Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lisätään kuluttajansuojalain 7 lukuun uusi 8 a §, jolla kielletään kuluttajaluottojen markkinoinnissa sellaiset ilmaisut, joilla markkinoidaan luotonsaannin nopeutta tai helppoutta. Lisäksi muutetaan kuluttajansuojalain 7 luvun 19 § niin, että jatkossa kulutusluotto olisi mahdollista saada käytettäväksi aikaisintaan 48 tuntia luotonmyöntämispäätöksestä. Lakimuutoksilla vaikutetaan siihen, että pikavippiyhtiöt eivät pystyisi nykyisin tavoin mainonnalla ja nopeilla luottopäätöksillä käyttämään hyväksi velka- tai peliongelmien kanssa painivien ahdinkoa ja saamaan korkeakorkoisia luottoja myydyksi hetken mielijohteesta tehtyjen päätösten avulla.
Velkaongelmat ovat kasvaneet vuosittain saavuttaen valtavat mittasuhteet, mikä uhkaa koko yhteiskuntamme hyvinvointia. Syyt tähän ovat moninaisia, mutta etenkin pikavippiyhtiöiden harjoittama toiminta ja sääntelyn kiertäminen ovat ajaneet monia kansalaisia ahdinkoon. Siksi vaadittaisiinkin päättäväisiä toimia, joilla näitä velkaongelmia syventäviä toimijoita ja toimintatapoja saataisiin rajoitetuksi.
Pikavippien mainonta on tärkeä kokonaisuus velkaongelmien näkökulmasta. Pikavippien mainontaa ei ole juurikaan rajoitettu erikseen, vaan pikavippejä on yhä sallittua markkinoida kyseenalaisinkin keinoin. Kasvavien velka- ja peliongelmien aikana on erityisen vaarallista, kun helppoa lainaa mainostetaan saatavaksi tilille vain minuuttien kuluessa lainahakemuksesta. Tällöin pikavippiyhtiöt pystyvät käyttämään hyväksi esimerkiksi velkaantuneiden ja peliriippuvaisten hätää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tekemästä selvityksestä vuodelta 2019 käy ilmi, että talous- ja velkaneuvojien sekä peliongelmaisten auttamiseen keskittyvän Peliklinikan työntekijöiden näkemyksien mukaan pikavippien runsas mainonta on suurimpia syitä pikavippien aiheuttamiin velkaongelmiin. Erityisen haitallisena nähtiin markkinointitapa, jossa mainostetaan luotonsaannin nopeutta ja helppoutta.
Tarkasteltaessa pikavippiyhtiöiden verkkosivuja aggressiivinen mainonta on silmiinpistävää. Lähes jokaisen toimijan kohdalla mainostetaan ensisijaisesti lainansaannin nopeutta ja helppoutta. Lisäksi, kun toimijoita on runsaasti, saavuttaa pikavippien mainonta kaikki kansalaiset. Koska tällaisen mainonnan tiedetään yleisesti olevan äärimmäisen haitallista, tulisi se valtiovallan toimesta kieltää lakimuutoksella viipymättä.
Lisäksi lakimuutoksella olisi mahdollista vaikuttaa lainansaannin nopeuteen kulutusluottojen osalta. Esimerkiksi Tanskassa on voimassa laki, joka tietyin ehdoin edellyttää 48 tunnin harkinta-aikaa lyhytaikaisille käyttöluotoille. Myös Suomessa on kuluttajansuojalaissa rajoitettu kulutusluottojen saantia varojen luovuttamisaikaa koskevin rajoituksin. Tällä hetkellä kyseinen pykälä rajoittaa lainansaantia ainoastaan yöaikaan niin, että kello 23:n ja kello 7:n välisenä aikana tehdyn hakemuksen ja luotonmyöntämispäätöksen perusteella luovutettavat varat voidaan suorittaa kuluttajalle vasta kello 7:n jälkeen. Tätä rajoitusta olisi mahdollista muuttaa niin, että varat voitaisiin suorittaa kulutusluottoa hakevalle aikaisintaan 48 tuntia luotonmyöntöpäätöksestä. Tällä rajoitettaisiin yöaikaan tehtävien harkitsemattomien lainanhakupäätösten lisäksi myös muina aikoina tehtäviä impulsiivisia päätöksiä, joilla voi olla kauaskantoisia seurauksia.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,