Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi eläkesäätiölain ja vakuutuskassalain muuttamisesta (HE 265/2016 vp): Asia on saapunut talousvaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava sosiaali- ja terveysvaliokunnalle.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Hallituksen esityksen mukaan eläkesäätiöt ja vakuutuskassat voisivat jatkossa kattaa vakuutusteknistä vastuuvelkaa eräillä OECD:n jäsenvaltioissa tehdyillä velkasitoumuksilla, osakkeilla, osuuksilla ja muilla sitoumuksilla vastaavasti kuin Euroopan talousalueeseen kuuluvissa valtioissa tehdyillä. Sijoitusten vastuuvelan katteen bruttomäärän 10 prosentin rajoitus kumottaisiin. Lisäeläkevakuutustoimintaa harjoittavien eläkesäätiöiden ja vakuutuskassojen kiinteistösijoitusten osalta eläkevastuun ja vastuuvelan bruttomäärän kattamista koskevat määrälliset rajoitukset kumottaisiin. Näiden sijoitusten sääntely tapahtuisi huolellisuusvelvollisuuden, tuottavuus- ja turvaavuusvaatimusten sekä sijoitusten hajauttamisvelvollisuuden kautta: sijoittaminen tulee tehdä turvaavasti ja tuottavasti sekä kassan maksuvalmius säilyttäen. Riskien tai riskikeskittymien syntyminen estetään katesäännöksin, joissa määrätään, mihin omaisuuslajeihin ja missä määrin vakuutuskassa voi sijoittaa katevarojaan. Talousvaliokunta katsoo näiden säännösten pystyvän varmistamaan sääntelyn tavoitteet.
Muiden EU:n jäsenvaltioiden vastaaviin säännöksiin verrattuna sijoitustoiminnan kansalliset rajoituksemme ovat verraten ankarat. Useat maat ovat poistaneet OECD:n jäsenmaita koskevat sijoitusrajoitukset jo aikaisemmin.
Talousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotettujen muutosten vaikutuksia sijoituspäätöksiin on vaikea arvioida täsmällisesti. Kuitenkin erityisesti toimijoille, joiden sijoitustoiminnan volyymi on huomattava, ehdotettujen muutosten ennakoidaan lisäävän valinnanmahdollisuuksia sijoituskohteita etsittäessä. Voimassa olevat sijoittamisen rajoitukset on koettu epätarkoituksenmukaisella tavalla sijoituspäätöksiä rajoittavina, monimutkaisina ja nykyiseen sijoitusmarkkinatilanteeseen huonosti soveltuvina. Talousvaliokunta kiinnittää huomiota myös EU:n lähitulevaisuuden epävarmuustekijöihin, muun muassa Ison-Britannian asemaan liittyen. Nämä voivat vaikuttaa merkittävästi siihen, minkä sisällön saavat ne säännökset, jotka määrittävät toimia kielletyiksi tai sallituiksi sen mukaan, kohdistuvatko ne EU:n jäsenvaltioihin vai kolmansiin maihin.
Kiinteistösijoittamisen katekelpoisuus on nykyisellään rajattu 40 prosenttiin. Lisäksi yhteen kohteeseen sijoittaminen on rajattu 15 prosenttiin. Ehdotuksessa esitetään näiden määrällisten rajoitusten poistamista. Talousvaliokunta katsoo selvitetyksi, että tuottavuuden näkökulmasta muutos toisi kassoille laajemmat sijoittamismahdollisuudet, mikä olisi perusteltua myös riskien hajauttamisen kannalta.
Talousvaliokunta esittää,
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut