Perustelut
Turvapaikanhakijan oikeus työntekoon
Esityksen mukaan kansainvälistä suojelua hakeneiden
ulkomaalaisten työnteko-oikeutta rajoitettaisiin, jos he
eivät pysty esittämään rajanylitykseen
oikeuttavaa matkustusasiakirjaa. Voimassa olevan vaadittavan
matkustusasiakirjan olemassaolo antaisi mahdollisuuden työntekoon kolmen
kuukauden maassa oleskelun jälkeen kuten nykyisin, mutta
ilman tällaista asiakirjaa työnteko-oikeuden saisi
kuuden kuukauden kuluttua.
Valiokunta pitää ehdotusta turvapaikanhakijoiden
työnteko-oikeuden rajoittamisesta ongelmallisena. Esityksen
perustelujen mukaan ehdotuksella pyritään kannustamaan
siihen, että turvapaikanhakijat eivät hävittäisi
matkustusasiakirjojaan. Osa turvapaikanhakijoista tulee kuitenkin
sellaisista maista tai sellaisista olosuhteista, että heidän
ei ole ollut mahdollista saada lähtömaastaan matkustusasiakirjoja.
Tämä voi johtua maassa vallitsevien olojen sekavuudesta tai
matkustusasiakirjoja antavan viranomaisen puuttumisesta taikka siitä,
että poliittista tai etnistä vainoa pakenevan
on mahdotonta hakea matkustusasiakirjaa vaarantamatta omaa tai läheistensä henkeä
tai
terveyttä. Valiokunta katsoo, että ehdotettu säännös
kohtelisi epäoikeudenmukaisesti henkilöitä,
joiden ei ole ollut mahdollista saada vaadittavia matkustusasiakirjoja.
Valiokunnan käsityksen mukaan voidaan myös
perustellusti kysyä, onko työnteko-oikeuden lykkääminen
kolmella kuukaudella tehokas tapa vaikuttaa matkustusasiakirjojen
hävittämiseen tai tekeekö se Suomesta
vähemmän kiinnostavan turvapaikan hakumaan. Yhtäältä on vaikeaa
tai mahdotonta saada tieto tällaisesta sanktiosta tavoittamaan
Suomeen tulossa olevat turvapaikanhakijat siinä vaiheessa
matkaa, jossa asiakirjat ehkä päätetään
hävittää. Toisaalta on epävarmaa,
vaikuttaisiko työnteko-oikeuden lykkääntyminen
asiakirjojen hävittämistä tai turvapaikan
hakua koskevaan päätöksentekoon, vaikka
siitä tiedettäisiinkin.
Valiokunta pitää turvapaikanhakijoiden työnteko-oikeutta
tärkeänä niin ihmisoikeus- kuin kotouttamisnäkökulmasta.
Tutkimusten mukaan maahanmuuttajien sopeutumisen, kotoutumisen ja
kielen oppimisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää,
että he pääsevät töihin
mahdollisimman nopeasti maahantulonsa jälkeen. Tällöin
myös motivaatio työllistymiseen on yleensä korkeimmillaan.
Valiokunta korostaa, että vastaanottojärjestelmän
on tärkeää kannustaa turvapaikanhakijoita
työntekoon. Erityisesti alaikäisinä maahan
tulevat turvapaikanhakijat tulisi saada kouluun tai työhön
mahdollisimman nopeasti. Heitä voi olla myöhemmin
vaikea motivoida työntekoon, jos he ovat tottuneet elämään
toimeentulotuella.
Valiokunta painottaa harmaan talouden ehkäisemisen
tärkeyttä ja katsoo, että turvapaikanhakijoilla
tulee olla laillinen oikeus työntekoon, jotta he eivät
ajaudu harmaiden työmarkkinoiden piiriin. Samalla valiokunta
korostaa tarvetta ehkäistä etnisesti eriytyneiden
työmarkkinoiden syntymistä Suomeen valvomalla
tehokkaasti, että asianmukaisia työehtoja noudatetaan
myös ulkomaalaisten työntekijöiden työsuhteissa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työsuojeluviranomaisilla on riittävästi
resursseja tehokkaan valvonnan järjestämiseen.
Arvioiden mukaan noin 80 prosenttia turvapaikanhakijoista kuuluisi
uuden säännöksen piiriin eli heillä olisi
oikeus työntekoon vasta 6 kuukauden maassa oleskelun jälkeen.
Osa-aikainenkin työ poistaa käytännössä kokonaan
toimeentulotuen tarpeen. Saadun selvityksen mukaan lainmuutos merkitsee
toimeentulotukimenojen lisääntymistä noin
350 000 eurolla vuodessa laskettuna vuoden 2009 työllisyystilanteen
perusteella. Paremmassa työllisyystilanteessa turvapaikanhakijoiden
mahdollisuudet saada nopeasti työtä ovat tämänhetkistä paremmat,
jolloin työnteko-oikeus voi säästää toimeentulotukimenoja
nyt esitettyä arviota enemmän. Valiokunta katsoo,
että työnteon väheneminen ja toimeentulotuen
käytön lisääntyminen voivat
olla omiaan lisäämään rasismia
ja muokkaamaan kantaväestön asenteita entistä kielteisemmiksi
turvapaikanhakijoita ja mahdollisesti myös muita maahanmuuttajia
kohtaan. Valiokunta pitää tärkeänä,
että julkinen valta pyrkii kaikilla toimillaan johdonmukaisesti
ehkäisemään rasismia ja edistämään
suvaitsevaisuutta ja myönteistä asennoitumista
maahanmuuttajiin.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
esittää, että hallintovaliokunta vakavasti
harkitsee lakiehdotuksen muuttamista siten, että turvapaikanhakijoiden
työnteko-oikeus säilyy nykyisellään.Alaikäiset turvapaikanhakijat
Valiokunta on Suomen ihmisoikeuspolitiikkaa koskevasta selonteosta
viime syksynä antamassaan lausunnossa (TyVL 25/2009
vp) korostanut Suomeen yksin saapuvien alaikäisten
lasten erityisen haavoittuvaa asemaa ja pitänyt tärkeänä,
että alaikäisiä turvapaikanhakijoita
kohdellaan ensisijaisesti lapsina samalla tavalla kuin ilman perheen
tukea olevia suomalaisiakin lapsia. Valiokunta toistaa nämä näkemyksensä ja
pitää tärkeänä, että YK:n
lasten oikeuksien sopimuksen periaatteita lasten suojelemisesta
kunnioitetaan kaikessa viranomaistoiminnassa.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että turvapaikanhakijoiden
alaikäisyys pyritään luotettavasti selvittämään
niin, että alaikäisille tarkoitetut palvelut ja
suojelu kohdistuvat oikeille henkilöille. Valiokunta korostaa,
että oikeuslääketieteellinen iänmääritys
tulee suorittaa paitsi viranomaisten aloitteesta myös silloin,
kun hakija tai hänen edustajansa pitää sitä tarpeellisena.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
että käytettävissä olevat iänmääritysmenetelmät
ovat saadun selvityksen mukaan vain suuntaa-antavia, jolloin niillä voidaan
aukottomasti ratkaista vain hyvin selvät tapaukset. Rajatapauksissa
tulee asia ratkaista hakijan eduksi.
Esityksen mukaan oleskelulupa perhesiteen perusteella myönnettäisiin
vain, jos lapsi on edelleen alaikäinen hakemuksen ratkaisuhetkellä.
Valiokunta pitää sinänsä perusteltuna
sitä, että oikeus vanhempien saamiseen perheenyhdistämisen
kautta Suomeen on vain alaikäisellä. Valiokunta
pitää kuitenkin ongelmallisena säätelyä,
jossa hakijan oikeusasema olisi riippuvainen viranomaiskäsittelyn
pitkittymisestä. Valiokunta korostaa, että käsittelyprosesseja
tulee nopeuttaa ja niissä tulee päästä päätettyihin
tavoiteaikoihin.
Kotouttaminen
Valiokunta painottaa kielikoulutuksen ja muiden kotouttamistoimenpiteiden
merkitystä ja pitää tärkeänä,
että niiden järjestämiseen on käytettävissä riittävästi
resursseja. Valiokunta korostaa, että kotouttamiskoulutuksessa
tulee turvapaikanhakijoille antaa kattavasti tietoa Suomen oikeusjärjestelmästä ja
suomalaisesta yhteiskunnasta sekä erityisesti lapsen oikeuksista sekä naisten
ja miesten välisestä tasa-arvosta.