1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tekijänoikeuslain
muuttamisesta
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Luoviin aloihin sisältyy merkittävää potentiaalia työllisyyden
ja Suomen koko kansantalouden kehittymisen näkökulmasta.
Luovien alojen kasvun on havaittu Euroopassa olleen viime aikoina jopa
yli 10 prosenttia nopeampaa verrattuna muihin aloihin. On arvioitu,
että jo nyt luovat alat kattavat 4,3 prosenttia Suomessa
olevista työpaikoista ja tuottavat 4,8 prosentin osuuden
Suomen bkt:stä. Vastaavasti luovien alojen osuus EU:n kokonaistyöllisyydestä on
ollut 3,2 prosenttia ja EU:n alueen bkt:stä 4,2 prosenttia, mikä rahassa
mitattuna tarkoittaa noin 509:ää miljardia euroa.
Vertailtaessa luovien alojen osuuksia EU:n eri jäsenvaltioiden
työllisyydestä ja bkt:stä Suomi sijoittuu
kolmen parhaan joukkoon...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Hetkinen! Pyydän saliin hiljaisuutta, täällä on
jo puheenvuorot menossa. Jos on jotain keskinäisiä kanssakäymisiä,
niin käydään niitä sitten salin
ulkopuolella. Täysistunto on menossa, ja edustaja Ahvenjärvellä on
tärkeää asiaa. — Ole hyvä ja
jatka.
Kiitos, puhemies! — Näistä merkittävistä luvuista
huolimatta luovilla aloilla on vielä paljon piilevää ja
käyttämätöntä potentiaalia. Tämä potentiaali
meidän tulisi kyetä ottamaan täysimääräisesti
käyttöön, kun pyrimme viemään
Suomen taloutta kohti uutta nousua.
Luovien alojen potentiaalin hyödyntäminen edellyttää toimivaa
tekijänoikeuslainsäädäntöä, koska
luovan työn taloudellinen perusta nojaa vahvasti tekijänoikeuteen.
Toimivassa tekijänoikeusjärjestelmässä niin
tekijät, kuluttajat kuin yhteiskuntakin ovat hyötyviä osapuolia.
Mahdollistavan lainsäädännön
kautta pystymme vaikuttamaan välillisesti luovien alojen
kilpailukyvyn ja koko elinkeinotoiminnan kehittymiseen maassamme.
Nyt keskusteltavana oleva tekijänoikeuslainsäädännön
muutos on yksi positiivinen askel luovien alojen edistämistyössä.
Yksi lakiehdotukseen sisältyvä teema on hallitusohjelmaankin
kirjattu tekijänoikeuden siirtämisen ehtojen ja
korvausten kohtuullistaminen. Tekijä on sopimusneuvotteluissa
usein tuotantoyhtiöön nähden heikossa
asemassa, mikä johtuu muun muassa siitä, että yksittäisen
tekijän on käytännössä vaikea poiketa
tuottajatahojen valmiista sopimuspohjista. Sopimusten kohtuullistaminen
jälkeenpäin edellyttää nykyisin
sitä, että yksittäinen tekijä haastaa
sopimuskumppaninsa, esimerkiksi levy-yhtiön, oikeuteen.
Tämä on kuitenkin käytännössä lähes
mahdotonta, koska pienistä markkinoista johtuen taiteilijan
riski ansaintamahdollisuuksien menetyksiin on suuri — tämä on
ongelma, joka on todettu hallituksen esityksessäkin.
On hyvä, että tähän epäkohtaan
pyritään nyt vaikuttamaan. Voidaan kuitenkin aiheellisesti kysyä,
saadaanko hallituksen esityksen mukaisella muutoksella todellista
parannusta sopimusehtojen kohtuullistamiseen. Hallitus esittää,
että tekijänoikeuslakiin lisättäisiin
kohtuullistamisesta oikeustoimilain 36 §:n mukaiset
säännökset sekä viittaus tekijänoikeusalalla
vallitsevaan hyvään sopimustapaan. Tämä muutos
ei nähdäkseni tuo tarvittavia parannuksia tekijän
neuvotteluasemaan. Ehdotettu muutos ei edelleenkään mahdollista
sopimukseen puuttumista jälkeenpäin ilman, että riski
tekijän ansaintamahdollisuuksien menetyksistä nousee
liian korkealle. Vastaavasti lakiehdotukseen otettu määritelmä alalla
vallitsevasta hyvästä sopimustavasta on vaikeasti
ymmärrettävä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että valiokuntatyöskentelyssä otetaan
vakavasti harkintaan lain valmisteluvaiheessakin pohdittu sääntelyvaihtoehto,
jonka nojalla tekijänoikeuksien luovutusten kohtuullisista
minimiehdoista voitaisiin neuvotella kollektiivisesti tuottajien
ja tekijöitä edustavien järjestöjen
välillä. Tämä malli mahdollistaisi
tekijälle tasavertaisemman neuvotteluaseman, helpottaisi
ennakollista kohtuullisuusarviointia ja takaisi tekijöiden
oikeuksien riittävän turvan.
Valiokuntakäsittelyn yhteydessä tulisi myös arvioida,
olisiko tekijäjärjestöille asianmukaista antaa
oikeus itsenäiseen kanneoikeuteen, kun arvioidaan sopimuksen
tai sopimustyypin kohtuullistamista. Tekijäjärjestöjen
kanneoikeudella laskettaisiin yksittäiselle tekijälle
sopimuksen riitauttamisesta syntyvän ansionmenetysriskin mahdollisuutta
merkittävästi ja turvattaisiin tekijälle
paremmat edellytykset toimia markkinoilla myös jatkossa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä lakiesitys
saa valiokunnassa ansaitsemansa perusteellisen käsittelyn
ja että valiokunta tarttuu rohkeasti lakiehdotukseen mahdollisesti
sisältyviin kehittämistarpeisiin. Tekijänoikeuslainsäädännön
merkitys Suomen luovien alojen kehittymisen kannalta on erittäin
keskeinen, ja tämän lakiehdotuksen käsittelyssä kannattaakin
kuulla alan asiantuntijoita ja toimijoita herkällä korvalla.
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Toden totta, kysymyksessä ovat
muutosesitykset tekijänoikeuslakiin, ja nimenomaan näiden
kautta pystymme edistämään luovien alojen
mahdollisuuksia, myös parantamaan luovien alojen tekijöiden
oikeuksia. Tämä on tietenkin tärkeä ja
yhteinen tavoitteemme. Tässä, arvoisa puhemies, lyhyesti
esittelypuheenvuorona muutamat keskeiset seikat, mitkä tähän
lakiesitykseen sisältyvät.
Tähän sisältyy kolme tärkeää,
toisistaan erillistä asiakokonaisuutta. Esitykseen sisältyvät
ehdotukset ovat olleet laajoilla lausuntokierroksilla, ja niistä on
järjestetty kuulemistilaisuuksia ja muita erilaisia keskustelutilaisuuksia,
kokouksia, kaikkea tätä. Tämä on
ollut hyvin pitkä prosessi. Kussakin asiakohdassa tämä saavutettu
ratkaisu on ollut kovan työn takana. Asioissa on etsitty
kompromissiratkaisuja, jotka olisivat mahdollisimman hyvin kaikkien
osapuolten ja kaikkien sidosryhmien hyväksyttävissä,
ja varmasti me tiedämme, että aina kun kompromissia
haetaan, niin siinä sitten kovasti keskusteluja tarvitaan.
Aina kompromissit eivät ole olleet mahdollisia, mutta siitäkin
huolimatta kaikkien osapuolten näkemykset on kuitenkin
otettu huomioon ja valmistelussa on pidetty huolta siitä,
etteivät nämä ehdotukset olisi kohtuuttomia
kenenkään kannalta.
Tähän esitykseen sisältyy ensinnäkin
hallitusohjelman mukaisesti erityisesti tekijöiden ja taiteilijoiden
oikeuksien toteutumiseen ja heidän toimeentuloonsa vaikuttavia
parannuksia ja uudistuksia. Myönteistä on myös
se, että nyt ehdotettavien säännösten
myötä tv-ohjelmien verkkotallennuspalvelut voivat
säilyä myös tulevaisuudessa ja niitä voidaan
myös edelleen kehittää.
Erikseen on syytä mainita tässä yhteydessä myös
se, että tästä hallituksen esityksestä on
erotettu omaksi asiakseen kysymys korvausoikeuden palauttamisesta
tekijöille, jakeluvelvoitteen alaisten kanavien samanaikaisesta
edelleenlähettämisestä — tämä on
se niin sanottu must carry -velvoite. Asiasta annetaan eduskunnalle
myöhemmin tänä syksynä oma,
erillinen hallituksen esitys, ja sitä ennen tästä esityksestä käydään myös
lausuntokierros, ja suunnitteilla on lähitulevaisuudessa
myös keskustelutilaisuus asian tiimoilta.
Näistä asiakohdista ensimmäinen liittyy
oikeuksien luovutussopimusten kohtuuttomien sopimusehtojen sovitteluun.
Esityksessä tekijänoikeuslakiin ehdotetaan lisättäväksi
nimenomaiset säännökset oikeuden luovutusta
koskevien sopimusten kohtuuttomien ehtojen sovittelusta. Tässä olemme
pyrkineet löytämään eri suuntiin
menevien näkemysten keskeltä ratkaisun, jolla
sopimusten kohtuullisuutta voidaan parantaa niissä tapauksissa,
joissa siihen on selkeästi aihetta. Sovittelusäännökset
tuodaan tekijänoikeuslakiin lähelle tekijöitä.
Lisäksi pykälän viittauksella alan hyvään
sopimustapaan sopimusten osapuolia kannustetaan kehittämään
tekijänoikeusalojen hyviä sopimuskäytäntöjä — tässä varmasti
piilee yksi merkitys, mikä tällä pykälällä erityisesti on.
Kaikkien yhteinen etu on, että kehitys kulkisi siihen suuntaan,
että sopimukset olisivat yhä useammin jo alun
perin kohtuullisia molempien sopimusosapuolien kannalta.
Toisena asiakokonaisuutena lakiin ehdotetaan säännöksiä televisio-ohjelmien
verkkotallennuspalveluita eli verkko-PVR:ää koskevasta
sopimuslisenssistä. Kysymys on televisio-ohjelmien tallentamisesta
esimerkiksi teleoperaattorin tallennuspalveluun, josta ohjelmat
ovat asiakkaan katsottavissa haluttuun aikaan halutussa paikassa
videonauhurin tapaan. Tähän asti nämä verkkotallennuspalvelut
ovat toimineet niin, että tekijänoikeuksista ei
ole sovittu oikeudenhaltijoiden kanssa, ja nyt arvio on, että ehdotettavalla
ratkaisulla ohjelmasisällöt pysyvät myös
kuluttajien saatavilla oikeudellisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla
tulevaisuudessa. Tässä oikeuksista sopiminen nimenomaan
on keskeisellä sijalla. Tallennuspalvelujen tarjoaja sopii
televisioyhtiön kanssa signaalin käyttämisestä ja
tallentamisesta, ohjelmien oikeudenhaltijoiden kanssa tehtäviä sopimuksia
tuetaan puolestaan lakiin ehdotettavalla sopimuslisenssisäännöksellä,
jonka avulla nämä sopimukset saadaan kattaviksi.
Näiden ehdotettujen verkko-PVR-säännösten
toimivuutta tullaan tarkasti seuraamaan jatkossa, ja myös
säännösten kehittämisen tarvetta
arvioidaan, kun niiden toimivuudesta on ensin saatu kokemusta.
Sitten puhutaan luvattoman verkkojakelun vastaisista toimista,
niin sanotusta estomääräyksestä,
joka nyt tulee uutena tähän lakiin. Se on kolmas
asiakokonaisuus, ja se nimenomaan tehdään luvattoman
verkkojakelun vastaisena toimena ihan hallitusohjelman mukaisesti.
Internetissähän erityisen ongelmallisiksi on nähty
sellaiset tilanteet, joissa ilman oikeudenhaltijoiden lupaa toimivan
musiikki- tai elokuvapalvelun takana on tuntematon ylläpitäjä,
joka sijaitsee ulkomailla ja haluaa pysyä tavoittamattomissa. Tällaista
palvelun ylläpitäjää ei voida
haastaa vastaamaan tekijänoikeuden loukkausta koskevaan
oikeudenkäyntiin. Erityisesti juuri näitä tapauksia
varten nyt ehdotetaan, että tuomioistuin voisi määrätä teleoperaattorin
blokeeraamaan tuntemattoman ylläpitäjän
verkkosivuston. Estomääräys täydentää jo
nykyisin laissa olevaa keskeyttämismääräystä,
jonka antaminen edellyttää sitä, että tämä loukkaaja
on tunnettu. Nykyisiä ja uusia säännöksiä täydennetään
lisäksi laajalla kohtuullisuusarvioinnilla, jossa myös
palvelun käyttäjän eli kuluttajan oikeudet
otetaan huomioon. Tarkennetuilla säännöksillä kulujen
ja vahingon korvaamisesta pyritään määräyksestä aiheutuvien
kulujen tasapuolisempaan jakautumiseen teleoperaattorin ja määräyksenhakijan
välillä.
Tähän esitykseen, mikä eduskunnalle
nyt annetaan, ei sisälly ehdotusta niin sanotusta hidastamismääräyksestä.
Tätä asiaahan tutkittiin perin pohjin, ja tämä ehdotus
sisältyi vielä keväällä lausunnolla
olleeseen luonnokseen. Tässä tultiin kuitenkin
siihen tulokseen, että verkkoliikenteen hidastamiseen liittyy
liian paljon ihan jo teknisiä ongelmia ja muita epävarmuustekijöitä,
niin ettei sitä voida pitää kustannustehokkaana
keinona luvatonta verkkojakelua vastaan.
Nämä olivat kolme pääperiaatetta.
Tässä on myös muita, lähinnä teknisluonteisia
parannuksia ja täydennyksiä. Niistä ihan
muutamalla sanalla:
Äänitallenteen suojan tallennusmaakriteeriä täydennetään
tuottajan kansallisuudella. Täydentäminen on tarpeen äänitteisiin
sekä niihin tallennettuihin esittävän
taiteilijan esityksiin kohdistuvan tekijänoikeudellisen
suojan toteuttamiseksi. Tällä hetkellä äänitteiden
ja esitysten suoja Suomessa toteutuu sattumanvaraisesti, kun äänitteiden
yksittäiset ääniraidat voidaan käytännössä tallentaa
ihan missä päin maailmaa tahansa.
Myös sopimuslisenssijärjestelmän
perussäännöstä täydennetään.
Sillä vahvistetaan puolestaan teosten massakäyttötilanteisiin
säädetyn sopimuslisenssin oikeudellista rakennetta.
Ehdotetut muutokset ovat luonteeltaan tässä semanttisia.
Sopimuslisenssin käyttöalaa ei siis esitetä muutettavaksi
tai laajennettavaksi nykyisestä.
Viimeisenä muutoksena, puhemies, lisätään lain
kaikkiin pykäliin informatiivinen otsikko. Tavoitteena
on ihan lain luettavuuden lisääminen. Myös
eduskunnassa niin kuin muuallakin on useasti kiinnitetty huomiota
tähän tekijänoikeuslain vaikeaselkoisuuteen,
ja tämä ei varmasti kaikkia ongelmia poista, mutta
uskon, että se osaltaan selkeyttää tähän
lakiin tutustumista ja siihen perehtymistä.
Mutta lopuksi, arvoisa puhemies: Vaikka lakiin ehdotetut muutokset
ovat toisistaan erillisiä asiakokonaisuuksia, niiden yhteinen
nimittäjä on se, että ne vastaavat osaltaan
keskusteluun, jota on käyty jo yli vuosikymmenen ajan digitaalisen murroksen
aikana. Ja todellakaan tämä työ ei ole valmis,
tekijänoikeuslakia tulee kehittää myös jatkossa.
Tässä olen ihan samoilla linjoilla kuin eduskunnan
sivistysvaliokunta, joka antoi viime viikolla mietintönsä tästä tekijänoikeuslakia
koskevasta kansalaisaloitteesta.
Tässä, arvoisa puhemies, pähkinänkuoressa nämä keskeiset
asiakohdat.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Kiitoksia ministerille. — Ja debattia.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri puhui kauniisti, mutta kun tuntee
nykyhallituksen aikaansaannokset — kun niitä jälkeenpäin
on katseltu, jälki on ollut aika karmeaa — niin...
Puhun vanhana Teoston jäsenenä, jo pikkupojasta
lähtien, ja tässä on todella hyviä asioita
taas pinossa, mutta kun tämä on vaikeaselkoista
ja aina vain enemmän keskitytään ylikansalliselle
tasolle, lähinnä Amerikkaan — niin kuin
jopa pääministeri viittasi Amerikan suuntaan,
mitä siellä tehdään — niin
tämä loppujen lopuksi on ihan löpinää.
Innovatiivisuuteen ja luovuuteen ja kaikkeen pitäisi Suomessa
yllyttää, ja tulevaisuusvaliokunnassa on vieraillut
keksijöitä ja kaikkia, mutta Suomessa on uskomaton
rako tässä, kuinka mitättömiä, pieniä palkkioita
oikeat tekijät voivat mistään saada,
koska heidät pakotetaan ja kiristetään
suoraan sanoen näihin sopimuksiin.
Anssi Kela teki hyvän laskelman siitä, mikä nykyään
on tilanne, ja on tehty laskelma, mihin se menisi tällä uudella
lailla, ja se on niin kuin ehkä vielä huonompi,
jollei ole kunnollista edunvalvontaa. Mutta sitten ollaan taas tässä byrokratiassa:
kaikkiaan lakeja ja prosesseja pitäisi vähentää ja
mennä sovitteluun.
Eli epäilen hyvin vahvasti tätä ja
toivon, että kun tätä käsittelyä ja
kuuntelua ja muuta edelleen jatketaan, tähän saataisiin
selkeästi oikein kunnon ratkaisu, että päästäisiin
siihen, että nämä luovat ihmiset...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
No niin, kiitoksia, kiitoksia.
...jotka eivät osaa omia asioitaan hoitaa, saisivat
oikeutta tämän lain kautta. — Kiitos,
puhemies.
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tietenkin erittäin tärkeää, että käymme
läpi näitä tekijänoikeussäännöstöjä ja
kehitämme kaiken aikaa järjestelmiä.
Me tiedämme, että maailma tässä suhteessa
on hyvinkin laaja ja mittava. Digitaalisuus lisääntyy,
kuten ministeri totesi, ja siinä mielessä me olemme kuitenkin
periaatteessa aina askeleen jäljessä tässä työssä ja
on paljon vielä tehtävää. Tähän
hallituksen esitykseen on sisällytetty erittäin
hyviä lähtökohtia ja asioita: estomääräys
ulkomailla tarjottaviin laittomiin palveluihin ja sitten myös tämä sopimuslisenssijärjestelmän
täydentäminen. Nämä ovat niitä hyviä kohtia,
joilla me pystymme tehostamaan tätä puuttumista
näihin loukkauksiin. Siitähän tässä on
kysymys ennen kaikkea, millä tavalla, millä keinoilla
me pystymme näitä loukkauksia käsittelemään
ja mitkä ovat esimerkiksi ne tekijäjärjestöjen
keinot puuttua, että ne tekijät saavat sen korvauksen
omasta työstään. Se, mikä tässä meillä on
vielä kovasti työn alla, on tietysti tämä luovan
alan työntekijöiden sosiaaliturva ja näiden
asioiden (Puhemies koputtaa) kehittäminen. Siinä me
olemme vielä alkutaipaleella.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvostettu puhemies! Luovat alat tuottavat merkittävän
osan maamme kansantuotteesta, ja tällä sektorilla
on valtavasti mahdollisuuksia, jos vain oikealla tavalla toimimme,
oikealla tavalla kannustamme emmekä liikaa lainsäädännöllä kahlitse
tämän alan kehittymistä. Luovien alojen
järjestöt luovuttivat jokin aika sitten omat tavoitteensa,
ja he toivoivat kannustavampaa tekijänoikeuslainsäädäntöä mutta
myös arvonlisäveroalea muun muassa äänitteille,
peleille, yleisötapahtumille ja e-kirjoille, ja varmasti
meidän on jatkossa pohdittava myös hyvitysmaksujärjestelmää ja
sitä, miten voimme näille taiteilijoille taata
riittävän toimeentuloturvan.
Mutta yksi asia, joka ei tässä paketissa ole,
on must carry-, siirtovelvoiteasia, joka ymmärtääkseni
on teillä, arvoisa ministeri, valmistelussa. Onko se tulossa,
ja miten näette, minkälaisia kustannuksia se tulee
aiheuttamaan kaapeliyhtiöille ja sitä kautta tavallisille
tv:n katselijoille?
Mikko Savola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Verkossa tapahtuu entistä enemmän
asioita, ja tietysti sen, mitä siellä saa tehdä ja
mitä ei, pitää olla kuluttajille selvää. Meillähän
on täällä ollut kansalaisaloitettakin
käsittelyssä viime keväänä nimenomaan
tekijänoikeuslakiin liittyen. Ilman muuta sille, joka tekee äänitteen
tai tuottaa, valmistaa, kuuluu se asianmukainen korvaus, mutta sitten
on myös se toinen puoli tässä: mitä saa
tehdä, onko kuluttajalle selvää, että niin
sanotusti virheitä siinä kopioinnissa tai katsomisessa
netin puolelta tai palvelujen tilaamisessa ei tule. Lehdistä ollaan
saatu lukea joskus aiemmin näistä tapauksista,
missä nuori henkilö on voinut laittaa oman elämänsä tavallaan
sekaisin sillä, ettei ole hölmöyksissään tiennyt,
mitä on tehnyt. Kysyisinkin ministeriltä: ovatko
tämän lain tuomat asiat nyt sellaisia, että ne
ovat myös kuluttajan kannalta riskittömiä,
ja tiedotetaanko niistä sitten myös kuluttajille
siltä osin, että he tietävät,
miltä osin he voivat sitten kopioida ja käyttää niitä palveluita,
mitä internet tarjoaa?
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ei tätä moittia voi,
askeleita on otettu oikeaan suuntaan. Ainoa on, että sen
yksittäisen tekijän, taiteilijan, luovien alojen toimijan,
tavallaan mahdollisuudet ison kansainvälisen tuotantoyhtiön
kanssa neuvottelemiseen tai — niin kuin tässä laissa
annetaan mahdollisuus — kohtuullistamiseen ovat pienet.
Lain sisältöä ohjaa se, että käytetään
niin sanottua kohtuullisuutta. Onneksi ovat sanat sopimus ja korjaus
siellä joukossa, mutta niin kuin tiedetään, sen
sopimuksen uudelleensaattaminen niin, että se yksilö vie
sen asian eteenpäin, on todella vaikeaa, markkinat sulkeutuvat
tekijältä. Toivottavasti, kun valiokunta tätä käsittelee,
tähän tulisi etujärjestöille
mahdollisuus kollektiivisesti neuvotella tuottajan kanssa.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen täsmälleen samaa mieltä kuin
ministeri Viitanen esittelypuheenvuorossaan, että tämä esitys
ei ole vielä valmis ja että tekijänoikeuslainsäädäntö vaatii
jatkuvaa kehittämistä. Siitä huolimatta,
että sivistysvaliokunta yksimielisesti päätti
olla yhtymättä kansalaisaloitteen sisältöön,
tällä kansalaisaloitteella tekijänoikeuksiin
liittyen oli kuitenkin tärkeä tehtävä sen
monista ristiriitaisuuksista huolimatta. Se oli eräänlainen
hätähuuto ja myös keskustelun avaus tekijänoikeuslainsäädännön
uudistamiseksi.
On tärkeää ja välttämätöntä,
että tekijät saavat oikeudenmukaisen, ansaitsemansa
korvauksen tuotoksistaan, ja valitettavasti tekijänoikeuslainsäädäntö (Puhemies
koputtaa) tuntuu olevan rakettitiedettä. Sitä se
ei saisi olla.
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Näillä luovilla aloilla
on yllättävänkin suuri merkitys meidän
taloudessa, ja kun tänä aamuna tulevaisuusvaliokunta
sai selvityksen siitä, mikä on Suomessa luovien
alojen osuus bruttokansantuotteesta ja mikä se on Euroopassa,
niin ainakin minut yllätti se, että Suomi on tällä 4,8
prosentin bkt-osuudella toisena heti Ruotsin jälkeen. Se
oli tieto, jota meidän varmasti kannattaa hyödyntää,
eli meillä on paljon kasvupotentiaalia myöskin
täällä luovien alojen työllisyysvaikutuksissa.
Mutta samassa kuulemisessa tuli esille vähän sama
asia, minkä edustaja Peltonen nosti esille, tämä sosiaaliturva-asia,
elikkä taiteilija-apurahat vähentävät
suoraan esimerkiksi takuueläkkeen määrää.
Pääomatulot eivät vaikuta, mutta taiteilija-apurahat
vaikuttavat. Eli tämä sosiaaliturvan kehittäminen
varmasti olisi yksi tärkeä osa myöskin
niitten edellytysten rakentamista, jotta luovat alat voisivat jatkossa
tuoda enemmän työpaikkoja ja kansantalouteen kasvua.
Kalle Jokinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Verkosta lataaminen tuo vuosittain useiden
satojen miljoonien eurojen tulonmenetyksen luovien alojen työntekijöille
ja tuottajille, usein jopa niin, että ne ihmiset, nuoret,
jotka lataavat verkosta materiaalia, eivät edes tiedä varastavansa
tätä tuotosta, joten tässä on
meillä vielä hyvin paljon tehtävää.
Lainsäädännön pitää olla
sellaista, että tekijänoikeuskorvausjärjestelmä mukautuu
jatkuvasti muuttuvaan jakelukanavaverkostoon. Eli tässä on
meillä paljon haastetta, mutta tekijänoikeusjärjestelmän
täytyy mukautua tähän muuttuvaan jakelukanavaverkostoon.
Luovien alojen kasvupotentiaali on valtava. Meidän pitää tehdä sellaisia järjestelmiä,
jotka kannustavat eteenpäin kehittämään
tätä alaa.
Päivi Lipponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä oli tämä kuuleminen aamulla,
ja siellä ilmeni, että teollisuuden työpaikkojen
määrä on vuodesta 2007 vuoteen 2012 laskenut
76 300:lla ja samaan aikaan luovien alojen kasvu on ollut
20:tä prosenttia, eli tässä on todella
kasvupotentiaalia. Ja tekijänoikeus on erittäin
tärkeä asia ratkaista, koska se on heidän
oikeutensa työhönsä.
Mutta tarvitaan myös muita uudistuksia. Esimerkiksi
Tekes-tukia voitaisiin myöntää luoville aloille
eli rakennettaisiin uudenlainen tukimuoto, jolla pystytään
alaa kasvattamaan. Myöskin tulisi miettiä sitä,
minkälaista tuotantotukea voitaisiin Suomessa myöntää,
koska tällä hetkellä Lapissa ei kannata
enää kuvata Lappi-aiheisia elokuvia vaan ne viedään
muualle Eurooppaan kuvattavaksi, missä tuotantotukijärjestelmä on se,
että elokuvan filmauksen jälkeen katsotaan, kuinka
paljon alueelle on tullut tuloja, ja sitten osa palautetaan niistä tuotantoyhtiölle.
Paljon on erilaisia vaihtoehtoja tukea tätä luovien
alojen menestystä.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan luovista aloista, niin aina tuntuu
siltä, että sieltä unohdetaan yksi tekijäryhmä kokonaan,
ja ne ovat audiovisuaalisen puolen tekijät. Esimerkiksi
meidän ihanassa Yleisradiossamme on käynyt niin,
että niillä, jotka ovat kuukausipalkkaisesti luovia
ihmisiä, ei ole tekijänoikeuksia. He ovat menettäneet ne
pari vuosikymmentä sitten saadakseen yhden palkkaluokan
lisää. Sama on käynyt freelancereitten
osalla. Tekijänoikeuksien maksu pienenee koko ajan, mitä useampi
lähetyskerta tulee, ja se johtuu siitä, että eri
kanavia on tullut lisää ja lähetetään
enemmän.
Kuitenkin on muistettava, että silloin kun puhutaan
luovista ihmisistä, niin se ei ole sillä tavalla
sellainen ala, joka kasvaisi itsestään. Sitä omaa
luovuuttaan on hirveän vaikea monistaa eteenpäin
ja panna monta ihmistä tekemään sitä, eikä voi
itse katsoa sorvin vieressä, kun sieltä luovaa
tavaraa tulee ulos, vaan se leipä täytyy saada
siitä tuotteesta, mikä siellä tulee.
(Puhemies koputtaa)
Sitten kannan huolta...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
No niin, nyt on minuutti mennyt, kiitoksia.
...kyllä piratismista.
Lasse Männistö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Luova talous ja sen kautta syntyvät
työpaikat olisivat merkittävä potentiaali
myös Suomelle, ja kun nyt katsoo tässä verkkomaailman
kehittyessä, miltä suunnalta kaikkein suurimmat
ja menestyvimmät liiketoiminnot syntyvät, niin
hyvin usein ne syntyvät jonkin jo olemassa olevan, usein
tekijänoikeuksien alaisen materiaalin välittämiseen
tai sen uudelleenmuotoiluun ja käyttäjille tarjoamiseen
keskittyvistä liiketoiminnoista. Tällaisia ovat
esimerkiksi YouTube tai Spotify, joista kumpikaan ei itse asiassa — kiitos
meidän tekijänoikeuslainsäädäntömme — olisi
voinut syntyä Suomessa, koska alun perin esimerkiksi YouTube
oli laiton palvelu, kunnes se sitten kasvoi siihen mittaluokkaan,
jossa hankki lailliset lisenssit.
Nyt varmaan otetaan askel oikeaan suuntaan, mutta toivoisin,
että Suomessakin kehitettäisiin tätä tekijänoikeussäädäntöä siihen
suuntaan, ettei vain reagoitaisi maailman muutokseen vaan että aidosti
yritettäisiin synnyttää toimintaympäristö,
jossa luovat alat ja myös tällaiset olemassa olevan
materiaalin (Puhemies koputtaa) välittämiseen
keskittyvät palvelut voisivat syntyä ja kukoistaa
ja kasvaa, ei siis vain reagoitaisi siihen, mitä muualla
maailmassa tapahtuu.
Merja Kuusisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on hyvä. Se sisältää eräitä erillisiä asiakokonaisuuksiin
liittyviä tekijänoikeuslain
muutosehdotuksia. Lakia ehdotetaan selvennettäväksi
lisäämällä muun muassa otsikot
kaikkiin lain pykäliin. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi
säännökset televisio-ohjelmien verkkotallennuspalveluita
koskevasta sopimuslisenssistä. Valmistelussa on pyritty
löytämään kompromissiratkaisu,
joka olisi sekä tekijöiden että oikeuksien
luovutusten saajien hyväksyttävissä.
Arvoisa puhemies! Tekijänoikeuslakia muutetaan siten,
että siihen sisällytetään tekijöille,
esittäjille ja tuottajille oikeus korvaukseen jakeluvelvoitteen
alaisten kanavien edelleenlähettämisestä.
Muutoksen jälkeen tekijänoikeuslaki palautuu vastaamaan
ennen vuotta 2006 vallinnutta oikeustilaa. Suomen hallitus tulee
pitämään komission ajan tasalla uudistuksen
etenemisestä. Tämä on äärettömän
hyvä asia, jos ajatellaan, että saadaan lisää työpaikkoja,
saadaan lisää (Puhemies koputtaa) luovia työntekijöitä,
alan ammattilaisia.
Ritva Elomaa /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomessa luovien alojen mahdollisuutta työllistää ja
edistää taloutemme kasvua ei ole tarpeeksi sisäistetty,
kun yritetään löytää ratkaisuja
yhteiskuntamme menestymisen edellytyksiin. Kansallisesti voimme
olla kyllä todella ylpeitä tekijöistämme.
Tuottajien ja tekijöiden yhteinen sävel olisi
syytä löytää ja lainsäädännön
myötä varmistaa oikeudenmukainen käytäntö molempien
osapuolten mahdollisuuksiin toimia.
Digitaalisuus aiheuttaa suuria haasteita tekijänoikeuslakiin.
Kansalaisaloite toi esiin monia, monia epäkohtia, joita
varmasti tullaan käsittelemään jatkossakin,
niin että se kansalaisaloite oli kyllä aiheellinen.
Ja sitten vielä tästä informaatiosta.
Ehkä olisi syytä lisätä informaatiota,
että kansalainen tietää, mitä sieltä netistä voidaan
ottaa ja kuinka paljon saamatta rangaistusta. Tekijät tarvitsevat tekijänoikeuskorvauksensa,
eihän putkimieskään tee ilmaiseksi putkihommia,
eikä hammaslääkäri paikkaa hampaita
ilmaiseksi. Kysymys ministerille: omaan käyttöön
saa netistä esimerkiksi musiikkia ladata, eikö näin
ole?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten viimeinen näistä vastauspuheenvuoroista,
ja sen jälkeen siirrymme puhujalistaan.
Sinuhe Wallinheimo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rantakangas otti äärimmäisen
tärkeän asian esille eli luovien alojen harjoittajien
sosiaaliturvauudistuksen. Meillähän oli Kataisen
hallitusohjelmassa sekä ammattiurheilijoille että luovien
alojen työntekijöille sosiaaliturvan uudistus.
Valitettavasti se ammattiurheilijoiden kohdalla kaatui, mutta toivottavasti
voitte viedä ministeriölle terveisiä,
että tämä ei kaatuisi.
On esitetty huoli siitä, että tekijänoikeuksia hyödyntäville
pk-yrityksille olisi kohtuutonta, jos tekijällä olisi
mahdollisuus avata sopimus lisäkorvausten toivossa. Ehdotetun
sääntelyn takia luovutuksensaajat eivät
voisi enää luottaa tehtyjen sopimusten pysyvyyteen,
mikä loisi liiketoimintaan merkittävää epävarmuutta,
joten haluaisin ehkä tästä hieman lisäselvennystä,
mitä ministeri on tästä mieltä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Jos ministeri tyytyisi nyt tässä vaiheessa
2 minuuttiin, vaikka kysymyksiä oli paljon? — No,
saa sitten puhua pitempään, kun menee puhujakorokkeelle.
5 minuuttia.
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa puhemies! Kiteytän, ja varmasti osaan ja moniinkin
näistä kysymyksistä palataan myös valiokuntakäsittelyssä.
Otan tästä nyt joitakin selkeimpiä yksittäisiä kysymyksiä.
Edustaja Elomaa, saa kyllä ladata musiikkia omaan käyttöön.
Sitten täällä edustaja Heinonen kysyi
näistä must carry -asioista. Aikanaan
Kopiosto on ilmoittanut liikennevaliokunnalle, että arvioitu hinta
voisi olla — siis vuonna 2010 tämä arvio — 0,03
euroa, ja sillä tavalla tämä varmasti
ei kohtuuttomaksi mene. Mutta sen verran haluaisin valottaa tätä taustaa,
että tässähän on taustalla se, että se,
että me olemme ottamassa nyt tämän must
carry -asian mukaan tähän jatkossa — se
on nyt erillisellä lausuntokierroksella — johtuu
yksinkertaisesti siitä, että Euroopan unionin
kautta katsotaan, että meillä on nyt tämä korvausvelvoite
siihen otettu, vaikkakin sen eduskunta poisti 2005. Eli tämä on
siinä taustalla, ja siksi tämä kulkee
nyt omaa prosessiaan ja tulee sitten eduskuntaan tämän
syksyn aikana vielä, ja silloin voimme myös palata
tähän kustannusten arviointiin. Tällä hetkellä se
arvioitu taso olisi sitten tosiaan tuo 0,03/kotitalous/kanava/kuukausi.
No, sitten täällä oli ilahduttavan
monta puheenvuoroa juuri tästä luovien alojen
merkityksestä ja siitä, että tätäkin
lakia tarvitaan vahvistamaan juuri tekijöiden oikeuksia
ja niitä edellytyksiä tehdä sitä luovaa
työtä, edellytyksiä olla taiteilija,
edellytyksiä edistää kulttuuria jokaisen ihmisen
iloksi, ja tämä on tietenkin hyvin tärkeä ja
hieno periaate. Ja kyllä minä myös vähän
kannan huolta kaiken kaikkiaan tästä taiteilijoiden toimeentulosta
tänä päivänä ja niistä monista
asioista, mitä tähän liittyy.
Tämä tekijänoikeuslaki on ollut hyvin
tärkeää saada eteenpäin tästä näkökulmasta,
vaikkakin, korostan, nämä ovat kompromisseja,
nämä eivät yksin vielä ratkaise.
Tässä on muutamia hyviä asioita, joilla
sen tekijän asema mahdollistuu paremmaksi, muun muassa
juuri siksi, että tulee lähemmäksi tämä kirjaus
siitä, että nämä sopimusehdot
olisivat kohtuullisia, ja tietoisuus siitä, että niitä voidaan
kohtuullistaa, johtanee siihen, että niistä jo
alun perin tehtäisiin kohtuullisempia. Samoin tässä on
tämän sopimuslisenssijärjestelmän
luominen niihin PVR-palveluihin. On hyvin tärkeää kaiken
kaikkiaan, että nämä tulevat nyt säädellyksi
laissa, koska muutenhan oli vähän pelkoa, että nämä palvelut
kokonaan menevät. Ja nyt kun tässä alat
ovat, nimenomaan eri toimijat, eri sidosryhmät, yhdessä esittäneet
tämänkaltaista mallia, niin mielestäni
se mahdollistaa taas... Täällä esimerkiksi
edustaja Männistö kysyi uusien palveluiden mahdollisuutta.
On arvioitu, että kun nämä käytännöt
vakiinnutetaan, niin sitä kautta voidaan myös
yhteistyössä näitä uusia palveluita
kenties kehittää. Eli tämänkaltaisia
ajatuksia on ollut tässä kaiken kaikkiaan taustalla.
Tästä taiteilijoiden toimeentulokysymyksestä vielä sen
verran, että täällä hyvitysmaksujärjestelmä mainittiin
ja sitäkin on tarkoitus tässä vielä katsoa,
mitä voimme tällä hallituskaudella tehdä.
Minusta olisi hyvä saada sitä eteenpäin,
mutta tässäkin on pitkä valmistelu takana,
ja tie on ollut aika vaikea. Sellaisen mallin löytäminen, mikä tässä sitten
tulisi kyseeseen, on ollut lukuisten erilaisten neuvottelu- ja työryhmien
kohteena, mutta me emme ole vielä heittäneet tässä suhteessa
kaiken kaikkiaan kirvestä ollenkaan kaivoon.
Sivistysvaliokunta varmasti puuttuu omalta osaltaan sitten näihin
yksityiskohtiin, ja ministerinä tietenkin ja luonnollisesti
olen valmis yhteistyöhön ja käsittelemään
lakia. Ja varmasti yhtä mieltä voimme olla siitä,
että kehittämisen tarpeita nyt ja jatkossa tulee
vielä kaiken kaikkiaan olemaan.
Puhemies! Toivon, että tässä tuli
edes joihinkin kysymyksiin vastauksia, ja tältä pohjalta mennään
yhdessä eteenpäin. — Kiitoksia.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Siirrytään nyt puhujalistaan.
Elina Lepomäki /kok:
Arvoisa puhemies! Pitää kiittää siitä,
että hallituksen esityksessä suurimmilta ylilyönneiltä on
vältytty, kuten esimerkiksi taannoisen kulttuuriministeri
Arhinmäen toiveelta lähteä hidastamaan
verkkoliikennettä.
Mutta kaksi kohtaa esityksestä on silti hyvä nostaa
tarkempaan keskusteluun:
Ensimmäinen huomio koskee verkkotallennuspalveluita.
Verkkotallentamisella tarkoitetaan palveluja, joissa kuluttaja voi
tallentaa myöhempää katselemista varten
yksittäisiä tv-ohjelmia tai kanavien ohjelmistoja
haluamallaan päätelaitteella. Lakimuutos tuo verkkotallennuspalvelut
tekijänoikeuskorvausten piiriin. Tulkinta on ongelmallinen
ja vertautuu tilanteeseen, jossa Kopiosto olisi saanut aikanaan
päättää, miten vhs-tallennus
toimii. Toisin sanoen kuluttajan tekemiä tallennuksia kohdellaan
nyt eri tavoin sen perusteella, mille medialle kuluttaja päättää tallenteen
tehdä. Monimuotoiset tallennuspalvelut toisivat kuitenkin
kuluttajalle merkittävän hyvinvointilisän
esimerkiksi pelkkään kaapelijakeluun nähden.
Esitys saattaa hidastaa kilpailukykyisten liiketoimien syntymistä.
Muun muassa Kilpailu- ja kuluttajavirasto on pitänyt
ongelmallisena, että esitys edustaa tapauskohtaista sääntelyä,
jossa tekijänoikeusjärjestelmän ongelmakohtiin
puututaan kunkin uuden teknologian, palvelun tai jakelutien osalta erikseen.
Lisäksi voi pitää yhdenvertaisen kilpailun
kannalta haitallisena, että verkkotallennuspalveluita koskeva
ratkaisumalli perustuu niiden toimijoiden keskinäiseen
sopimiseen, jotka ovat päätyneet esittämään
käsillä olevaa ratkaisumallia opetus- ja kulttuuriministeriölle.
Se saattaa luoda kyseisille toimijoille muita alan toimijoita vahvemman
kilpailuaseman.
Esityksen perusteluissa todetaan, ettei nykyinen lainsäädäntö ole
pysynyt tekniikan kehityksen perässä. Mikään
lainsäädäntö ei voi pysyä tekniikan
kehityksen perässä, tai sitten markkinat ovat
täysin epäonnistuneet. Mielestäni lainsäädännön
kuuluisikin keskittyä periaatetason sääntelyyn
eikä siihen pitäisi kuulua kuluttajan valinnanvapauden
tai myöskään elinkeinovapauden rajoittaminen.
Toinen huomio koskee verkkosensuurin laajentamista eli luvattoman
verkkojakelun vastaisia toimia. Uutena pykälänä esitetään
säädettäväksi estomääräyksestä.
Pykälä mahdollistaa puuttumisen sellaiseen laittomaan
jakamiseen, jonka sijaintia tai alkuperämaata ei ole paikannettu.
Kuten esityksessäkin todetaan, laillisten palveluiden
tarjonta on kahden viime vuoden aikana lisääntynyt
merkittävästi musiikin, elokuvan ja kirjallisuuden
alueella. Suomessa on tällä hetkellä parikymmentä laillista
musiikkipalvelua ja useita elokuvapalveluita. Näiden palveluiden suosio
ja suosion tasainen kasvu osoittavat, että laillisia palveluita
on pystytty kehittämään vastaamaan kuluttajien
toiveita. Mutta nyt uusi pykälä sanoo näin:
"Jos kieltokanteen nostaminen ei ole mahdollista, koska väitetty
loukkaaja on tuntematon, tuomioistuin voi tekijän tai hänen edustajansa
hakemuksesta määrätä välittäjän
estämään tekijänoikeutta loukkaavaksi
väitetyn aineiston saattamisen yleisön saataviin — eli
estomääräys. Keskeyttämismääräyksen
täytäntöönpanosta aiheutuneista
kuluista vastaa ensisijaisesti määräyksen
saanut välittäjä."
Nyt lainaan Pekka Savolaa viime vuonna Aalto-yliopistossa hyväksytystä lisensiaattityöstä:
"Kun
tarkastellaan internetyhteyden tarjoajiin kohdistuvia estotoimia,
kyse on olennaisesti ilmiöstä, jota voitaisiin
kutsua meren patoamiseksi. Kielikuva viestittää ensinnäkin
estämiseen kohdistuvaa vaikeutta, varsinkin mitä kauemmas
lähteestä mennään. Käyttäjäpäässä tehtäviä estoja
voitaisiin kuvata niinkin, että tiettyyn suuntaan valtamerelle
lähdössä olevien laivojen lähtö eräistä satamista
kiellettäisiin. Kuitenkin laivat, jotka tekisivät
välipysähdyksen muissa kuin näissä tiukasti
kontrolloiduissa satamissa, pääsisivät
kohteeseensa normaalisti."
Meren patoaminen, arvoisa puhemies, on mahdoton tehtävä.
Asiallista olisikin kysyä, miltä osin lainsäädännön
tehtävä on sitä edes yrittää,
etenkin kun se samalla saattaa heikentää verkkoneutraliteettia
ja sananvapautta. Se saattaa vaarantaa monia oikeusvaltion periaatteita
ja ohjata kansakunnan resursseja tehottomaan käyttöön.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Yle teetti kyselytutkimuksen vajaa vuosi
sitten tekijänoikeusjärjestöjen edustajille,
tekijänoikeuksien käyttäjille. Meistä lainsäätäjistä osa
osallistui siihen, kuten myös joukko mielipidevaikuttajia.
Tämä tutkimus osoitti sen, että noin
40 prosenttia vastaajista katsoi, että tekijänoikeuslainsäädäntö toimii
vain kohtuullisesti. Vuosi sitten tehdyn tutkimuksen mukaan jopa
kolmasosa vastaajista pitää tekijänoikeusjärjestelmää toimimattomana,
ja toisaalta vain 24 prosenttia on sitä mieltä,
että järjestelmä toimii hyvin. Tähän
kyselyyn siis vastasivat merkittävältä osalta
nimenomaan ne, jotka näiden tekijänoikeuksien
parissa työtään tekevät. Tuo
kertoo hyvin siitä, että meillä on uudistamistarvetta.
En tiedä, olisiko sitten tarpeen jossain vaiheessa
miettiä tämä aivan niin sanotusti puhtaalta
pöydältä, tyhjältä paperilta,
katsoa kokonaisuutta, mitä tehdä, esimerkiksi
miettiä sitä, millä tavalla meidän
tekijänoikeuslainsäädäntö mutta toisaalta
sitten tästä työstä saadut korvaukset
jakaantuvat musiikintekijöiden kontra audiovisuaalista
tuotantoa esimerkiksi tv-puolelle tekevien kanssa. Yleisradion tuloutuksista
löytää aika mielenkiintoisia yhteyksiä,
millä tavalla tämä järjestelmä tukee
toista puolikasta unohtaen toisen puolikkaan.
Meidän pitää uudistaa tekijänoikeuslakia.
Itse ajattelen niin, että siitä pitäisi
tehdä ennen muuta mahdollistavaa lainsäädäntöä.
Sen pitää olla luovalla alalla toimimista ja menestymistä mahdollistavaa,
mutta toisaalta myös niin, että se mahdollistaisi
tämän materiaalin käytönkin.
Tästä sitten tulemmekin ehkä siihen problematiikkaan, mihin
usein törmäämme, että kun teemme
jotain, mikä helpottaisi käyttöä,
niin samaan aikaan ehkä sitten teemme jotain sellaista,
minkä taas luovan työn tekijät kokevat
epäoikeudenmukaiseksi.
Arvoisa ministeri, ei teillä helppo tehtävä ole, mutta
uskon, (Puhemies koputtaa) että tästä vielä seuraavallekin
hallitukselle työtä riittää.
Itse kannustan siihen, että jossain vaiheessa tehtäisiin
huolella tämä työ, niin että mietittäisiin,
minkälainen (Puhemies koputtaa) olisi 2020-luvun tekijänoikeuslainsäädäntö Suomessa
ja ehkä laajemminkin Euroopassa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Luovista aloista oli kirjaus myös
Kataisen hallitusohjelmassa, tosi kevyesti. Ensimmäinen, voisiko
sanoa, luoville aloille kohdistettu toimenpide oli oppilaspaikkojen
leikkaaminen, joka tietysti osaltaan on ollut varmasti järkevää ja perusteltua.
Mutta olisi tärkeää, että valtiovalta näiden
oppilaitosten kanssa, jotka ovat tänä päivänä olemassa,
pystyisi ohjaamaan luovien alojen toimijoiden ja oppilaitosten välistä yhteistyötä
tiiviimmäksi,
luomaan näille oppijoille kasvuympäristöä,
missä on se luovuus ja missä on valmiit välineet
luovuuksille, tai sitten niin, että meillä avataan
välineitä eri verkkopalvelutuottajien keskuudessa
sille alalle haluaville opiskelijoille niin, että he saavat
niitä välineistöjä käyttöönsä ja
edelleen voivat kehittää sitä omaa luovuuttaan.
Eli olisi tärkeää olla portinavaajana luovien
ihmisten ja luovilla aloilla toimivien tahojen kanssa.
Toinen asia, joka Kataisen hallitusohjelman myötä tuli,
oli se, että budjettikirjasta alueellisten elokuvakeskusten
tuki poistettiin — murheellinen sanoma. Toivon, että tämä voidaan
ottaa uudelleen harkintaan ja toimia niin, että alueille voi
syntyä tekijöitä, joiden avulla on mahdollista erityisesti
elokuvatuotannon alalla tuoda uusia luovia ihmisiä toimintaympäristöön
ja siten pitää alueelliset toimintaedellytykset
kunnossa.
Lainsäädännön pitää elää ajassa,
sanotaan aina niin, mutta luoviin aloihin liittyvän lainsäädännön
pitää olla vieläkin luovempaa, ja komppaan tässä kyllä edustaja
Heinosta siinä, että nyt olisi aika ehkä katsoa
kaikki aivan uudelleen, missä olemme, ja ennakoida hieman
tulevaa.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
esittää todellakin eduskunnalle tekijänoikeuslain
muuttamista, ja siihen ehdotetaan lisättäväksi
säännökset televisio-ohjelmien verkkotallennuspalveluita
koskevasta sopimuslisenssistä. Tämän
arvioidaan poistavan tv-ohjelmien verkkotallennuspalveluihin sisältyvän
oikeudellisen epävarmuuden ja tuovan tekijänoikeudella
suojatut sisällöt kuluttajien saataville oikeudellisesti
ja taloudellisesti kestävällä tavalla.
Toiseksi tässä tekijänoikeuslaissa
ehdotetaan säädettäväksi tarkemmin
tekijänoikeuden luovutusta koskevan sopimuksen kohtuullistamisesta, kun
teoksen alkuperäinen tekijä luovuttaa oikeutensa.
Tämä on hyvä asia, ja esitys on syntynyt kompromissiratkaisuna.
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännökset mahdollisuudesta
välittäjille annettavalla tuomioistuimen määräyksellä puuttua
loukkauksiin, joissa väitetty loukkaaja on tuntematon eikä kannetta
häntä vastaan voida nostaa, ja tämä on tullut
monissa keskusteluissa tekijäjärjestöjen kanssa
hyvinkin vahvasti esille. Estomääräys
olisi mahdollista kohdistaa esimerkiksi ulkomailta Suomeen tarjottaviin
laittomiin palveluihin, joiden ylläpitäjät
ovat tuntemattomia. Lisäksi säännöksiä välittäjille
annettavien määräysten täytäntöönpanosta
aiheutuvien kulujen ja vahinkojen korvaamisesta ehdotetaan tässä esityksessä täsmennettäväksi.
Ehdotukseen on ministeriön selvityksen pohjalta myös
sisällytetty toteuttamiskelpoisimmat ja kustannustehokkaimmat
keinot. Tämä esitys on hyvin tärkeä lisäkeino
tekijänoikeusloukkauksien esiintuomiseksi ja myös
niiden estämiseksi.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tekijänoikeuksia
voidaan perätä jatkossa silloinkin, kun loukkaajaa
ei tiedetä. Sopimuslisenssijärjestelmän
perussäännöksiä ehdotetaan myös
täydennettäviksi niin, että hyväksyttyjä oikeuksien
yhteishallinnointijärjestöjä pidetään
laissa säädetyissä tapauksissa teoksen
käyttämisestä tehdyn sopimuksen osalta
oikeutettuna edustamaan myös järjestön
ulkopuolisia saman alan tekijöitä.
Säännöksiin ehdotetaan myös
selkeyttä parantavia sanallisia muutoksia. Äänitallennetuottajan
suojan liittymäkriteeriä esitetään
täydennettäväksi äänitetuottajan
kansallisuudella. Tällaisilla täydennyksillä viedään
tietenkin tekijänoikeuksia eteenpäin, onhan tekijänoikeuslaki
sekä tekijän että kuluttajan turvaksi,
ja parhaimmillaan ne koskettavat meistä kaikkia. On bloggaajia,
on valokuvaajia, on musiikin ja runouden harrastajia, jotka jakavat
tuotoksia internetin ihmemaailmassa tänä päivänä.
Sitten on heitä, joiden tulot muodostuvat tekijänoikeuksien
pohjalta. Tekijänoikeudet kuuluvat kaikille, ja on tärkeää,
että selkeytetään ja täsmennetään
pelisääntöjä, kun epäkohtia
havaitaan.
Arvoisa puhemies! Vieläkin tähän
esitykseen — niin hyviä kuin nämäkin
parannettavat osat ovat — jää paljon
kehittämistä. Tekijäjärjestöjen kanneoikeus olisi
yksi kehitettävä asia, jotta väärinkäytöksiin
voidaan puuttua tehokkaasti. Olemme täällä jo
olleet huolissamme taiteilijan ja tekijän toimeentulon
turvaamisesta, myös siihen pitäisi saada enemmän
keinoja, muun muassa tällaisia asioita: taiteilijaeläkkeen
yhteensovittaminen takuueläkettä leikkaavana tulona
on yksi korjattava asia, samoin tekijänoikeuskorvauksen jättäminen
huomioimatta työttömyyspäivärahan sovittelussa
silloin, kun korvauksia maksetaan ennen työttömyyttä tapahtuneesta
työstä. Elikkä nämä ovat
tämmöisiä porsaanreikiä, ja
uskon, että ministeri on näistä hyvin
tietoinen ja ottaa nämä varmasti työn
alle.
On hyvä — ministeri kertoikin — että tämä must
carry -siirtovelvoiteasia nostetaan myös ihan
erillisenä esille myöhemmin, ja siitä kiitos ministerille,
että tämä on huomioitu. Tätä on
todellakin kovasti peräänkuulutettu.
Myös hidastamismääräys ilman
tuomioistuimen päätöstä olisi
ollut tietysti hyvä asia, mutta ymmärrettävästi
kustannustehokkuutta myös halutaan hakea, ja aina ei kaikkea
voi tietysti sisällyttää esityksiin.
Sivistysvaliokuntahan on juuri päättänyt
käsittelyn tästä vastaavasta asiasta
kansalaisaloitteena, ja on hyvä, että tämä hallituksen
esitys tulee nyt ennen sen käsittelyä, niin että me
voimme sillä tavalla myös sitten huomioida nämä yhteensovitukset
ja sen, millä tavalla sitten näissä esityksissä on
poikkeavuuksia ja yhteneväisyyksiä ja niin edelleen.
Elikkä hyvää työtä kaiken
kaikkiaan, hyvä esitys, ja mennään eteenpäin,
mutta paljon vielä jää tekemistä tämänkin
jälkeen.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Seuraavana on edustaja Pertti Virtanen, ja nyt hänen
puheenvuoroaan ei keskeytetä, mutta tietysti aina on ylhäällä se,
että suositus olisi se 5 minuuttia korkeintaan.
Pertti Virtanen /ps:
Kiitos, arvoisa puhemies! Tämähän
on uutta, näin etukäteen jo antaa itsetuntoa,
että nyt tulee tärkeä puheenvuoro.
Olen tässä vähän, näin
suomeksi sanottuna kyllä, kirjannut, mitä tässä nyt
on puhuttu siitä, kenen ehdoilla on tehty kompromissi.
Tämä on englantilainen sanaleikki. Englannissa
ja Amerikassa ollaan hurjasti edellä niin sanotussa sanakisailussa,
on vakava asia päästä pitkälle,
kun aina sitä on tuettu. Mutta Suomessa kaikki on kätketty
tietyn sisäpoliittisen pelin takia niin, ettei voi enää ilmaista
itseänsä, ja silti korostetaan luovuutta ja innovatiivisuutta.
Minä väitän, että tässä — miss
it, kisailla, miss the point — kompromissi on tehty ennen
kaikkea musiikin alalla äärimmäisten
isojen firmojen, kolmen firman, ehdoilla, niin että vähän
enemmän rääppeitä saisivat tekijät.
Sen takia nämä internetissä ja verkostossa
ja verkoissa olevat jutut ovat vähän naurettavia,
ellei ole oikein iso tähti, koska kaikille pienimmille
internet toimii lähinnä mainoksena, että ne
saavat edes jotain sitten.
Niin kuin kerroin tässä, Anssi Kela oli itse
laskenut sen kaiken, mitä hän menetti, ja se tulo
oli muutamissa satasissa, vaikka oli soitettu ihan älyttömästi,
koska nämä firmat vetävät nykytekijänoikeussäädännöllä kaiken
välistä. Eli se on aivan kohtuutonta rahastusta,
ja sen takia tässä tarvittaisiin lähes
vallankumous. Suomen täytyisi ryhdistäytyä ja
oikeasti mennä luovien ihmisten puolelle, vielä kun
tämä oikeudenmukaisuus on aina tunnetusti psykologisesti
ja hengellisestikin hyvin tärkeä asia ihmisyyden
kohtaamisessa, varsinkin kun ihminen on murrosikäinen — tutkimusten
mukaan juuri luovat persoonat useasti ovat jääneet
vähän niin kuin murrosikäisen tasolle.
He tarvitsisivat justiin lainsäädännön
ja kaiken muun tukea saadakseen tuotteita esille, ei niin, että heidät
sidotaan ja kahlitaan vanhatestamentillisesti johonkin tiukkaan
lakiin, jota voi sitten kyseenalaistaa uuden lain kautta.
Sen verran ministereille tästä laista, että nyt kun
Suomessa ei ole ryhmäkannetta, niin tässä kaikki
luovan työn tekijät tarvitsisivat erikseen sen
oikeuden, että ryhmäkanteen voisi nostaa — luovan
työn tekijät — koska nämä firmat
ovat jättimäisiä ja ne pystyvät
tuhoamaan kenet vain.
Eli tarvittaisiin rohkeata uudistusta musiikin alalla. Tämä vääristyminen,
vinoutuminen, perversio kielillä, on tunnetusti rankkaa,
mutta niin se on kaikilla muillakin aloilla: näyttelijät,
teatterit, elokuva. Ajatelkaa, että se, minkä takia
nyt näyttää niin hyvältä,
se, että luovat alat ovat nousseet Suomessa, ei ole oikeastaan
kuin yhden sektorin asia: pelien. Pari pelifirmaa, jotka ovat menestyneet
ja lasketaan luovaan toimintaan, jota ne toki ovat — luovia
juttuja — vääristää tämän
koko muun asian, koko luovuuden ja innovatiivisuuden, keksijöiden
huonon kohtelun tässä maassa. Eli tähän
tarvittaisiin uutta innostamista ja vielä sen vanhan innostuksen
lisäpotkua, sanotaanko, lisäarvoa — aikoinaan
toveri Marx käytti tämmöistä sanaa.
Tosiaan, itse Teoston — joku puhui Kopiostostakin,
ja on pari muutakin firmaa — pitkäaikaisena jäsenenä olen
nähnyt, kuinka uskomattomat koneistot jylläävät,
virkamiehen tapaisia tyyppejä isoilla palkoilla, ja sitten
vielä siellä takana ovat ylikansalliset firmat,
esimerkiksi nykyään kolme levyfirmaa musiikin
alueella, jotka keräävät 90 prosenttia
kaikesta siitä, mitä joku Anssi Kelakin saa aikaiseksi,
ja sillä voi rahastaa.
Tämä vinouma, perversio, kieroon kasvu, on ollut
pahinta juuri luovien alojen alueella, koska ei ole ollut kunnon
puolustajia. Tyypit ovat olleet semmoisia, joita voi... Beatlesinkin
historia on täynnä tämmöistä välistävedon
ja rahastuksen historiaa. Sen takia tämä on vinoutunut
vielä enemmän, että on — täälläkin
tunnettuja — tähtiä, jotka tienaavat
kuiteskin yllättävän hyvin, eivät
he halua kajota siihen. Manserock Tampereella, legendaarinen ilmiö,
on sekin perversoitunut "manseiskelmärockiksi", koska muutama
porukka on päässyt niin pitkälle, että niitten
ei kannata kyseenalaistaa tätä järjestelmää,
koska ne tienaavat älyttömästi. Mutta
kaikki ne muut, jotka tarvittaisiin siihen, mistä aikoinaan
syntyivät nämä ilmiöt, manseroll,
se flow ja virtaavuus, jota peräänkuulutetaan — ja
virtaisuus — tukahdutetaan tällä, koska
ne todella hyvin menestyvät tahot haluavat pitää yllä tätä vanhaa
juttua, koska se riittää heille, koska he ovat
olleet kuiteskin vain luovia tyyppejä, jotka yhtäkkiä ovat
saaneet suuren rahallisen arvon ja suosion, eli tämä koko
alue, jonka mainitsin, näyttelijät, kaikki tämänkaltaiset,
teatterien sulkemiset, jopa valtion laitosten, ja kaikki se. Jopa
on kyseenalaistettu se, onko näyttelijä edes mikään
luova henkilö. Aikoinaan muuten Arto Mellerin, melkein
parhaan ystäväni — ennen kuin Helsingin
herraksi rupesi ja sekosi liikaa — kanssa keskusteltiin, kun
hän rupesi dramaturgiksi, siitä, ovatko ohjaaja
ja dramaturgi ne, jotka panevat näyttelijät tekemään
jotain. Siis sehän olisi sama kuin se, että sanoisi,
että bändissä luova on vain se, joka on
säveltänyt biisit, ja hän opettaa muita
soittamaan.
Mutta todellisuudessa luova herkkyys, minä väitän, jos
mikä on nousemassa tämän kaiken jämähtäneisyyden — jopa
väitän taas kerran, et-tä vanhatestamentillisuuden — pohjalta
tässä maassa. Se on todellista hengen paloa, uuden hengen
saamista, niin että sitä ei pitäisi yrittää tuhota
näillä fraaseilla, käyttää kauniita
sanoja, niin kuin nykymedia käyttää ja
niin kuin nykypolitiikka käyttää tehdessään
jatkuvasti tätä vinoutumaa korostavaa politiikkaa.
Ajatelkaa, että — nykyinen ministeri on sentään
pitkän linjan tyyppi, väitän, että jopa
aika kunnon tyyppi, tyyppitär — vasemmistoliiton, esimerkiksi
kun oli hallituksessa, luova toiminta oli sitä, että kaikille
ratkaiseville paikoille nimitettiin omat vasemmistoliittolaiset
ihmiset. (Erkki Virtanen: Saisiko esimerkkejä?) Ja kun
mennään sitten siihen, että tekijänoikeusjutun,
joka nytten tässä tämän lain
uudistamisessa on tärkeintä, lisäksi
tulevat apurahat, kaikki muut, suosio, kaikkea tämänkaltaista
juttua, niin jokainen, 95 prosenttia, Suomen muusikoista ja kaikista tietää,
että kannattaa olla vasemmistolainen, jotta olisi toivoa
elää edes jotenkuten, koska justiin nämä tekijänoikeuslait
eivät suojaa tai tuota ihmisille siitä oikeasta
työstä oikeastaan mitään. Mutta
vanhoille päiville tämmöista varmistusta on
tehty, jopa niin, että meikäläinen aina
hyvin radikaalina, jopa, voisiko sanoa, protestanttina, pro test,
uuden testamentin ja muun puolesta on tästä asiasta
puhunut.
Kun totuuden puhuvan puolueeseen liityin, tai olen mukana siinä,
perussuomalaisissa, niin suurin osa näistä Tampereen
iskelmämanserocktyypeistä on leimannut minut jonkunlaiseksi
luomattomaksi, vanhakansalliseksi höperöksi. Eli
se on niin kovaa. Kun ei anneta palkkaa, kun ei Teosto eikä tämä lainsäädännöllinen
homma hoida, puhemies, tätä asiaa, niin silloin
täytyy ruveta jonkun puolueen nuolemisessa menemään
siihen, ettei enää näe ollenkaan totuutta,
vaikka koko tuotanto, se halu, flow, päästää itsensä ja näkemyksensä maailman
parantamiseen ja muuhun vastaavaan esiin, tukahdutetaan sen takia, että jotenkuten
vanhana tulisi toimeen, kun hyväksyisi nämä tämänkaltaiset,
vähän kompromissatut esitykset.
Mutta toivon vielä, arvon ministeri, että tämä käy
monella kierroksella ja ne kierrokset eivät ole pelkkää...
Niin kuin aikoinaan Juicelle opetin — kun hän
takertui Sinuheen, että ei mitään uutta
auringon alla — elämä on kuiteskin niin,
että koko ajan on uutta auringon alla, ei se ole ympyrä,
jossa mennään, ei se ole poliittinen ansa, jossa
mennään koko ajan samaan, vaan se on kierre, joka
koko ajan ylöspäin henkisesti ja vahvassa kehityksessä kehittyy,
kunhan ihminen innostetaan siihen näkyyn, sen ylläpitämiseen,
joka tuottaa sitten sitä. Näin pienessä maassa
kulttuuri just Snellmanin ja kaikkien, Lönnrotin, kautta
on ollut Suomen voima.
Suomi tarvitsee tässä Teosto-asiasssa ja näissä tekijänoikeuslaeissa
todellisen uudistuksen, jossa palkitaan juuri niitä ihmisiä,
jotka ovat jopa vaarallisia, vaarallisempia kuin kukaan muu, mutta
heillä on käsittämättömän
syvä yhteisyyden tunne siitä, miten tämä kansakunta
voi todella saavuttaa sen tulevaisuudenvisionsa. — Kiitoksia.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Piratismi on toisten tekemien elokuvien,
tietokonepelien, ohjelmien, äänilevyjen ynnä muiden sellaisten
tallenteiden laitonta valmistusta ja myyntiä. Piratismi
on hyvin huolestuttavaa, ja tuntuu sille, että tässä hallituksen
esityksessä ei ehkä sitten kuitenkaan niin vahvasti
oteta tähän piratismin torjumiseen tai ennaltaehkäisyyn
kantaa. Kotikopiointi toki on sallittua, saa kuunnella musiikkia
kotona ja pienessä piirissä, ehkä ystävien
kanssa, mutta julkisesti sitä ei saa esittää eikä myöskään
myydä. Mutta mihinkä se raja sitten vedetään,
että esitys ei ole julkista?
Olisinkin kysynyt teiltä, hyvä ministeri,
tätä, millä tavalla me voisimme piratismia
entisestään vähentää ja
onko tähän asiaan mahdollisesti puututtu jollakin
tavalla tai mahdollisesti lisätäänkö jotakin
kirjausta, jotta piratismi saataisiin kitkettyä kokonaan
pois, koska sehän se on todella vakava, jos voisi sanoa
vaikkapa, syöpä.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajakollegat! Täällä on
kannettu paljon huolta luovien alojen ja artistien toimeentulosta
ja edellytyksistä harjoittaa ammattia, ja hyvä niin.
