Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muutettuna. Muutosehdotus koskee tulorekisteriin talletettujen tietojen käyttötarkoitusta sekä Ahvenanmaan maakunnalle, sen viranomaisille ja Ahvenanmaan kunnille luovutettavien tietojen luovuttamisen ajankohtaa. Lisäksi valiokunta ehdottaa poistettavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen liittyvän yksittäisen muutosehdotuksen.
Esityksen taustaa
Hallituksen esitys käsittää toisen osan laaja-alaisesta uudistuksesta, jonka tarkoituksena on siirtyä keskitettyyn ja reaaliaikaiseen tulotietojen keräämiseen ja välittämiseen. Uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa säädettiin valtakunnallisesta tulotietojärjestelmästä, joka palvelee työnantajia ja muita suorituksen maksajia sekä tiedon käyttäjiä. Tulotietojärjestelmä muodostuu tulotietoja sisältävästä tulorekisteristä sekä tietojen oikeellisuutta palvelevasta yksilöinti- ja yhteystietoja sisältävästä rekisteristä.
Tulotietojärjestelmän avulla voidaan vastaanottaa ja tallettaa työnantajien ja muiden laissa tarkoitettujen tahojen antamia tietoja tulorekisteriin ja välittää niitä tietojen saantiin oikeutetuille viranomaisille ja muille tahoille. Tulotietojärjestelmän avulla voidaan keskitetysti täyttää suoritusten maksajien lakisääteinen tiedonantovelvollisuus sekä toteuttaa viranomaisten ja muiden tahojen tiedonsaantioikeus. Järjestelmän tarkoitus on vähentää näin ilmoittajien hallinnollista taakkaa ja tehostaa viranomaisten toimintaa.
Tiedot kertyvät tulorekisteriin reaaliaikaisesti eli pääsääntöisesti viiden päivän kuluessa suorituksen maksupäivästä. Tietoja luovutetaan automaation ja koneellisen tiedonsiirron avulla sähköisessä muodossa välittömästi tiedon tallettamisen jälkeen.Tulotietojärjestelmän hallittu käyttöönotto on edellyttänyt vaiheistamista.
Tulorekisterin ensimmäisen vaiheen käyttöönotto alkaa vuoden 2019 alusta. Ensimmäisessä vaiheessa eli vuoden 2019 alusta tulorekisteriin talletetaan suoritusten maksajien ilmoittamat tiedot palkoista ja muista suorituksista kuin eläke- ja etuustuloista. Samoin vuoden 2019 alusta tietoja hyödyntää vain rajattu joukko tiedon käyttäjiä, joita ovat Kansaneläkelaitos, Verohallinto, eläkelaitokset, Eläketurvakeskus ja työttömyysvakuutusrahasto.
Toisessa vaiheessa eli vuoden 2020 alusta tulorekisterin tietoa hyödyntävien joukko laajenee myös muihin viranomaisiin lukuun ottamatta ulosottoviranomaista, joka ryhtyy käyttämään tulorekisterin tietoa vuoden 2021 alusta. Eduskunta on hyväksynyt ensimmäisen vaiheen lainsäädäntömuutokset, ja ne tulivat voimaan 16. päivänä tammikuuta 2018.
Valiokunta on käsitellyt uudistusta kokonaisuutena ja sen ensimmäistä vaihetta mietinnössään VaVM 20/2017 vp. Valiokunta pitää perusteltuna, että uudistus toteutetaan vaiheittain, jotta se olisi hallittava ja sen täytäntöönpano sujuvaa.
Eläke- ja etuustulojen ilmoittaminen
Esityksellä laajennetaan tulorekisteriin ilmoitettavien ja sinne talletettavien tietojen määrää. Palkanmaksajien tavoin eläke- ja etuustulojen maksajat ilmoittaisivat reaaliaikaisesti maksamansa eläke- ja etuustulot keskitetysti tulorekisteriin, josta ne välitettäisiin välittömästi muiden tietojen tapaan tiedon käyttäjille laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi. Esitys mahdollistaa täten viranomaisille ja muille tiedonsaantiin oikeutetuille tahoille reaaliaikaisen ja mahdollisimman kattavan tulonsaajaa koskevan tulotiedon. Tämä puolestaan edistää viranomaisessa asioiden joutuisaa käsittelyä ja päätösten oikeellisuutta sekä vähentää tarvetta etuuksien takaisinperintään ja perinteisin menetelmin tapahtuvaan viranomaisten ja muiden tahojen keskinäiseen tietojenvaihtoon. Esitystä on kannatettu laajasti valiokunnan asiantuntijakuulemisessa. Valiokunta pitää kaikkia näitä tavoitteita kannatettavina ja puoltaa näiltä osin esitystä.
Tulorekisteriin ei kuitenkaan tässä vaiheessa ilmoitettaisi eikä talletettaisi EU:n tietosuoja-asetuksenLuonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679 9 artiklassa tarkoitettuja erityisiin henkilöryhmiin kuuluvia tietoja eikä henkilötietolaissa arkaluonteisiksi säädettyjä tietoja. Tältä osin tietojen luovuttaminen jäisi hoidettavaksi tiedon käyttäjien keskinäisin menetelmin nykyiseen tapaan.
Myös tältä osin esitystä on kannatettu valiokunnan asiantuntijakuulemisessa, eikä siihen näiltä osin ole esitetty muutostarpeita. Valiokunta pitää ehdotettua laajennusta ja toteuttamistapaa perusteltuna, eikä sillä ole tältä osin huomautettavaa.
Tiedon käyttäjille tulorekisteristä luovutettavat tiedot
Tulorekisterin tietosisällön laajeneminen etuustuloihin ei sinänsä edellytä muutoksia niihin voimassa olevan lain mukaisiin käyttötarkoituksiin, joihin tietoja voidaan luovuttaa. Etuustuloja koskevia tietoja voitaisiin siten käyttää samoihin käyttötarkoituksiin tiedon käyttäjien tiedonsaantioikeuksien mukaisesti. Tältä osin valiokunnan asiantuntijakuulemisessa esitystä on pääosin kannatettu, mutta siihen on esitetty myös muutostarpeita.
Ahvenanmaan maakunnan hallitus on kiinnittänyt huomiota siihen, että Ahvenanmaan maakunta on myös eläkelaitos, jolla tulisi muiden eläkelaitosten tapaan olla mahdollisuus saada tulorekisterin tietoja 1. päivästä tammikuuta 2019 eläketurvan toimeenpanoa varten. Esityksen voimaantulosäännöksen 6 momentin johdosta tietoja olisi alettu luovuttaa Ahvenanmaan maakunnalle ja sen viranomaisille vasta 1. päivänä tammikuuta 2020.
Valiokunta pitää tämän johdosta tarpeellisena muuttaa esityksen voimaantulosäännöstä tältä osin. Täten Ahvenanmaan maakunnalle, sen viranomaisille ja Ahvenanmaan kunnille tulisi luovuttaa tulorekisterin tietoja lain voimaantulopäivästä lähtien eläketurvan toimeenpanoa varten. Oikeus saada tietoja koskisi myös tietojen luovuttamista 13 §:n 1 momentin 2 kohdassa mainituissa asetuksissa tai sopimuksissa säädettyjen tehtävien toimeenpanoa varten, kuten muidenkin eläkelaitosten kohdalla. Oikeus saada tietoja koskisi myös tietoja, jotka koskevat 1. päivänä tammikuuta 2019 tai sen jälkeen ennen lain voimaantuloa maksettuja suorituksia.
Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota kuntien ja kuntayhtymien oikeuteen saada tietoja tulotietojärjestelmästä. Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000) 21 §:n perusteella sosiaalihuollon viranomainen voi maksun määräämistä ja tietojen tarkistamista varten saada veroviranomaisilta teknisen käyttöyhteyden avulla näiden henkilörekistereissä olevia salassa pidettäviä henkilötietoja asiakkaan suostumuksesta riippumatta. Lainkohdan nojalla kunnalla tai kuntayhtymällä on oikeus tietojen tarkistamiseen esimerkiksi elatussopimuksen vahvistamisen yhteydessä tai myöntäessään täydentävää toimeentulotukea.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että kuntien ja kuntayhtymien oikeutta saada tietoja tulorekisteristä laajennetaan tältä osin. Täten tulotietojärjestelmästä annetun lain 13 §:n 1 momentin 18 ja 19 kohtia muutettaisiin näiltä osin ja lakiin lisättäisiin kuntia ja kuntayhtymiä koskevat maininnat sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa säädettyyn tiedonsaantioikeuteen.
Muuta
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota 6 §:n 2 momentin 14 kohdan muutosehdotukseen. Muutostarve johtuu vireillä olevasta sosiaali- ja terveyshuollon uudistuksesta (sote-uudistus). Esitys laajentaisi tulorekisteriin talletettavia tietoja maakunnan maksamien palkkojen osalta. Valiokunta ehdottaa, että muutosehdotus poistetaan, sillä sote-uudistuksen eduskuntakäsittely on vielä kesken, eikä sen lopullisesta sisällöstä ja voimaantuloajasta ole varmuutta.
Lopuksi
Asiantuntijakuulemisen yhteydessä on nousut esille huoli työnantajien ja tilitoimistojen valmiudesta ilmoittaa tulotietoja vuoden 2019 alusta tulorekisteriin. Vaikka esitys ei muuttaisi voimassa olevaa sääntelyä tältä osin, valiokunta haluaa viitata voimassa olevaan lain voimaantulosäännökseen, jossa säädetään erityisesti myöhästymismaksun määräämisestä tulorekisterin käyttöönottovaiheen eli vuoden 2019 aikana.
Säännöksen mukaan myöhästymismaksu määrätään pääsääntöisesti vasta 1. päivänä tammikuuta 2020 ja sen jälkeen annettujen tietojen perusteella. Tätä aiemmin annettujen tietojen perusteella myöhästymismaksu määrättäisiin vain, jos tietojen myöhässä ilmoittaminen osoittaisi ilmeistä piittaamattomuutta velvollisuudesta ilmoittaa tietoja tulorekisteriin.
Tulorekisterin käyttöönotto muuttaa suoritusten maksajien ilmoittamismenettelyjä merkittävästi, mistä syystä alkuvaiheessa voi tapahtua erilaisia tahattomia ilmoittamisen sisältövirheitä ja -puutteita sekä ilmoittamisen määräaikoihin liittyviä väärinkäsityksiä. Menettelyn käyttöönottovaiheessa tapahtuvien tahattomien virheiden ja viivästysten perusteella ei tämän vuoksi olisi kohtuullista määrätä seuraamusmaksuja. Valiokunta pitää edelleen tärkeänä, että tulorekisterin käyttöönoton vaatimaan ohjaukseen ja tiedotukseen kiinnitetään erityistä huomiota.