Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys on yksi niistä useista toimista, joilla pyritään helpottamaan kansalaisten selviämistä energiakriisin vaikutuksista. Kuten sähkön arvonlisäveron alennus tai sähkön kotitalousvähennyskin, on nyt tälläkin erää käsiteltävä sähkötuki, ikävä kyllä, riittämätön. Toki on sanottava, että on hyvä, että hallitus ojentaa kättä tässä sähkölaskun kallistuessa kaikille kansalaisille, mutta nyt kun katsotaan tämän esityksen sisältöä, voidaan ymmärtää, että tämä ei oikein vastaa sitä tarvetta.
Tämä sähkötuki olisi voimassa ensi vuoden tammikuulta huhtikuulle elikkä neljä kuukautta. Lisäksi tämän alarajaksi on määritelty 400 euroa kuukaudessa, elikkä tukea saisi 60 prosenttia omavastuun ylittävästä osasta aina 1 500 euroon saakka, ja maksimissaan tuki olisi 660 euroa kuukaudessa.
Arvoisa puhemies! Kun tiedetään, että omakotitalossa asuu lähes puolet suomalaisista, niin tämä hallituksen arvio, että noin 100 000 kotitaloutta tarvitsee nimenomaisesti tämän tuen, on liian matala arvio. Toki on oletettu, että niitä tukia haetaan sitten verovähennyksien kautta toisella tavalla tai sitten toimeentulotuen kautta, eli tämä tuen hakeminen on hyvin monitahoista, ja tämä aiheuttaa hämmennystä kyllä monelle kansalaiselle.
Hallitus kompensoi moninkertaisiksi nousevia elinkustannuksia kyllä, mutta ei riittävästi, ja nämä ovat ehkä monimutkaisia, kuten mainitsin. Esimerkiksi laajasti uutisoidun kotitalousvähennyksen kaltaista sähkövähennystä suositellaan nyt vain niille, jotka pystyvät hyödyntämään sen täysimääräisesti. Sähkötukea ja sähkövähennystä ei voi saada samanaikaisesti. Jokaisen kansalaisten toki pitäisi olla oikeutettu jonkinnäköiseen tukeen näillä energian hinnoilla, ja nyt kun on käynyt ilmi, että monet jäävät ehkä huomioimatta, kuten maatalousyrittäjät tai pienyrittäjät, niin heidän osaltaan ei ole välttämättä nytten kiinnitetty riittävästi huomiota hallituksen puolelta.
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että mahdollisimman pian saisimme vastauksia käytännön kysymyksiin, joita on mielessäni. Esimerkiksi: Miten nopeat käsittelyajat sähkötukihakemuksille pystytään antamaan? Pystytäänkö hakemukset käsittelemään esimerkiksi saman seitsemän arkipäivän sisällä kuin esimerkiksi toimeentulotukihakemukset? Haetaanko tukea vasta laskujen todetun maksamisen jälkeen, mikä ei siis auta kansalaisia reaaliajassa? [Puhemies koputtaa] Tai jos tukea myönnetään laskuun, joka kuitenkin päätyy maksamattomana ulosottoon, seurataanko sitä jollakin tavalla? [Puhemies: Kiitoksia.] —Arvoisa puhemies, jatkan puhujapöntössä sitten. [Puhemies: Selvä. — Puhuja siirtyy puhujakorokkeelle]
Niin, arvoisa puhemies, vielä lyhkäisesti haluan sanoa: Entä jos kansalainen tarvitsee Kelan tuen ensin pystyäkseen maksamaan laskut mutta käsittelyajat ovat niin pitkät, että kansalaiselle ehtii kertyä korko- ja perintäkuluja, joista seuraa lisää maksuvaikeuksia? Olisi erittäin tärkeää nyt tietää, millä tavalla ja missä ajassa tämän tuen saavat ne henkilöt, jotka sitä tarvitsevat.
On selvää, että näitä tukitoimia tarvitaan, ja tarvittaisiin oikeasti vähän massiivisempiakin toimia. Toivon, että edes nämä vähäiset kompensaatiot saadaan hoidettua niin, että ne todella auttavat niitä, jotka niitä eniten tarvitsevat, ja että niiden saaminen ei olisi monimutkaista ja että tukia ei sen vuoksi jäisi saamatta tai prosessi aiheuttaisi jopa takaisinperintää. — Kiitos.
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:Kiitoksia. — Edustaja Lohikoski, olkaa hyvä.