Mutta sitten kolikossa on se toinen puoli. Kiistatta nämä tekijänoikeuksia
koskevat lainsäädäntöhankkeet
ovat usein aika hankalia sen takia, että intressiryhmiä on
monia: paitsi tekijänoikeuksien haltijat ja heitä edustavat
järjestöt myös tekijänoikeuksien
alaista materiaalia käyttävät kuluttajat
ja kolmantena — eikä lainkaan vähäisimpänä — tosiaan
tekijänoikeusmateriaalin välittäjät
ja siitä liiketoimintaa synnyttävät tahot
ja toimijat. Ja niin kuin äskeisessä puheenvuorossani
sanoin, ennen muuta nämä kasvualat sähköisissä tietoliikenneverkoissa
ovat olleet näitä tekijänoikeuksien alaisen
materiaalin välittämiseen tai uudelleenmuotoiluun
ja kuluttajille tarjoamiseen keskittyviä liiketoimintoja. Niistä on
syntynyt maailmanlaajuisia suuria tekijöitä, ja
tietenkin toivoisi, että myös Suomessa voisi syntyä tällaisia
tekijänoikeuksien alaisten materiaalien välittämiseen
keskittyviä maailmanlaajuisia menestystarinoita, sellaisia
kuin YouTube tai Spotify.
Mutta jos kuvaan nyt vähän karrikoiden sitä ongelmatiikkaa,
mikä tällä hetkellä tällaisen
yrityksen synnyssä Suomessa on, niin Suomessa, mikäli
joku perustaa esimerkiksi verkossa musiikkia välittävän
verkkopalvelun, neuvottelujen kautta tietenkin voi saada tämän
palvelun lisensoitua niin, että kustannustaakka ei ole
kohtuuton, mutta kuitenkin se vaatii laillisen pohjan eli lisensoinnin
heti alusta alkaen, ja sitä kautta, kun yhtiöllä ei
ole vielä käyttäjiä eikä sitä kautta myöskään
tulovirtaa, tämä on tietysti aikamoinen hallinnollinen
haaste. No, sitten seuraavaksi haasteeksi muodostuu se, että vaikka
liiketoiminta Suomessa lähtisikin jonkinlaiseen kasvuun, niin
Suomessa lisenssin voi saada vain suomalaisille kuluttajille tarjottaviin
palveluihin. Sitten jos palvelu laajenee Eurooppaan, niin joka kerta jokaiseen
laajentuvaan maahan käydään erikseen
kyseisten maiden lainsäädännön
pohjalta ja säädösten pohjalta neuvottelut,
joilla palvelu voi saada lisenssit näihin maihin. Tämä on
tietenkin tällaisen verkkopalvelun kasvulle melkoinen este ja
hidaste.
Sen sijaan Yhdysvalloissa useat näistä nyt
menestystä niittävistä palveluista ovat
alun alkaen syntyneet laittomina palveluina. Siellä ei
ole ollut keinoa puuttua siihen, että palvelulla ei ole
ollut lisenssiä, ja palveluiden käyttö on
kasvanut, ja sitten kun ne ovat saavuttaneet tietyn mittaluokan,
käyttäjiä on ollut miljoonia, niin sen
jälkeen nämä palveluiden kehittäjät
ovat lisensoineet palvelut ja sopineet nämä oikeusprosessit
ja riidat ja palveluista on tullut maailmanlaajuisia menestystarinoita.
Yhdysvalloissa tätä tietä on osaltaan
edistänyt se, että lisensointi on onnistunut heidän
sisämarkkinoilleen helpommin yhden prosessin kautta.
Tämä tarkoittaa siis sitä, että Suomesta
tai edes Euroopasta ei ole yhtä helppoa synnyttää palvelua,
joka saavuttaisi kriittisen massan, koska Suomessa nämä lainsäädännön
velvoitteet ovat niin suuria ja me edellytämme, että alusta
alkaen, ihan niin kuin kuuluukin, palvelun täytyy olla
laillinen.
Toivoisin siis, että kun nyt otetaan tämä askel, niin
sitten jatkossa ja etenkin seuraavalla hallituskaudella lähdettäisiin
arvioimaan tekijänoikeuslainsäädäntöä ja
siihen liittyvää muuta lainsäädäntöä,
johon täälläkin on viitattu, koskien
esimerkiksi myös hyvitysmaksujärjestelmää,
joka on tulojen kerryttämisessä varsin pieni mutta
silti tällainen pistemäinen vero tietyille fyysisen maailman
tuotteille, ja lähdettäisiin tekemään tätä kokonaisarviointia
siitä näkökulmasta, miten mahdollistaisimme
meidän toimintaympäristössämme
uusien luovien alojen tekijänoikeusmateriaalin välittämiseen
keskittyvien yritysten palveluiden ja liiketoiminnan synnyn ja kasvun ja
toisaalta turvaisimme sitten näille tekijänoikeuksien
haltijoille mahdollisuuden menestyä ja saada myös
työstään asianmukaisen korvauksen. Uskon,
että jos tällaisia välittämispalveluita
ja luovien alojen verkkoliiketoimintoja Suomessa syntyisi, niin
se jos jokin olisi loppukädessä myös
suomalaisten artistien etu.
Ehkä viimeisenä, arvoisa puhemies, vielä se eurooppalainen
näkökulma sen lisäksi, että tarvitsisimme
Suomessa tekijänoikeuslainsäädännön
kokonaisuudistamista tästä näkökulmasta: Näen,
että lopullisena tavoitteena tulisi Euroopassa olla, että lisensointia
harmonisoitaisiin niin, että Euroopan sisämarkkinoille
olisi mahdollisuus päästä yhden lisensointiprosessin
kautta. Eli kun perustat jonkin oman palvelusi ja lisensoit sen
yhdessä EU-jäsenmaassa, niin prosessi olisi sellainen,
että saavutat oikeudet välittää tekijänoikeuksien
alaista materiaalia koko Eurooppaan. Tämä turvaisi
sellaiset sisämarkkinat Euroopassa syntyville palveluille,
että varmasti tällä mantereella syntyisi
uutta kasvua, uusia työpaikkoja ja sitä kautta
myös mahdollisuuksia artisteille, jotka Euroopasta ponnistavat.
Toivon, että osaltaan ministeri myötävaikuttaa
siihen, että Euroopassa tähän suuntaan
edetään, ja toivon, että ministeri osaltaan
myötävaikuttaa siihen, että tämä Suomen
lainsäädännön kehittäminen
ei jää tähän vaan kokonaisuudistusta
voitaisiin lähteä valmistelemaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että hallitus kiinnittää huomiota
esimerkiksi laittomaan piratismiin, mitä verkossa velloo
hyvin paljon, esimerkiksi näitten tallenteiden osalta,
joista pystytään aika nopealla aikavälillä lataamaan
uusinkin elokuva siitä mitään kenellekään
maksamatta. Useinhan nämä sijaitsevat jossain
muualla kuin Suomessa, ja nytten siihen on ollut vaikea puuttua,
ja siinä mielessä on hyvä, että näissä asioissa
hallitus tekee uudistuksia.
Arvoisa puhemies! Kuitenkin muun muassa edustaja Heinonen nosti
esille sen, että tekijänoikeusjärjestelmän
toimimattomuutta arvostellaan kovasti. Yksi kolmasosa on sitä mieltä,
että se ei ole nykyaikaa vastaava tai jopa menee liian
pitkälle.
Itse haluaisin yhden näkökulman nostaa siihen,
missä tekijänoikeusjärjestelmä ja -maksut menevät
liian pitkälle: Tekijänoikeusjärjestöille on
maksettava korvaus vaikkapa siitä, että seurakunta
laulaa jumalanpalveluksessa yhden laulun. Ei tainnut Luoja ihmistä luodessaan
arvata, että ihminen ahneuksissaan tekee kirkkokuorossa
laulamisestakin maksullista. Esimerkiksi Kauneimmat joululaulut -tilaisuudet
tai jopa hyväntekeväisyystilaisuuksissa laulaminen
tai vaikkapa sunnuntain jumalanpalvelustilaisuudessa laulaminen
on maksullista, usein myös riippumatta siitä,
lauletaanko siellä monta sataa vuotta vanhaa laulua, jonka
tekijä on usein jopa tuntematon. Siinä mielessä tällaisten
laulujen laulamisen maksullisuus on mielestäni pelkkää rahastusta, koska
tässä ei pyritäkään
edes lauluntekijöille tai säveltäjille
mitään korvauksia maksamaan.
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että hallitus kiinnittää huomiota
aidosti siihen kysymykseen, missä tapauksissa sitä korvausta
pitää periä. On selvää,
että jos joku tekee laulun ja sitä levittää ja sitä haluaa
edistää ja muut kopioivat sitä, niin
siitä maksetaan korvausta, mutta joku raja siinä pitää olla,
että jos sitä jossain lauletaan... Koska tulee
laulaminen kotona maksulliseksi, arvoisa ministeri? Tämän
haluaisin tietää.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan tekijänoikeuksista
ja puhutaan luovista aloista ja luovan alan ihmisistä...
Nyt en puutu enää varsinaisesti tähän
itse tekijänoikeuteen, koska siitä puhuin jo aikaisemmin.
Piratismi on tietenkin se asia, mistä kannan suunnatonta
huolta, siihen olisi tässäkin asiassa voinut huomattavasti
tiukemmin puuttua. Täytyy aina muistaa kuitenkin se, että kun
joku tekee jotakin työtä, niin siitä pitää se
palkka saada. Sosiaaliturvasta puhuttiin jo muutama sana, mutta
sitten on toinen asia, toivottavasti ministerille sinne korvan taakse
ja myöhempiä asioita varten: On aika lailla hankalaa,
jos luovan alan ihmiset pakotetaan yrittäjiksi. Se yrittäjyys
ja luovuus eivät ihan aina sovi yhteen. Kyllä ne
joskus sopivat yhteen, mutta jos ei töitä voi
tehdä mitenkään muuten kuin niin, että on
itse itsensä työllistävä yrittäjä, niin
silloin ollaan jotenkin hakoteillä. Ja luovuus on kuitenkin
semmoinen asia, joka antaa meille kaikille voimaa jaksaa tässä elämässä eteenpäin
ja
antaa voimaa hoitaa perhe ja hoitaa velvoitteensa.
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa puhemies! Aivan samaa mieltä: luovuus, kulttuuri,
taide, kaikki nämä, näin taloudellisesti
ankeina, epävarmoina aikoina lisäävät
kyllä henkistä hyvinvointia, ja se on äärimmäisen tärkeä asia.
Siksi yhdyn kaikkiin niihin puheenvuoroihin, mitä täällä on
käytetty siitä, että meillä on
turvattava esimerkiksi meidän taiteentekijöidemme
toimeentuloa. Meidän on huolehdittava siitä, että meillä on
näitä ihmisiä, jotka luovuutta tekevät
meidän iloksemme. Samaan aikaan on myös nähty
positiivisena nimenomaan se luovien alojen mahdollisuus myös
talouden pyörien pyörittäjänä,
se että kulttuuri paitsi on itseisarvo myös tuo
työpaikkoja ja vahvistaa henkistä hyvinvointia,
jopa fyysistä sellaista, ja sillä on vahva itseisarvo.
Täällä kysyttiin tästä lisensioinnista
eurooppalaisella tasolla. Musiikin osalla meillä on tällainen
kuin kollektiivihallinnointidirektiivi, jota ollaan implementoimassa
kansallisesti parhaillaan, ja se vaikuttaa lisensioinnin kehittymiseen eurooppalaisella
tasolla.
Sitten täällä, puhemies, puhuttiin
tästä estomääräyksestä.
Toisaalta edustaja Lepomäki sanoi vähän
niin, että sitä voidaan kiertää,
ja tästä näkökulmasta puhui,
mutta sanon kyllä, että aina, valitettavasti,
säädöksiä voidaan kiertää,
on täysin mahdotonta tehdä sellaista, ettei voisi. Mutta
sen merkitys lähtee ennen kaikkea siitä, että tällä säädöksellä annetaan
signaali siitä laittomuudesta. Tämä on
osaltaan tämän lainsäädännön
se askel juuri nimenomaan: kun täällä aivan oikein
kiinnitettiin huomiota piratismin kitkemiseen, taisteluun sitä vastaan,
niin tämä osaltaan tässä yhteydessä vastaa
tähän piratismin kitkemiseen kaikkiaan. Se on
ollut iso pulma, että silloin kun lähettäjä on
tuntematon, ei ole kerta kaikkiaan voinut mitään
kanteita nostaa. Nyt sitten tämä estomääräys
tulee tämän lainsäädännön kautta
mahdolliseksi.
Kaiken kaikkiaan mielestäni, puhemies, on hyvin tärkeää,
että me pystymme lisäämään
kuluttajien tietoisuutta siitä, mitkä aineistot
ovat laittomia ja mitkä laillisia. Sitten uskoisin, puhemies,
myös siihen, että näiden sinänsä erillisten kokonaisuuksien
kautta mutta yhteisesti me vaikutamme kaikki niihin asioihin, että jo
valmiiksi useampi aineisto voisi olla kaiken kaikkiaan laillinen
ja myös sen tekijän kannalta sopimukset voisivat
olla jo etukäteen kohtuullisia. Uskoisin, että tämän
lakipaketin paras sisältö lienee tässä.
Näitä uudistuksia on valmisteltu pitkään,
on neuvoteltu todella monessa kierroksessa, tehty kompromisseja,
mutta mielestäni on tärkeää,
että siinä kompromississa, vaikka se ei ole sataprosenttisen
täydellinen kaikkien kannalta, on otettu eri tahojen, joiden
intressit ovat usein hyvin vastakkaisia, näkemykset kuitenkin
huomioon juuri siten, että kaikki voisivat näiden
kanssa kaiken kaikkiaan elää.
Tästä todella vielä haluan sanoa,
kun puhuttiin näistä uusista palveluista — mitä ihan
oikeasti toden totta tarvitaan, siellä on kasvumahdollisuuksia
valtavasti — että tämä nimenomaisesti
tänään oleva verkkotallennuspalvelu,
joka nyt tulee tähän lainsäädäntöön
mukaan, josta osapuolet ovat päässeet sopimukseen,
että mallista tulee tällainen, on hyvä esimerkki
siitä, että on syntynyt aikanaan uusi palvelu
ja nyt sitten myös lainsäädännössä sen
edellytykset tuodaan tähän mukaan. Mielestäni
nämä ovat sellaisia hyviä, tärkeitä askelia
eteenpäin.
Puhemies! Ihan lopuksi sanon vielä sen, että täällä on
todella aiheellisesti kiinnitetty huomiota taiteilijoiden sosiaaliturvaan
laajemminkin. Täällä on mainittu näitä työttömyysturva-asioita ja
sosiaali- ja terveyspuolen asioita, eläketurva-asioita,
kaikkea tätä. Nehän eivät ole
vain kulttuuriministerin toimialassa, itse asiassa ne eivät suoraan
liity tähän, mutta kyllä haluan sellaisesta
kulttuuripoliittisesta näkökulmasta korostaa, että toivon,
että näitä toimia edistetään.
Tällä kaudellahan on ollut työryhmä miettimässä tätä, ja
parhaillaan pohditaan itsensä työllistävien mahdollisuuksien
parantamista ihan yhteistyöryhmissä eri ministeriöiden
kesken, ja tässä kyllä meidän
ministeriössämme tulemme pitämään tietenkin
luovien alojen ammattilaisten puolta. Olen kiinnittänyt
huomiota lainauskorvauksiin, se on suoraan meidän hallinnonalallamme,
ja toivon, että siellä pystyisimme tulevaisuudessa
tekemään jossain vaiheessa yhteisesti parannuksia.
On monia keinoja, millä pystymme näihin asioihin
puuttumaan, ja toivon, että voimme niitä yhteisvoimin
edistää.
Kiitos, arvoisa puhemies.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Olisin vielä ministeriltä halunnut
kysyä sitä, voimmeko me jollakin tavalla huolehtia
siitä, että ei mennä tekijänoikeuskorvausvaatimuksissa
liian pitkälle. Ymmärrän toki, että pitää musiikin
esittäjille saada korvaus ja tekijälle korvaus,
mutta joku kohtuus on kansalaisten mielestä kohdallaan.
Esimerkiksi ollaan menty niin pitkälle, että jos vaikka
päiväkodeissa — tai jos on vaikka tämmöinen
ryhmäkoti, joka ei ole mikään liiketoimintaa
tavoitteleva paikka — lapset laulavat yhdessä jotain
laulua, heidän pitäisi maksaa korvaus siitä,
ainakin jos se tapahtuu päiväkodissa. Aivan sama
on, jos he vaikka kuuntelevat musiikkia yhdessä radiosta
tai mankalta jonkun kappaleen. Olen ymmärtänyt,
että siitäkin pitäisi mak-saa tekijänoikeuskorvaus.
Jopa tämmöisiä väitteitä olen
kuullut — en tiedä, pitävätkö nämä paikkansa — että yksi
radiotoimittaja oli sanonut, että kun hän soitti
radiossa linnunlaulua ja luontoääniä,
niin ruvettiin vaatimaan tekijänoikeuskorvauksia.
Emmekö me mene tässä jo liian pitkälle,
kun me rupeamme puuttumaan jo kaikkien yksityisyyteen siinä mielessä,
että kohta, jos kaksi tai kolme ihmistä tai enemmän
on koolla, pitää maksaa tekijänoikeuskorvaus
siitäkin, kun ollaan kokoontuneena yhteen? Elikkä joku
rajahan tässä pitää kuitenkin
olla, koska eivät nämä välttämättä hyödytä niitä tekijöitä,
nämä korvaukset, mitä nämä tekijänoikeusjärjestöt
perivät. Nehän kyllä perivät
kaikki meiltä, jos ne vain saavat perittyä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Eivät ne lapset kyllä mitään
korvausta maksa, se on se kunta, jonka päiväkodissa
niitä lauluja käytetään. Kyllä minä ymmärrän
edustaja Niikon huolen siitä, jos virsiä laulava
kuorokin joutuu maksamaan, mutta jos jotain hengentuotetta julkisesti
esitetään, niin on kyllä kohtuullista,
että siitä sen teoksen tekijä saa korvauksen.
Kysymys siitä, mihin se raja vedetään,
ei olekaan sitten ihan helppo. Nykyisessä lainsäädännössä se
raja on kyllä vedetty, ei niitä korvauksia kuinka
pitkään tahansa saa ja kuka tahansa saa. Siitä voi
sitten keskustella, mikä siinä suhteessa on oikein
ja mikä väärin, mutta jokaisella, joka tekee
luovaa työtä, pitää olla oikeus
kuitenkin siitä käytöstä saada
korvaus. Lait pitää säätää niin,
että ne ovat kohtuullisia.
Mutta kun ministeri Viitanen täällä mainitsi sen,
että taiteentekijöitten sosiaaliturvaa pitäisi parantaa,
niin kannustan häntä kyllä siihen. Jyrki Kataisen
hallituksen ohjelmassa on yksiselitteinen kirjaus siitä,
että luovien alojen työntekijöitten sosiaaliturva
pitää saattaa kuntoon. Kovin hataralle pohjalle
hallituksen, tai hallitusten, työskentely tässä suhteessa
valitettavasti on jäänyt.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan luovien alojen sosiaaliturvasta,
ihmisten, jotka tekevät sitä, sosiaaliturvasta,
niin kuin ministeri tuossa äsken mainitsi, niin yksi asia — harmi
sinänsä, että ministeri ennätti
lähteä: nimittäin hänen edeltäjänsä poisti
lehtimieseläkkeet tästä maasta. Tämän
ylimääräisen lehtimieseläkkeen
hinta oli 200 000 euroa vuodessa, mutta niille harvoille,
joille se silloin myönnettiin, se oli todella hyvä lisä siihen
eläkkeeseen. Nyt olisin tietysti pyytänyt ministeriä huomioimaan
tämän asian ja ottamaan sen jossakin vaiheessa
takaisin, koska se ei voi olla rahakysymys, vaan se on kyllä semmoinen
tahtokysymys. Ministeri ei nyt täällä ole,
mutta halusin kuitenkin lausua tämän asian julki.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Virtanen mainitsi tämän,
että pitäähän tekijän saada
korvaukset. Olen samaa mieltä siitä. Toki pitää tekijän
saada korvaukset esittämästään
taiteesta ja valmistamastaan taiteesta. Kuitenkin on pienoinen ero
siinä, että me yritämme keinotekoisesti
mielestäni periä korvauksia, kuten esimerkiksi
että jos on muutama henkilö kokoontuneena yhteen
ja siellä esitetään jonkun musiikkia,
niin siitä pitäisi ilmoittaa ja tehdä korvaus, jos
se on julkista tapahtumaa, vaikka joidenkin yhteen liittyneenä porukkana.
Mutta tämä asia jäi epäselväksi
kuitenkin, kun olen kuullut näin, että jopa luontoäänien
esittämisestä tekijänoikeusjärjestöt
vaativat korvausta. Kenelle se korvaus maksetaan? Ei ainakaan niille
linnuille, jotka siellä visertävät, vaan
jonnekin se raha otetaan, kun joku on ominut sen keinon itselleen
tehdä sillä rahaa. Aivan samoin on näitten
vanhojen kirkkolaulujen kohdalla: kirkkokuorolaulut voivat olla
satoja vuosia vanhoja, ja siellä keinotekoisesti on löydetty
jopa tuntemattomille sanoittajille tekijänoikeuden omaava
henkilö, jota varten mukamas tämä korvaus
kerätään, mutta todellisuudessa ne rahat
jäävät tekijänoikeusjärjestöille
suurimmalta osin ja pieni osa tilitetään silloin
jollekin, joka katsotaan oikeutetuksi saamaan näitä korvauksia.
Siinä mielessä meidän ei pidä täällä tehdä semmoista
lainsäädäntöä, että me
kuristamme kuristamisen ilosta ihmisiä, kun he pyrkivät
edes laululla ilahduttamaan vaikka vanhusta jossain vanhainkodissa,
ja siitä ruvetaan maksua vaatimaan.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Sen verran haluan tähän
keskusteluun vielä puuttua, että tosiaan tekijänoikeuskorvauksia
maksetaan muun muassa, jos nyt puhutaan siitä linnunlaulusta,
kai sille taholle, joka on sen äänitteen tehnyt,
tallenteen tehnyt, ja kyllä siinä tietynlainen
peruste on olemassa. Mutta ehkä tätä nyt
ei kannata niin hirveästi dramatisoida, koska kyllä siellä toisaalta
on sitten vapaatakin materiaalia. Kyllä se on urbaani legenda,
että tämmöisistä sävellyksistä ja
teoksista, jotka on tehty satoja vuosia sitten, mitään
tekijänoikeusmaksuja kenellekään maksellaan.
Ei siellä minun tietääkseni ainakaan
mitään tekaistuja tekijöitä ole.
Mitä sitten tulee näihin järjestöihin,
niin kyllä se on ihan paikallaan, että tekijänoikeuksia
näin järjestäytyneesti valvotaan ja maksuja
peritään. Se, miten sitten ne varat käytetään,
miten tehokasta tämä tekijänoikeusjärjestöjen
toiminta on, on sitten tekijöiden ja tämän
järjestön välinen asia.
Keskustelu päättyi.