Varmistaakseen keskustavasemmiston tuen valinnalleen
komission puheenjohtajaksi vuoden 2014 eurovaalien jälkeen Jean-Claude Juncker
lupasi Euroopan parlamentille, että hänen komissionsa ryhtyisi aktiivisiin
toimiin sosiaalisen Euroopan vahvistamiseksi. Kysyntä tällaisille toimille on
vain vahvistunut komission toimikauden alettua, sillä työllisyys- ja
sosiaalipoliittinen tilanne ei ole merkittävästi helpottunut, vaikka talous on
alkanut osoittaa elpymisen merkkejä. Junckerin komission julkilausuttu tavoite
on edelleen "kolmen A:n sosiaaliluokitus", mutta konkreettisia toimia
vaikeuttaa EU:n rajallinen toimivalta sekä useiden jäsenmaiden haluttomuus vahvistaa
EU-tasoista sääntelyä työllisyys- ja sosiaalipolitiikan alalla.
Myös Britannian tuleva EU-kansanäänestys on
jarruttanut komission sosiaalipoliittisia toimia. Esimerkiksi viime vuoden
lopulle luvatun työvoiman liikkuvuuspaketin antamista jouduttiin lykkäämään,
kun Britannian hallitus ilmoitti vaativansa oikeutta rajata muista EU-maista
saapuvien maahanmuuttajien sosiaalietuuksia voidakseen suositella EU-jäsenyyden
puolesta äänestämistä. Eurooppa-neuvosto sopi viime kuussa, että mikäli
Britannia päätyy jäämään unionin jäseneksi, oikeus sosiaalietuuksien rajaamiseen
kirjataan EU:n lainsäädäntöön. Tällä on suora vaikutus työvoiman
liikkuvuuspakettiin sisältyvään sosiaaliturvan koordinaatioasetuksen
uudistukseen, joten komissio ei voi antaa sitä koskevaa esitystään ennen kuin
kesäkuussa pidettävän kansanäänestyksen tulos on selvillä.
Britannian ja joidenkin muiden jäsenmaiden haratessa
vastaan komissioon kohdistuu erityisesti Ranskan hallituksen ja Euroopan
parlamentin vasemmistoryhmien taholta kovaa painetta lunastaa lupauksensa
sosiaalisen Euroopan vahvistamisesta. Jo viime vuoden aikana komissio pyrki etenemään
asiassa ehdottamalla
nuorisotyöllisyysaloitteen määrärahojen lisäämistä sekä esittämällä suosituksia
koskien pitkäaikaistyöttömien aktivoimista. Tämän vuoden alussa komissio päätti
lisäksi jakaa työvoiman liikkuvuuspakettinsa kahtia voidakseen antaa esityksen
lähetettyjä työntekijöitä koskevan direktiivin uudistamisesta jo selvästi ennen
sosiaaliturvan koordinaatioasetuksen uudistusesitystä, jonka on nyt siis
odotettava Britannian kansanäänestystulosta. Lähetettyjä työntekijöitä koskeva esitys
julkaistiin lopulta viime viikolla samaan aikaan Junckerin jo syyskuussa
lupaamaa Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilaria koskevan tiedonannon
kanssa.
Sosiaalisten oikeuksien pilaria koskevan tiedonannon
liitteenä julkaistiin myös ensimmäinen luonnos itse pilarista, josta on tulossa
eräänlainen listaus EU:n keskeisistä sosiaalipoliittisista periaatteista.
Näiden periaatteiden on tarkoitus toimia vertailukohtana, jonka pohjalta arvioidaan osallistuvien
jäsenvaltioiden sosiaali- ja työllisyysasioita koskevaa tuloskuntoa ja
edistetään kansallisen tason uudistusprosessia. Pilarin pitäisi myös antaa
suuntaa niin sanotussa viiden
puheenjohtajan raportissa hahmotellulle euromaiden väliselle
lähentymiselle, mistä syystä se on suunnattu ennen kaikkea euroalueen maille,
mutta muutkin EU-maat saavat halutessaan osallistua. Pilariluonnosta koskeva
julkinen kuuleminen jatkuu tämän vuoden loppuun, ja sen pohjalta laadittava
lopullinen versio pilarista on tarkoitus julkaista vuoden 2017 alussa.
Komission suunnitelmat
sosiaalisten oikeuksien pilarin suhteen ovat tässä vaiheessa varsin alustavia,
joten pilarin lopullinen muoto ja merkitys selviävät vasta kuulemisprosessin
päätyttyä. Jäsenmaiden välisen ja myös komission sisäisen eripuraisuuden
seurauksena on mahdollista, että pilari typistyy pelkäksi jäsenmaiden sosiaali-
ja työllisyystoimien seurantavälineeksi, jolloin sen merkitys ja lisäarvo
suhteessa esimerkiksi talouspolitiikan eurooppalaisen ohjausjakson puitteissa
jo seurattaviin työllisyys- ja sosiaali-indikaattoreihin jää vähäiseksi.
Pilarin painoarvon lisäämiseksi Juncker pyrkii nostamaan asian korkeimmalla
poliittisella tasolla käytävän yleispoliittisen keskustelun agendalle. Mikäli
hän näin onnistuu saamaan hankkeelleen jäsenmaiden poliittisen johdon tuen, on
mahdollista, että pilarin puitteissa voidaan pelkän ongelmien havaitsemisen
lisäksi tavalla tai toisella myös puuttua niihin välineisiin, joilla ongelmia
pyritään jäsenmaissa ratkaisemaan.
Sosiaalista Eurooppaa
vahvistavien aloitteiden käsittely neuvostossa on perinteisesti takkuista,
mistä syystä sosiaalisten oikeuksien pilarin merkitys saattaa jäädä vähäiseksi
ja lähetettyjä työntekijöitä koskevan direktiivin uudistuksen käsittely
muodostua yhdeksi Junckerin komission kauden vaikeimmista hankkeista.
Vaikeuksista huolimatta komissio aikoo vielä tänä vuonna jatkaa sosiaalisen
agendansa edistämistä antamalla ehdotukset työssäkäyvien vanhempien aseman
parantamisesta sekä työvoiman osaamisen kehittämisestä.