Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Elokuun alussa voimaan astui polttoaineveron korotus. Korotus herätti keskustelua ja moni kansalainen on turhautunut kasvaviin kustannuksiin. Veronkorotuksen myötä polttoaineen kustannukset kasvavat ja erityisesti kuljetusalan yrityksille korotus tarkoittaa merkittävää muutosta liiketoiminnassa. Alan yrittäjät ovat arvioineet kustannusten kasvavan yksittäiselle ajoneuvoyhdistelmälle noin 10 000 euroa vuodessa.
Tarkoitusperät veronkorotuksen ympäristösyistä ovat jalot, mutta kun korotus kohdistuu ruokaa ja tavaroita kuljettaviin yrityksiin, näkyy päätös lähinnä kuluttajien kukkaroissa. Noin 90 % maamme tavarakuljetuksista kulkee edelleen kumipyörin, joten kuljetusten kustannusten noustessa voidaan odottaa myös ruuan ja tavaroiden hintojen kasvua. Kuluttajien ostovoiman heikentyessä on vaikutus negatiivinen yrityksiin ja työllisyyteen.
Koronan aikana kotimaisen kuljetusalan panos on ollut valtava ja alun peloista huolimatta kaupoissa ei ole tarvittu pelätä tavaroiden loppumista. Koronan takia monet kuljetusalan yritykset ovat joutuneet kärsimään matkustajapulasta, ja tilanne ei ole vieläkään täysin helpottunut. Polttoaineen hinnankorotukset eivät helpota alan tilannetta. Hinnankorotuksia on odotettavissa myös joukkoliikenteeseen.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: