Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 22 jäsentä.
Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.
Asia on saapunut suureen valiokuntaan lausunnon antamista varten valtiovarainvaliokunnalle. Määräaika: 12.11.2020.
Päätettiin, että valiokunta ei ryhdy asiassa toimenpiteisiin.
Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt.
Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty ulkoasiainvaliokuntaan lausunnon antamista varten.
Asia on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten liikenne- ja viestintävaliokuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten perustuslakivaliokuntaan, ulkoasiainvaliokuntaan, hallintovaliokuntaan ja sosiaali- ja terveysvaliokuntaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi liikenne- ja viestintävaliokunnan kannanoton: Valiokunta päätti, ettei asian UJ 31/2020 vp - U 69/2018 vp johdosta ryhdytä toimenpiteisiin. Liikenne- ja viestintävaliokunta kiinnittää kuitenkin huomiota eduskunnan oikea-aikaiseen informoimiseen.
Merkittiin saapuneeksi tulevaisuusvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Merkittiin saapuneeksi ympäristövaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. jatkokirjelmä UJ 16/2020 vp - U 73/2018 vp
Ympäristövaliokunnan lausunto YmVL 16/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi valtiovarainvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. UJ 30/2020 vp
Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunto MmVL 22/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Ed. Elomaa ehdotti ed. Ranteen kannattamana, että valiokunta hyväksyy seuraavan eduskunnan kannan: Esityksessä on kyse komission ehdotuksista (YMP) yhteisen maatalouspolitiikan uudistamista koskevista asioista uudelle rahoituskaudelle 2021—2027. YMP:n uudistukseen liittyvät läheisesti myös vuonna 2020 annettu komission tiedonanto Euroopan vihreän kehityksen ohjelmasta sekä siihen liittyvät tiedonannot EU:n biodiversiteettistrategiasta ja Pellolta pöytään -strategiasta.Valiokunnan mielestä ympäristön- ja ilmastonäkökulman ottaminen nykyistä vahvemmin huomioon yhteisessä maatalouspolitiikassa lisää tukien ehdollisuutta entisestään ja aiheuttaa mittavia lisäkustannuksia. Lisää huolta herättää lisäksi uusien ympäristösäännösten joustamattomuus ja byrokratian lisääntyminen. Komission ehdotuksen mukaan jäsenvaltioilla on sekä pakollisista että vapaaehtoisista ympäristötoimista koostuvat osiot. Pakollinen osio sisältää toimenpiteet, jotka maatalousyrittäjät joutuvat toteuttamaan. Valiokunta on sitä mieltä, että maatalousyrittäjiin kohdistuvat pakolliset velvoitteet, rankaisevat erityisesti kotimaisia viljelijöitä, jotka ovat toiminnassaan jo tehneet huomattavia parannuksia viljelytekniikoihin. Valiokunta ei voi hyväksyä komission ehdotusta yhteisen maatalouspolitiikan uudistamiseksi esitetyssä muodossaan. Valiokunnan mielestä nykyisellään esitys heikentää entisestään maamme maatalouden ja maatilojen kannattavuutta. Lisäksi valiokunta huomauttaa, että komission esitys ei tue tarpeeksi tärkeintä tavoitetta, jonka mukaan koko unionin alueella pyritään säilyttämään elinvoimainen elintarviketuotanto ja ruokaturva. Ed Vähämäki käytti puheenvuoron.
