Hallituksen esityksessä ehdotetaan toteutettavaksi toiminnallinen organisaatiouudistus, jossa Väestörekisterikeskuksen, maistraattien ja Itä-Suomen aluehallintovirastossa toimivan maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikön tehtävät yhdistetään uudeksi virastokokonaisuudeksi. Lainsäädäntöteknisesti Väestörekisterikeskuksen nimi muutetaan Digi- ja väestötietovirastoksi ja säädetään uusi organisaatiolaki. Käsiteltävänä olevalla Digi- ja väestötietoviraston asemasta ja toiminnasta säädettävällä lailla on tarkoitus kumota voimassa oleva rekisterihallintolaki (166/1996), johon Väestörekisterikeskuksen ja maistraattien asema nykyään valtion virastoina perustuu.
Digi- ja väestötietovirasto on säädettävän lain mukaan valtiovarainministeriön hallinnonalalla toimiva kaksikielinen valtion hallintoviranomainen, jonka toimialueena on koko maa. Viraston tehtäviin kuuluu myös oikeusministeriön hallinnonalan tehtäviä. Valiokunta tähdentää, että osa viraston tehtävistä ja palveluista edellyttää luonteensa vuoksi myös paikallista asiointia. Tätä edellyttää valiokunnan käsityksen mukaan myös hyvän hallinnon periaatteiden noudattaminen uuden viraston toimialalla. Digi- ja väestötietoviraston toimipaikoista säädetään valtioneuvoston asetuksella. Hallituksen esitys vastaa valtion hallintotehtävissä omaksuttua linjausta siitä, että periaatteena on valtakunnallinen toimivalta silloinkin, kun tehtävät edellyttävät alueellista tai paikallista läsnäoloa. Tämä periaate tukee valtakunnallisesti yhtenäisen toimintavan ja ratkaisukäytännön muodostumista ja noudattamista.
Lakiehdotukseen kirjatun viraston toiminta-ajatuksen mukaan perustettava virasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Valiokunta toteaa, että valtionhallinnon toimielinten yleisistä perusteista on säädettävä lailla, jos niiden tehtäviin kuuluu julkisen vallan käyttöä. Tällaisia yleisiä perusteita ovat lähinnä viraston nimi, toimiala, pääasialliset tehtävät ja toimivaltuudet. Nämä seikat ilmenevät hallituksen esityksestä. Varsinaisesti Digi- ja väestötietoviraston tehtävistä säädetään 1. lakiehdotuksen 3 §:ssä. Esityksen perusteluista ilmenee, että uudelle virastokokonaisuudelle kuuluvien tehtävien siirtämisestä Digi- ja väestötietovirastolle säädetään tarkemmin erityislaeissa, joiden muuttamista koskevat esitykset sisältyvät erilliseen hallituksen esitykseen (HE 255/2018 vp).
Hallintovaliokunta korostaa uudistuksen toimeenpanossa kielellisten oikeuksien turvaamista ja viittaa tältä osin hallituksen esityksen perusteluihin (s. 39 ja 40). Valiokunta toteaa, että perustuslain 17 § edellyttää paitsi kansalliskielten suomen ja ruotsin muodollisesti yhdenvertaista kohtelua myös suomen- ja ruotsinkielisen väestön tosiasiallisen tasa-arvon tunnustamista muun muassa yhteiskunnallisten palvelujen järjestämisessä (vrt. HE 309/1993 vp, s 65, PeVM 9/2002 vp ja PeVL 21/2009 vp). Perustuslakivaliokunta on käytännössään korostanut myös sitä, että viranomaisten toimialueita ja toimipaikkoja järjestettäessä huolehditaan asianomaisen viranomaisen tarjoamien palvelujen saatavuudesta sekä perustuslain 17 §:ssä turvattujen kielellisten oikeuksien toteutumisesta (PeVL 29/2006 vp, PeVL 42/2006 vp).
Uusi Digi- ja väestötietovirasto on oikeudelliselta asemaltaan keskushallinnon virastoksi luokiteltava virasto ja siten kielilain (423/2003) 6 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetuin tavoin kaksikielinen viranomainen. Viraston tulee hoitaa tehtäviään molemmilla kansalliskielillä perustuslain ja kielilain mukaisesti. Tämä merkitsee muun muassa sitä, että viraston toimintaa järjestettäessä on myös huolehdittava palvelujen saatavuudesta ja kielellisten oikeuksien toteutumisesta. Valiokunta toteaa, että erityinen kielitaitovaatimus koskee nykyään eräitä maistraattien henkikirjoittajien virkoja. Digi- ja väestövirastoon siirtyvään henkilöstöön kuuluu siten virkamiehiä, joilla on valmiudet antaa palvelua ruotsiksi myös vaativissa tilanteissa. Lisäksi on tärkeää huomata, että uuden viraston tehtäviin voidaan valtioneuvoston asetuksella säätää kelpoisuusvaatimuksia valtion virkamieslain (750/1994) 8 §:n 4 momentin valtuutuksen perusteella sekä julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 6 §:n 3 ja 4 momenteissa säädettyjen valtuutusten perusteella. Valiokunta tähdentää, että mainitut säännökset mahdollistavat tarvittaessa myös kielitaitoon liittyvien kelpoisuusvaatimusten säätämisen kielellisten oikeuksien turvaamiseksi. Hallituksen esityksen mukaan uudistuksen yhteydessä on myös valmisteltu erikseen annettavaan hallituksen esitykseen saamen kielilain (1086/2003) muutosehdotus, jolla lisättäisiin Digi- ja väestötietovirasto niihin viranomaisiin, joihin saamen kielilakia sovelletaan.
Asiantuntijakuulemisessa on henkilöstöä edustavien tahojen puolelta tuotu esiin muun muassa, että uudistushanke on hyvä esimerkki siitä, kuinka henkilöstö on otettu mukaan heti asian valmistelusta lähtien. Henkilöstöllä on ollut mahdollisuus aidosti vaikuttaa asioihin, minkä on katsottu edistävän henkilöstön sitoutumista. Henkilöstön asema muutoksessa on vaikutusten arvioinnissa kuvattu perusteellisesti, ja se antaa hyvän kokonaiskuvan uudistuksessa noudatettavasta henkilöstöpolitiikasta sekä henkilöstön osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista. Valiokunta tähdentää hyvän henkilöstöpolitiikan merkitystä uudistuksen toimeenpanossa.
Digi- ja väestötietovirastossa tullaan saadun selvityksen mukaan soveltamaan Väestörekisterikeskuksen palkkausjärjestelmää. Työnantajapuolen arvion mukaan palkkatasojen harmonisoinnin lisäkustannuksiksi on alustavasti arvioitu noin 0,5 miljoonaa euroa eli 1,3 prosentin lisäystä nykytasoon. Valiokunta korostaa joka tapauksessa, että todelliset palkkakustannukset on budjetoitava täysimääräisesti viraston toimintamenomäärärahoihin.
Uudistuksen oletettujen kustannushyötyjen toteutuminen on tarkoitus varmistaa saadun tiedon perusteella vähentämällä yhdistymisestä aiheutuvat kustannukset Digi- ja väestötietoviraston toimintamenoista vuosina 2020 — 2023. Valiokunta kiinnittää saamansa selvityksen perusteella huomiota siihen, että yhdistämisen hyötyjen realisoituminen on riippuvainen valtakunnallisen toimintatavan mahdollistavien tietojärjestelmien valmistumisesta.
Ensimmäisen lakiehdotuksen 8 §:n mukaan virasto voi sopimusperusteisesti siirtää sen 3 §:n mukaisiin tehtäviin liittyvän ja asianhallintaan kuuluvan avustavan tehtävän yksityiselle taholle. Tällaisia tehtäviä ovat 8 §:n 2 momentin mukaan virastolle annettavien ilmoitusten ja muiden asiakirjojen vastaanotto ja lajittelu sekä asiakirjojen ja niihin sisältyvien tietojen tallentaminen sähköisiä menetelmiä käyttäen asianhallinnan työjonoon. Tällaiset tehtävät ovat valiokunnan saaman selvityksen perusteella luonteeltaan viranomaista avustavia ja teknisiä tukitehtäviä, joihin ei sisälly julkisen vallan käyttämistä.
Digi- ja väestötietoviraston toimialue kattaa myös Ahvenanmaan maakunnan. Ensimmäisen lakiehdotuksen mukaan kumottavan rekisterihallintolain (166/1996) 3 §:n 2 momentin mukaan Ahvenanmaan maakunnassa maistraatille säädettyjä tehtäviä on hoitanut Ahvenanmaan valtionvirasto. Tarkoitus on, että kyseisiä tehtäviä, joihin kuuluvat esimerkiksi julkisen notaarin tehtävät, holhousviranomaisen tehtävät ja avioliittoon vihkimiset, Ahvenanmaan valtionvirasto hoitaa myös vastaisuudessa. Käsiteltävänä olevan hallituksen esityksen perusteluista ilmenee, että näistä tehtävistä on tarkoitus säätää erikseen tehtäviä koskevassa erityislainsäädännössä.
Hallintovaliokunta toteaa, että edellä mainittu rekisterihallintolain 3 §:n 2 momentin säännös toimii nykyisin yleissäännöksenä Ahvenanmaan valtionviraston toimivallasta maistraatin tehtävissä. Valiokunta katsoo, että ilman kattavaa yleis- tai siirtymäsäännöstä Ahvenanmaan valtionviraston toimivalta on riippuvainen erityislainsäädännöstä. Saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää aiheellisena, että Digi- ja väestötietovirastosta annettavan lain 11 §:ään lisätään selvyyden vuoksi uusi 2 momentti, jonka mukaan Ahvenanmaan maakunnassa maistraattien hoidettavaksi säädettyjä tehtäviä hoitaa ja niihin liittyvää toimivaltaa käyttää Ahvenanmaan valtionvirasto.
Digi- ja väestötietoviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa ensi vuoden alusta, minkä vuoksi säädettävät lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2020. Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvien 1. ja 2. lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana lukuun ottamatta 1. lakiehdotuksen 11 §:ää, jonka valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi muutettuna.