Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 8 muodostaa tärkeimmän tavara- ja henkilöliikenteen väylän Porin, Rauman ja Turun kaupunkien välillä. Valtatie 8 yhdistää myös kaikki Länsi-Suomen satamat Turusta Tornioon.
Teollisuuden, tavaraliikenneterminaalien ja satamien sijainnin johdosta valtatietä 8 kuormittaa jatkuvasti kasvava raskas liikenne. Tavarakuljetusten määrä on vuositasolla noin miljoona tonnia. Liikennetiheys yhteysväliosuudella Pori—Rauma—Turku on 6 200—33 600 ajoneuvoa/vrk, ja raskaan liikenteen osuus on korkea 700—1 650 raskasta ajoneuvoa /vrk. Tien heikko kunto ja riittämätön kapasiteetti ruuhkauttavat ja vaarantavat liikennettä koko yhteysvälillä. Rautatieyhteyttä ei rannikolla ole.
Käynnissä olevat ja suunnitellut mittavat yritystoiminnan investoinnit mm. Turussa, Uudessakaupungissa, Raumalla, Eurajoella ja Porissa ja kasvaneet tilauskannat meriteollisuudessa ja autoteollisuudessa ovat luoneet positiivisen rakennemuutoksen tilanteen Lounais-Suomeen. Tätä koko Suomelle tärkeää talouskasvua tulee nyt tukea kaikin tavoin.
Lounais-Suomen positiivinen rakennemuutos lisää huomattavasti liikennettä valtatiellä 8 sekä tavaraliikenteessä että pendelöinnissä. Huolimatta vajaan 100 miljoonan euron parannusinvestoinnista vuosina 2015—2018, tie ei edelleenkään vastaa valtateille asetettuja palvelutasotavoitteita. Alkuperäisessä suunnitelmassa parannustarpeita todettiin olevan runsaan 200 miljoonan euron edestä.
Talouskasvun mahdollistamiseksi tulisi nopeuttaa valtatien 8 yhteysvälin Pori—Turku kaikkein ongelmallisimpien kohtien suunnittelua ja rakentamista. Yksi liikenteelle haitallisimmista kohteista on Eurajoen risteysaluekokonaisuus, jonka järjestelyjen kokonaiskustannusarvio on noin 20 miljoonaa euroa. Tämä investointi sisältyy yhteysvälin uudelleenarviointiin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,