Äänestettäessä puheenjohtajan ehdotusta vastaan ehdotus hylättiin äänin 15 - 6, ei tyhjiä.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 86/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokuntien lausuntojen mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Ympäristövaliokunnan lausunto YmVL 15/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunto MmVL 21/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi talousvaliokunnan kannanoton: Talousvaliokunta viittaa asiasta aiemmin lausumaansa (TaVL 12/2020 vp - U 11/2020 vp) ja yhtyy valtioneuvoston kantaan. (UJ 29/2020 vp - U 11/2020 vp)
Eriävä mielipide(Veikko Vallin /ps ja Minna Reijonen /ps)PerustelutPerussuomalaiset pitävät ilmastonmuutosta ja ihmisen vaikutusta siihen todellisena ja kiistattomana ilmiönä, mutta kyseenalaistavat nyt EU-tasolla toteutettavaksi ehdotetun menettelyn. Perussuomalaiset suhtautuivat jo ennen koronakriisiä kriittisesti EU:n ilmastotavoitteiden toteutumismahdollisuuksiin tai tavoitteiden merkitykseen tilanteessa, jossa alle kymmenen prosenttia maapallon hiilipäästöistä syntyy EU:n alueella. EU:n ilmastonetraaliustavoite vuoteen 2050 mennessä on nykytietämyksen valossa epärealistinen. Euroopan ilmastolakiehdotus vahvistaa oikeudellisesti sitovan ilmastoneutraaliustavoitteen, mutta reitti tuohon tavoitteeseen ja reitin vaikutusarviot eivät ole valmiina. Samaten ilmastolain noudattamisen tai noudattamatta jättämisen seuraamukset ovat epäselvät. Aikataulut ovat äärimmäisen kireät, ja kunnollisia vaikutusarvioita, palautekierrosta ja neuvotteluja ei ole ehditty tehdä. Kyseessä on siis hyppy tuntemattomaan. Kuten talousvaliokuntakin on jo huomiota kiinnittänyt, delegoitujen säädösten käyttö olisi merkittävä poliittisen vallan luovutus kansalliselta tasolta EU-komissiolle. Perussuomalaiset painottavat tätä kohtaa ja huomauttavat, että jos linjoista ei ole päätetty etukäteen, on todennäköistä, että Suomen etu tulee jäämään myöhemmin isojen jäsenmaiden etujen ja poliittisen tarkoituksenmukaisuuden jalkoihin.Perussuomalaisten näkemyksen mukaan ilmastolakiin suostuminen jättäisi epäselväksi, miten Suomen pohjoinen sijainti, pitkät välimatkat ja ulkomaankauppamme lähes täydellinen riippuvuus meriliikenteestä pystytään kompensoimaan. Suomen elinkeinoelämän kansainvälinen hintakilpailukyky ja siten taloutemme kestävyys ovat vaakalaudalla. Ihmisiä ei myöskään saa käytännössä pakottaa muuttamaan kaupunkeihin vihreän kehityksen varjolla. Perussuomalaiset eivät luota siihen, että Suomen erityistarpeet metsäsektorin alueella tulevat huomioiduiksi. On vaarana, että suomalaisiin metsiin, taloutemme ja työllisyytemme selkärankaan, aletaan suhtautua Euroopan yhteisenä omaisuutena. Suomi ei saa olla nettomaksaja tässäkin eurooppalaisessa projektissa. MielipideEdellä olevan perusteella esitämme, että suuri valiokunta ottaa edellä olevan huomioon eikä yhdy valtioneuvoston kantaan.
Ed. Elomaa ehdotti ed. Ranteen kannattamana, että valiokunta hyväksyy seuraavan eduskunnan kannan: Viitaten lausunnossa SuVL 5/2020 vp eriävä mielipide 1 esitettyyn valiokunta ilmoittaa, ettei se hyväksy komission ehdotusta eurooppalaiseksi ilmastolaiksi ja valtioneuvoston tulee hylätä ehdotus. Ehdotus hylättiin äänin 15 - 6, ei tyhjää.
Ed. Essayah ehdotti, että valiokunta hyväksyy seuraavan eduskunnan kannan: Viitaten lausunnossa SuV 5/2020 vp ja MmVL 21/2020 esitettyihin Kristillisdemokraattien eriäviin mielipiteisiin valiokunta ilmoittaa, ettei se hyväksy komission ehdotusta eurooppalaiseksi ilmastolaiksi tässä muodossaan ja valtioneuvoston tulee hylätä ehdotus. Ehdotus raukesi kannattamattomana.
