2.1
Taloudelliset vaikutukset
Eläketuet rahoitetaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan momentilta 33.40.60 Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista. Eläketuen piirin laajentamisen myötä eläketuesta aiheutuvien menojen arvioidaan kasvavan 6,6 miljoonaa euroa vuonna 2019 ja 25,8 miljoonaa euroa vuonna 2020. Tästä eteenpäin vaikutus alenee siten, että vuonna 2021 eläketuesta aiheutuvat menot kasvaisivat noin 23,3 miljoonaa euroa, vuonna 2022 noin 14,8 miljoonaa euroa ja vuonna 2023 noin 2,0 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 vaikutus eläketukimenoihin on vuotta 2020 selvästi pienempi, koska vuonna 2019 eläketukea maksettaisiin vain kolmelta kuukaudelta. Valtio vastaisi eläketuesta aiheutuvista kustannuksista.
Ehdotus vaikuttaisi muiden sosiaalimenojen kustannuksiin. Merkittävimpänä voidaan pitää työmarkkinatukimenojen vähentymistä, kun eläketukilain piiriin kuuluvat pitkäaikaistyöttömät siirtyisivät eläketuelle. Työmarkkinatukimenot vähenisivät valtion ja kuntien osalta vuonna 2019 yhteensä arviolta noin 5,8 miljoonaa euroa ja vuonna 2020 arviolta noin 22,9 miljoonaa euroa. Tästä eteenpäin vaikutus alenisi siten, että vuonna 2021 työmarkkinatuen menot vähenisivät noin 21 miljoonaa euroa, vuonna 2022 noin 13,6 miljoonaa euroa ja vuonna 2023 noin 1,9 miljoonaa euroa. Lisäksi yleisen asumistuen menot vähenisivät noin 1,6 miljoonaa euroa ja eläkkeensaajan asumistuen menot lisääntyisivät 1,7 miljoonaa euroa vuonna 2019. Seuraavina vuosina yleisen asumistuen menot pienenisivät 6,5; 6,0; 3,8 ja 0,8 miljoonaa euroa ja eläkkeensaajan asumistuen menot lisääntyisivät 6,7; 6,1; 3,9 ja 0,5 miljoonalla eurolla.
Eläketuen saajan verotuksessa saamasta eläketulovähennyksestä aiheutuisi kunnallisveron, kirkollisveron sekä sairausvakuutusmaksun vähennystä. Vuonna 2019 vaikutus olisi kunnallisverotukseen noin 1 miljoonaa euroa ja kirkollisveroon ja sairausvakuutusmaksuun vähäinen. Vaikutus olisi suurimmillaan vuonna 2020, jolloin se olisi kunnallisveroon noin kolme miljoonaa euroa vuodessa. Kirkollisvero ja sairausvakuutusmaksu pienenisivät kumpikin vuosina 2020 ja 2021 noin 0,2 miljoonaa euroa vuodessa.
Kaikki muutokset huomioiden valtion nettomenon lisäys olisi vuonna 2019 arviolta 3,3 miljoonaa euroa ja vuonna 2020 noin 12,8 miljoonaa euroa. Kuntien osalta nettomenot vähenisivät noin 2 miljoonaa euroa vuonna 2019. Vuonna 2020 vähennys olisi noin 9,0 miljoonaa euroa ja vuosina 2021—2023 arviolta 10,0; 6,4 ja 0,9 miljoonaa euroa. Vastaavasti vuosina 2021—2023 valtion nettomenojen lisäys olisi arviolta 13,1; 8,0 ja 0,8 miljoonaa euroa.
2.2
Eläketuen saajat ja vaikutukset etuudensaajien asemaan
Voimassa olevan eläketukilain perusteella eläketukea maksetaan vielä vuosina 2019—2021. Vuoden 2021 aikana eläketuen maksaminen päättyy, sillä silloin kaikki nykyisen eläketukilain perusteella eläketukea saavat viimeistään täyttävät 65 vuoden iän. Tässä esityksessä ehdotetun lain johdosta eläketuen saajien määrä lisääntyisi vuosina 2019—2021, ja eläketukea maksettaisiin vielä vuosina 2022 ja 2023.
Uutta eläketukea maksettaisiin vuonna 2019 keskimäärin noin 2 800 henkilölle, vuonna 2020 noin 2 700 henkilölle ja vuonna 2021 noin 2 400 henkilölle kuukaudessa. Eläketukea saavien henkilöiden määrä alenisi vuosittain melko nopeasti heidän täyttäessään 65 vuoden iän tai heidän siirtyessä vanhuuseläkkeelle tai muulle etuudelle. Vuonna 2022 eläketukea maksettaisiin keskimäärin noin 1 500 henkilölle ja vuonna 2023 noin 300 henkilölle kuukaudessa. Viimeiset eläketuet maksettaisiin vuonna 2023. Eläketuen saajista noin 53 prosenttia olisi miehiä ja noin 47 prosenttia naisia.
Edellä olevia arvioita tehtäessä on otettu huomioon, että kaikki eläketukeen oikeutetut eivät hae eläketukea. Laskelmissa on oletettu, että eläketukea saavien henkilöiden osuus olisi sama kuin aikaisemmin.
Eläketuen saajan nettotulot kasvaisivat hänen siirtyessään työmarkkinatuelta eläketuen piiriin. Keskimääräiselle eläketuen saajalle nettotulojen lisäys olisi noin 200 euroa kuukaudessa. Suurimpina syinä korkeampiin nettotuloihin olisivat etuuden korkeampi taso, etuuksien erilainen käsittely kunnallisverotuksessa sekä eläkkeensaajan asumistuen keskimäärin korkeampi taso yleiseen asumistukeen nähden. Joissakin yksittäistapauksissa työmarkkinatuella pysyminen voi kuitenkin olla henkilölle edullisempaa, koska eläketuen saaja on osittain eri etuuksien piirissä kuin työmarkkinatuen saaja. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi vammaistukea saavalla henkilöllä.
Työttömyysturvan saaminen edellyttää, että henkilö on ilmoittautunut työ- ja elinkeinotoimistoon kokoaikatyön hakijaksi, pitää työnhakunsa voimassa, asioi työ- ja elinkeinotoimiston edellyttämällä tavalla ja on työmarkkinoiden käytettävissä. Lisäksi vuoden 2018 alusta alkaen työttömyysetuuden saajan on tietyin poikkeuksin täytettävä työttömyysturvan aktiivimallin mukainen aktiivisuusedellytys, jotta etuutta maksetaan täysimääräisenä. Eläketuen saaminen vapauttaisi henkilön näistä velvollisuuksista, koska hänen ei tarvitsisi enää olla työnhakijana. Eläketuki ei kuitenkaan olisi esteenä henkilön työskentelylle. Mahdollinen eläketuen aikainen ansiotulo ei vaikuttaisi henkilölle maksettavan eläketuen määrään.
2.3
Vaikutukset viranomaisten toimintaan
Eläketuen toimeenpanosta vastaa Kansaneläkelaitos. Eläketuen piirin laajentaminen aiheuttaisi työmäärän lisäystä Kansaneläkelaitoksessa. Työ- ja elinkeinotoimistojen työmäärä vastaavasti vähenisi henkilöiden siirtyessä työvoimapoliittisten toimenpiteiden ja työttömyysetuuksien piiristä eläketuelle.
Eläketukiasioissa muutoksenhakueliminä toimivat sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta ja vakuutusoikeus. Ehdotetut muutokset saattavat vaikuttaa muutoksenhakuelinten käsiteltävänä olevien asioiden määrään.