla
viritä jo ensi kesänä.
Aloitteessa 627 muistutan Haapamäellä olevasta
elokuvatapahtumasta, jossa on ollut aivan maamme parhaimpia elokuvakykyjä mukaan
lukien valtionpalkinnolla palkittu Haapamäellä syntynyt
Matti Kassila. Toivon, että tällekin kulttuuritapahtumalle
voisi löytyä vihdoinkin myös valtion
tukea.
Talousarvioaloitteella 628 haluan muistuttaa siitä,
että Haapamäen yhdyskunta Keuruun kaupungissa
on kokenut VR:n toimintojen seurauksena eri aikoina yli 700 työpaikan
menetykset. 2 000 hengen yhdyskunnassa ne ovat todella
paljon. Samalla on menetetty myös muita valtion työpaikkoja.
Haapamäen Uusi Nousu -projektilla, jota on siellä viritelty,
olisi hyvät edellytykset tehdä vireä yhdyskunta
Keuruun kaupunkiin risteysasemapaikkana tunnetusta Haapamäestä.
Arvoisa puhemies! Aloitteellani 629 olen halunnut tuoda useita
keskisuomalaisia tiehankkeita esille. Petäjäveden—Uuraisten
välillä Ylä-Kintaus—Kintaus-tie
on raskaiden turve- ja puutavarakuljetusten tie. Toivon, että tämä kahden kuntakeskuksen
välinen tie saataisiin mahdollisimman pikaisesti kuntoon.
Suomenselkätie, Kantatie 58, lähtee Kangas-alalta
Oriveden, Mäntän, Keuruun, Multian, Pylkönmäen,
Karstulan, Kivijärven, Kinnulan kautta kohti Kärsämäkeä ja
on lyhin reitti Tampereen ja Oulun välillä. Tämä voisi
vapauttaa muiden valtateidemme ruuhkaa, ja toivon, että tälle
tielle voitaisiin panostaa, sen pahimpiin kohtiin, kunnostustoimia,
uudelleenrakentamisia ja saada todella tämä vaihtoehto
käyttöön.
Saarijärven ja Viitasaaren välinen yhteys
kaipaisi uudelleenrakentamisen välille Riihipelto—Kumpu.
Kyse on kahden maaseutukaupungin välisestä tiestä.
Niin sanottu vihreä väylä voisi olla
Nelostieltä vaihtoehtoreitti kohti Valtatie 23:a Tankolampi—Pylkiäismäki
Sumiaisten—Konneveden välillä. Tämä olisi
kohde, jota tulisi kunnostaa.
Eteläisessä Keski-Suomessa Kuhmoisten kunnassa
Ruolahti—Pihlajakoski-tie kaipaisi muun muassa puutavarakuljetusten
takia kunnostamista kuten myös Kuhmoinen—Kylämä—Länkipohja-tie.
Soratiet entisen Kuoreveden kunnan alueella — ken sinne
näin syysrospuuton aikaan menee, voi havaita — kaipaavat
kunnostusta, samoin kantatie Jämsän ja Mäntän
välillä. Siellä on raskaita puutavarakuljetuksia
hyvin paljon. Samoin Korpilahti—Ylä-Muuratjärvi—Petäjävesi-tie
paikallisen asutuksen ohella on myös monien toimintojen
ja maaseutuelinkeinojen tarvitsema tie.
Arvoisa puhemies! Seuraavassa puheenvuorossa tulen vielä käsittelemään
niitä aloitteita, joita tässä puheenvuorossa
en tule ennättämään.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomen tiestö voi paikka paikoin
pahoin. Osa maakuntien teistä on kuoppaisia ja osin vaarallisia
liikennöidä. Kelirikot ovat muuttuneet ympärivuotisiksi,
ja kustannusten nousu on aiheuttanut sen, että samalla
määrärahalla voidaan parantaa tai korjata
teistä huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin.
Perustienpitoon pitää saada lisää rahaa.
Olen tehnyt talousarvioaloitteen 844/2008 vp, jossa
määrärahaa osoitettaisiin yhdystien 7233 Viemerö—Rannanjärvi
sekä seututien 723 Rannanjärvi—Ilomäki
peruskorjaukseen ja päällystämiseen Vaasan
tiepiirissä. Tiellä on tärkeä merkitys
Lapuan ja Ylihärmän metalliteollisuudelle ja muulle
elinkeinotoiminnalle. Alueen teollisuuden palveluksessa on 230 työntekijää.
Teollisuuden raskaitten kuljetusten hoitaminen on hankalaa ja
liikenneturvallisuuden kannalta vaarallista. Tie on mutkainen ja
kapea. Sen huono kunto estää yritysten laajentumisen
ja määrän kasvamisen sekä siten
synergiaedun syntymisen. Tieosuus on aikaisemmin ollut Etelä-Pohjanmaan
työvoima- ja elinkeinokeskuksen hankelistalla ensimmäisenä,
ja sekä Lapuan kaupunki että Ylihärmän
kunta ovat sitoutuneet maksamaan 30 prosenttia kokonaiskustannuksista.
Arvoisa puhemies! Toivon, että valtiovarainvaliokunta
suhtautuu tekemääni talousarvioaloitteeseen myönteisesti
ja kehittynyt teollisuustoiminta pystyy kyseessä olevalla
alueella jatkamaan ja laajentumaan. Infran rakentaminen, joihin
tietkin lukeutuvat, kuuluu valtiovallalle, ja yhdessä kuntien
tuella voidaan tämäkin hanke saada positiivisella
tavalla eteenpäin. Yrittäjien tehtävänä on
tarjota työpaikkoja ja sitä kautta tuottaa veromarkkoja
erilaisten palvelujen järjestämiseksi kuntiensa
alueilla.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
__________
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tekemäni kaksi talousarvioaloitetta
liittyvät liikennehankkeisiin molemmat. Jos pidetään liikenneväylät
kunnossa, olkoon sitten lama-aika tai paras mahdollinen nousukausi,
luodaan vahva kasvun mahdollisuus kaikille kaikkialle sinne, missä liikenneyhteydet
toimivat.
Ensimmäinen aloitteeni koskee Kitee—Imatra-junaradan
tasoylikäytävien poistamista. Kitee—Imatra-väli
on nopean itäradan kannalta äärimmäisen
tärkeä väli, koska sillä rataosalla
on vielä tasoylikäytäviä, jotka
hidastavat huomattavasti henkilöliikenteen mahdollisuuksia
tällä osalla. Pendolinoliikenne toki Joensuuhun
jo toimii erittäin hyvin, mutta nopeuksia ei pystytä nostamaan,
ja nopeasta junasta saatava hyöty jää näin
ollen saamatta. Parhaillaan on menossa muutostyöt Joensuu—Kitee-välillä,
jolloin niiden tasoylikäytävät poistetaan,
ja liikennejärjestelyjä toteutetaan parhaillaan.
Mutta jos tämä Kitee—Imatra-väli
jää korjaamatta, tarkoittaa se sitä,
että aikaisemmin tehdyt urakat menevät tavallaan
hukkaan, koska liikenteen keskinopeutta ei pystytä nostamaan.
Toinen talousarvioaloitteeni koskee määrärahan
myöntämistä sisävesireittien
kehittämiseen ympärivuotisen kotimaisen reitin
avaamiseksi Suomenlahdelle saakka. Tässä asiassa
ei ole tarkoitus tietenkään hätäillä,
vaikka eihän tässä nyt ole hätäiltykään,
tässä sisävesiliikenteen kehittämisessä.
Onhan esimerkiksi kotimaisen kanavaverkon rakentamisesta merelle
asti puhuttu jo 1500-luvulta asti, niin että eihän
tässä hätäilyn makua ainakaan
ole.
Mutta tärkeää olisi nyt vihdoinkin
avata se keskustelu ja suunnittelu, ennen kaikkea suunnittelu, eduskunnan
myöntämällä määrärahalla,
että pystyttäisiin kokonaisvaltaisesti kotimaista
sisävesiliikennettä kehittämään,
suunnitelma, tarkka kansainvälisten osaajien tekemä suunnitelma
siitä, miten tätä erittäin valtavaa
mahdollisuutta, sisävesireittejä, voitaisiin käyttää tehokkaasti
hyväksi. Ensimmäisenä vaiheena tietenkin
olisi Keitele—Päijänne-alueen vesireitin
ottaminen täyteen käyttöön,
ja se tapahtuisi yksinkertaisimmillaan kolmen sillan korottamisella.
Se kakkosvaiheessa tietenkin tarkoittaisi Saimaan ja Päijänteen
yhdistämistä omalla kanavallaan, siitäkin
on olemassa alustavat suunnitelmat, ja sitten kolmannessa vaiheessa
meritieyhteyden avaamista.
On tunnettua, että Saimaan kanavasta on syntynyt neuvottelusopimus,
mutta on muistettava, että se on vielä Venäjän
federaation hyväksymiskäsittelyn alkuvaiheessa.
Tunnettua on, että Venäjän federaation
byrokratia kestää tavattoman pitkään,
ja mitä se sitten tuo tullessaan. Luulen, että se
käsittely kestää tavattoman pitkään
ja tuo yllättäviä tilanteita, mikä ei
palvele kotimaista vesiliikenteen kehittämistä.
Siksi toivon, arvoisa puhemies, että tekemiini aloitteisiin
suhtaudutaan vakavasti, ja ennen kaikkea, että valtiovarainvaliokunta
huomioi ne aluepoliittiset näkökulmat, jotka molempiin
tekemiini aloitteisiin liittyvät.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Talousarvioaloitteitten lähetekeskustelu
on todella vuoden tärkein päivä kansanedustajille
tuoda esille niitä asioita, jotka ovat äänestäjille,
meidät tänne lähettäneille ja
myös meitä parempia ehdokkaita äänestäneille,
tärkeitä. Sen takia on erittäin hyvä,
että meillä on tämä tilaisuus
tuoda näkemyksemme aloitteista esille. Ed. Hoskonen toi esiin
erittäin hyviä aloitteita, joita toivon valiokunnissa
myös käsiteltävän edustajan
esittämillä tavoilla.
On asioita, joihinka haluaisi puuttua, talousarvioaloitteitten
ulottumattomissa, kuten muun muassa puutavarakuljetusvaunujen hankkiminen.
Meillä maan puunhuoltoa Suomen radoilla alkaa vaarantaa
kuljetusvaunujen pula, mutta tästä asiasta ei
ollut mahdollista tehdä talousarvioaloitetta, koska se
ei löydy momenteilta. Edelleen toivon, että yleisen
liikenteen ostoon saataisiin pikaisesti lisää määrärahoja.
Muun muassa Länsi-Suomen läänissä uhkaa
toistasataa paikallisliikenteen vuoroa loppua, jos rahaa ei saada. Tiedän
Keuruun kaupungin paikallisliikennetyöryhmän puheenjohtajana,
että kysymys on siellä, mihinkä tämä koskettaa,
kipeä.
Mutta kipeitä asioita hoitavat myös lääkärit
ja hammaslääkärit. Sen takia olen tehnyt
talousarvioaloitteen 626, jolla toivon, että tässä maassa lisättäisiin,
nimenomaan Pohjois- ja Itä-Suomessa, lääkäri-
ja hammaslääkärikoulutusta, jotta näitä viranhaltijoita,
joita puuttuu aivan liian paljon kautta koko maan, olisi saatavissa
tärkeisiin ja vaativiin tehtäviinsä.
Äsken toin esille useita tiehankkeita. Viittaan, että tieverkosto
on kokonaisuus, jossa olennaisessa asemassa ovat yksityistiet. Yksityisteille tulee
saada myöskin hoitoon valtion määrärahoja,
mutta tieverkko on kokonaisuus, joka jatkuu sieltä yksityisteiltä usein
sorateitten kautta muille teille. Puuhuollon kannalta hallitus on
tehnyt hyviä ratkaisuja, että useita tärkeitä teitä voidaan nyt
lähiaikoina käydä kunnostamaan.
