Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä annetun lain muuttamisesta (HE 55/2020 vp): Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä annettua lakia. Esityksessä ehdotetaan korjattavaksi sellaisia lain määritelmiä, jotka ovat aiheuttaneet epäselvyyttä lain soveltamisessa. Esityksessä ehdotetaan myös korjattaviksi ja tarkennettaviksi eri toimijoiden osalta niitä tietoja, joita ne ovat lain mukaan velvoitettuja luovuttamaan viranomaisille tiedonhakujärjestelmän kautta tai antamaan Tullille pankki- ja maksutilirekisteriin tallennettavaksi.
Talousvaliokunta viittaa aikaisemmin lausunnossaan TaVL 18/2020 vp — E 67/2020 vp ilmaisemiinsa kantoihin rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämiseen pyrkivän lainsäädännön kehittämisestä. Tuossa lausunnossa esitettyä täydentäen talousvaliokunta pitää tärkeänä, että rahanpesuun ja terrorismin rahoituksen ja harmaan talouden eri muotoihin puututaan tehokkain toimenpitein.
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskeva sääntely on sillä torjuttavan ilmiön ylikansallisuuden vuoksi tarkoituksenmukaista toteuttaa kansainvälisesti yhdenmukaisin säännöksin, jotka mahdollistavat myös tarpeellisen kansainvälisen tietojenvaihdon. Kansallisin toimin toteutettuna lainsäädäntöön ja viranomaisten toimivaltuuksien väliin jää katvealueita, jotka vaarantavat sääntelyn tavoitteiden saavuttamisen.
Valiokunta muistuttaa kuitenkin, että sähköisen rahaliikenteen nopeutta ja helppoutta hyödynnetään pääasiallisesti täysin laillisiin tarkoituksiin, ja pitää tärkeänä, ettei perusoikeuksien alaan kuuluvaa yksityisyyden suojaa rajoiteta tarpeettomasti sääntelyn sinänsä tärkeistä tarkoitusperistä huolimatta. Sääntelyn ja viranomaistoimien tulee kytkeytyä johdonmukaisesti toisiinsa niiden tarkoituksenmukaisuuden varmistamiseksi. Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen lainsäädäntö edellyttää käytännössä pitkälle meneviä viranomaisvaltuuksia, minkä vuoksi on erityisen tärkeää, että valtuudet on määritelty täsmällisesti huomioiden erityisesti perustuslakivaliokunnan kannanotot (esim. PeVL 48/2018 vp — HE 167/2018 vp).
Voimassa olevassa pankki- ja maksutilien valvontaa koskevassa sääntelyssä on pyritty löytämään tasapaino yhteiseurooppalaisen sääntelyn ja kansallisten olosuhteidemme huomioimisen välillä. Käsillä olevalla hallituksen esityksellä on tarkoitus korjata lainsäädännössä havaittuja teknistyyppisiä virheitä ja epäselvyyksiä.
Talousvaliokunta katsoo, että ehdotetut muutokset ovat tarpeellisia ja tarkoituksenmukaisia eikä niillä olennaisesti muuteta sääntelyn sisältöä. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen mukaisen lainsäädännön hyväksymistä muuttamattomana.
Talousvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut