1.1
Kuntarakennelaki
1 a luku.Kuntarakenneuudistuksen toteuttaminen. Lain väliaikaisesti voimassa oleva 1 a luku ehdotetaan kumottavaksi. Luku sisältää säännökset kuntien selvitysvelvollisuudesta, selvitysperusteista, selvitysalueesta poikkeamisesta, selvitysten määräajasta ja seurannasta, päätöksenteosta selvitysalueesta poikkeamisesta, erityisen kuntajakoselvityksen määräämisestä kuntauudistukseen liittyen sekä henkilöstön asemasta selvitysten tekemisessä.
29 §.Henkilöstön asema. Pykälän väliaikaisesti voimassa oleva 2 momentti ehdotetaan kumottavaksi. Momentissa on säädetty henkilöstön viiden vuoden irtisanomissuojasta kuntien yhdistymisen voimaantulosta lukien. Nyt ehdotetun lain voimaantulo- ja siirtymäsäännöksen (2 momentti) mukaan viiden vuoden irtisanomissuojaa sovellettaisiin kuitenkin vielä ennen vuotta 2016 voimaan tulleissa kuntien yhdistymisissä. Vuosina 2016 ja 2017 voimaan tulevissa kuntien yhdistymisissä henkilöstöllä ei enää olisi lakisääteistä viiden vuoden irtisanomissuojaa.
Kunnissa ennen lain voimaantuloa päätetyt viiden vuoden irtisanomissuojaa koskevat yhdistymissopimuksen ehdot eivät siten sitoisi oikeudellisesti uutta kuntaa, elleivät yhdistyvät kunnat ennen kuntien yhdistymisen voimaantuloa nimenomaan tarkenna yhdistymissopimustaan siten, että irtisanomissuojaa sovelletaan. Tällöin kyse on työntekijän kannalta lakisääteistä irtisanomissuojaa paremmasta sopimusmääräyksestä, joka sitoo uutta kuntaa lähtökohtaisesti vain yhdistymissopimuksen voimassa olon ajan. Kuntarakennelain 9 §:n 1 momentin mukaan yhdistymissopimusta on noudatettava siihen saakka, kun kuntien yhdistymisen voimaantulosta on kulunut kolme vuotta, jollei ole sovittu lyhyemmästä ajasta tai jollei jonkin sopimusmääräyksen noudattaminen tule aikaisemmin mahdottomaksi.
Irtisanomissuojasäännöksen soveltamisesta tilanteessa, jossa kunta on lain voimaantulon jälkeen mukana uudessa kuntien yhdistymisessä irtisanomissuojan ollessa vielä voimassa aiemman kuntien yhdistymisen perusteella, säädetään voimaantulosäännöksen 3 momentissa.
41 §.Yhdistymisselvityksen kustannukset. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi. Valtiovarainministeriö voisi jatkossa myöntää käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa avustusta kuntien vapaehtoisten selvitysten kustannuksiin yleisten valtionavustuslain säännösten perusteella. Valtiovarainministeriön asettamien erityisten kuntajakoselvitysten kustannusten korvaamisesta valtion varoista säädetään voimassa olevan kuntarakennelain 16 §:ssä.
42 §.Yhdistymisavustus. Pykälää muutettaisiin siten, että siitä poistettaisiin selvitysvelvollisuuden edellytysten täyttymistä ja selvityksen määräaikoja koskevat edellytykset yhdistymisavustuksen maksamiselle. Yhdistymisavustus maksettaisiin kaikille vuonna 2017 yhdistyville uusille kunnille. Myöhemmin voimaan tulevissa kuntien yhdistymisissä nykyisen kaltaista yhdistymisavusta ei enää maksettaisi.
Kuntarakennelain 22 §:n mukaan päätös kuntajaon muuttamisesta on tehtävä ennen muutoksen voimaantuloa edeltävän vuoden kesäkuun loppua. Valtiovarainministeriö on kuntarakennelain 5 §:n 3 momentin perusteella määrännyt, että kuntien tulee tehdä vuonna 2017 voimaan tuleviksi aiotuista yhdistymisistä esitykset viimeistään 29 päivään huhtikuuta 2016 mennessä.
Yhdistymisavustuksen maksamisesta ja käyttämisestä säädettäisiin 42 a §:ssä, johon ei ehdoteta tehtäväksi muutoksia.
43 §.Yhdistymisavustuksen perusosa ja lisäosa. Pykälän 1 momentti vastaisi voimassa olevaa lakia.
Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi teknisluonteinen muutos. Talousperusteen täyttävän kunnan määritelmä otettaisiin 2 momenttiin, koska sitä koskeva 4 f § ehdotetaan kumottavaksi.