Keski-Suomesta tuon esille talousarvioaloitteella 630 kahden
kaupunkikeskuksen maakuntien välisen yhteyden Keuruu—Liesjärvi—Myllymäki,
edelleen Ähtäriin. Tuo tie on nostalgisesti vuosikymmenten
takaisessa kunnossa väliltä Palolampi—Myllymäki.
Toivon, että tätä tietä voitaisiin
todella käydä kunnostamaan puuhuollon kannalta,
paikallisten asukkaiden kannalta, mutta myös muistaen,
että se on kahden kuntakeskuksen, Keuruun ja Ähtärin,
suorin yhteys. Näin ollen tämä on pitkään
odotettu tienkunnostushanke, jota muun muassa Keski-Suomen kansanedustajien
toimesta on jo vuosikymmenet luvattu, että tie tulee pikaisesti
kuntoon. Toivon, että tässä nyt voitaisiin
ottaa askelia todella eteenpäin.
Talousarvioaloitteella 631 tuon esille Suomen poikittaissuuntaisen
tieyhteyden, joka pätkii välillä Multia—Ähtäri.
Kyse on Jyväskylä—Vaasa-valtatiestä,
Valtatiestä 18, joka alkaa itse asiassa itärajalta
ja tulee sieltä Lappeenrannan—Mikkelin kautta
Jyväskylään. Petäjävedelle
ja Multialle asti tie on hyvä. Ahon hallituksen aikana
tuo Petäjävesi—Multia-väli rakennettiin
ja Pohjanmaalla tietä on rakennettu, mutta väli Multia—Ähtäri
on pantu menemään vanhaa reittiä myöten
Väätäisten kautta kiertäen.
Väätäiskylällä tietysti
ollaan iloisia, että valtatie kulkee heidän kauttaan,
mutta siinä kulkee myös Kantatie 58, jotenka Väätäisiin
tie kyllä on. Myllymäki—Saarijärvi-tie
on aina perusteltu. Jos tämä puuttuva valtatieosuus
voitaisiin rakentaa, niin se olisi kyllä hyvin tärkeä keskisen
Suomen yhteys maan pisimmässä poikittaissuunnassa
Lappeenrannasta Vaasaan. Edelleen kansainväliset yhteydet
ulottuvat yli Merenkurkun.
Aivan samaa voidaan sanoa maan pisimmästä poikittaisradasta,
joka sattuu kulkemaan joko Parikkalasta tai Joensuusta lähtien
Huutokosken, Pieksämäen, Haapamäen kautta
Vaasaan. Tämä on myös tällainen
kansainvälinen reitti, ja nämä molemmat
tulisi tajuta tulevaisuuden liikennesuunnitelmissa ja lähteä toteuttamaan
käytettävissä olevin voimavaroin. Muistutan,
että tämä Multia—Ähtäri-osuus
kyseisestä valtatiestä liittyy tuohon Keuruu—Liesjärvi—Myllymäki-valtatiehen
siten, että nämä yhtyvät välillä Keuruu—Liesjärvi,
ja kyse on itse asiassa samasta tiestä Liesjärvi—Myllymäki-osuudelta
eteenpäin Ähtäriä kohti.
Talousarvioaloitteella 632 tuon esille Multian ja Saarijärven
välisen suorimman reitin. Tälle tielle on saatukin
jo suunnitelmiin kunnostusrahaa, aivan oikein, mutta toivon, että sitä olisi
riittävästi välille Pajupuro—Sahrajärvi.
Kyse on puuhuollon kannalta myös merkittävästä tiestä. Tavoitehan
on, että puu kulkee kaikkina vuodenaikoina, ja silloin
tarvitaan tarkoituksenmukaiset tiet.
