Kirjallinen kysymys
KK
336
2018 vp
Eero
Reijonen
kesk
Kirjallinen kysymys VR-Yhtymä Oy:n välillä Joensuu—Nurmes liikennöimän kiskobussin lipunmyynnin seurannasta
Eduskunnan puhemiehelle
VR-Yhtymä Oy:n liikennöimää väliä Joensuu—Nurmes kulkee kiskobussi. Kiskobussin lipunmyynti on osoittautunut hankalaksi pitkällä aikavälillä. Kiskobussissa oleva lippuautomaatti on ollut useita kertoja epäkunnossa, ja tällöin lippu on pitänyt osata ostaa etukäteen joko internetistä tai aseman lippuautomaatista. Asemilla ei ole enää fyysistä lipunmyyntiä. Liput eivät ole paikkalippuja. 
Mikäli lipun on saanut ostettua, sitä ei kuitenkaan tarkasteta kenenkään toimesta kulkuvälineessä. On myös havaittu, että lippuja on myyty kiskobussiin yli kapasiteetin. Kun kiskobussi on varattu yli, kiskobussin kuljettaja soittaa Helsinkiin, että saadaan järjestettyä lupa linja-auton tilaamiseen ja kuljetus niille, jotka eivät mahdu kyytiin.  
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Miksi lipunmyynti kiskobussiin välillä Joensuu—Nurmes on tehty niin epävarmaksi,  
miten lippukapasiteettia seurataan, jos junan lippukapasiteetti voidaan ylittää ja 
miksi vaunuja ei lisätä myytyjen lippujen mukaan? 
Helsingissä 6.9.2018 
Eero
Reijonen
kesk
Viimeksi julkaistu 7.9.2018 10:25