1.1
Laki Suomen metsäkeskuksesta
2 §.Toiminnan rajaus. Pykälä ehdotetaan muutettavaksi siten, että metsäkeskukselle säädettäisiin kielto harjoittaa liiketoimintaa. Säännös selkeyttäsi metsäkeskuksen asemaa tilanteessa, jossa liiketoimintayksikön toiminta päättyy metsäkeskuksessa. Jäljelle jäävän metsäkeskuksen tehtävät on säädetty metsäkeskuslain 8 §:ssä. Kiellolla harjoittaa liiketoimintaa varmistettaisiin metsäkeskuksen asema riippumattomana ja puolueettomana toimijana.
Metsäkeskukselle voi kuitenkin tulla aiemman liiketoimintayksikön toiminnan päättymisestä johtuen vanhoista sopimuksista joitakin suorituksia vielä vuoden 2017 puolella. Myös tietyn vähäisen kiinteän omaisuuden osalta olisi tarpeen jättää mahdollisuus omistaa sitä. Metsäkeskuksella voisi myös olla vähäisessä määrin toimitilojen hallintaan oikeuttavia osakkeita tai omistuksia. Näiden johdosta kielto ei voisi olla ehdoton. Edellä selvitetystä johtuen ehdotetun säännöksen mukaan metsäkeskus ei saisi harjoittaa liiketoimintaa, jollei muualla laissa toisin säädetä.
Metsäkeskuksen liiketoimintayksikön hallinnassa on ollut maa-alueita, joilla on harjoitettu taimitarhatuotantoa ja metsäpuiden siemenviljelyä. Tällaisilla alueilla aiemmin harjoitetusta toiminnasta on mahdollista jossain yhteydessä tulla esiin ympäristövastuun arviointi. Vastuuriskeihin varautumisen johdosta katsotaan tarkoituksenmukaisemmaksi vaihtoehdoksi, että kaikkein kriittisimmät alueet jäisivät metsäkeskuksen omistukseen. Tämän vuoksi esitetään, että esitetyn liiketoiminnan harjoittamiseen liittyvän kiellon estämättä, metsäkeskuksella voisi olla vähäisessä määrin kiinteää omaisuutta ennen 1 päivää tammikuuta 2017 harjoitettuun taimitarhatuotantoon, metsäpuiden siemenviljelyksiin tai muuhun metsätaloustoimintaan liittyen. Metsäkeskuksella voisi myös olla vähäisessä määrin toimitilojen hallintaan oikeuttavia osakkeita tai omistuksia. Näillä alueilla tai toimitiloissa metsäkeskus ei kuitenkaan saisi itse harjoittaa liiketoimintaa. Metsäkeskus voisi harkintansa mukaan myydä tai vuokrata tällaista omaisuutta. Tällaisen toiminnan katsottaisiin kuuluvan omaisuuden järkevään hoitoon eikä sitä pidettäisi tässä laissa tarkoitettuna liiketoimintana. Vanhojen sopimusten suorituksista säädettäisiin voimaantulosäännöksessä.
Metsäkeskuksen asemaa voidaan arvioida EU:n kilpailuoikeuden näkökulmasta. Jäljelle jäävän metsäkeskuksen toiminta perustuu valtion sille lain nojalla asettamiin erityisvelvoitteisiin, joiden hoitamisesta sille maksetaan valtionapua. Jäljelle jäävä metsäkeskus ei voisi harjoittaa EU-lainsäädännössä tarkoitettua taloudellista toimintaa. Metsäkeskus ei siten voisi tarjota tavaroita tai palveluja tietyillä markkinoilla. Metsäkeskukselle maksettava valtionapu ei näin ollen ole EU-lainsäädännössä tarkoitettua valtiontukea. Metsäkeskuksen erityisvelvoitteet ovat perustuslain näkökulmasta julkisia hallintotehtäviä. Perustuslain esitöiden (HE 1/1998 vp) mukaan julkisella hallintotehtävällä tarkoitetaan verraten laajaa hallinnollisten tehtävien kokonaisuutta, johon kuuluu esimerkiksi lakien toimeenpanoon sekä yksityisten henkilöiden ja yhteisöjen oikeuksia, velvollisuuksia ja etuja koskevaan päätöksentekoon liittyviä tehtäviä. Julkisille hallintotehtäville on tyypillistä muun muassa erityinen julkinen intressi ja hallinnon ulkopuolinen kohde. Julkisten hallintotehtävien piirteinä on tuotu esiin myös valtion kyseisten tehtävien hoitoon kohdistama ohjaus ja valvonta, valtion osallistuminen tehtävän hoitamisen rahoitukseen ja se, että tehtävällä on vaikutusta jossain muodossa kansalaisiin tai johonkin kansalaisryhmään. Julkisten hallintotehtävien hoitamiselle asetetaan perustuslaissa tietyt edellytykset kuten hyvän hallinnon takeet. Hyvään hallintoon kuuluu yhtenä osana toiminnan puolueettomuus. Puolueettomuusvaatimuksen näkökulmasta on perusteltua, ettei metsäkeskus itse harjoita liiketoimintaa.
3 §.Metsäkeskuksen organisaation perusrakenne. Voimassa olevan 1 momentin mukaan metsäkeskuksessa on julkisen palvelun yksikkö, joka hoitaa 8 §:ssä tarkoitettuja tehtäviä, ja eriytetyn liiketoiminnan liiketoimintayksikkö. Ensimmäinen momentti tulee tarpeettomaksi, koska liiketoimintayksikön toiminta päättyy metsäkeskuksessa. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä ei todettaisi metsäkeskuksen muodostumista yksiköistä eikä mainintoja yksiköistä. Pykälän asiasisältö jäisi muutoin ennalleen.
7 §.Metsäkeskuksen johtaminen. Pykälää esitetään muutettavaksi siten, että siitä poistetaan säännökset liiketoimintayksiköstä ja liiketoiminnasta, koska liiketoimintayksikön toiminta päättyy metsäkeskuksessa. Lisäksi pykälästä esitetään poistettavaksi maininnat julkisen palvelun yksiköstä.
Valtuussäännöksestä esitetään poistettavaksi valtuus kokousmenettelyn tarkemmasta säätämisestä. Koska liiketoimintayksikkö ei enää toimisi metsäkeskuksessa, enää ei ole tarvetta säännellä johtokuntatyöskentelystä valtioneuvoston asetuksella.
Pykälän asiasisältö jäisi muutoin ennalleen.
8 §. Metsäkeskuksen tehtävät. Pykälän 1 momentin lainsäädäntöä koskevan luettelon 5 kohdasta esitetään poistettavaksi metsänhoitoyhdistyksistä annettu laki. Mainitun lain muuttamisen yhteydessä muutoslain voimaantulosäännöksissä metsänhoitoyhdistyksiin liittyvistä metsäkeskuksen tehtävistä viimeinenkin poistui vuoden 2015 lopussa. Muita muutoksia ei tehtäviin esitetä. Maininta julkisen palvelun yksiköstä esitetään poistettavaksi 2 momentista.
15 §.Tehtävien hoidossa noudatettava menettely ja virkavastuu. Pykälän 1 momentista ehdotetaan poistettavaksi maininta julkisen palvelun yksiköstä. Samalla momentin sisältö tarkennetaan siten, että siitä poistetaan viittaukset julkisiin hallintotehtäviin ja 8 §:n mukaisiin tehtäviin tarpeettomina, koska jatkossa metsäkeskuskokonaisuus hoitaisi vain julkisia hallintotehtäviä.
17 §.Oikeuskelpoisuus ja oikeustoimikelpoisuus. Voimassa oleva 17 § sisältää säännökset metsäkeskuksen oikeuskelpoisuudesta ja oikeustoimikelpoisuudesta. Tällä hetkellä metsäkeskus on yksi oikeushenkilö, vaikka sen toiminta jakaantuu liiketoimintayksiköksi ja julkisen palvelun yksiköksi. Puhevallan jako on jaettu voimassaolevassa pykälässä siten, että 2 momentissa on yksilöity johtajan ja 3 momentissa liiketoimintajohtajan puhevalta. Pykälä ehdotetaan muutettavaksi siten, että siitä poistetaan kaikki liiketoimintaan tai liiketoimintajohtajaan liittyvät säännökset sekä maininnat julkisen palvelun yksiköstä. Nykyinen 3 momentti esitetään poistettavaksi kokonaisuudessaan, koska se sisältää vain liiketoimintayksikköä koskevia asioita. Pykälän 4 momentin mukaan metsäkeskus ei saa antaa sitoumuksia liiketoimintaa harjoittavan yhteisön puolesta eikä rahoittaa tällaisen yhteisön toimintaa ilman maa- ja metsätalousministeriön erikseen antamaa lupaa. Tämä 4 momentti esitetään poistettavaksi tarpeettomana, koska metsäkeskukselle ehdotetaan säädettäväksi kielto harjoittaa liiketoimintaa.
25 §.Varojen hoito ja käyttö. Metsäkeskuslain 25 §:n 3 momentti sisältää velvoitteen, jonka mukaan liiketoimintayksikön ja julkisen palvelun yksikön varat on pidettävä erillään. Säännöksen tarve poistuu, koska liiketoimintayksikön toiminta päättyisi metsäkeskuksessa. Tästä johtuen 25 §:n 3 momentti esitetään poistettavaksi pykälästä.
Nykyiset 25 §:n 1 ja 2 momentti säilyvät muutoin sisällöltään samana ainoastaan maininnat julkisen palvelun yksiköstä poistettaisiin.
27 §.Kirjanpito ja tilintarkastus. Koska liiketoimintayksikön toiminta päättyy metsäkeskuksessa, pykälän 1 momentista esitetään poistettavaksi tarpeettomana viittaus eräitä yrityksiä koskevasta taloudellisen toiminnan avoimuus- ja tiedonantovelvollisuudesta annettuun lakiin (19/2003). Mainittu viittaus liittyi metsäkeskuksen kahden yksikön toimintaan.
Voimaantulo
Laki ehdotetaan tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2017 voimaantulosäännöksen 1 momentin mukaan.
Metsäkeskuslaki sisältää runsaasti säännöksiä (6, 8, 9 ja 11 §, 13–16 § sekä 19, 21, 25, 26, 30 ja 35 §), joissa on mainittu julkisen palvelun yksikkö tai alueyksikkö. Näiden pykälien muuttamisen sijaan esitetään voimaantulosäännökseen 2 momenttia, jonka mukaan mitä muualla laissa säädetään Suomen metsäkeskuksen julkisen palvelun yksiköstä tai alueyksiköstä, koskee lain tultua voimaan Suomen metsäkeskusta. Säännös koskisi sekä metsäkeskuslakia että muuta lainsäädäntöä. Esimerkiksi kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain (702/2003) 14 a §:ssä (948/2012) säädetään Elintarviketurvallisuusviraston oikeudesta käyttää apunaan Suomen metsäkeskuksen julkisen palvelun yksikköä tiettyjen torjuntapäätösten valmistelussa ja täytäntöönpanossa. Kasvinsuojeluaineista annetun lain (1563/2011) 20 §:ssä säädetään puolestaan kasvinsuojeluaineen lentolevityksestä. Kyseisen pykälän 1 momentissa on mainittu Suomen metsäkeskuksen alueyksikkö.
Sen jälkeen, kun liiketoiminta on päättynyt metsäkeskuksessa, on tarkoituksenmukaista asettaa metsäkeskukselle uusi johtokunta. Johtokunta nykymuotoisena on muodostettu myös harjoitettu liiketoiminta huomioon ottaen siten, että johtokunnassa on yritystoiminnan edustus. Uuden johtokunnan asettamisesta kesken toimivan johtokunnan toimikauden säädettäisiin voimaantulosäännöksen 3 momentissa.
Metsäkeskukselle esitetään 2 §:ssä säädettäväksi kielto harjoittaa liiketoimintaa. Metsäkeskuksen liiketoimintayksikkö on toimintansa aikana tehnyt sopimuksia, jotka voidaan joutua irtisanomaan liiketoiminnan päätyttyä metsäkeskuksessa. Sopimusten irtisanomisajat voivat vaihdella siten, että on mahdollista, että näiden sopimusten mukaiset viimeiset suoritukset tilitetään metsäkeskukselle vasta vuoden 2017 puolella. Myös omaisuuserien myynti voi olla vielä kesken vuodenvaihteessa. Tästä johtuen esitetään säännöstä, jonka mukaisesti metsäkeskus voisi saada ennen tämän lain voimaantuloa harjoitetun liiketoiminnan päättymisen johdosta irtisanottuihin vuokrasopimuksiin, muihin sopimuksiin tai omaisuuden myyntiin liittyviä suorituksia tämän lain voimaantulon jälkeenkin, kun niiden peruste on syntynyt ennen lain voimaantuloa. Tällaisen perusteen voidaan katsoa syntyneen aina, kun kysymys on liiketoimintayksikön hallinnassa olleesta omaisuudesta.
1.2
Laki Suomen metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä
3 §.Metsätietojärjestelmä ja sen käyttötarkoitus. Pykälän 3 momentin mukaan metsäkeskus saa käyttää tietojärjestelmää yksityisille maanomistajille suunnattua koulutusta, neuvontaa ja tiedotusta sekä muuta metsätalouden edistämistä varten siltä osin kuin kyseessä oleva toiminta ei liity metsäkeskuksen liiketoimintaan tai muuhun kaupalliseen toimintaan. Tämän virkkeen loppuosa on jatkossa nykyisen sisältöisenä tarpeeton, koska liiketoimintayksikön toiminta päättyy metsäkeskuksessa.
6 §.Rekisterinpitäjä, rekisterinpitoon liittyvät vastuut ja tietojen käsittelyyn oikeutetut. Esitykseen sisältyvällä lakiehdotuksella Suomen metsäkeskuksesta annetun lain muuttamisesta poistuisivat metsäkeskuslaista viittaukset liiketoimintaan. Ehdotetun metsäkeskuslain muutoksen tultua voimaan metsäkeskus on organisaatio, jossa ei ole enää liiketoimintayksikköä ja joka ei saa harjoittaa liiketoimintaa. Tästä johtuen ei ole esteitä säätää metsäkeskusta organisaationa rekisterinpitäjäksi. Metsätietojärjestelmän rekisterinpitäjistä säädetään voimassa olevan 6 §:n 1 momentissa, jota esitetään muutettavaksi siten, että ehdotetun metsäkeskuslain muutoksen voimaantulon jälkeen rekisterinpitäjänä olisi metsäkeskus. Rekisterinpitoon liittyviä tehtäviä hoitavat toimihenkilöt olisi kuitenkin edelleen yksilöitävä 1 momentissa, koska metsäkeskuksessa on myös toimihenkilöitä, jotka eivät voi tehtävissään käyttää julkista valtaa.
Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi teknisluonteinen korjaus, jolla siitä poistettaisiin maininta julkisen palvelun yksiköstä liiketoimintayksikön toiminnan siirryttyä pois metsäkeskuksesta. Metsäkeskuksessa ei olisi jatkossa kahta erillistä yksikköä, vaan metsäkeskus olisi yksi kokonaisuus ilman yksikköjä. Muutoin momentti säilyisi ennallaan. Pykälän 3 momenttia ei esitetä muutettavaksi.
10 §.Tietojen luovuttaminen eräissä liiketoimintaan liittyvissä tapauksissa. Nykyisen 1 momentin mukaan tietojärjestelmän tietoja luovutetaan metsäkeskuksen eriytetyn liiketoiminnan käyttöön samoin edellytyksin kuin sivullisille. Pykälä ehdotetaan muutettavaksi siten, että siitä poistetaan 1 momentti, koska liiketoimintayksikkö ei enää toimisi metsäkeskuksessa. Muutoin pykälän sisältö säilyisi ennallaan.
Voimaantulo
Ehdotettu laki sisältää tavanmukaisen voimaantulosäännöksen. Laki ehdotetaan tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2017.