Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettuun lakiin (1704/2009) ehdotetut muutokset liittyvät vuoden 2018 valtion talousarvioesitykseen sisältyvään kunnan peruspalvelujen valtionosuusmomenttiin (28.90.30).
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettua lakia siten, että vuonna 2018 valtionosuusprosentti on 25,34 ja kuntien omarahoitusosuus on 74,66 prosenttia. Ehdotuksen mukaan valtionosuusprosentti nousee nykyisestä 0,11 prosenttiyksikköä.
Valtionosuusprosentin muutoksessa on huomioitu lisäyksenä varhaiskasvatusmaksujen alentamisen (HE 115/2017 vp) kompensointi 25 miljoonalla eurolla sekä uusien ja laajenevien tehtävien toteuttaminen, miltä osin valtionosuusprosentti on hallitusohjelman mukaisesti 100. Vähennyksenä on huomioitu kuntien hallintomenojen väheneminen sen seurauksena, että perustoimeentulotuen maksatus ja laskenta on siirretty Kansaneläkelaitoksen tehtäväksi.
Valtionosuuden mitoituksessa on otettu huomioon määräytymistekijöiden muutos sekä hallitusohjelman ja julkisen talouden suunnitelman mukaiset muut muutokset. Lisäävänä tekijänä on huomioitu muun muassa opiskelijahuollon laajeneminen toisen asteen oppilaitoksissa (HE 116/2017 vp) sekä vähentävänä tekijänä 1.1.2017 voimaan tullut lääkemääräysten voimassaolon pidentäminen.
Hallintovaliokunta pitää erittäin tärkeänä, että verolainsäädännössä tehdyistä veroperustemuutoksista kunnille aiheutuvat verotulojen menetykset, jotka nettomääräisesti ovat yhteensä 113 miljoonaa euroa, kompensoidaan kunnille täysimääräisesti. Muutokset tasataan kuntien valtionosuusjärjestelmän kautta niin, että minkään kunnan tulot eivät muutu veroperustemuutosten takia.
Kilpailukykysopimuksen perusteella valtionosuutta vähennetään 468 miljoonaa euroa vuonna 2018. Tämä toteutetaan vähentämällä kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta 85,47 euroa asukasta kohden.
Lisäksi lakiin ehdotetaan selvyyden vuoksi säännös siitä, että valtionosuutta ei myönnetä kustannuksiin, jotka aiheutuvat työttömyysturvalain (1290/2002) 14 luvun 3 a §:ssä tarkoitetusta kuntien rahoitusosuudesta. Näitä kustannuksia ei näin ollen huomioida myöskään kustannustenjaon tarkistuksessa.
Täydentävässä talousarvioesityksessä (HE 176/2016 vp) momentille 28.90.30 esitetään lisättäväksi noin 118,7 miljoonaa euroa, minkä jälkeen määräraha on yhteensä 8 576 670 000 euroa. Lisäys aiheutuu pääasiassa valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistuksen korjauksesta, osin laskennallisten kustannusten määräytymistekijöiden muutoksesta ja kotikuntakorvausten muutoksesta. Muutos kustannustenjaon tarkistukseen johtuu tilastovuoden 2015 taloustilastoon tehdystä, kuntayhtymien tietoja koskevasta korjauksesta. Saadun selvityksen mukaan muutos ei kuitenkaan vaikuta ehdotettuun valtionosuusprosenttiin.
Hallituksen esityksestä ilmenevien syiden ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.