Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
1.7.2018 voimaan tullut ajokorttilain muutos vähensi liukasrataopetusta merkittävän paljon. Muutoksen myötä liukasrata-ajo on mahdollista myös simulaattorilla tai muulla siihen soveltuvalla alueella. Ajokorttilain mukaan auton B-luokan ajokorttia suorittavan on ennen kuljettajantutkintoa saatava koulutus, jolla lisätään valmiuksia vaikeissa olosuhteissa ajamiseen. Koulutuksessa on vahvistettava valmiuksia tunnistaa liikenteen vaaratilanteita. Koulutukseen on sisällytettävä opetusta pimeällä ja liukkaalla ajamiseen liittyvien erityispiirteiden ja riskien tunnistamisesta, kuten tienpinnan liukkauden vaikutuksesta ajoneuvon hallintaan.
Lakiesityksestä annetut lausunnot edellyttivät liikenneturvallisuutta. Kuitenkin lakiin tuli kirjaus, joka mahdollistaa liukasrata-ajon korvaamisen simulaattorilla. Suomessa käytössä olevat simulaattorit eivät kuitenkaan ominaisuuksiltaan anna oikeaa tuntumaa liukkaalla ajamisesta. Ajorataharjoittelun vahvuus on siinä, että se tarjoaa todenmukaisen tuntuman ajoneuvon käyttäytymiseen poikkeuksellisissa olosuhteissa. Suomessa on noin 30 ympärivuotista liukasrataa. Lakimuutos uhkaa johtaa vähitellen kokonaan näiden ratojen sulkemiseen, mikä olisi Suomen sääolosuhteissa huono kehityssuunta. Ajoharjoitteluratoja ylläpitävät yhteisöt ovat olleet huolissaan aikoinaan vaaditun rataverkoston alasajosta. Riskientunnistamisosaamisen kehittäminen on kansainvälisesti tunnustettu tehokas keino kuljettajien onnettomuusalttiuden vähentämisessä.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: