Täysistunnon pöytäkirja 130/2014 vp

PTK 130/2014 vp

130. MAANANTAINA 15. JOULUKUUTA 2014 kello 12.01

1) Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2015
Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2015 talousarvioesityksen (HE 131/2014 vp) täydentämisestä

Ainoa käsittely

Hallituksen esitys  HE 131/2014 vp

Hallituksen esitys  HE 247/2014 vp

Valtiovarainvaliokunnan mietintö  VaVM 37/2014 vp

Talousarvioaloite  TAA 1—538/2014 vp

Mats Nylund /r (ryhmäpuheenvuoro):

Värderade talman, arvoisa puhemies! Det här är den sista budgeten för valperioden. Vi vet alla att under alla år sedan nedgången 2009 har Finlands och hela euroområdets ekonomi präglats av svag exportefterfrågan och en rekordlång recession på hemmaplan. Att balansera statsfinanserna har krävt mycket jobb och tuffa beslut under hela valperioden. Det bör sägas att tack vare anpassningsåtgärder har regeringen lyckats förhindra att budgetunderskottet växer ytterligare. Att vi nu minskar landets nettolåntagning från årets 7,4 miljarder till omkring 4,7 miljarder nästa år är värt att notera.

Även nästa års budget präglas av den grundlinje som först regeringen Katainen och nu regeringen Stubb följt i ett mycket otacksamt ekonomiskt läge. Det kan sammanfattas i två punkter: regeringen satsar på åtgärder som skärper Finlands konkurrenskraft, men det kombineras med en rättvis social linje som ser till de svagaste gruppernas behov.

Arvoisa puhemies! Yhteiskuntarakenteen koossa pitäminen on tärkeää myös taloudellisesti vaikeina aikoina. Budjetin käsittely on hyvä tilaisuus katsoa eteenpäin. Vaikka taloudessa onkin paljon tasaisen harmaata, on syytä nostaa esiin joitakin positiivisia asioita. Metsäteollisuudessa on käynnissä myönteinen kehitys, ja huomattavia investointeja tehdään kaikissa suurissa metsäyhtiöissä — ei pelkästään Äänekoskella. Nämä ovat sellaisia positiivisia signaaleja, joita tarvitsemme.

Tämä budjetti sisältää merkittäviä panostuksia kasvua luoviin investointeihin, joilla on nopea työllistävä vaikutus. Ryhmämme pitää hyvänä kohdennettuna toimenpiteenä Tekesin lainavaltuuksien korottamista cleantech- ja biotaloushankkeisiin. Kun keskustelemme taloudesta ja tulevaisuudesta on aina syytä korostaa opetuksen roolia. Suomi nousee vain jos ymmärrämme puolustaa vahvaa perusopetusta ja innovatiivista taitoa. Budjettikirjassa on useita välineitä, joilla voimme saada talouden taas jaloilleen. Ruotsalainen eduskuntaryhmä haluaa kuitenkin korostaa, että ilman selkeää asennemuutosta koko yhteiskunnassamme emme saavuta näitä tavoitteita.

Työllisyys on saatava kohenemaan — tämä koskee kaikkia ikäryhmiä. Kun katsomme eteenpäin ensi vaalikauteen, meidän on onnistuttava sopimaan vielä lisää konkreettisia toimenpiteitä, joilla helpotetaan pienten ja keskisuurten yritysten työllistämistä. Emme voi enää sulkea silmiämme siltä, että työelämässä tarvitaan enemmän joustoja. Suomella ei ole enää varaa olla maa, jossa saavutettuja etuja näytetään puolustettavan enemmän kuin mitään muuta.

Värderade talman! Om vi vill ha den dynamik som vår ekonomi absolut skulle behöva måste vi på ett helt annat sätt än hittills bli öppna för nya lösningar. Det fordras också att vi gör det lättare för utländsk arbetskraft att delta i vår ekonomi. Mångkulturell tillväxt ska inte ses som en kostnad, utan den ger mycket för den dynamiska ekonomin. En förklaring till att Sverige har en starkare tillväxt än vi är att där finns ett större arbetskraftsutbud. Detta borde vi kunna medge och handla därefter.

Svenska riksdagsgruppen vill understryka att denna nya öppna attityd och flexibilitet i arbetslivet inte betyder att strävan att uppnå helhetslösningar på arbetsmarknaden raseras. Breda samhällsavtal har gett stabilitet, och stabilitet behövs också i framtiden. Arbetsmarknadslösningarna måste ändå modigare se framåt, annars riskerar vi att ytterligare halka efter.

Arvoisa puhemies! Työtä olisi priorisoitava myös verotuksellisesti. Ei voi olla niin, että verotuksessa palkitaan siitä, että onnistuu osoittamaan tulojensa tulevan muusta kuin palkkatyöstä. Suomen kokonaisveroasteen oletetaan olevan ensi vuonna yli 45 prosenttia suhteessa kokonaistuotantoon, ja sen odotetaan nousevan edelleen vuonna 2016. Kokonaisveroaste on ongelmallisen korkea, erityisesti sen vuoksi, että se osuu pahoin palkkatyöhön ja hidastaa elpymistä.

Värderade talman! Av de enskilda projekt som finansutskottet backat upp vill jag särskilt nämna tilläggsanslagen för jordbruket och flera satsningar för att skydda Östersjön och Finska viken. Jakobstads hamnväg som nu slutförs är ett exempel på en investering i lokal infra som uttryckligen gynnar exportindustrin. Att landsvägsfärjornas natturer i skärgården tryggas genom ett extra anslag är återigen en viktig sak för många enskilda människor som lever sin vardag i glesbygden. — Tack.