Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä ehdottaa lakialoitteessa, että tupakkaveroa korotetaan yhteensä 70 miljoonalla eurolla enemmän kuin hallitus esittää korotukseksi talousarvioesityksessään. Lakialoitteen mukainen tupakkaveron taso asettuisi samalle tasolle vuoden 2016 alusta kuin hallituksen esityksessä (HE 36/2015 vp) esitetään sen olevan 1.7.2017 alkaen. Lisäksi esitetään sähkötupakan verottamista samalla periaatteella kuin tupakkatuotteita. Lakialoite tupakkaveron korotuksesta sisältyy kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin.
PERUSTELUT
Tupakoinnin haitat yksilölle ovat kaikkien tiedossa. Yhteiskunnalliset vaikutukset ovat myös hyvin selkeät. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tuoreessa raportissa "Tupakoinnin yhteiskunnalliset kustannukset ja niiden arviointimenetelmät" arvioidaan tupakoinnin maksavan yhteiskunnalle noin 1,5 miljardia euroa. Yhteiskunnan kustannukset syntyvät terveydenhuollon kuormittumisesta, tulipaloista, sairauspoissaoloista, ennenaikaisista kuolemista sekä tulonsiirroista, kuten sairauspäivärahat. Tupakoinnista aiheutuviin kustannuksiin nähden tupakkaveron taso on tällä hetkellä liian alhainen. Vuoden 2014 tilinpäätöksen mukaan tupakkavero tuotti valtiolle noin puolet sen aiheuttamista kustannuksista.
Hallitus on talousarvioesityksessään esittänyt tupakkaveron korotusta portaittain vuosien 2016 ja 2017 aikana. Nopeampi veronkorotus on kuitenkin perusteltua, kun ottaa huomioon tupakasta aiheutuvat kustannukset ja mikäli halutaan korotuksen vaikuttavan mahdollisimman paljon tupakoinnin lopettamiseen. Nopeammalla aikataululla tehty tupakkaveron korotus tulee lisäämään laitonta maahantuontia ja myyntiä. Tämän ilmiön hillitsemiseen tulee osoittaa riittävät resurssit asianomaisille viranomaisille. Myös matkustajatuonnin valvontaa tulee lisätä.
On tärkeää huomioida myös uusien nikotiinituotteiden, kuten sähkösavukkeiden, terveysriskit ja vaikutukset. Nikotiini itsessään kohottaa verenpainetta, kiihdyttää pulssia ja uusimman tutkimustiedon mukaan myös lisää syöpäriskiä. Uudessa tupakkalaissa nikotiinipitoiset sähkösavukkeet tulee siirtää lääkelain alta tupakkalainsäädännön piiriin. Nuorten tupakoinnin ehkäisyn kannalta on tärkeää, että sähkösavukkeita tulee koskemaan yhtä tiukka sääntely kuin tupakkatuotteita eikä erilaisilla makuaineilla lisätä niiden houkuttelevuutta. Sähkösavukkeiden nikotiininesteille tulisi myös asettaa korkeaan tupakkaveroon verrattavissa oleva vero.
Tällä hetkellä savukkeista kannetaan yksikköperusteista veroa 33,50 euroa 1 000 kappaletta kohti ja arvoon perustuvaa veroa 52 % vähittäismyyntihinnasta laskettuna, kuitenkin vähintään 177,00 euroa 1 000 kappaletta kohti. Sikareista ja pikkusikareista vero on 30 % vähittäismyyntihinnasta. Piippu- ja savuketupakasta veroa kannetaan 24,50 euroa kilolta ja lisäksi 48 % vähittäismyyntihinnasta. Savukkeiksi käärittävästä hienoksi leikatusta tupakasta kannetaan veroa 23,50 euroa kilolta ja lisäksi 52 % vähittäismyyntihinnasta, kuitenkin vähintään 107,50 euroa kilolta. Muista tupakkaa sisältävistä tuotteista ja savukepaperista kannetaan lisäksi valmisteveroa, joka on 60 % vähittäismyyntihinnasta.
Kristillisdemokraatit esittävät nykyiseen verotasoon nähden korotusta, joka korottaisi tupakkaveroa 1.1.2016 alkaen samalle tasolle kuin hallitus omassa esityksessään esittää sen olevan 1.7.2017 alkaen. Hallituksen esitykseen (HE 36/2015 vp) verrattuna verotuotot korotuksien osalta käytännössä kaksinkertaistuisivat vuosina 2016 ja 2017. Vuoden 2016 osalta tuottovaikutus jäisi veronkorotuksen osalta noin 70 miljoonaan euroon.