Rautatie Haapamäki—Parkano—Pori olisi Länsi-Suomen
vilkkain puutavararata, jos tämän kiskoja ei olisi
katkaistu, kuten tapahtui ministeri Vennamon ollessa liikenneministerinä.
Onneksi kiskot ovat poikki vain ylikulkusilloilla ja Kurun—Virtain
maantien kohdalla. Rata voitaisiin hyvin nopeasti palauttaa liikenteeseen,
kuten tapahtui tehokkaasti Huutokoski—Savonlinna-välillä.
Toivon, että tässä asiassa otettaisiin todella
askeleita ja näin voitaisiin hyödyntää länsirannikon
satamia ja vapaata laivakapasiteettia. Tilannehan on se, että monet
tavaraa Suomeen tuovat laivat lähtevät puolityhjinä Suomesta poispäin.
Edelleen talousarvioaloitteella 635 haluan muistuttaa siitä,
että Suomen radat, myös Haapamäen kautta
kulkevat Haapamäki—Seinäjoki, Haapamäki—Jyväskylä,
Haapamäki—Orivesi—Tampere tulisi saattaa
täysimittaiseen henkilöliikenteen käyttöön.
Meillä on tietty minimiliikenne, jota on aina supistettu.
Tällä tiellä joudumme kuriositeettiin,
enää ei kohta voida puhua riittävästä minimistäkään.
Sen takia lakkautettujen junavuorojen palauttamiseksi talousarvioaloitteella
635 toivon, että liikenne voitaisiin palauttaa ensiksi
sille tasolle, mitä se oli 2. päivään
syyskuuta 2006 saakka, ja tehdä myös eräitä liikennettä parantavia
ratkaisuja eikä supistavia ratkaisuja. Silloin kun on liikennetarjontaa,
silloin tulee myös käyttöä.
Jos taas liikennettä supistetaan, se ohjaa vähempään
käyttöön ja lisäsupistuksiin.
Aloitteella 636 haluan osoittaa rahaa kolmannelle sektorille.
Työttömien yhdistyksillä on ihan oma
paikkansa arkisessa elämässä. Niitä ei
pidä väheksyä. Nuorten työpajojen
kautta voidaan nuori ohjata työhön, elämänotteeseen.
Nuorten työpajoille pitää saada rahaa,
tapahtuipa se sitten millä tavalla organisoituna tahansa.
Monilla katulähetysyhdistyksillä, kuten esimerkiksi
Haapamäellä, on monimuotoista toimintaa ihmisten auttamiseksi,
ja yleensä kolmannelle sektorille pitää voida
osoittaa sen tarvitsemat rahat.
Talous- ja velkaneuvontaa on luultu vanhanaikaiseksi, mutta
siihenkin tarvitaan edelleen voimavarat, ja voi olla, että voi
tulla aika, että myöskin hyvinkin ajankohtaisesti.
En pidä hyvänä, että lääkärien
yöpäivystykset ovat etääntyneet,
Keski-Suomessakin paljolti keskittyneet Jyväskylään.
Haluaisin, että lääkäripalvelut
olisivat kaikkina vuorokaudenaikoina suhteellisen läheltä tavoitettavissa.
Jos tähän vielä liittyy se, että myös
ambulanssipalveluja supistetaan, kuten on eräissä kunnissa
Keski-Suomessa uhka, tilanne on todella huono, katastrofi, ja siihen
ei saa mennä. Toivon, että tämmöiseen tärkeään
toimintaan, missä on kyse ensiavusta, kaikkein kipeimmissä tilanteissa
voidaan osoittaa kunnille ne voimavarat, että kuntalaiset
saavat ne perustarpeet, joita he aivan oikeutetusti odottavat. Hätä ja
vahinko eivät kysy kellonaikaa. Vahinko ei tule kello kaulassa,
mutta meillä pitää olla valmistetut järjestelyt
siihen, että apua on saatavissa nopeasti, läheltä,
aina kun sitä tarvitaan.
Keskustelu päättyi.