Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella ympäristövaliokunta pitää esitystä tarkoituksenmukaisena ja tarpeellisena. Valiokunta esittää lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomana seuraavin huomautuksin.
Ns. Espoon sopimuksella tarkoitetaan yleissopimusta valtioiden rajat ylittävien ympäristövaikutusten arvioinnista. Sopimuksen liitteessä on lueteltu hankkeet, joista tulee laatia arvio, jos niistä todennäköisesti aiheutuu rajat ylittäviä haitallisia vaikutuksia. Sopimuksen osapuolina olevilla valtioilla on oikeus osallistua toisessa valtiossa käynnissä olevaan YVA-menettelyyn, jos hankkeella on todennäköisesti valtion rajat ylittäviä merkittäviä haitallisia vaikutuksia. EU:ssa sopimus on saatettu voimaan YVA-direktiivillä ja Suomessa pääasiassa YVA-lailla. Espoon sopimukseen on liitetty strategisesta ympäristöarvioinnista tehty viranomaisen suunnitelmia ja ohjelmia koskeva ns. SOVA-pöytäkirja. EU:ssa pöytäkirja on saatettu voimaan SOVA-direktiivillä ja Suomessa pääosin SOVA-lailla sekä kaavoituksen osalta maankäyttö- ja rakennuslailla.
Voimassa olevan lain mukaan ympäristöministeriö huolehtii sopimuksen mukaisten tehtävien hoidosta silloin, kun Suomessa toteutettavalla hankkeella on todennäköisesti rajat ylittäviä merkittäviä ympäristövaikutuksia (YVA-lain 28 §). Ministeriö huolehtii myös sopimuksen mukaisten tehtävien hoidosta toisen valtion ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä, jos toisen valtion alueella toteutettavalla hankkeella on Suomen alueelle kohdistuvia todennäköisesti merkittäviä ympäristövaikutuksia (30 §). Ministeriö huolehtii vastaavasti suunnitelman tai ohjelman ympäristöarviointiin liittyvistä tiedottamis- ja neuvottelutehtävistä sopimusosapuolen kanssa (SOVA-lain 10 §). Jos viranomaisen suunnitelman tai ohjelman toteuttamisella on todennäköisesti merkittäviä ympäristövaikutuksia Suomen alueella, ympäristöministeriö vastaa myös toisen valtion suunnitelman tai ohjelman ympäristöarviointiin liittyvistä tiedottamis- ja neuvottelutehtävistä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että ympäristöministeriössä hoidettavat valtioiden rajat ylittäviä ympäristövaikutuksia koskevat viranomaistehtävät siirretään Suomen ympäristökeskukselle (SYKE). Valiokunta katsoo, että tehtävien siirtäminen vastaa hyvin viime vuosien kehityssuuntaa viranomaistehtävien siirtämisestä ministeriötasolta alemmalle hallinnolle. Kansainvälisten YVA-menettelyjen ja suunnitelmien ja ohjelmien ympäristöarviointien hoitaminen on luonteeltaan operatiivinen viranomaistehtävä, joka ei sovellu erityisen hyvin ministeriössä hoidettavaksi. Valiokunta katsoo, että SYKE:llä on pitkäaikaista asiantuntemusta Espoon sopimuksesta ja sen käytännön soveltamiseen liittyvistä tehtävistä, joten tehtävien siirto keskitetysti SYKE:lle sopii sen tehtävänkuvaan ja on luontevaa jo olemassa olevan asiantuntemuksen johdosta.
Valiokunta pitää valtioiden rajat ylittäviä ympäristövaikutuksia aiheuttavia hankkeita koskevia kansainvälisiä sopimuksia erittäin ajankohtaisina ja tärkeinä. Energiamurros ja irrottautuminen Venäjän energiasta edellyttävät mittavia investointeja erityisesti uusiutuvan energian hankkeisiin, ja myös yhteiskunnan sähköistäminen ja pyrkimys resurssiomavaraisuuteen lisäävät tarvetta laajamittaisten hankkeiden käynnistämiseen. Valiokunta toteaa, että Suomessa sijaitsevat hankkeet, joista on tehty Espoon sopimuksessa tarkoitettu ilmoitus, ovat pääasiassa ydinlaitoksia, tuulivoimaloita, energiansiirtoon ja energian varastointiin liittyviä hankkeita sekä kaivoksia, väyliä ja yksittäisiä tehdashankkeita. Muiden valtioiden vastaavat hankkeet ovat olleet tuulivoimaloita, kaivoksia, ydinlaitoksia ja kaasuputkia.
Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen uudessa 38 a §:ssä ehdotetaan säädettäväksi ennen 1.1.2020 julkaistujen YVA-lain mukaisten asiakirjojen julkaisemisesta yleisessä tietoverkossa. Valiokunta pitää hyvänä vanhojen YVA-menettelyjen mukaisten asiakirjojen saatavuuden helppouden varmistamista ympäristötiedon saatavuuden edistämiseksi samalla, kun selkeytetään henkilötietojen käsittelyä ja otetaan tietosuoja-asetuksen vaatimukset asianmukaisesti huomioon.
Esitys liittyy valtion vuoden 2023 talousarvioesitykseen. Ehdotettu viranomaisvastuiden siirto ei aiheuta lisämäärärahatarvetta, vaan kyse on tehtävien ja niihin liittyvien määrärahojen siirrosta viranomaistahojen välillä. Valiokunta toteaa tässä yhteydessä, että vireille tulleiden menettelyjen määrässä on ollut huomattavaa vuotuista vaihtelua, joten resurssien riittävyyttä on etukäteen vaikea arvioida. Myös ympäristöarvioinnin piiriin kuuluvien suunnitelmien ja ohjelmien määrän arviointi ennalta on haastavaa. Valiokunta korostaa vaikutusarviointien edellyttämää korkeaa osaamista, jota ei voida turvata määräaikaisin resurssein. Varsinkin muutosvaiheessa resurssien riittävyyteen on tarpeen kiinnittää siksi erityistä huomiota samoin kuin keinoihin varmistaa mahdollisimman sujuva tiedonkulku ja ennakoiva yhteistyö SYKE:n ja ELY-keskusten välillä.
SOVA-lain mukaisen ympäristöarvioinnin oppaan (Ympäristöhallinnon ohjeita 2/2017) tavoitteena on tukea laadukkaiden ympäristöarviointien tekemistä kiinnittäen huomiota ympäristöarvioinnin vaikuttavuuteen ja hyödyllisyyteen suunnitelman tai ohjelman valmistelussa, päätöksenteossa ja toteutuksessa. Oppaassa on otettu huomioon tehtyjen ympäristöarviointien hyviä käytäntöjä ja haasteita koskevat kokemukset. Valiokunta korostaa, että tätä ja myös muuta ohjeistusta tulee tarpeen mukaan päivittää.