Pykälän 3 momentti lisäosan määrästä vastaisi asiallisesti voimassa olevaa lakia.
44 §.Valtionosuuksien vähenemisen korvaaminen. Pykälää muutettaisiin siten, että 1 ja 2 momentissa olevat, selvitysvelvollisuuden määräaikaa koskevat edellytykset valtionosuuksien vähentymisen korvaamiselle poistettaisiin.
Voimaantulo- ja siirtymäsäännös. Pykälän 1 momentti sisältäisi tavanomaisen voimaantulosäännöksen. Laki on tarkoitus saada voimaan vuoden 2015 aikana, jotta vuonna 2016 yhdistyvät kunnat ehtisivät tarvittaessa muuttaa yhdistymissopimuksiaan ennen yhdistymisen voimaantuloa.
Kuntarakennelain voimaantulosäännösten mukaisesti lain 42, 43 ja 44 § ovat edelleen väliaikaisesti voimassa 31 päivään joulukuuta 2019 saakka. Mainittuja lainkohtia ei kuitenkaan sovelleta enää vuoden 2017 jälkeen voimaan tuleviin kuntajaon muutoksiin.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin henkilöstön viiden vuoden irtisanomissuojaa koskevan säännöksen soveltamisesta. Momentin mukaan ennen vuotta 2016 voimaan tulleissa kuntien yhdistymisissä sovellettaisiin voimassa olevan lain 29 §:n 2 momenttia henkilöstön irtisanomissuojasta. Lainmuutoksella ei siten olisi vaikutusta ennen lain voimaantuloa jo alkaneeseen viiden vuoden irtisanomissuojaan.
Vuosina 2016 ja 2017 voimaan tulevissa kuntien yhdistymisissä henkilöstöllä ei enää olisi lakisääteistä viiden vuoden irtisanomissuojaa. Lakimuutoksen jälkeen ennen lain voimaantuloa päätetyt irtisanomissuojaa koskevat yhdistymissopimuksen määräykset eivät enää oikeudellisesti sitoisi uutta kuntaa, elleivät yhdistyvät kunnat ennen kuntien yhdistymisen voimaantuloa nimenomaan tarkenna yhdistymissopimustaan siten, että irtisanomissuojaa sovelletaan. Tällöin kyse on lakisääteistä irtisanomissuojaa paremmasta sopimusmääräyksestä, joka sitoo uutta kuntaa lähtökohtaisesti vain yhdistymissopimuksen voimassa olon ajan. Kuntarakennelain 9 §:n 1 momentin mukaan yhdistymissopimusta on noudatettava siihen saakka, kun kuntien yhdistymisen voimaantulosta on kulunut kolme vuotta, jollei ole sovittu lyhyemmästä ajasta tai jollei jonkin sopimusmääräyksen noudattaminen tule aikaisemmin mahdottomaksi.
Pykälän 3 momentti koskee tilannetta, jossa kunta on lain voimaantulon jälkeen mukana uudessa kuntien yhdistymisessä lakisääteisen henkilöstön viiden vuoden irtisanomissuojan ollessa vielä voimassa aiemmin voimaan tulleen yhdistymisen perusteella. Tällöin uusi yhdistyminen ei jatkaisi irtisanomissuojan kestoa, mutta irtisanomissuoja olisi kaikilla uuden kunnan työntekijöillä niin kauan kuin se edellisen yhdistymisen perusteella on voimassa (viisi vuotta aiemman yhdistymisen voimaantulosta).
Pykälän 4 momentin mukaan ennen vuotta 2017 voimaan tulleissa kuntien yhdistymisissä yhdistymisavustukseen ja valtionosuuksien vähenemisen korvaamiseen sovelletaan voimassa olevan lain 42—44 §:ää. Avustusten edellytykset eivät siten muutu takautuvasti jo päätetyissä kuntien yhdistymisissä.
Pykälän 5 momentissa säädettäisiin parhaillaan käynnissä olevien kuntien yhdistymisselvitysten avustamisesta siitä huolimatta, että selvitysavustusta koskeva pykälä kumotaan. Selvitysavustusta maksettaisiin voimassa olevan lain 41 §:n perusteella vielä vuosina 2015 ja 2016 selvityksiin, jotka ovat käynnistyneet selvitysvelvollisuuden voimassa ollessa eli ennen nyt ehdotettujen lakimuutosten voimaantuloa. Lakisääteinen selvitysavustus tulisi kuntien haettavaksi viimeisen kerran loppuvuodesta 2015.