5.
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
Muu asiakirja EDK-2021-AK-372630Työsuojelun ulkomaalaisvalvonnan tilastoja vuodelta 2020.pdf
/ A5 Valiokunnan lausuntoluonnos EDK-2021-AK-369350Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
/ B5 Muu asiakirja EDK-2021-AK-372943Sihteerin täydennysehdotuksia lausuntoluonnokseen asiassa HE 253_2020 vp.pdf
/ C5 Merkittiin valiokunnalle jaetuksi: työsuojelun ulkomaalaisvalvonnan tilastoja vuodelta 2020.
Valiokunta lopetti asiantuntijakuulemisen.
Valiokunta kävi valmistavan keskustelun.
Sihteeri esitteli lausuntoluonnoksen.
Merkittiin valiokunnalle jaetuksi: Sihteerin täydennysehdotuksia lausuntoluonnokseen asiassa HE 253/2020 vp.
Todettiin, että käsittelyn pohjaksi otettiin lausuntoluonnos täydennettynä sihteerin täydennysesityksillä 12.5.2021.
Valiokunta kävi yleiskeskustelun.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä ed. Halla-aho ehdotti ed. Peltokankaan kannattamana, että kappaleen 13 viimeinen virke poistetaan ja sen tilalle lisätään kappaleen loppuun: ”Huomattava on, että pelkästään työntekijältä itseltään tulevien tietojen luotettavuuden arviointi on kuitenkin hyvin vaikeaa. Kun vielä otetaan huomioon, että pelkästään ”perusteltu aihe epäillä” työnantajan moitittavaa menettelyä riittäisi työnteko-oikeuden laajentumista koskevan todistuksen tai jatkoluvan saamiseen, on näyttökynnys hyväksikäytöstä asetettu kohtuuttoman matalalle. Käytännössä siten jokainen ulkomaalainen, joka väittää joutuneensa hallituksen esityksessä kuvatun väärinkäytöksen kohteeksi olisi ehdotetun lain perusteella oikeutettu saamaan rajoittamattoman työnteko-oikeuden Suomessa tai jatkoa maassaoleskeluoikeudelleen.”
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan.
Äänin 9-6 lausuntoluonnos hyväksyttiin.
Valiokunta päätti yksimielisesti lisätä kappaleen 14 loppuun virkkeen: ”On tärkeää, että viranomaisilla on kyky tunnistaa uhriksi joutuneita tai mahdollisia ihmiskaupan uhreja sekä havaita myös muita lievempiä hyväksikäytön ilmiöitä, ja että uhrit voivat asioida viranomaisten kanssa ilman pelkoa.”
Ed. Halla-aho ehdotti ed. Peltokankaan kannattamana, että lausuntoon lisätään uusi 18 a kappale seuraavasti: ”Valiokunta varoittaa, että ehdotettujen lakimuutosten seurauksena tulee olemaan sosiaalietuusmenojen kasvaminen ja maamme huoltosuhteen heikentyminen. Tämä johtuu siitä, että matalapalkka-aloilla työskentelevät ulkomaalaiset ja heidän perheenjäsenensä käyttävät usein enemmän julkisia palveluita ja saavat enemmän tulonsiirtoja kuin maksavat veroja. Saatavuusharkinnan tekemättä jättäminen voi myös johtaa kotimaisen työvoiman korvaamiseen ulkomaalaisilla työntekijöillä, mitä valiokunta ei pidä hyväksyttävänä.”
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan.
Äänin 12-3 lausuntoluonnos hyväksyttiin.
Ed. Halla-aho ehdotti ed. Peltokankaan kannattamana, että lausuntoon lisätään uusi 20 a kappale seuraavasti: ”Valiokunta toteaa, että Suomesta tulisi nopealla aikataululla tehdä epähoukutteleva maa sellaiselle maahanmuutolle, joka heikentää huoltosuhdetta ja rasittaa kansantaloutta. Ehdotetut lakimuutokset kuitenkin päinvastoin houkuttelevat Suomeen entistä enemmän halpatyöntekijöitä ja heidän perheenjäseniään, joiden elämistä on kompensoitava suomalaisten veronmaksajien kustantamalla sosiaaliturvalla. Lakimuutos on vetovoimatekijä, koska työskentely esimerkiksi rakennus-, ravintola- tai siivousalalla tai muulla sellaisella alalla, jolla ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä ilmenee paljon, toimisi jatkossa porttina suomalaisille työmarkkinoille laajemmin, eikä ulkomaalaisen työntekijän työsuhteen päättyminen enää johtaisi hänen tai hänen perheensä maassaoleskeluoikeuden päättymiseen. Avatessaan näin uuden tavan lainmukaisen maahanmuuton ohittamiselle vaarantavat ehdotetut lakimuutokset toteutuessaan valiokunnan näkemyksen mukaan myös työperäisen oleskelulupajärjestelmän legitimiteetin ja samalla koko ulkomaalaislain sääntelyn kestävyyden. Valiokunta toteaakin, ettei se pidä ehdotettua 54 b §:ää eikä 78 §:n 5 momenttia tarkoituksenmukaisina.”
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan.
Äänin 12-3 lausuntoluonnos hyväksyttiin.
Ed. Halla-aho ehdotti ed. Peltokankaan kannattamana, että lausuntoon lisätään uusi 20 b kappale seuraavasti: ”Valiokunta katsoo, että olennaista olisi puuttua hyväksikäyttöilmiön taustalla olevaan rakenteelliseen ongelmaan eli halvan ulkomaisen työvoiman jatkuvaan maahantuloon. Koska ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä esiintyy aina sitä enemmän, mitä enemmän ulkomaista halpatyövoimaa on tarjolla, on Suomeen ulkomailta saapuvan halpatyövoiman maahanmuuton lopettaminen ainoa todellisuudessa toimiva keino torjua näiden henkilöiden hyväksikäyttöä. Valiokunta esittääkin vähimmäisansiorajan asettamista työn perässä Suomeen pyrkiville. Muiden kuin tarpeellisten kausityöntekijöiden osalta raja voisi olla esimerkiksi 3 000 euroa kuukaudessa.”
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan.
Äänin 12-3 lausuntoluonnos hyväksyttiin.
Ed. Halla-aho ehdotti ed. Peltokankaan kannattamana, että kappaleen 25 toisen virkkeen jälkeen lisätään uusi virke seuraavasti: ”Valiokunta katsookin, että pidättäytymispäätös tulisi hallituksen esityksessä ehdotetusta poiketen olla jatkossakin mahdollista tehdä myös toistaiseksi.”
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan.
Äänin 9-6 lausuntoluonnos hyväksyttiin.
Valiokunta päätti yksimielisesti muuttaa kappaleen 26 toiseksi viimeisestä virkkeestä sanan ”vain” sanaksi ”korkeintaan”.
Valiokunta päätti yksimielisesti lisätä lausuntoon uuden 26 a kappaleen seuraavasti: ”Hallintovaliokunta katsoo, että Suomessa on tarve kiristää rangaistuksia ulkomaista työvoimaa hyväksikäyttävälle työnantajalle. Rangaistuksen pitäisi olla tuntuva, jotta ulkomaisen työvoiman hyväksikäytöstä tulisi kannattamatonta. Hallintovaliokunta huomauttaa, että ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttö on inhimillisen kärsimyksen lisäksi ongelma myös siksi, että se asettaa lainmukaisesti toimivat yrittäjät epäoikeudenmukaiseen asemaan suhteessa laittomasti toimiviin yrittäjiin.”
Ed. Talvitie ehdotti ed. Ikosen kannattamana, että kappaleen 35 loppuun lisätään uusi virke seuraavasti: ”Lisäksi valiokunta pitää tärkeänä varmistaa, ettei uusi lainsäädäntö luo missään tilanteessa epäterveitä kannustinvaikutuksia suhteessa verrokkimaidemme lainsääntöön.”
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan.
Äänin 9-6 lausuntoluonnos hyväksyttiin.
Ed. Halla-aho ehdotti ed. Peltokankaan kannattamana, että kappale 34 muutetaan kuulumaan seuraavasti: ”Valiokunta pitää tärkeänä, että vielä kerran arvioidaan, toteutuvatko sääntelylle asetetut tavoitteet hyväksikäytön ilmitulon edistämisestä ja uhrin aseman parantamisesta. Lisäksi tulee huolehtia siitä, ettei lainsäädännön muutoksilla luoda vastoin tarkoitustaan mahdollisuuksia uudenlaisiin lupamenettelyn väärinkäytöksiin. Valiokunta katsoo, että hallituksen esitys johtaa helposti tilanteeseen, jossa ulkomaalaisen työntekijän kannattaa joko tarkoituksella hakeutua huonojen työehtojen pariin tai ainakin perättömästi esittää, että häntä olisi hyväksikäytetty. Mahdollista on myös, että työnantaja laiminlyömällä velvoitteensa aktiivisesti auttaisi ulkomaista työntekijäänsä jäämään maahan. Ehdotetut lainkohdat ovat näin ollen paitsi omiaan lisäämään ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä ja siihen liittyviä ongelmia niin myös alttiita väärinkäytöksille.”
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan.
Äänin 12-3 lausuntoluonnos hyväksyttiin.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi sihteerin täydennysehdotuksilla täydennetyn lausuntoluonnoksen muutettuna.
Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä.
Ed. Purra, Halla-aho ja Peltokangas varasivat tilaisuuden eriävän mielipiteen jättämiseen. Päätettiin, että eriävä mielipide on toimitettava sihteerille 12.5.2021 klo 16.00 mennessä.
Lausuntoon jätettiin eriävä mielipide: ed. Purra, Halla-aho ja Peltokangas.
Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt.