9.
Säädösehdotusten vaikutusarviointien toteutuminen - nykytila ja kehittämistarpeet
Valiokunnan oma asiaO 48/2019 vp
Valiokunnan lausuntoluonnos EDK-2021-AK-372173Säädösehdotusten vaikutusarviointien toteutuminen - nykytila ja kehittämistarpeet
/ A9 Sihteeri esitteli lausuntoluonnoksen.
Valiokunta kävi yleiskeskustelun.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi lausuntoluonnoksen sellaisenaan.
Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä.
Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt.
10.
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ulkomaalaislain eräiden säännösten sekä oikeusapulain 17 a §:n kumoamisesta
Valiokunnan lausuntoluonnos EDK-2021-AK-372030Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ulkomaalaislain eräiden säännösten sekä oikeusapulain 17 a §:n kumoamisesta
/ A10 Sihteeri esitteli lausuntoluonnoksen.
Merkittiin valiokunnalle jaetuksi: HE 247/2020 vp – sihteerin täydennysesitys lausuntoluonnokseen 20.5.2020.
Käsittelyn pohjaksi otettiin lausuntoluonnos täydennettynä kappaleen 10 osalta sihteerin täydennysesityksellä 20.5.2021.
Valiokunta kävi yleiskeskustelun.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä ed. Halla-aho ehdotti ed. Peltokankaan kannattamana, että kappaleesta 7 poistetaan kolme viimeistä virkettä.
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan. Äänin 9-3 lausuntoluonnos hyväksyttiin.
Ed. Halla-aho ehdotti ed. Peltokankaan kannattamana, että kappale 8 muutetaan kuulumaan seuraavasti: ”Valiokunta katsoo, että ulkomaalaislain voimassa oleva 9 §:n 2 momentti tukee avustajaresurssien kohdentumista niihin tapauksiin, joissa avustajalle on olemassa todellinen tarve. Samalla valiokunta muistuttaa, ettei kyseisessä lainkohdassa säädetä henkilön oikeudesta käyttää avustajaa, vaan ainoastaan siitä, miltä osin valtion varoista voidaan korvata avustajan käyttö oikeusapuna. Lainkohdassa ei myöskään ole rajattu hallintovaiheen käsittelyä kokonaan oikeusavun ulkopuolelle, ja turvapaikanhakijoilla onkin muun muassa oikeus neuvotella avustajan kanssa ennen puhuttelua. Puhuttelun jälkeen avustaja voi myös käydä turvapaikkapuhuttelupöytäkirjan läpi asiakkaansa kanssa ja tarvittaessa esittää siihen täydennystä".
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan. Äänin 9-3 lausuntoluonnos hyväksyttiin.
Lausuntoluonnoksen 10 kappaleen sijasta hyväksyttiin yksimielisesti uusi 8 a kappale seuraavan sisältöisenä:" Valiokunta pitää perusteltuna, että uudistuksen vaikutuksia seurataan muun muassa sen selvittämiseksi, kuinka turvapaikkapuhutteluissa saadaan oikeaa ja kattavaa tietoa päätöksentekoa varten ja myös sen varmistamiseksi, että kaikki olemassa olevat perusteet tulevat esiin jo puhutteluvaiheessa, eivätkä vasta muutoksenhakuvaiheessa. Edelleen on syytä selvittää, vähentääkö pätevän oikeudellisen avustajan läsnäolo turvapaikkapuhutteluissa menettelytapavirheväitteitä hallintotuomioistuimissa sekä voidaanko turvapaikkapuhutteluissa puhuttelujen asiantuntemuksen vahvistamisella vähentää toistuvaa uusintahakemusten tekemistä. Lisäksi seurannassa tulee kiinnittää huomiota avustajien toiminnan laatuun".
Ed. Halla-aho ehdotti ed. Peltokankaan kannattamana, että kappale 16 muutetaan kuulumaan seuraavasti: ”Valiokunta toteaa, että valitusaikoja koskevilla muutoksilla on myös valtiontaloudellista merkitystä. Jos valitusaikoja pidennetään hallituksen esityksessä esitetyllä tavalla, siirtyvät pidennetyt valitusajat todennäköisesti sellaisinaan käsittelyn kokonaiskestoon ja siten pidentävät muun muassa sitä aikaa, jonka henkilö viettää vastaanottopalvelujen piirissä. Hallituksen esityksessä todetaankin, että hallinto-oikeuden valitusajan pidentäminen yhdeksällä vuorokaudella voisi aiheuttaa noin 1,8 miljoonan euron lisäkustannuksen vastaanottopalveluissa ja korkeimman hallinto-oikeuden valitusajan pidentäminen 16 vuorokaudella noin 2,2 miljoonan euron lisäkustannuksen. Valitusten määrän pysyessä samalla tasolla valitusaikojen pidentyminen edellyttää siis, että vastaanottopalveluihin lisätään noin 4 miljoonaa euroa. Vastaanottotarpeen mahdollisesti kasvaessa tulevaisuudessa voivat aiheutuvat lisäkustannukset olla moninkertaiset".
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan. Äänin 9-3 lausuntoluonnos hyväksyttiin.
Ed. Halla-aho ehdotti ed. Peltokankaan kannattamana, että kappale 17 poistetaan.
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan. Äänin 9-3 lausuntoluonnos hyväksyttiin.
Ed. Halla-aho ehdotti ed. Peltokankaan kannattamana, että lausuntoon lisätään uusi 21 a kappale seuraavasti: ”Valiokunta pitää tähän liittyen selvänä, että ammattitaitoiset avustajat hoitavat työnsä hyvin ja vähemmän taitavat huonosti riippumatta siitä, maksetaanko palkkio asiakohtaisena vai ajankäytön perusteella. Asiakohtaisesta palkkiosta luopuminen lisäisi valiokunnan saaman selvityksen mukaan hallintotuomioistuinten työmäärää, koska palkkion määrääminen yksilöidyn ajankäyttöön perustuvan laskuerittelyn perusteella on työläämpää ja vie enemmän aikaa kuin asiakohtaisen palkkion vahvistaminen. Asiakohtaisesta palkkiosta luopuminen hidastaisi siten kansainvälisen suojelun asioiden käsittelyä ja ratkaisemista hallintotuomioistumissa. Huomattava on, että käsittelyaikojen pitkittyessä, pitkittyy myös hakijoiden oleskeluaika Suomessa, mikä puolestaan lisää valtiontaloudellisia kustannuksia. Tätä ei ole huomioitu arvioitaessa esityksen taloudellisia vaikutuksia".
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan. Äänin 9-3 lausuntoluonnos hyväksyttiin.
Ed. Halla-aho ehdotti ed. Peltokankaan kannattamana valiokunnan päätösesitykseksi, että hallintovaliokunta ehdottaa, että lakiehdotukset hylätään.
Ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan. Äänin 9-3 lausuntoluonnoksen päätösesitys hyväksyttiin.
Muilta osin lausuntoluonnos hyväksyttiin muuttamattomana.
Ed. Purra, Halla-aho ja Peltokangas varasivat tilaisuuden eriävän mielipiteen jättämiseen. Päätettiin, että eriävä mielipide on toimitettava sihteerille klo 14.00 mennessä.
Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä.
Lausuntoon jätettiin eriävä mielipide: ed. Purra, Halla-aho ja Peltokangas.
Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt.
15.
Sisäministeriön selvitys EU:n yhteentoimivuusasetusten 2019/817 ja 818 kansallisesta toimeenpanosta
Valiokunnan oma asiaO 66/2020 vp
Valiokunta lopetti asiantuntijakuulemisen.
Päätetään, ettei asian johdosta ryhdytä tässä yhteydessä enempiin toimenpiteisiin.
Merkittiin selvitys saaduksi.
Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt.