Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 11. asia. Käsittelyn pohjana on liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö LiVM 40/2018 vp. Nyt päätetään lakiehdotuksen sisällöstä.
Arvoisa rouva puhemies! Äskeisessä asiakohdassa keskusteltiin liikennepalvelulain muuttamisesta ja niin keskustellaan tässäkin kohdassa, mutta nyt on hieman erilaisesta asiasta kyse. Nyt on kyse nimenomaan siitä, että tällä hallituksen esityksellä ehdotetaan annettavaksi EU:n satamapalveluasetusta täydentävät kansalliset säännökset, ja se asetus velvoittaa jäsenvaltiot säätämään viranomaisesta, joka käsittelee asetuksen soveltamista koskevat valitukset, sekä asetuksen rikkomiseen sovellettavista seuraamuksista ja muutoksenhausta.
Tämä hallituksen esitys oli liikenne- ja viestintävaliokunnassa, ja mietintö on yksimielinen. Siellä käytiin kyllä keskustelua, ja asiantuntijat olivat hieman eri mieltä asioista, mutta kuitenkin päädyttiin yksimielisesti hallituksen esityksen kannalle. Se, mistä asiantuntijat olivat eri mieltä, oli tämä satamapalveluasetus, se, mihin sitä sovelletaan. Sitä sovelletaan satama-alueilla tai satamaan johtavilla vesiväylillä tapahtuvaan satamapalveluiden tarjoamiseen. Asetus soveltuu Euroopan laajuisen TEN-T-liikenneverkon merisatamiin, joita Suomessa on kaiken kaikkiaan 16 kappaletta. Kysymys oli siitä, että Satamaliitto — joka käytännössä on toimijana näissä satamissa ja heidän jäsenjärjestönsä ja jäsenensä siellä — olisi halunnut, että EU:n satamapalveluasetuksen alaiseksi valvontaviranomaiseksi olisi tullut Kilpailu- ja kuluttajavirasto elikkä KKV, kun tässä hallituksen esityksessä esitetään sitä, että Traficom olisi se valvoja. Ja kyllä liikenne- ja viestintävaliokunta päätyi sitten laajan kuulemisen jälkeen siihen, että kyllä se on hyvä, että se on Traficom. He valvovat vastaavia asioita muuallakin.
Yleiskeskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 245/2018 vp sisältyvän lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotuksen ensimmäinen käsittely päättyi.