Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle eräiden valtiovarainministeriön hallinnonalan erityislaeissa olevien viittausten muuttamiseksi viittauksiksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin (HE 55/2019 vp): Asia on saapunut lakivaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi kiinteistörahastolaissa, Suomen Pankista annetussa laissa, Suomen Pankin virkamiehistä annetussa laissa, talletuspankin toiminnan väliaikaisesta keskeyttämisestä annetussa laissa, Finanssivalvonnasta annetussa laissa, Finanssivalvonnan valvontamaksusta annetussa laissa, maksulaitoslaissa, arvopaperimarkkinalaissa, sijoituspalvelulaissa, luottolaitostoiminnasta annetussa laissa, luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusta annetussa laissa, rahoitusvakausviranomaisesta annetussa laissa, Rahoitusvakausviraston hallintomaksusta annetussa laissa, arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta annetussa laissa, rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetussa laissa, kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetussa laissa, aluehallintovirastoista annetussa laissa ja valtion virkamieslaissa olevat viittaukset kumottuun hallintolainkäyttölakiin viittauksiksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin. Myös erilliset muutoksenhakua koskevat tarkemmat säännökset poistettaisiin siltä osin kuin niitä voidaan pitää päällekkäisinä ja tarpeettomina uuden yleislain voimaantultua.
Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2020.
Esityksessä on kyse eräisiin valtiovarainministeriön hallinnonalan erityislakeihin sisältyvien kumottavaan hallintolainkäyttölakiin (586/1996) kohdistuvien viittausten muuttamisesta viittauksiksi 1.1.2020 voimaan tulevaan lakiin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019). Esityksessä ehdotetaan lisäksi erillisten tarkempien muutoksenhakua koskevien säännösten poistamista erityislaeista siltä osin kuin niitä voidaan pitää oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain voimaatultua päällekkäisinä ja tarpeettomina.
Nykyisin valitusluvasta muutoksenhaussa säädetään erityislaeissa. Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa sisältää tätä koskevan yleisäännöksen, ja hallinto-oikeuden antamaan päätökseen saa vastaisuudessa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää asiassa valitusluvan. Myös hallintopäätöksen tehneen viranomaisen oikeus valittaa hallintotuomioistuimen päätöksestä perustuu nykyisin erityissäännöksiin tai siihen, että valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen. Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain voimaan tultua viranomaisella on ilman eri säännöstä oikeus valittaa hallintotuomioistuimen päätöksestä, mikäli tuomioistuin on muuttanut viranomaisen tekemää alkuperäistä hallintopäätöstä tai kumonnut sen (ks. HE, s. 4).
Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta pitää tärkeänä, että eri hallinnonalojen erityislainsäädäntöön tehdään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain säätämisestä johtuvat tarkistukset. Valiokunta puoltaa esityksessä ehdotettuja lakiehdotuksia seuraavin huomioin ja muutosehdotuksin.
1 §. Muutoksenhaku.
Pykälä sisältää säännökset muutoksenhausta. Pykälän ensimmäisen virkkeen mukaan muutoksenhausta Finanssivalvonnan tämän lain nojalla tekemään päätökseen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) ja Finanssivalvonnasta annetun lain 73 §:ssä. Lakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että muotoilusta ei selkeästi käy ilmi yleis- ja erityislakien välinen suhde. Valiokunnan käsityksen mukaan selkeintä on muotoilla Finanssivalvonnasta annetun lain 73 §:n soveltaminen poikkeukseksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain soveltamiseen nähden. Edellä selostetun vuoksi lakivaliokunta ehdottaa 1 §:n ensimmäisen virkkeen täsmentämistä siten, että sen mukaan muutoksenhakuun Finanssivalvonnan tämän lain nojalla tekemään päätökseen sovelletaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettua lakia (808/2019), jollei Finanssivalvonnasta annetun lain 73 §:ssä toisin säädetä.
8 §. Muutoksenhaku valtiovarainministeriön päätökseen.
Pykälän 1 momentissa säädetään muutoksenhausta valtiovarainministeriön antamaan päätökseen. Pykälän 2 momentissa puolestaan säädetään valitusoikeudesta tilanteessa, jossa päätöstä ei ole annettu säädetyssä määräajassa.
Pykälän 2 momentin viimeisen virkkeen mukaan muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019). Lakivaliokunta pitää 2 momentin viimeistä virkettä perusteltuna. Momentin viimeisessä virkkeessä oleva säädöksen numero (808/2019) on kuitenkin syytä poistaa, sillä se on mainittu jo pykälän 1 momentissa. Lakivaliokunta ehdottaa, että pykälän 2 momenttia tarkistetaan edellä selostetuin tavoin.
9 §. Muutoksenhaku Finanssivalvonnan päätökseen.
Pykälän mukaan muutoksenhausta Finanssivalvonnan tämän lain nojalla antamaan päätökseen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa ja Finanssivalvonnasta annetun lain 73 §:ssä. Lakivaliokunta kiinnittää 8. lakiehdotusta vastaavalla tavalla huomiota siihen, että muotoilusta ei selkeästi käy ilmi yleis- ja erityislakien välinen suhde. Valiokunnan käsityksen mukaan selkeintä on muotoilla Finanssivalvonnasta annetun lain 73 §:n soveltaminen poikkeukseksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain soveltamiseen nähden. Edellä selostetun vuoksi lakivaliokunta ehdottaa 9 §:n täsmentämistä siten, että sen mukaan muutoksenhakuun Finanssivalvonnan tämän lain nojalla antamaan päätökseen sovelletaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettua lakia, jollei Finanssivalvonnasta annetun lain 73 §:ssä toisin säädetä.
4 §. Muutoksenhaku.
Pykälän 1 ja 2 momentti sisältävät muutoksenhakua koskevia säännöksiä. Pykälän 1 momentin ensimmäisen virkkeen mukaan valvontaviranomaisen päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen. Muuhun lainsäädäntöön liittyvän kielellisen yhdenmukaisuuden vuoksi lakivaliokunta pitää perusteltuna, että ehdotetun muotoilun sijasta momentissa viitataan valvontaviranomaisen tämän lain nojalla antamaan päätökseen. Lakivaliokunta ehdottaa, että pykälän 1 momenttia tarkistetaan edellä selostetuin tavoin.
1 §. Muutoksenhaku valtiovarainministeriön päätökseen.
Pykälän 1 momentissa säädetään muutoksenhausta valtiovarainministeriön antamaan päätökseen. Muutosta haetaan valittamalla Helsingin hallinto-oikeuteen. Pykälän 2 momentissa puolestaan säädetään valitusoikeudesta tilanteessa, jossa päätöstä ei ole annettu säädetyssä määräajassa.
Lakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotettu 2 momentti ei sisällä 14. lakiehdotuksen 8 luvun 8 §:n 2 momenttia vastaavaa säännöstä siitä, että muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa. Edellä selostetun vuoksi valiokunta ehdottaa, että 2 momenttiin lisätään virke, jonka mukaan muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa. Lisäksi valiokunta ehdottaa selkeyssyistä, että momenttia tarkistetaan siten, että myös siinä tarkoitetuissa tilanteissa, joissa päätöstä ei vielä ole, valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeuteen.
2 §. Muutoksenhaku Finanssivalvonnan päätökseen.
Pykälän ensimmäisen virkkeen mukaan muutoksenhausta Finanssivalvonnan tämän lain nojalla antamaan päätökseen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa ja Finanssivalvonnasta annetun lain 73 §:ssä. Lakivaliokunta kiinnittää 8. ja 14. lakiehdotusta vastaavalla tavalla huomiota siihen, että muotoilusta ei selkeästi käy ilmi yleis- ja erityislakien välinen suhde. Valiokunnan käsityksen mukaan selkeintä on muotoilla Finanssivalvonnasta annetun lain 73 §:n soveltaminen poikkeukseksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain soveltamiseen nähden. Edellä selostetun vuoksi lakivaliokunta ehdottaa 2 §:n ensimmäisen virkkeen täsmentämistä siten, että sen mukaan muutoksenhakuun Finanssivalvonnan tämän lain nojalla antamaan päätökseen sovelletaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettua lakia, jollei Finanssivalvonnasta annetun lain 73 §:ssä toisin säädetä.
57 §.
Pykälä sisältää muutoksenhakua koskevia säännöksiä. Pykälän 1 momentin viimeisessä virkkeessä säädetään päätöksen noudattamisesta valituksesta huolimatta, jollei muutoksenhakuviranomainen toisin päätä. Valiokunnan käsityksen mukaan kyseisestä määräyksestä säädetään jatkossa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 123 §:ssä. Valiokunta katsoo, että lainsäädännön selkeyden ja terminologisen yhdenmukaisuuden vuoksi lakiehdotuksen 57 §:n 1 momentin viimeisessä virkkeessä on ehdotetusta poiketen perusteltua käyttää sanan päättää sijasta sanaa määrää. Lakivaliokunta ehdottaa, että pykälän 1 momenttia tarkistetaan edellä selostetuin tavoin.
Lakivaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut