Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 20 jäsentä.
Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.
Merkittiin, että kokousta johti 1. varapuheenjohtaja Jani Mäkelä
Asia on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten talousvaliokuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten hallintovaliokuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten hallintovaliokuntaan ja työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan.
Jatkokirjelmä UJ 24/2022 vp - U 73/2021 vp on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta lähetti lausuntoa varten perustuslakivaliokuntaan ja liikenne- ja viestintävaliokuntaan jatkokirjelmän.
Valiokunta päätti lähettää mahdollisia toimenpiteitä varten tarkastusvaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 24/2022 vp - U 73/2021 vp.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi lakivaliokunnan kannanoton: Lakivaliokunta viittaa asiasta aiemmin lausumaansa (LaVL 2/2021 vp – U 33/2018 vp) eikä ryhdy asiassa enempiin toimenpiteisiin.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 101/2022 vp: Valiokunnalla ei ole huomauttamista valtioneuvoston toimintalinjaan.
Lakivaliokunnan lausunto LaVL 23/2022 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 102/2022 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Talousvaliokunnan lausunto TaVL 35/2022 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi valtiovarainvaliokunnan kannanoton: Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin perusteltuna ehdotusta, joka antaa jäsenmaille mahdollisuuden siirtää oikeudenmukaisen siirtymän rahaston (JTF) ja Brexit-mukautusvarauksen määrärahoja REPowerEU-toimien rahoitukseen. Mitä tulee uutta rahoitusta ja allokaatioavaimia koskeviin ehdotuksiin, puheenjohtajamaa ei ole vielä antanut niitä koskevaa kompromissiehdotusta, ja kannanotto on sen vuoksi hyvin alustava. Valiokunta tukee valtioneuvoston linjauksia ja suhtautuu valtioneuvoston tavoin erittäin varauksellisesti uuden rahoituksen kohdistamiseen REPowerEU-hankkeisiin. Valiokunta korostaa lausunnossaan VaVL 13/2022 vp esille tuotuja painotuksia ja pitää tärkeänä, että ratkaisut eivät vaaranna päästökauppamarkkinan vakautta ja uskottavuutta, eivätkä ole Suomelle epäoikeudenmukaisia. (UJ 23/2022 vp)
Puheenvuoron käyttivät edustajat Koskinen, Kyllönen ja Biaudet. Tämän jälkeen pohjaesitykseksi todettiin: Valiokunta yhtyy talousvaliokunnan lausunnon ja valtiovarainvaliokunnan kannanoton mukaisin painotuksin.
Edustaja Ranne edustaja Essayahin kannattamana teki seuraavan vastaehdotuksen: Ehdotus on osa laajaa REPowerEU-pakettia. Osana tätä kokonaisuutta komissio on antanut asetusehdotuksen REPowerEU:n rahoituksen kanavoimiseksi elpymis- ja palautumistukivälineen, eli RRF:n kautta. EU:n tavoite irrottautua venäläisestä energiasta on kannatettava ja tärkeä. On kuitenkin enemmän kuin kyseenalaista, että elpymis- ja palautumistukivälinettä (RRF) käytettäisiin muuhun kuin mihin väline on alun perin luotu. Komission ehdotuksesta muodostuu vaikutelma, että se pyrkii määräämään yhden jäsenmaan maksamaan toisen jäsenmaan energiapoliittiset virheet ja energiauudistukset. Ehdotuksen peruslähtökohdat ja oikeudelliset ongelmat ovat pitkälti samankaltaisia kuin alkuperäisen elpymis- ja palautumistukivälineen (RFF) ongelmakohdat, koska REPowerEU-ehdotuksen mukainen rahoitus toteutettaisiin elpymis- ja palautumistukivälineen kautta. Koheesiopolitiikan ja elpymisvälineen käyttöalan laajentaminen rikkoo tarkkarajaisuuden kriteereitä. Lisäksi se on omiaan tekemään järjestelystä pysyväluontoisen, mikä olisi ristiriidassa eduskunnan kannanottojen kanssa. Ehdotuksen perustavanlaatuiset ongelmat eivät poistu luomalla uusia laskentatapoja tai hakemalla uusia rahoituskanavia. Siten oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF) tai brexit-mukautusvarauksesta tehdyt siirrot eivät ole ratkaise ongelmaa. On myös huomattava, että rahoitustuki ei myöskään välttämättä kohdennu tarkoituksenmukaisesti, vaan tuilla saatetaan esimerkiksi pitää fossiilisen energian hinta matalalla tasolla. Tässä mielessä etukäteen jaetut tuet saattavat lisätä moraalikatoa.Nyt arvioitavassa jatkokirjelmässä valtioneuvosto on todennut olevansa valmis tarkastelemaan ehdotettuun uuteen rahoitukseen sovellettavan jakoavaimen muuttamista suhteessa voimassa olevaan RRF-asetuksessa esitettyyn jakoavaimeen. Voimassa olevan RRF-asetuksen allokaatioavaimen perusteissa eivät näy REPowerEU-tavoitteet Venäjän fossiilisesta energiasta irtautumiseksi.On hyvin huolestuttavaa ja ongelmallista, että kirjelmän perusteella jäävät avoimeksi sekä Suomen allokaatioavainta koskevat neuvottelutavoitteet että Suomen kanta kirjelmässä esitettyihin kompromissivaihtoehtoihin. Lisäksi toistuva vaikutusarvioiden puute johtaa herkästi Suomelle epäedullisiin ratkaisuihin isojen jäsenmaiden huolehtiessa omista eduistaan. Edellä olevan perusteella suuri valiokunta ei hyväksy komission asetusehdotusta REPowerEU:n rahoituksen kanavoimiseksi elpymis- ja palautumistukivälineen kautta ja edellyttää valtioneuvostoa hylkäämään komission asetusehdotuksen..
Pohjaesitys hyväksyttiin äänin 17 - 5.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 103/2022 vp: Valiokunta yhtyy talousvaliokunnan lausunnon ja valtiovarainvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Ympäristövaliokunnan lausunto YmVL 37/2022 vp on saapunut valiokuntaan.
Päätettiin lähettää erikoisvaliokunnan lausunto tiedoksi valtioneuvostolle.
Merkittiin saapuneeksi lakivaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. U 69/2022 vp
-Matkat ja vierailut:
- Interparliamentary Conference on Stability, Economic Coordination and Governance - IPC SECG eli Art. 13 konferenssi 9.–11.10.2022, Praha, Tšekki, Kokoonpano (2+2+2), Ilmoittautuneet: TaV (-), VaV ed Vähämäki, ed Sankelo, SuV ed. Pirttilahti ja Autto
- Madrid su-ti 16.-18.10. Ilmoittautuneet: pj Hassi, 1. vpj Mäkelä, ed. Heikki Autto, ed. Sari Essayah, ed Pia Kauma, ed. Johannes Koskinen, ed. Suna Kymäläinen, ed. Jouni Ovaska, ed. Sinuhe Wallinheimo ja ed. Anne-Mari Virolainen. Ilmoittautumiset: suuri.valiokunta@eduskunta.fi tai valiokuntaneuvokset. Delegaatio vahvistetaan perjantaina 23.9.2022.
- COSAC täysistunto su 13.–ti 15.11.2022, Praha, Tšekki, kokoonpano 6 edustajaa, Ilmoittautuneet: pj Hassi, ed. Simula, ed al-Taee
- Tukholma 21.11.2022 ja Ahvenanmaa 22.11.2022. Ilmoittautuneet puheenjohtaja Hassi, ed. Ovaska, ed. Holopainen ja ed. Biaudet. Ahvenanmaan osuuteen ilmoittautuneet: ed. Löfström ja ed. Hopsu. Ilmoittautumiset: suuri.valiokunta@eduskunta.fi tai valiokuntaneuvokset. SuV:n työjaosto päättää tarvittaessa lopullisen valtuuskunnan kokoonpanon.
- Suomen Pankki torstaina 24.11.2022 klo 17.30
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on perjantaina 23.9.2022 klo 13.30, etäkokous