Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön

Ammattieettiset ohjeet

141028_ammattieettiset_ohjeet_iso.jpg

Eduskunnan kirjaston ammattieettiset ohjeet

1. Kirjasto on kaikille avoin ja julkinen organisaatio

Asiakas

  • Kirjasto palvelee kaikkia, jotka tarvitsevat tietoa eduskunnasta, oikeudesta tai yhteiskunnasta.
  • Lainsäädäntö esitöineen on kansalaisten saatavilla.
  • Avoimen kansalaisyhteiskunnan toteutumista ja oikeutta tietoon tuetaan maksuttomilla peruspalveluilla.

 Työyhteisö

  • Työyhteisöä koskevista asioista tiedotetaan työntekijöille avoimesti.
  • Työntekijät tiedottavat myös johdolle ja työtovereille olennaisista asioista; tietoa pyritään jakamaan tehokkaasti.

​2. Kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti

Asiakas

  • Palveluja tarjotaan asiakasryhmille riippumatta asiakkaan etnisestä alkuperästä, iästä, kansalaisuudesta, seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuolesta, terveydentilasta, uskonnosta, vakaumuksesta ja varallisuudesta.
  • Asiakkaille pyritään tarjoamaan työrauha.
  • Häiriöihin puututaan välittömästi.

 Työyhteisö

  • Jokaisen työ on arvokasta.
  • Työtovereita kunnioitetaan, tuetaan ja kohdellaan asiallisesti.
  • Työrauhaa kunnioitetaan.
  • Työssä jaksamista tuetaan.
  • Työntekijän tulee kiinnittää huomiota jaksamiseensa ja hyvinvointiinsa ja tarvittaessa ottaa yhteyttä esimieheen, työterveyshuoltoon tai työsuojeluviranomaisiin.
  • Jokaisen tulee puuttua epäasialliseen kohteluun ja ilmoittaa siitä kirjaston johtajalle.
  • Epäasiallisen kohtelun tilanteet hoidetaan molempia osapuolia kuunnellen.
  • Ongelmatilanteissa työntekijöillä pitää olla mahdollisuus saada apua. Auttavia tahoja ovat kirjaston johtaja, esimies, työtoverit, työsuojeluvaltuutettu, luottamusmies/ammattiosasto, työsuojelupäällikkö, työterveyshuolto.
  • Eduskunnan tasa-arvosuunnitelman suosituksia noudatetaan henkilöstöä koskevassa päätöksenteossa.
  • Työsuojeluasioissa noudatetaan eduskunnan ja työsuojeluhallinnon antamia säädöksiä ja ohjeita.  

​3. Toiminta on luottamuksellista ja yksityisyydensuojaa kunnioitetaan

Asiakas

  • Kirjaston asiakaspalvelu on kaikin tavoin luottamuksellista. Asiakkaan yksityisyys huomioidaan mahdollisuuksien mukaan palvelutilanteissa.
  • Asiakkaan tietoja ei luovuteta ulkopuolisille.
  • Asiakkaalla on oikeus tarkistaa asiakastietonsa.

 Työyhteisö

  • Jokainen työntekijä pyrkii olemaan luottamuksen arvoinen.
  • Koko eduskunnan organisaatioon kuuluvien työ- ja yksityistiedot ovat luottamuksellisia. Edellä mainituissa noudatetaan lain määräämiä salassapitovelvoitteita.

​4. Kirjasto tarjoaa ammattitaitoista, asiantuntevaa palvelua ja monipuoliset aineistot käyttöön

Asiakas

  • Asiakas ja kirjastossa asioimisen vaivattomuus ovat keskeisiä toimintaa ohjaavia tekijöitä.
  • Asiakasta avustetaan hänen tarvitsemansa tiedon/aineiston saamisessa.
  • Kirjaston palvelu on luotettavaa ja korkealaatuista.
  • Henkilökunnan omat mielipiteet eivät saa vaikuttaa palveluun.
  • Kirjasto tarjoaa asiakkaille koulutusta ydinalueiltaan.
  • Oikeudellista neuvontaa ei anneta eikä lainsäädäntöä tulkita.
  • Kirjaston elektroniset ja painetut kokoelmat sisältävät ydinalueiden (eduskunta, oikeus, yhteiskunta) ajankohtaista ja historiallisesti merkittävää aineistoa.
  • Kirjasto kehittää palvelujaan ja kokoelmiaan huomioiden informaatioalan yleisen kehityksen ja asiakaskunnan tarpeet.

 Työyhteisö

  • Työntekijät kehittävät omaa ammattitaitoaan, seuraavat alan kehitystä ja tarjoavat tietonsa, yleissivistyksensä ja kokemuksensa asiakkaiden sekä kollegoiden käyttöön.
  • Eduskunnan kirjasto on aktiivinen osa suomalaista ja maailmanlaajuista kirjasto- ja tietopalveluverkkoa.
  • Verkostoitumalla lisätään yhteistyötä koti- ja ulkomaisten tahojen kanssa ja kehitetään oman kirjaston palveluja.

​5. Yleiseettiset tavoitteet

  • Kirjasto edistää demokratiaa ja tukee sanan- ja viestinnän vapautta.
  • Arvot ja etiikka ovat osa kirjaston päivittäistä toimintaa.
  • Tahto tehdä oikein esiin tulevissa tilanteissa.
  • Työssä esiintyviin epäkohtiin on oikeus ja velvollisuus puuttua.
  • Palvelut tuotetaan mahdollisimman tehokkaasti.
  • Kirjastopalvelujen onnistumista tulee mitata monin eri tavoin.
  • Kestävän kehityksen periaatteita noudatetaan.
  • Eettisen keskustelun tulee jatkua.