Puheenvuoron käyttivät lisäksi ed. Vähämäki ja Ovaska.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 87/2020 vp: Suuri valiokunta yhtyy erikoisvaliokuntien lausuntojen mukaisesti valtioneuvoston kantaan. Viitaten lausuntoonsa SuVL 5/2020 vp, suuri valiokunta tukee erikoisvaliokuntien tavoin valtioneuvoston esitystä korottaa vuoden 2030 päästövähennystavoitetta 40%:sta vähintään 55%:iin ja sisällyttää korotettu tavoite neuvoteltavana olevaan ilmastolakiin oikeudellisesti sitovaksi velvoitteeksi. Valtioneuvoston tavoin valiokunta pitää myös tärkeänä, että vuoden 2050 ilmastoneutraaliustavoitteen saavuttamiseksi asetetaan tarvittavat välitavoitteet seurantamekanismeineen.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi sosiaali- ja terveysvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. U 26/2020 vp ja UJ 33/2020 vp
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 88/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Merkittiin saapuneeksi hallintovaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 89/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi lakivaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. U 49/2020 vp
Valiokunta merkitsi saapuneeksi liikenne- ja viestintävaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Merkittiin saapuneeksi maa- ja metsätalousvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Merkittiin saapuneeksi talousvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunto LiVL 8/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Ed. Elomaa ehdotti ed. Ranteen kannattamana, että valiokunta hyväksyy seuraavan eduskunnan kannan: Viitaten lausunnossa SuVL 5/2020 vp eriävä mielipide 1 esitettyyn valiokunta ilmoittaa, ettei se hyväksy esitystä EU:n uudesta ilmastotavoitteesta vuodelle 2030 ja valtioneuvoston tulee hylätä ehdotus. Ehdotus hylättiin äänin 15 - 5, 1 tyhjä.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 90/2020 vp: Suurella valiokunnalla ei ole asian käsittelyn tässä vaiheessa huomauttamista valtioneuvostoon toimintalinjaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi valtiovarainvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 91/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Merkittiin saapuneeksi talousvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. UJ 27/2020 vp - U 27/2020 vp
Merkittiin saapuneeksi talousvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. UJ 28/2020 vp - U 30/2020 vp
Merkittiin saapuneeksi perustuslakivaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Merkittiin saapuneeksi ulkoasiainvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. EJ 9/2020 vp - E 7/2020 vp
Merkittiin saapuneeksi lakivaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. E 93/2020 vp
Merkittiin saapuneeksi sivistysvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. E 102/2020 vp
Merkittiin saapuneeksi liikenne- ja viestintävaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Merkittiin saapuneeksi sivistysvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. E 115/2020 vp
Valiokunta merkitsi saapuneeksi liikenne- ja viestintävaliokunnan kannanoton: Valiokunta hyväksyi epävirallisessa etäkeskustelussa valmistellun kannanoton, jonka mukaan: "Valiokunta toteaa, että asiantuntijakuulemisessa on esitetty osittain voimakasta kritiikkiä Suomen kansallisesti valitsemia kriteereitä kohtaan ja on katsottu, että Suomen ei tulisi poiketa yhteisestä EU:n toimintalinjasta. Samalla on pidetty hyvänä Suomen kannassakin esitettyä selkeän ja oikea-aikaisen tiedottamisen mallia. Asiakirjassa esitetyssä Suomen kannassa todetaan, että Suomen näkemyksen mukaan liikenteenharjoittajan olisi tarkastettava, että liikennevälineeseen tulevalla matkustajalla on mukanaan hänelle myönnetty kriteerit täyttävä todistus negatiivisesta covid-19-testituloksesta. Viitaten erityisesti oikeusministeriön kantaan valiokunta korostaa, että kuljetusyhtiöt eivät saa käyttää asiassa harkintavaltaa ja matkustajien on siten päästävä liikennevälineeseen. Kyse on oikeusministeriön arvion mukaan viranomaistoiminnasta ja näin ollen terveysviranomaisilla tulee olla rooli matkustajien saapuessa Suomeen. Valiokunta ei pidä hyvänä, jos Suomen kantaan tai suositukseen sisältyy sellaisia velvoitteita, joita ei voida Suomessa noudattaa. Valiokunta korostaa, että kaikkien esiteltävien toimien tulee olla linjassa suhteellisuusperiaatteen kanssa, eli sisältöjen ja toimintatapojen tulee olla oikeasuhteisia tavoiteltavaan päämäärään. Valiokunta kantaakin huolta liikennealan toimijoiden toimintamahdollisuuksista. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan korostaen edellä esitettyjä näkökohtia."
Raportointi
Valiokunnassa oli kuultavana:
avustajanaan:maatalousneuvos Kari Valonenmalatalousneuvos Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö
Merkittiin raportti saapuneeksi
Raportointi valmis.
Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi.
Valmistelu
Merkittiin, että kokous ei enää ollut päätösvaltainen.
Ministeri Leppä esitteli kokouksen valmistelut. Puheenvuoron käyttivät ed. Satonen, Elomaa ja Arhinmäki. Ministeri leppä vastasi puheenvuoroihin.
(mahd.) A-kohtien hyväksyminen
KALASTUS.
Muut kuin lainsäädäntöasiat
Asetus Itämeren kalastusmahdollisuuksien vahvistamisesta vuodeksi 2021 (E 100/2020 vp)
Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (Maatalous- ja kalastusneuvosto 19.-20.10.2020) asialistalla.
(mahd.) EU‒Norja: vuotta 2021 koskevat vuotuiset neuvottelut
MAATALOUS.
Lainsäädäntökäsittelyt
YMP vuoden 2020 jälkeen -uudistuspaketti
a)Asetus YMP:n strategiasuunnitelmista
b)Asetus YMP:n rahoituksesta, hallinnoinnista ja seurannasta
c)Asetus maataloustuotteiden yhteisestä markkinajärjestelystä (YMJ)
(U 73/2018 vp)
Päätelmät Pellolta pöytään -strategiasta (E 83/2020 vp)
Muut asiat
avustajanaan:kansainvälisten asiain neuvos Liisi Klobuterityisasiantuntija Olli Ojalaympäristöministeriö
Ministeri Mikkonen käytti puheenvuoron.
Ministeri Mikkonen esitteli kokouksen asiat. Puheenvuoron käyttivät varapuheenjohtaja Mäkelä sekä ed. Suomela, Satonen ja Koskinen. Ministeri Mikkonen vastasi puheenvuoroihin.
Lainsäädäntöasiat
Eurooppalainen ilmastolaki
Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (Ympäristöneuvosto 23.10.2020) asialistalla.
(mahd.) Kansallisesti määriteltyä panosta (NDC) eli EU:n päivitettyä päästövähennystavoitetta koskeva lähete ja sen tekninen liite (ICTU)
Päätelmät vuoteen 2030 ulottuvasta EU:n biodiversiteettistrategiasta – Luonto takaisin osaksi elämäämme (E 84/2020 vp)
Muut asiat:
a)Rajat ylittävien ympäristövaikutusten arviointien sopimuksen (Espoon sopimus MOP-8) kahdeksas osapuolikokous
b)Ehdotus EU:n päästökauppajärjestelmän uudistamiseksi
c)(mahd.) Tiedonanto EU:n kestävästä kemikaalistrategiasta
d)(mahd.) Ympäristöjärjestöjen muutoksenhaku- ja vireillepano-oikeuden
e)Lainsäädäntöehdotukset (Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 16 artiklan 8 kohdan mukainen julkinen käsittely)
f)Ilmastonmuutokseen sopeutumisen korkean tason kokous 25.1.2021
Estyneenä poissa oli:
avustajanaan:johtava asiantuntija Anita Silanterä erityisasiantuntija Isabella Pajutyö- ja elinkeinoministeriö
Valtiosihteeri Tiilikainen esitteli kokouksen asiat. Puheenvuoron käyttivät varapuheenjohtaja Mäkelä sekä ed. Holopainen, Satonen ja Vähämäki. Valtiosihteeri Tiilikainen vastasi puheenvuoroihin.
Politiikkakeskustelu Eurooppalaisen teollisuuden keskeisestä roolista digitaalisten ja kestävien innovaatioiden edistäjänä sekä strategisen suvereniteetin viitoittajana
- Suuren valiokunnan ja suomalaisten Euroopan parlamentin jäsenten TEAMS-tapaaminen järjestetään perjantaina 13.11.2020 klo 10.00 - 11.30. Tarkoituksena on keskustella ajankohtaisista aiheista, kuten Euroopan elpymissuunnitelmasta, rahoituskehyksestä ja omista varoista, oikeusvaltiomekanismista ja -vuoropuhelusta, ilmastolaista sekä muuttoliike- ja turvapaikkasopimuksesta.
- SuV:n ja komission varapuheenjohtaja Margaritis Schinasin videokeskustelu perjantaina 23.10 klo. 14.00 - 15.00 (Suomen aikaa) SuV:n kokouksessa. Aiheena maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan uudistus. Simultaanitulkkaus su-en-su.
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on keskiviikkona 21.10.2020 klo 13.00