1
Lakiehdotuksen perustelut
1 §. Soveltamisala. Pykälän 1 momentin 25 kohta ehdotetaan kumottavaksi, sillä kuluttajaturvallisuuslain mukaiset tehtävät ehdotetaan siirrettäväksi valtion hoidettavaksi vuoden 2016 alusta lukien. Koska kuluttajaturvallisuuslain mukaiset tehtävät eivät ole enää kunnan tehtäviä, on asiaa koskeva säännös kumottava laista.
35 §. Veroperustemuutoksien huomioon ottaminen valtionosuudessa. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että vuoden 2016 verotuksessa toteutettavista nettomäärältään 262 miljoonan euron veroperustemuutoksista johtuvia verotulovähennyksiä vastaavasti kuntien valtionosuutta lisätään 48,14 euroa asukasta kohden.
36 §.Määräaikaiset kuntien valtionosuuteen kohdistuvat vähennykset ja lisäykset. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että valtion ja kuntien yhteisten tietojärjestelmähankkeiden rahoittamiseksi valtionosuudesta tehtävä asukaskohtainen vähennys supistuisi 0,54 euroon asukasta kohden nykyisestä 0,88 eurosta.
Voimassa olevan 36 pykälän 1 momentin mukaan valtion ja kuntien informaatioteknologian kehittämishankkeiden rahoittamiseksi vähennetään vuosittain vuosina 2015—2018 kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta 0,88 euroa asukasta kohden eli 4,8 miljoonaa euroa. Valtio ja kunnat ovat osallistuneet kehittämishankkeiden rahoitukseen molemmat puoliksi. Informaatioteknologian kehittämishankkeiden rahoitukseen liittyen esitetään valtion talousarvioesityksessä edelleen pienennettäväksi kunnan peruspalvelujen valtionosuutta 1,9 miljoonalla eurolla. Peruspalvelujen valtionosuuden vähennykseksi esitetään 0,54 euroa asukasta kohti vuonna 2016.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi siitä lailla (1510/2011) kumotun 2 momentin tilalle uusi 2 momentti. Vuosina 2016—2019 kunnan peruspalvelujen valtionosuuteen ehdotetaan tehtäväksi indeksikorotuksen jäädytys, jonka vaikutus vuonna 2016 on 34 miljoonaa euroa verrattuna vuoden 2015 tasoon. Indeksijäädytys ehdotetaan toteutettavaksi siten, että indeksikorotuksen mukainen valtionosuuden lisäys vähennetään kunnittain asukaskohtaisesti. Asukaskohtaisen vähennyksen määräksi ehdotetaan 6,32 euroa asukasta kohden.
54 §. Laskennallisten kustannusten ja lisäosien perushinnoista säätäminen. Pykälän 1 momentin mukaan asetuksella säädetään vuosittain seuraavaa varainhoitovuotta varten tarkoitetut peruspalveluiden laskennalliset kustannukset, sairastavuus-, työttömyys- ja vieraskielisyys- asukastiheys ja koulutustaustakerroin, kaksikielisyyden ja saaristoisuuden laskennalliset kustannukset sekä perushinnat. Pykälän 2 momentissa säädetään, mitä perushintaa laskettaessa otetaan huomioon. Momentin 3 kohdan mukaan perushintaa säädettäessä otetaan huomioon varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneen vuoden toteutuneen kustannustason muutoksen ja 2 kohdan mukaisesti mainitulle vuodelle tehdyn arvion erotus.
Pykälän 2 momentin 3 kohdan säännös ehdotetaan kumottavaksi. Valtionosuusindeksin laskentaa yksinkertaistettaisiin siten, että indeksikorotukseen käytettäisiin vain peruspalvelujen hintaindeksin muutoksen ennustetta. Varainhoitovuotta edeltäneen vuoden toteutuneen ja arvioidun kustannustason muutoksen välistä erotusta ei otettaisi korjaustekijänä huomioon.
Vuoden 2015 alussa voimaan tulleen valtionosuusuudistuksen myötä valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus tehdään vuosittain. Tämän vuoksi pykälän 2 momentin 3 kohta on käynyt tarpeettomaksi. Muutoksella ei olisi kuntatalouden näkökulmasta erityisiä vaikutuksia.
55 §. Valtionosuusprosentti ja kunnan omarahoitusosuus. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että vuonna 2016 kuntien valtionosuusprosentti olisi 25,52 ja kuntien omarahoitusosuus olisi 74,48 prosenttia. Vuoteen 2015 verrattuna valtionosuusprosentti nousisi 0,08 prosenttiyksiköllä.
Valtionosuusprosentissa on otettu vähennyksenä huomioon 0,15 prosenttiyksikköä liittyen edellisen hallituksen päättämään valtionosuuden 40 miljoonan euron leikkaukseen ja lisäyksenä 0,03 prosenttiyksikköä liittyen hallitusohjelman mukaisten uudistusten toteuttamiseen siten, että valtionosuus 100 prosenttia ja 0,2 prosenttiyksikköä liittyen valtion ja kuntien väliseen kustannustenjaon tarkistukseen.