Hallituksen esityksessä ehdotetaan lisättäväksi kuntalakiin (410/2015) ja hyvinvointialueesta annettuun lakiin (611/2021) säännökset, jotka velvoittavat ottamaan kunnan ja hyvinvointialueen hallintosääntöön tarpeelliset hallintoa, päätöksentekoa ja valtuuston toimintaa koskevat määräykset poikkeusoloja ja normaaliolojen häiriötilanteita varten. Ehdotettua sääntelyä sovelletaan myös kuntayhtymään ja hyvinvointiyhtymään. Hallintovaliokunta pitää tärkeänä, että kuntien ja hyvinvointialueiden hallinnon ja päätöksenteon varautumista poikkeusoloihin ja normaaliolojen häiriötilanteisiin pyritään parantamaan.
Valmiuslain (1552/2011) 12 §:n mukaan myös hyvinvointialueiden ja hyvinvointiyhtymien, kuntien, kuntayhtymien ja muiden kuntien yhteenliittymien tulee valmiussuunnitelmin ja poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muilla toimenpiteillä varmistaa tehtäviensä mahdollisimman hyvä hoitaminen myös poikkeusoloissa. Tähän yleiseen varautumisvelvollisuuteen katsotaan hallituksen esityksen perustelujen mukaan kuuluvan ennakkosuunnittelu, jolla kunnallinen päätöksenteko voidaan turvata myös poikkeusoloissa. Valiokunta toteaa, että kynnys valmiuslain soveltamiseen on korkea eikä sen soveltaminen tule kyseeseen poikkeusoloja lievemmissä normaaliolojen häiriötilanteissa.
Kuntalaissa tai hyvinvointialueesta annetussa laissa ei nykyisin ole säännöksiä hallinnon ja päätöksenteon varautumisesta normaaliolojen häiriötilanteisiin tai valmiuslain mukaisiin poikkeusoloihin. Voimassa oleva sääntely kuitenkin mahdollistaa varautumisen normaalioloista poikkeaviin tilanteisiin ottamalla hallintosääntöön määräyksiä poikkeusoloja ja näitä lievempiä häiriötilanteita varten. Tällaiset hallintosäännön määräykset ovat yleistyneet kunnissa erityisesti covid-19-pandemian ja vuonna 2022 tapahtuneiden turvallisuusympäristön muutosten johdosta. Kuntaliiton hallintosääntömalli normaalista poikkeavien tilanteiden varalle on julkaistu vuonna 2021.
Kuntien ja hyvinvointialueiden varautumisen lähtökohtana on toimia häiriötilanteissa ja poikkeusoloissakin mahdollisimman pitkään normaaliolojen johtamisjärjestelyjen, päätöksentekomenettelyjen ja organisaatiorakenteiden mukaisesti. Häiriötilanteet tai poikkeusolot voivat kuitenkin edellyttää nopeampaa päätöksentekoa, tehostettua johtamista tai normaalista poikkeavan toimivallan käyttöä. Valiokunta pitää perusteltuna, että kunnat ja hyvinvointialueet velvoitetaan varmistamaan, että hallintosääntö sisältää tarpeelliset määräykset päätöksenteon ja hallinnon jatkuvuuden turvaamiseksi myös poikkeuksellisissa tilanteissa.
Valiokunta korostaa, ettei normaaleista poikkeavia johtamisjärjestelyjä, päätöksentekomenettelyjä tai toimivaltamääräyksiä ole asiallisia perusteita soveltaa missä tahansa normaaliolojen häiriötilanteessa. Perustelujen mukaan häiriötilanteilla tarkoitetaan esimerkiksi sellaisia henkeen ja terveyteen sekä elintärkeiden palveluiden keskeytymiseen, talouteen, kiinteistöihin, muuhun omaisuuteen tai ympäristöön kohdistuvia uhkia, jotka aiheuttavat välittömän vaaran tai muun vakavan toiminnallisen tai taloudellisen riskin. Valiokunta katsoo, että ehdotettua sääntelyä on tulkittava suppeasti. Valiokunta pitää lisäksi tärkeänä varmistua siitä, ettei hallintosääntöön oteta sisällöltään sellaisia määräyksiä, jotka aineellisesti kuuluvat lain tasolle. Hallintosäännön määräyksillä voidaan siirtää toimivaltaa vain sellaisissa asioissa, joissa se on kuntalain 91 §:n tai hyvinvointialueesta annetun lain 96 §:n mukaan sallittu. Pelkästään hallintosäännön määräyksillä ei voida poiketa viranomaiselle tai toimielimelle laissa säädetystä toimivallasta.
Hallituksen esityksen mukaan hallintosäännön on oltava uuden sääntelyn mukainen viimeistään 30 päivänä kesäkuuta 2023. Valiokunta pitää tärkeänä, että kunnissa ja hyvinvointialueilla valmistellaan tarpeelliset hallintosääntömääräykset mahdollisimman pian. Niille on kuitenkin varattava riittävästi aikaa valmisteluun, toiminnan ja toimivaltuuksien läpikäyntiin sekä päätöksentekoon. Hallintovaliokunta ehdottaa tämän vuoksi lakiehdotusten siirtymäsäännösten muuttamista niin, että hallintosäännön on oltava nyt säädettävän mukainen viimeistään 30 päivänä syyskuuta 2023.
Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä edellä mainituin lakiehdotusten siirtymäsäännöksiä koskevin muutoksin.