Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 28 jäsentä.
Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.
Raportointi
Valiokunnassa oli kuultavana:
Avustajinaan:EU-sihteeristön päällikkö Marketta Henrikssonvaltiovarainministeriöfinanssineuvos Jouni Sinivuorivaltiovarainministeriö
Ministeri Kulmuni esitteli ministerikokouksen tulokset. Puheenvuoron käyttivät ed. Satonen, Ovaska, Suomela ja Arhinmäki. Ministeri Kulmuni vastasi puheenvuoroihin.
Merkittiin raportti saapuneeksi
Raportointi valmis.
Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi.
Valmistelu
Jatkokirjelmä UJ 12/2020 vp - U 9/2020 vp on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta päätti lähettää mahdollisia toimenpiteitä varten perustuslakivaliokuntaan, valtiovarainvaliokuntaan ja talousvaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 12/2020 vp - U 9/2020 vp.
Valiokunta päätti perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta Vaiteliaisuutta pyydetään perustuslain 50§:n 3 momentin nojalla muistion sivulla 6 olevan toisen kappaleen osalta vielä julkistamattomien tietojen takia.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi valtiovarainvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan ja korostaa kriisinhallintavälineen väliaikaista luonnetta sekä tuen osoittamista nimenomaan koronaepidemiasta johtuvaan poikkeukselliseen tilanteeseen. Neuvottelujen edetessä ja lopullisessa sopimuksessa Suomen takausvastuu tulee rajata tarkasti ja yksiselitteisesti. On myös huolehdittava siitä, ettei Suomen vastuu laajene sopimuksessa määritellystä enimmäisvastuusta rahaston kautta syntyneiden tappioiden kattamisen perusteella. Valiokunta korostaa eduskunnan budjettivallan ja kansallisen suvereniteetin huomioon ottamista sekä eduskunnan riittäviä ja oikea-aikaisia tiedonsaanti- ja vaikutusmahdollisuuksia. Valiokunta painottaa myös rahoitus- ja takaushakemusten huolellista ja läpinäkyvää arviointia erityisesti riskialttiiden rahoitusinstrumenttien osalta, jäsenvaltioiden tehokkaita osallistumismahdollisuuksia takuurahaston päätöksentekoon sekä päätöksenteon yksimielisyyttä.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi talousvaliokunnan kannanoton: Talousvaliokunta viittaa valtiovarainvaliokunnan pöytäkirjakannanottoon (VaVP 22/2020 vp, kohta 3) ja korostaa talousvaliokunnan asian U 12/2020 vp yhteydessä esittämiä näkökohtia.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi perustuslakivaliokunnan kannanoton: Todettiin, että PeVL 10/2020 vp kannat ovat toistaiseksi voimassa.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 33/2020 vp: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaa lausunnossa SuVL 2/2020 vp esitetyillä perusteilla.
Perustuslakivaliokunnan lausunto PeVL 12/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Todetaan, että lausuntoon SuVL 2/2020 vp on jätetty seuraavat eriävät mielipiteet: ps, kok ja kd.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 34/2020 vp: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaa lausunnossa SuVL 2/2020 vp esitetyillä perusteilla.
Ministeri Kulmuni esitteli euroryhmän kokouksen asiat. Puheenvuoron käyttivät ed. Kurvinen, Immonen, Essayah, Kiljunen, Koskinen, Heinäluoma, Arhinmäki, Ovaska, Kauma ja Suomela. Ministeri Kulmuni sekä sihteeristön päällikkö Henriksson vastasivat puheenvuoroihin.
Portugalin 11. ohjelman jälkeistä valvontaa koskeva raportti
Itävallan alustavan budjettisuunnitelman päivitys
G7-valtiovarainministerikokouksen seuranta
Komission kevätennuste
COVID-19 - Euroopan vakausmekanismin (EVM) ennakollisen rahoitustuen ehtojen mukauttaminen koronavirusepidemian euroalueen jäsenmaiden talouksille aiheuttamaan symmetriseen shokkiin
Jatkokirjelmä EJ 7/2020 vp - E 26/2020 vp on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta päätti lähettää mahdollisia toimenpiteitä varten perustuslakivaliokuntaan, valtiovarainvaliokuntaan ja talousvaliokuntaan jatkokirjelmän EJ 7/2020 vp - E 26/2020 vp.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi perustuslakivaliokunnan kannanoton: Valtioneuvoston kannan mukaan Suomi tukee Euroopan vakausmekanismin (EVM) rahoitustuen asianmukaista ehdollisuutta. Perustuslakivaliokunta pitää aikaisemman kannanottonsa (PeVP 27/2020 vp) mukaisesti perustuslain kannalta välttämättömänä, että Suomi tukee ja voi hyväksyä Euroopan vakausmekanismin (EVM) rahoitustuen käytössä vain ehdollisuuteen perustuvat ratkaisut. Perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan ehdollisuuteen liittyy kuitenkin suurta EU-oikeudellista epävarmuutta. Hallituksen on varmistuttava, että rahoitustuen ehdollisuus toteutuu asianmukaisesti EVM:n sopimuksen ja sitä koskevan oikeuskäytännön mukaisesti. EVM-sopimuksen 3 artiklan mukaan EVM:n tehtävänä on hankkia rahoitusta ja antaa tiukkoja, valitun rahoitusapuvälineen kannalta tarkoituksenmukaisia ehtoja noudattaen vakaustukea niille EVM:n jäsenille, joilla on tai joille uhkaa tulla vakavia rahoitusongelmia, jos tuki on välttämätöntä koko euroalueen ja sen jäsenvaltioiden rahoitusvakauden turvaamiseksi. EVM-sopimuksen 13 artiklan 3 kohdan mukaan rahoitusapujärjestelyyn liittyvät ehdot sisällytetään yhteisymmärryspöytäkirjaan, jonka on oltava kaikilta osin SEUT-sopimuksessa määrättyjen talouspolitiikan yhteissovittamistoimenpiteiden ja erityisesti kaikkien Euroopan unionin oikeuteen kuuluvien säädösten mukainen, mukaan lukien kyseiselle EVM:n jäsenelle osoitetut lausunnot, varoitukset, suositukset ja päätökset. Lisäksi ehdollisuutta on arvioitava sitä koskevan oikeuskäytännön mukaisesti (ks. Unionin tuomioistuin ratkaisu, C-370/12, Pringle, kohdat 129-147). SEUT 125 artiklan tarkoituksena on varmistaa, että jäsenvaltiot noudattavat tervettä finanssipolitiikkaa (Pringle, kohta 135). SEUT 125 artiklassa ei sen sijaan kielletä yhtä tai useaa jäsenvaltiota myöntämästä rahoitusapua jäsenvaltiolle, joka on yhä vastuussa omista sitoumuksistaan velkojilleen, sillä edellytyksellä, että tällaiseen apuun liittyvät ehdot ovat omiaan kannustamaan viimeksi mainittua toteuttamaan tervettä finanssipolitiikkaa (Pringle, kohta 137). Tiukkojen ehtojen, jotka asetetaan kaikenlaiselle EVM:n antamalle vakaustuelle, tavoitteena on sen varmistaminen, että EVM ja saajana olevat jäsenvaltiot noudattavat unionin etenkin jäsenvaltioiden talouspolitiikan yhteensovittamisen alalla toteuttamia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on muun muassa taata se, että jäsenvaltiot jatkavat tervettä finanssipolitiikkaa (Pringle, kohta 143).
Valiokunta päätti yksimielisesti antaa yhteisen lausunnon asioista E 26/2020 vp, U 9/2020 vp ja U 12/2020 vp.
Sihteeri esitteli työjaoston lausuntoluonnoksen.
Valiokunta kävi yleiskeskustelun.
Yleiskeskustelun aikana ed. Mäkelä ed. Ranteen kannattamana ehdotti, että eduskunnan kannaksi tulee kolmen eurooppalaisen hankkeen hylkääminen, jolloin myös perustelut on muutettava.
Ed. Essayah ehdotti ed. Östmanin kannattamana suuren valiokunnan kannaksi, että neuvottelujen tavoitteena tulee olla esillä olleiden esitysten hylkääminen, jolloin lausunnon perustelut on muutettava..
Ed. Satonen ehdotti ed Kauniston kannattamana lausunnon perustelujen muuttamista eriävästä mielipiteestä ilmenevällä tavalla..
Äänestettiin lausunnon pohjasta. (1) Ed. Mäkelän ehdotus voitti ed. Satosen ehdotuksen äänin 7 - 4. 14 tyhjää. (2) Voittanut ed. Mäkelän ehdotus voitti ed. Essayahin ehdotuksen äänin 5 - 2, 18 tyhjää. (3) Ratkaisevassa äänestyksessä työjaoston ehdotus voitti ed. Mäkelän ehdotuksesta äänin 14 - 7, 4 tyhjää. Työjaoston ehdotus otettiin käsittelyn pohjaksi..
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä muutettiin Valiokunnan perustelut-osion ensimmäisen kappaleen toisen virkkeen loppuosa monikkoon. Muuten luonnos hyväksyttiin sellaisenaan..
Lausuntoon jätettiin kolme eriävää mielipidettä.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi valtiovarainvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 35/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi perustuslakivaliokunnan kannanoton: Todettiin, että selvitys on siinä määrin yleisluonteinen, ettei sen perustuslaillinen arviointi ole vielä mielekästä. Valiokunta ottaa asian käsiteltäväksi, kun se saa siitä perusteellisemman kirjelmän.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 36/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 37/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi liikenne- ja viestintävaliokunnan kannanoton: Liikenne- ja viestintävaliokunta hyväksyi seuraavan kannanoton:Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin komission suositusta, komission ja jäsenvaltioiden yhteistä työkalupakkia ja komission tietosuojaa koskevaa tiedonantoa oikeansuuntaisina. Valiokunta pitää sovellusten yhteentoimivuutta kannatettavana tavoitteena, mutta katsoo, että yhteentoimivuuden tavoittelu ei saa tarpeettomasti hidastaa kansallisten sovellusten käyttöönottoa. Valiokunta painottaa komission suositusten mukaisesti, että sovellusten käytön tulee perustua vapaaehtoisuuteen. Keskeistä on valiokunnan käsityksen mukaan huolehtia yksityisyyden suojan ja muiden perusoikeuksien toteutumisesta sekä korkeasta tietoturvan tasosta. Hyödynnettävät tiedot tulee rajata vain siihen mikä on tarpeellista sovellukselle riittävän tarkkarajaisesti määritellyn tarkoituksen kannalta, tiedot tulee poistaa tietojen hyödyntämistä koskevan tarpeen päätyttyä ja tietoja ei tule voida käyttää mihinkään muihin tarkoituksiin. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan korostaen edellä esitettyjä näkökohtia.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 38/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Asia on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten liikenne- ja viestintävaliokuntaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi liikenne- ja viestintävaliokunnan kannanoton: Ennakkokäsittelyssä liikenne- ja viestintävaliokunta katsoi, että komission ehdotukset ovat oikeansuuntaisia ja tarpeellisia. Katsastusten osalta valiokunta pitää opt-out- mahdollisuutta erittäin tärkeänä.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 39/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten talousvaliokuntaan.
Tulevaisuusvaliokunnan lausunto TuVL 1/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Merkittiin saapuneeksi ulkoasiainvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. E 46/2020 vp
Merkittiin raportti saapuneeksi EU:n epävirallinen kehitysministerikokous 8.4.2020
Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. Merkittiin selvitys saaduksi.
-
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on keskiviikkona 13.5.2020 klo 13.00.