Valiokunnan mietintö
HaVM
5
2018 vp
Hallintovaliokunta
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain 7 luvun 1 §:n muuttamisesta
JOHDANTO
Vireilletulo
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain 7 luvun 1 §:n muuttamisesta (HE 23/2018 vp): Asia on saapunut hallintovaliokuntaan mietinnön antamista varten. 
Asiantuntijat
Valiokunta on kuullut: 
neuvotteleva virkamies
Elina
Rydman
sisäministeriö
lainsäädäntöneuvos
Janina
Groop-Bondestam
oikeusministeriö
ylitarkastaja
Jemina
Fabritius
Poliisihallitus
ylitarkastaja
Timo
Aalto
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 
Ahvenanmaan maakunnan hallitus
HALLITUKSEN ESITYS
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annettua lakia siten, että lain valvontaviranomaisten toimivalta kattaa nimenomaisesti myös Ahvenanmaan maakuntalainsäädännössä tarkoitetut Ahvenanmaalla toimivat rahapeliyhteisöt sekä kiinteistönvälittäjät ja vuokrahuoneistojen välitysliikkeet. Rahapeliyhteisöjen sekä rahapeliyhteisön tarjoamiin rahapeleihin liittyviä osallistumisilmoituksia ja -maksuja välittävien elinkeinonharjoittajien ja yhteisöjen valvonnasta vastaisi ehdotuksen mukaan Poliisihallitus. Kiinteistönvälittäjien ja vuokrahuoneistojen välitysliikkeiden valvonnasta vastaisi aluehallintovirasto. 
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.6.2018. 
VALIOKUNNAN PERUSTELUT
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annettu laki (444/2017, jäljempänä rahanpesulaki) on tullut voimaan 3.7.2017. Rahanpesulaissa säädetään ilmoitusvelvollisten rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen liittyvistä velvoitteista, niiden toimintaa valvovien viranomaisten ja asianajajayhdistyksen toimivaltuuksista sekä valvontaviranomaisten toimivaltuuksista määrätä hallinnollisia seuraamuksia. 
Käsiteltävänä olevan hallituksen esityksen perusteluista ilmenee, että Ahvenanmaan valtuuskunnan lausunnon (Nr 15/16, 13.7.2016) mukaan rahanpesulainsäädännön mukaisesta valvonnasta vastuu on Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) 30 §:n mukaan valtakunnan lainsäädäntövaltaan kuuluvissa asioissa valtakunnan viranomaisilla. Näitä viranomaisia ei ole kuitenkaan voimassa olevassa laissa nimetty. Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että Ahvenanmaalla toimivien rahapeliyhteisöjen sekä rahapeliyhteisön tarjoamiin rahapeleihin liittyviä osallistumisilmoituksia ja -maksuja välittävien elinkeinonharjoittajien ja yhteisöjen valvonnasta vastaisi Poliisihallitus. Kiinteistönvälittäjien ja vuokrahuoneistojen välitysliikkeiden valvonnasta vastaisi aluehallintovirasto. Esityksen perusteluista ilmenee myös, että valvontaa koskevat toimivaltuudet on tarkoitus siirtää Ahvenanmaan maakunnan viranomaisille viipymättä ehdotetun lainmuutoksen voimaantulon jälkeen Ahvenanmaan itsehallintolain mukaisella sopimusasetuksella. Valtakunnan viranomaisten nimeäminen laissa on välttämätöntä, jotta valvontavastuu voidaan sopimusasetuksella siirtää Ahvenanmaalle. 
Rahanpesulain uudistamista koskeneessa hallituksen esityksessä (HE 228/2016 vp) on arvioitu taloudellisten vaikutusten arvioinnin yhteydessä eri valvontaviranomaisille aiheutuvat kustannusvaikutukset. Valvonnasta aiheutuvat kustannukset on linjattu katettavaksi kunkin viranomaisen kehyksestä. Kustannusvaikutuksia on arvioitu myös Ahvenanmaan viranomaisten osalta sen huomioimiseksi, että vastuu Ahvenanmaalla toimivien rahapeliyhteisöjen ja kiinteistönvälittäjien valvonnasta on ollut alun perinkin tarkoitus siirtää sopimusasetuksella Ahvenanmaan maakunnan viranomaisille. 
Valiokunta tähdentää, että Ahvenanmaan maakuntalainsäädännössä tarkoitettujen rahapeliyhteisöjen ja kiinteistönvälittäjien rahanpesulainsäädännön mukaisesta valvonnasta aiheutuvia kustannusvaikutuksia ei ole nyt käsillä olevassa hallituksen esityksessä huomioitu Poliisihallitukselle ja aluehallintovirastolle aiheutuvina vaikutuksina, vaan ne on arvioitu toimivaltaisille ministeriöille kokonaisuutena aiheutuvina kustannuksina. Aiemmin tehdyissä sopimusasetuksissa on pääsääntönä ollut, että kustannuksista vastaa se ministeriö, jonka hallinnonalan tehtävää ollaan siirtämässä. 
Ahvenanmaan maakunnan rahapelijärjestelmä on — toisin kuin manner-Suomessa — lisenssipohjainen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Ahvenanmaan maakunnan hallitus ei ollut 25.4.2018 ilmoitetun tilanteen mukaan myöntänyt lisenssiä muille toimijoille kuin PAF:lle. Rahapelitoiminnan valvonnan aiheuttamien kustannusten osalta on syytä myös huomioida, että arpajaisista Ahvenanmaalla annetun maakuntalain (landskapslag om lotterier, 1966:10) 5 i §:n mukaan arpajaisia rahapelinä toimeenpanevan tulee korvata maakunnalle valvonnasta aiheutuneet kustannukset. Säännös vastaa arpajaislain (1047/2001) 46 §:ää. 
Hallintovaliokunta toteaa, että mikäli sopimusasetusta ei syntyisi tai se myöhemmin irtisanottaisiin, tulee Poliisihallituksen ja aluehallintoviraston resurssien lisäystarpeet arvioida erikseen kehysneuvottelujen yhteydessä. 
Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana. 
VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS
Hallintovaliokunnan päätösehdotus:
Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 23/2018 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 8.5.2018 
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
puheenjohtaja
Juho
Eerola
ps
varapuheenjohtaja
Timo V.
Korhonen
kesk
jäsen
Anders
Adlercreutz
r
jäsen
Mika
Kari
sd
jäsen
Kari
Kulmala
sin
jäsen
Antti
Kurvinen
kesk
jäsen
Mikko
Kärnä
kesk
jäsen
Sirpa
Paatero
sd
jäsen
Olli-Poika
Parviainen
vihr
jäsen
Juha
Pylväs
kesk
jäsen
Veera
Ruoho
kok
jäsen
Joona
Räsänen
sd
jäsen
Mari-Leena
Talvitie
kok
jäsen
Tapani
Tölli
kesk
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos
Minna-Liisa
Rinne
Viimeksi julkaistu 14.5.2018 13:06