Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi joukkoliikennelain 12 §:n muuttamisesta (HE 110/2015 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan joukkoliikennelakia muutettavaksi siten, että Kotkan seudulla linja-autoliikenteen ja kevyen raideliikenteen toimivaltaisena viranomaisena toimisi Kotkan kaupunki ja Meri-Lapin alueella Meri-Lapin seudullinen kunnallinen joukkoliikenneviranomainen. Kotkan kaupungin toimivalta-alueeseen kuuluisivat sen oman alueen ohella Haminan ja Pyhtään kuntien alueet. Meri-Lapin seudullisen joukkoliikenneviranomaisen toimivalta-alueeseen kuuluisivat Kemin, Keminmaan, Simon, Tervolan ja Tornion kuntien alueet Tornion kaupungin toimiessa keskuskuntana. Muutoksen tarkoituksena on tukea seudullista kehittymistä ja luoda edellytyksiä henkilökuljetusten tehokkaammalle järjestämiselle.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2016.
Joukkoliikennelaissa (869/2009) tarkoitettuja toimivaltaisia viranomaisia ovat tällä hetkellä Suomessa yhdeksän elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta sekä 26 kunnallista viranomaista, joista 10 on seudullisia viranomaisia. Hallituksen esityksessä ehdotetaan kahden uuden seudullisen toimivaltaisen viranomaisen perustamista, toinen Kotkan, Haminan ja Pyhtään kuntien alueelle ja toinen Meri-Lapin seudulle. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan näillä alueilla esimerkiksi työssäkäynti ja opiskelu sekä erilaisten palvelujen tarjonta tapahtuu pitkälti kuntarajoista riippumattomasti. Näin ollen myös joukkoliikenteen suunnittelu ja järjestäminen yhtenä kokonaisuutena ja yhden viranomaisen toimesta on joukkoliikenteen palvelutason ja muutoinkin alueiden kehittymisen kannalta tarkoituksenmukaista.
Valiokunta pitää joukkoliikenteen kehittämistä koko maassa erittäin tärkeänä. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että suunniteltu Sote-uudistus saattaa sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelurakenteen muuttuessa luoda paineita myös joukkoliikenteen järjestämiseen liittyvän hallinnon kehittämiseen ja samalla myös joukkoliikenteen järjestämistapoja koskeviin muutoksiin. Valiokunta korostaa, että mahdolliset joukkoliikenteeseen liittyvät hallinnolliset, liikenteen järjestämisvastuita koskevat tai esimerkiksi viranomaisten toimivalta-alueiden kokoon liittyvät ratkaisut tulee arvioida ja valmistella aikanaan perusteellisesti ja asianmukaisin vaikutusarvioinnein. Valiokunta korostaa myös edelleen mahdollisten uudistusten kohdalla riittävän pitkien siirtymäaikojen merkitystä, jotta joukkoliikennepalvelujen toimivuus koko maassa voidaan turvata myös ilman tarpeettomia katkoksia.
Valiokunta pitää todennäköisenä, että markkinaehtoista liikennettä tulee syntymään ja säilymään monilla seuduilla, mutta osalle harvaan asutummista alueista joudutaan myös jatkossa arvioimaan julkisen tuen tarvetta ja erilaisia julkisen tuen käyttötapoja. Asiantuntijakuulemisessa yhtenä julkisen tuen toteutustapana on tuotu esille jonkinlaisen palvelusetelin käyttö. Valiokunta toistaa jo aiemman kantansa, jonka mukaan yhtenäinen joukkoliikenteen lippujärjestelmä on yksi keskeinen tekijä, jolla voitaisiin lisätä joukkoliikenteen kulkutapaosuutta sekä edistää markkinaehtoisen joukkoliikenteen kehittymistä ja parantaa sen toimintaedellytyksiä.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut