Yleistä
Esitys liittyy eduskunnan hyväksymään sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen (HE 241/2020 vp, EV 111/2021 vp), jonka yhteydessä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut sekä opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut (jäljempänä opiskeluhuollon palvelut) siirretään muiden sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien tavoin hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle. Kuntien opetustoimi ja muut koulutuksen järjestäjät vastaavat edelleen perusopetuksesta sekä toisen asteen koulutuksen järjestämisestä.
Nyt käsiteltävänä olevan esityksen keskeiset ehdotukset liittyvät kunnan, muiden koulutuksen järjestäjien ja hyvinvointialueen välisen yhteistyön varmistamiseen, opiskeluhuoltopalveluihin ohjaamisen laajentamiseen sekä opiskelijoiden henkilötietojen käsittelyyn ja tietojen rekisteröintiin. Lähipalveluperiaate ehdotetaan ulotettavaksi soveltuvin osin kaikkiin opiskeluhuoltopalveluihin. Opiskeluhuoltopalvelujen sisältöihin ei ehdoteta muutoksia.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää esitystä perusteltuna kunnan ja hyvinvointialueen toimivan opiskeluhuollon yhteistyön varmistamiseksi ja opiskeluhuollon palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden edistämiseksi. Myös sivistysvaliokunta on sosiaali- ja terveysvaliokunnalle antamassaan lausunnossaan (SiVL 7/2022 vp) pitänyt esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena sekä luontevana jatkumona aiemmin hyväksytylle hyvinvointialueita koskevalle sääntelylle. Sosiaali- ja terveysvaliokunta kannattaa lakiehdotusten hyväksymistä jäljempänä esitetyin huomioin.
Yhteistyö kuntien, koulutuksen järjestäjien ja hyvinvointialueiden välillä
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen yhtenä tavoitteena on saada opiskeluhuollon palvelut ja palveluketjut nykyistä toimivimmiksi siten, että jokainen oppilas ja opiskelija saa tarvitsemansa tuen ja hoidon oikea-aikaisesti sekä laadultaan ja määrältään riittävästi. Sosiaali- ja terveysvaliokunta on sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta käsitellessään katsonut, että hyvinvointialueilla on yksittäisiä kuntia paremmat edellytykset organisoida oppilas- ja opiskelijahuollon palvelut mukaan lukien kuraattori- ja psykologipalvelut sekä esimerkiksi niihin kiinteästi liittyvät lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut nykyistä tarkoituksenmukaisemmaksi toiminnalliseksi kokonaisuudeksi (StVM 16/2021 vp). Samalla valiokunta kuitenkin korosti, että opiskeluhuollon palvelujen toimivuus edellyttää hyvinvointialueiden, kuntien sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien yhteistyötä. Myös sivistysvaliokunta on nyt käsiteltävänä olevaa hallituksen esitystä koskevassa lausunnossaan painottanut, että hyvinvointialueiden ja kuntien toimivalla yhteistyöllä varmistetaan opiskeluhuollon palvelujen toimivuus ja oikea-aikaisuus.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että yhteistyö kuntien ja koulutuksen järjestäjien sekä hyvinvointialueen välillä perustuu pääosin alueellisen opiskeluhuollon yhteistyöryhmän toimintaan ja alueelliseen opiskeluhuoltosuunnitelmaan. Hyvinvointialueilla on oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin ehdotetun 14 a §:n mukaan velvollisuus muodostaa alueensa kuntien ja muiden koulutuksenjärjestäjien kanssa alueellinen opiskeluhuollon yhteistyöryhmä, joka käsittelee koulutuksen järjestäjien sekä hyvinvointialueen välisiä yhteistyökysymyksiä ja seuraa opiskeluhuoltopalvelujen toteutumista. Yhteistyöryhmässä on esityksen mukaan alueen koulutuksen järjestäjien, alaikäisten vanhempien tai huoltajien, opiskeluhuollon henkilöstön ja opiskelijoiden edustus sekä tarvittaessa muiden yhteistyötahojen edustus.
Valiokunta pitää yhteistyön rakenteiden luomista välttämättömänä opiskeluhuollon palvelujen toimivuuden ja yhdenvertaisuuden varmistamiseksi. Samalla valiokunta korostaa, että hyvinvointialueiden ja kuntien välistä yhteistyötä tarvitaan laajasti myös muissa lasten, nuorten ja perheiden palveluissa. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa tuotiin esille, että opiskeluhuollon alueellinen yhteistyö voitaisiin toteuttaa erillisen yhteistyöryhmän sijasta muilla tavoin, esimerkiksi osana lasten ja nuorten palveluita laajemmin käsittelevää yhteistyöryhmää. Valiokunta toteaa, että opiskeluhuollon yhteistyörakenteet ovat osa laajempaa hyvinvointialueiden ja kuntien yhteistyökokonaisuutta ja myös opiskeluhuollon alueellisen yhteistyöryhmän organisoinnista hyvinvointialueet ja kunnat voivat päättää tarkoituksenmukaiseksi katsomallaan tavalla nyt ehdotettujen säännösten puitteissa.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin ehdotetun 13 §:n mukaan koulutuksen järjestäjien tehtävänä on laatia opiskeluhuollon kokonaisuuden toteuttamiseksi opiskeluhuoltosuunnitelma, joka on sisällöllisesti samankaltainen kuin voimassa olevan lain mukainen oppilaitoksen opiskeluhuoltosuunnitelma. Oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin ehdotetun 13 a §:n mukaan alueellisen opiskeluhuollon yhteistyöryhmän tehtävänä on puolestaan valmistella opiskeluhuollon alueellisen toteuttamisen tavoitteista ja periaatteista alueellinen suunnitelma, joka perustuu alueen koulutuksen järjestäjien opiskeluhuoltosuunnitelmiin ja joka liitetään alueelliseen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan. Alueellinen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma on otettava huomioon hyvinvointialueen strategisessa suunnittelussa, joten ehdotus vahvistaa myös opiskeluhuoltopalvelujen asemaa lasten ja nuorten peruspalveluna hyvinvointialueen strategia- ja talousarvioprosessissa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää hyvänä, että eri tasoilla laadittavien suunnitelmien sisällöstä, keskinäisistä yhteyksistä sekä yhteyksistä hyvinvointisuunnitelmiin ja talousarvioprosesseihin säädetään päällekkäisyyksien välttämiseksi. Sivistysvaliokunta katsoo lausunnossaan, että esityksessä ehdotetut eri tasoilla laadittavat suunnitelmat ja niiden liittyminen muutoin laadittaviin hyvinvointisuunnitelmiin sekä talousarvioprosesseihin muodostavat tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden eri tasoilla ja että suunnitelmien kattava sisältö kokoaa yhteen tällä hetkellä erillisinä prosesseina valmisteltavat suunnitelmat.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa, että oppilaitoksilla ja opiskeluhuollolla on olennainen rooli oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämisessä sekä syrjäytymisen ehkäisyssä, mikä edellyttää sujuvaa opiskeluhuollon moniammatillista yhteistyötä sekä eri toimijoiden tehtävänkuvien selkeää määrittelyä. Tämän vuoksi valiokunta pitää tärkeänä, että yhteistyöryhmissä sekä opiskeluhuoltosuunnitelmaa laadittaessa otetaan huomioon myös oppilaiden ja opiskelijoiden tarvitsemat muut terveydenhuollon palvelut sekä erityisesti mielenterveyden edistämiseen kytkeytyvät palvelut. Valiokunta yhtyy sivistysvaliokunnan näkemykseen siitä, että suunnitelmien laadintaan, toteuttamiseen, toteutumisen seurantaan sekä kehittämiseen hyvinvointialueella tulee osallistua opiskeluhuollon edustajien lisäksi muihin lasten ja nuorten palveluihin liittyvät toimijat.
Opiskeluhuollon palvelujen saatavuus
Hallituksen esitys sisältää parannusehdotuksia myös oppilaiden ja opiskelijoiden avun ja tuen saantiin oppilaitosympäristössä. Oppilas- ja opiskelijahuoltolain 16 §:ää ehdotetaan esityksessä muutettavaksi niin, että oppilaitoksen henkilöstöön kuuluvalla on velvoite ottaa viipymättä yhteyttä opiskeluhuollon henkilöstöön ja antaa salassapidon estämättä tuen tarpeen arvioimiseksi tarpeelliset tiedot silloin, kun hän arvioi oppilaan ja opiskelijan tarvitsevan opiskeluhuoltopalveluja. Yhteydenottomahdollisuus laajenee siten kuraattorien ja psykologien lisäksi myös koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon. Valiokunta pitää muutosta tärkeänä oppilaiden ja opiskelijoiden oikea-aikaisen avun ja tuen saannin kannalta.
Opiskeluhuollon palvelujen saantia varmistaa myös terveydenhuoltolakiin ehdotettu uusi 15 a §, johon on koottu sääntely hyvinvointialueen opiskeluhuoltopalveluista ja niiden järjestämisestä, kunnan ja hyvinvointialueen välisestä yhteistyöstä sekä opiskeluhuoltopalvelujen lähipalveluperiaatteesta. Säännöksen mukaan opiskeluhuoltopalvelujen on muodostettava yhtenäinen toiminnallinen kokonaisuus niin, että oppilaat ja opiskelijat saavat tarvitsemaansa tukea viiveettä opiskeluhuollon ammattilaisilta. Tämä edellyttää opiskeluhuollon eri ammattilaisten toimivaa työnjakoa sekä sujuvaa tiedonvaihtoa. Valiokunta pitää opiskeluhuollon palvelujen saatavuuden kannalta erityisen tärkeänä, että säännöksessä turvataan opiskeluhuollon palvelujen lähipalveluperiaate eli opiskeluhuollon palvelut on järjestettävä ensisijaisesti koulussa tai oppilaitoksissa tai niiden välittömässä läheisyydessä. Valiokunta korostaa, että opiskeluhuollon palveluilla on olennainen rooli oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvoinnin turvaamisessa ja palvelut tulee järjestää ensisijaisesti oppilaiden ja opiskelijoiden edun mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta painottaa, että opiskeluhuollon palveluja järjestettäessä tulee ottaa huomioon myös palvelujen esteettömyys ja saavutettavuus. Sivistysvaliokunta on lausunnossaan korostanut erityisesti digitaalisten palvelujen saavutettavuutta näkövammaisten opiskelijoiden kohdalla. Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää tärkeänä, että opiskeluhuollon palvelut ovat kaikkien opiskelijoiden yhdenvertaisesti saavutettavissa vammasta riippumatta.
Yksityiselämän ja henkilötietojen suoja
Esityksessä ehdotetaan tarkennettavaksi yksilökohtaisen opiskeluhuollon kirjaamista, rekisterinpitoa sekä tietojen luovuttamista koskevaa sääntelyä niin, että sääntely täyttäisi paremmin EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimukset. Samalla esitetään tarkennettavaksi eri ammattiryhmien kirjaamiskäytäntöjä koskevia säännöksiä. Tavoitteena on, että tiedonsiirto toimisi tarkoituksenmukaisesti eikä se vaikeuttaisi oppilaan tai opiskelijan avunsaantia.
Hallituksen esityksen mukaan opetustoimen ja opiskeluhuollon välisessä tiedonsiirrossa on ollut haasteita ja opiskeluhuollossa tapahtuvaan henkilötietojen käsittelyyn liittyvät toimintatavat on usein koettu vaikeasti ymmärrettäviksi. Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää oppilaan tai opiskelijan palvelujen saannin turvaamiseksi tärkeänä, että opetustoimen ja opiskeluhuollon henkilöstön välistä tiedonkulkua koskevia säännöksiä täsmennetään. Samalla valiokunta yhtyy sivistysvaliokunnan näkemykseen siitä, että osana tiedonkulun parantamista on tärkeä kiinnittää huomiota opiskelijoiden henkilötietoja koskevan tietosuojan ja tietoturvan toteutumiseen. Lisäksi valiokunta korostaa sivistysvaliokunnan tavoin, että opiskeluhuollon eri toimijoille tulee antaa riittävä ohjeistus oppilaan ja opiskelijan edun mukaisen tiedonkulun sekä henkilötietojen lainmukaisen ja tietoturvallisen käsittelyn varmistamiseksi. Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).
Valiokunta toteaa, että ehdotettu sääntely on EU:n yleistä tietosuoja-asetusta täydentävää kansallista erityislainsäädäntöä. Esityksessä ehdotetaan henkilötietojen käsittelyä koskevaa kansallista erityissääntelyä oppilas- ja opiskelijahuoltolain 16 §:ssä (Yhteydenotto opiskeluhuoltopalvelujen saamiseksi), 20 §:ssä (Tietojen kirjaaminen yksilökohtaisessa opiskeluhuollossa) ja 21 §:ssä (Yksilökohtaisen opiskeluhuollon rekisterit) eli ehdotetussa sääntelyssä käytettäisiin tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 3 kohdan mukaista kansallista sääntelyliikkumavaraa. Perustuslakivaliokunta on lausuntokäytännössään katsonut, että sääntelyn selkeyden vuoksi kansallisen erityislainsäädännön säätämiseen tulee jatkossa suhtautua pidättyvästi ja rajata sellaisen säätäminen vain välttämättömään yleisen tietosuoja-asetuksen antaman kansallisen liikkumavaran puitteissa (PeVL 14/2018 vp).
Valiokunta toteaa, että hallituksen esityksessä on asianmukaisesti perusteltu tietosuoja-asetuksen mukaista käsittelyn oikeusperustetta ja kansallisen liikkumavaran käyttöä. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kuitenkin kiinnitetty huomiota oppilas- ja opiskelijahuoltolain 21 §:n rekistereitä sekä rekisterinpitoa koskevan sääntelyn perustelujen selkeyteen.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolain 21 §:n 2 momenttiin ehdotetaan lisäksi uutta virkettä, jonka mukaan, jos yksityinen koulutuksen järjestäjä tai valtio järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja 9 §:n 2 momentin tai 10 §:n mukaisesti, se toimii potilasasiakirjojen tai sosiaalihuollon asiakaskertomusten rekisterinpitäjänä. Ehdotuksen säännöskohtaisten perustelujen mukaan yksityisellä koulutuksen järjestäjällä tai valtiolla olisi järjestäessään säännöksessä tarkoitettuja palveluja velvollisuus toimia potilasasiakirjojen tai sosiaalihuollon asiakaskertomusten rekisterinpitäjänä. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota siihen, että velvollisuutta toimia rekisterinpitäjänä voidaan pitää muotoilultaan epäselvänä.
Valiokunta pitää ehdotettua sääntelyä perusteltuna ottaen huomioon opiskeluhuollon tiedonhallinnan epäselvyydet. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sääntelyn tavoitteena on ollut varmistaa, ettei rekisterinpitäjästä jäisi miltään osin epäselvyyttä, kun sääntelyssä otetaan huomioon voimassa olevan lain 10 §:n lisäksi myös 9 §:n 2 momentin mukaiset palvelut. Valiokunta kuitenkin korostaa, että rekisterinpitäjäksi tuleminen ei ole erityinen velvollisuus, vaan tietosuoja-asetuksen 4 artiklan 7 kohdan mukaisesti rekisterinpitäjällä tarkoitetaan tahoa, joka tosiasiassa yksin tai yhdessä toisten kanssa määrittelee henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolain 21 §:n 3 momentissa ehdotetaan säädettäväksi potilasrekisterin ja sosiaalihuollon asiakasrekisterin vastuuhenkilöiden nimeämisestä. Valiokunta toteaa, että rekisterinpitäjän vastuut tulevat suoraan yleisestä tietosuoja-asetuksesta ja tietosuojasääntelyn kanssa päällekkäisestä sääntelystä tulisi lähtökohtaisesti pidättäytyä. Valiokunta kuitenkin saamansa selvityksen perusteella katsoo, että potilasasiakirjojen ja sosiaalihuollon asiakaskertomusten rekisterien vastuuhenkilöstä on perusteltua säätää niissä tilanteissa, joissa yksityinen koulutuksen järjestäjä sekä valtio toimii palvelujen järjestäjänä. Ehdotetulla säännöksellä varmistetaan, että asiakirjojen hallinnoinnissa noudatetaan sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä. Kyse on siten informatiivisesta sääntelystä, joka on tarpeellista ottaen huomioon opiskeluhuollon tiedonhallinnan epäselvyydet.
Valiokunta ehdottaa tarkennettaviksi oppilas- ja opiskelijahuoltolakia koskevan 1. lakiehdotuksen 21 §:n 2 ja 3 momentin sanamuotoja niin, että momenteissa viitattaisiin sosiaalihuollon asiakaskertomusten sijasta sosiaalihuollon asiakasasiakirjoihin, jotta säännös kattaisi kaikki sosiaalihuollon asiakasasiakirjat. Lisäksi valiokunta ehdottaa selkeytettäväksi 3 momentin sanamuotoa niin, että ammattihenkilö nimetään vastuuhenkilöksi huolehtimaan rekisterinpidon sijasta rekisterinpitoon liittyvistä tehtävistä, koska kunnan toimielin tai koulutuksen järjestäjä toimii säännöksen mukaan rekisterinpitäjänä.
Voimaantulo
Lain toimeenpano edellyttää, että Opetushallitus antaa opetussuunnitelman perusteissa tai muussa määräyksessä määräykset normiasiakirjojen uudistamiseksi lakiehdotusta vastaaviksi. Oppilas- ja opiskelijahuoltolain voimaantulosäännöstä koskevan ehdotuksen mukaan Opetushallituksen on uudistettava perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet, lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet sekä määräys ammatillisen koulutuksen opiskelijahuollon keskeisistä periaatteista sekä opiskelijahuollon tavoitteista tämän lain mukaisiksi siten, että koulutuksen järjestäjät voivat ottaa tämän lain 13 §:n mukaiset opiskeluhuoltosuunnitelmat käyttöön 1.8.2023.
Sivistysvaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt huomiota siihen, että oppilas- ja opiskeluhuoltolakia koskevan esityksen uudistamista edellyttävät määräysasiakirjat liittyvät olennaisesti oppilas- ja opiskelijahuoltolain koko soveltamisalaan (oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1 §) ja muutos koskee siten useampia uudistettavia normeja kuin uudessa säännösehdotuksessa on esitetty. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa lain voimaantulosäännöstä muutettavaksi sivistysvaliokunnan lausunnon mukaisesti niin, että se kattaa kaikki oppilas- ja opiskelijahuoltolain soveltamisalan koulutusmuodot.
Ohjaus ja seuranta
Opiskeluhuollon valtakunnan tason ohjaus ja kehittäminen jakaantuu kahdelle eri hallinnonalalle. Opetushallituksella sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on oman hallinnonalansa ja tehtävänsä mukainen rooli opiskeluhuollon ohjauksessa ja kehittämisessä. Sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyy sivistysvaliokunnan näkemykseen siitä, että uudistuksen edellyttämien toimintatapojen omaksumisessa kouluissa ja oppilaitoksissa, kunnissa ja hyvinvointialueilla tullaan jatkossakin tarvitsemaan Opetushallituksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen hyvää yhteistyötä.
Sivistysvaliokunta on lausunnossaan painottanut uudistuksen seurannan tärkeää merkitystä ja kiinnittänyt huomiota ehdottomaansa (SiVL 5/2021 vp, lausumaesitys 1) ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön (StVM 16/2021 vp) perusteella eduskunnan hyväksymään (EV 111/2021 vp, lausuma 6) lausumaan. Lausumalla eduskunta on edellyttänyt, että hallitus seuraa ja arvioi oppilas- ja opiskelijahuollon palvelujen laatua sekä sitä, kuinka kuraattori- ja psykologipalvelujen toteuttaminen lähipalveluina koulujen ja oppilaitosten tiloissa on toteutunut. Lausuman mukaan hallituksen on ryhdyttävä pikaisesti tarvittaviin toimenpiteisiin, jos eduskunnan hyväksymät laille asetetut tavoitteet eivät toteudu.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo sivistysvaliokunnan tavoin, että uudistusta tulee seurata ja arvioida jo siirtymävaiheesta lähtien, jotta mahdollisiin toimeenpanon ongelmiin voidaan puuttua.