Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 27 jäsentä ja varajäsentä.
Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.
Valtiovarainvaliokuntaan on saapunut jatkokirjelmä UJ 16/2020 vp - U 73/2018 vp mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valiokunta hyväksyi ennakkokäsittelyssä suoritetut toimenpiteet.
Valiokunta päätti 14.7.2020, ettei asian johdosta ryhdytä toimenpiteisiin.
Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt.
Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valtiovarainvaliokuntaan on saapunut jatkokirjelmä UJ 21/2020 vp - U 2/2020 vp mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valtiovarainvaliokuntaan on saapunut jatkokirjelmä UJ 18/2020 vp - U 25/2020 vp mahdollisia toimenpiteitä varten.
Merkittiin, että suuri valiokunta on perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla päättänyt, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta jatkokirjelmässä UJ 18/2020 vp huomiovärillä merkittyjen koheesiopolitiikan tarkennettujen kantojen osalta Suomen neuvottelutavoitteiden turvaamiseksi, kunnes MFF-rahoituskokonaisuudesta käytävät neuvottelut on saatettu päätökseen. Valiokunta edellyttää, että sille annetaan viipymättä tieto siitä, mikäli vaiteliaisuusmääräys voidaan purkaa jo tätä ennen vaarantamatta Suomen neuvottelutavoitteiden toteutumista.
Valtiovarainvaliokuntaan on saapunut jatkokirjelmä UJ 22/2020 vp - U 45/2018 vp mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valiokunta hyväksyi 14.7.2020 asiassa kannanoton.
Valtiovarainvaliokuntaan on saapunut jatkokirjelmä UJ 20/2020 vp - U 27/2020 vp mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valtiovarainvaliokuntaan on saapunut jatkokirjelmä UJ 19/2020 vp - U 30/2020 vp mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valtiovarainvaliokuntaan on saapunut jatkokirjelmä UJ 17/2020 vp - U 70/2018 vp mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valiokunta päätti, ettei asian U 70/2018 vp - UJ 17/2020 vp johdosta ryhdytä toimenpiteisiin.
Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava suurelle valiokunnalle.
Päätettiin kutsua kuultavaksi valtiovarainministeriö.
Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan tiedoksi.
Valiokunta merkitsi asian tiedoksi.
Asia lähetettiin verojaostoon.
Asia on saapunut valiokuntaan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kokous keskeytettiin klo 12.25 ja sitä jatkettiin klo 12.35.
Ennakkokäsittely
Etäkuuleminen
Kuultavana oli:
Valiokunta lopetti asiantuntijakuulemisen.
Valiokunta kävi yleiskeskustelun.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä pj. Koskinen ehdotti, että asiassa yhdytään valtioneuvoston kantaan.
Ed. Essayah ehdotti, että asiassa hyväksytään seuraava kannanotto: Valiokunta ei hyväksy valtioneuvoston kantaa eikä siinä hyväksyttyä lisärahoitusta, joka tarkoittaa Suomen jäsenmaksujen kasvua 90 milj. eurolla vuonna 2020. Lisäykset kuluvan vuoden EU-budjettiin tulisi löytää EU-budjetin sisältä. Ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Valiokuntaan on saapunut kirjallinen lausunto:
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä pj. Koskinen ehdotti, että valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, viitaten samalla asian E 87/2020 vp yhteydessä 14.7.2020 valiokunnan hyväksymään kannanottoon.
Ed. Vähämäki ed. Koskelan kannattama ehdotti, että asiassa hyväksytään seuraava kannanotto: Valiokunta ei hyväksy valtioneuvoston kantaa, eikä Suomen EU-maksuosuuden kasvattamista ja siitä aiheutuvaa eduskunnan päättämien julkisen talouden kehysten ylittymistä. Julkisen talouden suunnitelmassa varattu EU-jäsenmaksut ylittyvät 149 milj. eurolla, mikä kaventaa samalla kansallista talouden liikkumavaraa. Lisäbudjettien myötä Suomen maksut uhkaavat nousta lähemmäksi 2,5 mrd. euroa. Valtioneuvoston tulee ottaa tiukempi kanta siihen, että EU-budjetteja ei jatkossa kasvateta lisäbudjettimenettelyllä ja huolehtia siitä, että yllättäviin menoihin osoitetaan varat olemassa olevista varoista muiden otsakkeiden alta.
Ed. Essayah ehdotti, että asiassa hyväksytään seuraavaa kannanotto: Viitaten asian 87/2020 vp yhteydessä 14.7.2020 esitettyyn eriävään mielipiteeseen (kd) valiokunta ei yhdy valtioneuvosto kantaan, eikä hyväksy elpymisrahaston perustamista ja sen rahoittamista yhteisvastuullisella lainanotolla. Talousarvion sitoumus- ja maksumäärärahoja ei myöskään tule kasvattaa elpymisrahastosta aiheutuvilla menoilla. Ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Ed. Vähämäen ehdotuksesta äänestettiin pj. Koskisen ehdottamaa kantaa vastaan. Äänin 12—5 valiokunta hyväksyi puheenjohtajan ehdotuksen.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan viitaten samalla asian E 87/2020 vp yhteydessä 14.7.2020 hyväksymäänsä kannanottoon.
Valiokunta merkitsi toissijaisuusasioiden listan saapuneeksi. Saapunut TS 42, 45, 46, 48, 50, 51 ja 56/2020 vp
Keskusteltiin valiokunnan kokousjärjestelyistä ja syksyn aikataulusta.
Ilmoitettiin, että valiokunnan epävirallinen etäkokous pidetään tiistaina 8.9.2020 klo 12.00.
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on perjantaina 11.9.2020 klo 11.30.